Урок 33
Тема. Типи кореневих систем. Видозміни кореня.
Мета:
Освітня: розширити знання учнів про корінь, кореневі системи та видозміни коренів.
Розвиваюча: формувати вміння і навички роботи з підручником; розвивати вміннія порівнювати, узагальнювати отриману інформацію.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
г) візуальний: складання схем.
Міжпредметні зв ́язки: природознавство.
Матеріали та обладнання: таблиці «Корінь, його будова», «Видозміни кореня», гербарій рослин з різними кореневими системами, муляжі видозмін кореня; презентація.
Основні поняття та терміни: коренева система, стрижнева коренева система, мичкувата коренева система, видозміни кореня, коренеплід, корені-присоски, опорні корені, повітряні корені.
СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв
Вивчення нового матеріалу ……………… 22 хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.
Девіз уроку:
Немає в світі пагорба, якого наполегливість врешті-решт не досягне.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання.
Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Біологічний диктант
Клітини шкірочки кореня в зоні всмоктування утворюють довгі вирости – кореневі ……. Вони контактують із часточками грунту і поглинають з нього …… і ……….. Верхівка кореня вкрита ………… Під кореневим чохликом розміщена зона ………… За рахунок зони поділу корінь …………. Над зоною росту знаходиться …………… Всисна зона має …………….. Кореневі волоски – це ……………... Вода з мінеральними речовинами потрапляє до ………. Судинами вода з поживними речовинами потрапляє до …. Корінь має такі функції …………….. Корінь росте ……………
ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).
IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Прочитати листа від дівчинки Марійки.
Шановні учні 6 класу, пише вам дівчинка Марійка. До мене дійшли слухи, що ви добре знаєте і любите біологію. Допоможіть мені знайти відповідь на два запитання.
1. Влітку я була у гостях у дідуся з бабусею. У них був великий город. Бабуся вирощувала на городі багато різних рослин. А я любила допомагати бабусі. У мене була своя грядка, на якій я посадила горох. А поруч бабуся посіяла пшеницю. Пшениця повинна була дати зернятка для курочок. Щодня я ходила до грядок, але там нічого не зростало. «Може насіння загинуло?» - подумала я. Я розрила землю і побачила, що з круглої горошини з'явилося щось подібне до паросточка, але зростав він не вгору а вниз.
«Значить, це корінець» - вирішила я. «Зарий мене швидше» - раптом почула ятоненький голосок. «Мені дуже незатишно». Пройшов деякий час, і над грунтом на обох грядках зійшли сходи. Коли вони стали великими я знову вирішила поглянути, що ж стало з тонкими корінцями.
Обережно розрила землю і побачила, що в горошини корінь подовжився, став товщим, добре помітним, а від нього, як від стрижня відходить безліч інших коренів. Коріння в пшениці теж виросло, але вони були однакові і їх було дуже багато, цілий пучок.
Чому такі різні корені у пшениці і гороха ? Допоможіть з'ясувати .
2. Допоможіть знайти на цих малюнках корінь.
Перед дітьми фотографії рослин: морква, буряк, повитиця, баньян , орхідея , петрушка.
На яких фотографіях зображені корені ?
До наших рослин ми повернемось у кінці уроку і перевіримо, чи правильно ми вказали на корені рослин .
V. Пояснення нового навчального матеріалу.
План
1. Кореневі системи:
а) стрижнева; б) мичкувата.
2. Видозміни коренів.
1. Робота з малюнком. Типи коренів.
Коренева система – це вся сукупність коренів рослин.
- Розгляньте малюнок (плакати), чим відрізняються кореневі системи цих рослин?
Робота у групах:
На ваших партах лежать гербарії, визначте яка коренева система у даних рослин , з яких коренів вона утворена ?
- Яка коренева система краще закріплює рослину у ґрунті?
- Яка коренева система ефективніше всмоктує поживні речовини з ґрунту? Чому?
- Згадайте які функції виконує корінь ?
(Діти дають першу відповідь до листа Марійки )
В залежності від того , які функції виконує корінь він може видозмінюватись .
Нейрогімнастика «Вухо, ніс»
2. Видозміни кореня:
1. Коренеплід — накопичуються запасні поживні речовини. (буряк, морква, редька, петрушка, редис ) .
А щоб дізнатися у яких рослин коренеплід відгадайте загадки .
Маленька, червоненька,
Із хвостиком тоненьким.
На городі мене рвуть
І до столу подають.
(Редиска)
Ріпу колись сіяли з рота. Справа в тому, що у ріпи дуже дрібне насіння: у 1 кг їх більше мільйона, і вручну їх просто не розкидати. Однак і плювати - справа не проста, тому кращі "плювальщикі" цінувалися і шанувалися в народі.
В полі хороше мені
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець?
Маю диво-корінець,
Все про нього дбаю,
Цукор відкладаю.
(Буряк)
Сидить панна у світлиці
молода, червонолиця.
Хто до неї завітає —
вітамінами вгощає. (Морква)
Є сусідонька в морквиці,
худорлява, блідолиця.
Добре знають борщ і юшка,
що сусідку звуть … (петрушка).
Коренеплоди, людини використовує не тільки для приготування їжі , вона ними ще лікується.
- Які корисні та цілющі властивості мають коренеплоди ?
2. Корені-присоски - рослини паразити (повитиця, вовчок соняшниковий, омела).
- Хто такі паразити ?
3. Опорні корені - кукурудза, баньян .
На городі молода пишні коси розпліта,
у зелені хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)
4. Повітряні корені – орхідея .
VI. Узагальнення знань.
Робота у парах з підручником: Знайти і виправити біологічні помилки в тексті.
Корінь – генеративний орган рослини. Існують різні види коренів: головний і бічні. Від головного кореня відходять додаткові.
Сукупність головного і додаткового кореня – становить кореневу систему. В кореневій системі усіх рослин можна виділити головний корінь. Стрижнева коренева система складається з головного і додаткового коренів. Мичкувата коренева система складається з бічних і додаткових коренів. Опорні корені забезпечують прикріплення рослини до інших рослин, стін і скель. Рослини, що ростуть на заболочених ґрунтах
мають дихальні корені.
Повертаємось до фотографій рослин з яких починили урок: морква, буряк, повитиця, баньян, орхідея.
На яких фотографіях зображені корені ?
(Діти дають другу відповідь на листа Марійки )
VII. Підведення підсумків уроку.
- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.
VIII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника по темі § (конспект уроку).
2. Cловник.
3. Скласти цікаві питання (ребус) за темою уроку.