Типи кореневих систем. Видозміни кореня.

Про матеріал
Урок Типи кореневих систем. Видозміни кореня. Розширити знання учнів про корінь, кореневі системи та видозміни коренів
Перегляд файлу

Урок 33

Тема. Типи кореневих систем. Видозміни кореня.

Мета:

Освітня: розширити знання учнів про корінь, кореневі системи та видозміни коренів.

Розвиваюча: формувати вміння і навички роботи з підручником; розвивати вміннія порівнювати, узагальнювати отриману інформацію.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

а) словесний: пояснення, розповідь, бесіда.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

в) репродуктивний: прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

г) візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв ́язки: природознавство.

Матеріали та обладнання: таблиці «Корінь, його будова», «Видозміни кореня», гербарій рослин з різними кореневими системами, муляжі видозмін кореня; презентація.

Основні поняття та терміни: коренева система, стрижнева коренева система, мичкувата коренева система, видозміни кореня, коренеплід, корені-присоски, опорні корені, повітряні корені.

СТРУКТУРА УРОКУ
Організаційний етап ……………………………………………………….. 2 хв
Перевірка домашнього завдання…………………………………………….. 8 хв
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності .. 3 хв
Вивчення нового матеріалу ……………… 22 хв
Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів ……………. 7 хв
Підведення підсумків уроку ……………… 2 хв
Домашнє завдання …………………………………………………………. 1хв.

Девіз уроку:

Немає в світі пагорба, якого наполегливість врешті-решт не досягне.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання.

Перш ніж ми почнемо проводити урок, давайте повторимо правила, яких нам потрібно дотримуватися на уроці і які вам уже давно відомі:

  1.                    Уважно слухати.
  2.                    Не перебивати.
  3.                    Правило піднятої руки, або не викрикувати.
  4.                    Аналізувати.
  5.                    Зосереджуватись.
  6.                    Допомагати один одному.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Біологічний диктант

Клітини шкірочки кореня в зоні всмоктування утворюють довгі вирости – кореневі ……. Вони контактують із часточками грунту і поглинають з нього …… і ……….. Верхівка кореня вкрита ………… Під кореневим чохликом розміщена зона ………… За рахунок зони поділу корінь …………. Над зоною росту знаходиться …………… Всисна зона має …………….. Кореневі волоски – це ……………... Вода з мінеральними речовинами потрапляє до ………. Судинами вода з поживними речовинами потрапляє до …. Корінь має такі функції …………….. Корінь росте ……………

ІІІ. Актуалізація опорних знань (протягом уроку).

IV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Прочитати листа від дівчинки Марійки.

Шановні учні 6 класу, пише вам дівчинка Марійка. До мене дійшли слухи, що ви добре знаєте і любите біологію. Допоможіть мені знайти відповідь на два запитання.

1. Влітку я була у гостях у дідуся з бабусею. У них був великий город. Бабуся вирощувала на городі багато різних рослин. А я любила допомагати бабусі. У мене була своя грядка, на якій  я  посадила горох. А поруч бабуся посіяла пшеницю. Пшениця повинна була дати зернятка для курочок. Щодня  я ходила до грядок, але там нічого не зростало. «Може насіння загинуло?» - подумала я. Я розрила землю і побачила, що з круглої горошини з'явилося щось подібне до паросточка, але зростав він не вгору а вниз. 

«Значить, це корінець» - вирішила я. «Зарий мене швидше» - раптом почула  ятоненький голосок. «Мені дуже незатишно». Пройшов деякий час, і над грунтом на обох грядках зійшли сходи.  Коли вони стали великими я знову вирішила поглянути, що ж стало з тонкими корінцями.

Обережно розрила землю і побачила, що в горошини корінь подовжився, став товщим, добре помітним, а від нього, як від стрижня відходить безліч інших коренів. Коріння в пшениці теж виросло, але вони були однакові і їх було дуже багато, цілий пучок.

Чому такі різні корені у пшениці і гороха ? Допоможіть з'ясувати .


2.     Допоможіть знайти на цих малюнках корінь.

 Перед дітьми фотографії рослин: морква, буряк, повитиця, баньян , орхідея , петрушка.

На яких фотографіях зображені корені ?

До наших рослин ми повернемось у кінці уроку і перевіримо, чи правильно ми вказали на корені рослин .

V. Пояснення нового навчального матеріалу.

План

1. Кореневі системи:

а) стрижнева; б) мичкувата.

2. Видозміни коренів.

http://school.xvatit.com/images/0/05/%D0%9C%D0%B0%D0%BB._34._%D0%92%D0%B8%D0%B4%D0%B8_%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%B2.jpg

1. Робота з малюнком. Типи коренів.

 

 

 

 

http://cdn.thinglink.me/api/image/407528399066628098/1024/10/scaletowidth

Коренева система – це вся сукупність коренів рослин.

 

- Розгляньте малюнок (плакати), чим відрізняються кореневі системи цих рослин?

http://4.bp.blogspot.com/-TryB8aZaV3o/VHtOWn1ugTI/AAAAAAAABeY/_yNxzLM59pc/s1600/1.jpg

Робота у групах: 

На ваших партах лежать гербарії, визначте яка коренева система у даних рослин , з яких коренів вона утворена ?

-         Яка коренева система краще закріплює рослину у ґрунті?

-         Яка коренева система ефективніше всмоктує поживні речовини з ґрунту? Чому?

-         Згадайте які функції виконує корінь ?

(Діти дають першу відповідь до листа Марійки )

В залежності від того , які функції виконує корінь він може видозмінюватись .

 

Нейрогімнастика «Вухо, ніс»

2. Видозміни кореня:

1. Коренеплід — накопичуються запасні поживні речовини.   (буряк, морква, редька, петрушка, редис ) .

А щоб дізнатися у яких рослин коренеплід відгадайте загадки .

 

Маленька, червоненька, 
Із хвостиком тоненьким. 
На городі мене рвуть
І до столу подають.
(Редиска)

Ріпу колись сіяли з рота. Справа в тому, що у ріпи дуже дрібне насіння: у 1 кг їх більше мільйона, і вручну їх просто не розкидати. Однак і плювати - справа не проста, тому кращі "плювальщикі" цінувалися і шанувалися в народі.

В полі хороше мені 
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець?

Маю диво-корінець, 
Все про нього дбаю, 
Цукор відкладаю. 
(Буряк)

Сидить панна у світлиці
молода, червонолиця.
Хто до неї завітає —
вітамінами вгощає. (Морква)


Є сусідонька в морквиці,
худорлява, блідолиця.
Добре знають борщ і юшка,
що сусідку звуть … (петрушка).

http://nuczu.edu.ua/material/bio/img/b4.gifКоренеплоди, людини використовує не тільки для приготування їжі , вона ними ще лікується.

- Які корисні та цілющі властивості мають коренеплоди ?

2. Корені-присоски  -  рослини паразити (повитиця,  вовчок соняшниковий,  омела). 

- Хто такі паразити ?

3. Опорні корені  - кукурудза, баньян .

 

На городі молода пишні коси розпліта,

у зелені хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)

4. Повітряні корені – орхідея .

VI. Узагальнення знань.

Робота у парах з підручником: Знайти і виправити біологічні помилки в тексті.

 Корінь – генеративний орган рослини. Існують різні види коренів: головний і бічні. Від головного кореня відходять додаткові.

Сукупність головного і додаткового кореня – становить кореневу систему. В кореневій системі усіх рослин можна виділити головний корінь. Стрижнева коренева система складається з головного і додаткового коренів. Мичкувата коренева система складається з бічних і додаткових коренів. Опорні корені забезпечують прикріплення рослини до інших рослин, стін і скель. Рослини, що ростуть на заболочених ґрунтах

мають дихальні корені.

Повертаємось до фотографій рослин з яких починили урок: морква, буряк, повитиця, баньян, орхідея.

На яких фотографіях зображені корені ?

(Діти дають другу відповідь на листа Марійки )

VII. Підведення підсумків уроку.

- Що сподобалось на уроці? Що залишилось незрозумілим? Чому навчилися? Аргументація оцінок.

VIII. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника по темі §      (конспект уроку).

2. Cловник.

3. Скласти цікаві питання (ребус) за темою уроку.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
8 листопада 2022
Переглядів
1103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку