Тема. Типи уроків української мови, їх структура та методика проведення
Зміст теми
Основні поняття: урок, тип уроку, аспектні уроки, урок розвитку зв'язного мовлення, структура уроку, мета уроку, мотиви і цілі уроку, нестандартний урок, інтегрований урок, технологія, технологія уроку, розвивальний потенціал уроку, оптимізація навчання, оптимальний варіант уроку, міжпредметні зв'язки.
Література (основна)
1.Методика викладання української мови в середній школі / За ред. І.С. Олійника.–К., 1989.
2.Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / Колектив авторів за редакцією М.І. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2005.
3.Практикум з методики навчання української мови / Колектив авторів за редакцією М.І. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2003.
Мета уроку - передбачення результату роботи на уроці, на здобуття якого спрямована діяльність учителя й учнів; прагнення вчителя до зразкової діяльності на уроці. Мета уроку має велике значення для організації уроку, постановки конкретних завдань.
Моделювання уроку - проектування навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці, що забезпечує високу стабільність мовних знань, мовленнєвих умінь і навичок. Моделювання уроку є ефективною формою технологічного підходу до уроку, що забезпечує системний спосіб його організації, спрямований на оптимальну побудову та реалізацію навчально-виховних цілей. Моделювання уроку ґрунтується на діяльнісному підході, що спрямований на інтенсифікацію навчання мови. Моделювання уроку вимагає від учителя умінь діагностувати, моделювати загально лінгвістичну теорію, розробляти опорні конспекти, схеми, організовувати роботу з комп'ютером, створювати нові види наочності.
Мотивація - система мотивів, або стимулів, що спонукає людину до конкретних форм діяльності або поведінки. Мотивами можуть бути потреби, інтереси, захоплення, емоції, установки, ідеали та ін. В одних випадках виникає інтерес до отримання високої оцінки, в інших - інтерес до змісту навчання.
Значення мотивів для поведінки, діяльності, формування особистості учнів надзвичайно велике. Одне із завдань учителя полягає у вихованні правильної мотивації школярів. Особливим видом мотивації є навчальна, що характеризується складною структурою. Однією з форм цієї структури є структура внутрішньої (орієнтованої на процес і результат) і зовнішньої мотивації.
Особистісний підхід - послідовне ставлення педагога до учня як до особистості, самосвідомого відповідального суб'єкта власного розвитку та суб'єкта виховальної взаємодії. З цього випливає, що в центрі навчання знаходиться учень як особистість. Виходячи з його інтересів, рівня знань і сформованості вмінь словесник визначає мету і спрямовує навчальний процес на розвиток особистості кожного. Отже, способи репрезентації навчальної теорії, добір ілюстративного матеріалу, вибір методів, прийомів відбувається крізь призму особистості учня - його потреб, мотивів, інтелекту, здібностей тощо.
Сучасний урок - форма навчання, яка своїми цілями (освітньою, розвивальною, виховальною), змістом, структурою та методами проведення відповідає найновішим вимогам теорії й практики навчання у школі і є високоефективною.
Технологія - система дій, яка підвищує ефективність навчання.
Технологічний підхід до уроку дає можливість сконструювати такий навчальний процес, який би відповідав змісту і навчальній меті, що ставить перед собою й учнями учитель.
Технологія навчання – сукупність адекватних цілям, завданням, принципам і умовам навчання, форм, методів, прийомів, які забезпечують ефективне поєднання теорії і практики на заняттях з української мови.
Урок нестандартний - урок, що має довільну структуру, не відповідає стандартним типам. Такому уроку притаманні оригінальність, підвищена емоційність.
Інтегрований урок - урок, на якому вивчають складні питання, що є предметом розгляду різних навчальних дисциплін, наприклад, мови й літератури; мови й історії; мови, літератури й образотворчого мистецтва, меншою мірою - мови й математики, мови й географії. Часто інтегрованими бувають уроки розвитку зв'язного мовлення, зокрема твір-опис за картиною, під час якого з'ясовуються відомості про художника, малярська технологія (образотворче мистецтво) і реалізуються вимоги чинної програми з мови.
1. Урок як основна форма організації навчання і виховання у школі. Вимоги до сучасного уроку
Основним підходом до впровадження системи навчання і виховання у сучасній школі залишається класно-урочна система, за якої провідною формою організації навчально-виховної роботи є урок. У дидактиці під уроком розуміють основну одиницю освітнього процесу, чітко обмежену часовими рамками, планом роботи та складом учнів (класом). Стосовно процесу навчання урок виконує інтегруючу роль, оскільки відображає та поєднує такі його компоненти: мету, зміст, методи, засоби навчання, взаємодію вчителя та учнів.
Методисти сучасним уроком вважають таку форму навчання, яка своїми цілями (освітньою, розвивальною, виховальною), змістом, структурою та методами проведення відповідає найновішим вимогам теорії й практики навчання у школі і є високоефективною.
Сьогодні згiдно з вимогами Державних стандартів базової і повної середньої освіти учнiв необхiдно змiнювати традицiйнi рамки уроку, посилювати його місткість, пiдвищувати piвень iндивiдуалiзaцiї навчання i самостiйної роботи учнiв, розвивати їх творчу активнiсть.
Основними завданнями сучасного уроку є:
У працях сучасних методистiв сформульованi основні вимоги до уроків мови, якi орiєнтують учителя на те, щоб кожен його урок сприяв розвитку пiзнавальних iнтересів учнiв, формуванню навичок самостiйного здобуття знань, прищеплюванню любові до праці.
Вимоги до сучасного уроку:
Аналіз результатів анкетувань, експериментальних даних і безпосередніх спостережень за педагогічним процесом вказують на типові недоліки в організації уроків мови:
На уроках української мови на перший план можуть ставитися рiзні завдання: засвоєння нової iнформaцiї, систематизація й узагальнення набутих знань, самостiйне виконання учнями завдань з метою контролю тощо.
Відповідно до дидактичної мети уроку визначається його тип. Проблема типології ypoків недостатньо вивчена в педагогiчнiй науці. Cьoгoднi немає загальновизнаної єдиної класифікації ypoкiв мови, хоч методистами зроблено безліч спроб.
Типи уроків різноманітні, i їх дуже важко пiдпорядкувати певному чиннику та звести в якійсь одній класифікації.
Уроки класифікуються за дидактичною метою, змiстом і способами проведення уроку, основними етапами навчального процесу, дидактичними завданнями, методами навчання, способами проведення уроків тощо.
Найпоширенішою в сучасній педагогічній теорії і шкільній практиці є класифікація уроків за основною дидактичною метою.
Типи уроків з української мови
Уроки української мови методисти орієнтовно поділяють на дві основні групи.
Перша група - аспектні уроки української мови - уроки пов'язані з вивченням окремих аспектів мови. Головна мета їх - на основі засвоєння теоретичних відомостей з мови формувати і розвивати в учнів частково-мовленнєві, або первинні уміння і навички, а саме: орфоепічні, лексичні, словотвірні, правописні - орфографічні та пунктуаційні. На таких уроках переважають вправи, підпорядковані вивченню окремих одиниць мови: звуків, морфем, слів, словосполучень, речень.
Друга група - уроки розвитку зв'язного мовлення – уроки, які проводяться з метою формування і розвитку в учнів комунікативних (вторинних) умінь і навичок.
Існує багато класифікацій аспектних уроків. Найбільш прийнятою для сучасної практики навчання української мови у 5-9 класах вважаємо класифікацію, запропоновану О.Біляєвим, що виходить з основної дидактичної (навчальної) мети. У відповідності з цим виділяються:
Ця класифікація найбільшою мірою відбиває практику, що склалася у сучасних школах.
К.Плиско виділяє типи уроків за етапами пізнання інформації:
У класифікації Г.Приступи виділено як окремий тип урок розвитку мовлення з його „різновидами”: урок вільного диктанту, урок творчого диктанту, урок навчального твору за картиною тощо. Ураховуючи надзвичайну різноманітність завдань з розвитку зв’язного мовлення, буде, очевидно, виправданим для уроку, на якому проводяться перелічені вище роботи, вживати узагальнюючу назву „Урок розвитку умінь і навичок зв’язного мовлення” (або коротше – „урок розвитку зв’язного мовлення”), визначаючи, залежно від завдання, його конкретну навчальну мету: навчити школярів зв’язно викладати матеріал підручника, писати нарис, творчий диктант, замітку до стінгазети, складати розгорнутий протокол тощо.
В основу пропонованої класифікації уроків розвитку зв’язного мовлення покладено вид творчої роботи і мету її проведення. Відповідно до цього виділяються два їх різновиди:
Структура уроку складається із його етапів і передбачає їх послідовність та логічні зв’язки між ними. Структура уроку зумовлюється його типом, а тому є явищем відносно змінним. Розглянемо структури і структурні варіанти уроків української мови.
Зразки типів і структур уроків української мови
Урок вивчення нового матеріалу
Урок формування умінь і навичок
Повідомлення мети роботи, усвідомлення її учнями.
Відтворення теоретичних відомостей, необхідних на уроці.
Виконання учнями вправ.
Перевірка якості самостійної роботи учнів.
Завдання додому та інструктаж про його виконання.
Підведення підсумків уроку.
Урок контрольної роботи
Повідомлення мети перевірки та способів її проведення.
Усна перевірка знань учнів (фронтально).
Самостійне виконання учнями контрольної роботи.
Відповіді вчителя на запитання учнів.
Підведення підсумків уроку.
Завдання додому та інструктаж про його виконання.
Урок аналізу контрольної роботи
Вступне слово вчителя.
Бесіда про характер недоліків і помилок.
Робота над помилками.
Підведення підсумків роботи.
Завдання додому та інструктаж про його виконання.
Урок узагальнення вивченого
Перевірка домашнього завдання.
Повідомлення мети уроку.
Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.
Робота над висновками.
Вправи на застосування узагальнюючих правил.
Оголошення оцінок.
Завдання додому та інструктаж про його виконання.
Підсумки уроку.
Урок повторення
Ознайомлення учнів із завданням уроку.
Повторення вузлових питань розділу.
Усні та письмові вправи на матеріалі повторення.
Підсумки проведеної роботи.
Виставлення оцінок.
Завдання додому та інструктаж про його виконання.
Урок навчального переказу
Урок контрольного переказу
Урок аналізу контрольного переказу
Урок навчального твору
Урок контрольного твору
Урок аналізу контрольного твору
Нетрадиційні уроки з української мови
Нетрадиційні форми – це оригінальні форми, які допомагають вчителеві уникнути одноманітності і шаблонності в навчанні, застосовувати ефективні методи та прийоми у процесі засвоєння, закріплення учнями мовних знань, умінь і навичок, розвитку їхніх творчих здібностей.
Нетрадиційні форми навчання відзначаються:
Нетрадиційні форми проведення уроків
з української мови:
уроки-ділові (рольові),інтелектуальні ігри,
уроки-змагання, уроки творчості,
уроки взаємонавчання учнів, уроки типу КВК,
уроки - заочні мандрівки, уроки-творчі звіти,
уроки-аукціони знань, уроки-дослідження,
уроки семінарські заняття уроки-лекції,
уроки-вистави,
уроки – судові засідання уроки-концерти
Обираючи певну структуру чи форму уроку, вчитель повинен враховувати насамперед її доцільність. Завдання словесника – вибрати таку форму функціонування уроку, яка в умовах даного класу забезпечить найвищу педагогічну результативність.
Вибір технологій навчання української мови залежить від багатьох факторів, зокрема:
Пошуки засобів ефективного навчання спонукають до нововведень у навчально-виховній роботі, зумовлюють створення і застосування педагогічних технологій, які забезпечують цілеспрямоване вироблення в учнів певних якостей. Шкільна практика, як ніколи, виявилася тепер наближеною до науково-педагогічних надбань.
Урок – елемент педагогічної системи, його технологія – це система дій, яка підвищує ефективність навчання. Технологічний підхід до уроку дає можливість сконструювати такий навчальний процес, який відповідав би змісту і навчальній меті, що ставить перед собою й учнями вчитель. Технологія навчання – сукупність адекватних до мети, завдань, принципів і умов навчання форм, методів, прийомів, які забезпечують ефективне поєднання теорії і практики на заняттях з української мови.
Розглянемо найбільш перспективні педагогічні концепції, що діють у галузі мовної освіти.
Модульне навчання – це пакет науково адаптованих програм для індивідуального навчання, що оптимізує на практиці академічні та особистісні досягнення учня з певним рівнем підготовки. Воно здійснюється за окремими функціонально автономними вузлами, відображеними у змісті, організаційних формах і методах, тобто за модулями, призначення яких – розв’язання конкретного кола психолого-педагогічних завдань.
Модульно-розвивальна технологія навчання
(за А.Фурманом)
Мета: забезпечення оптимізації соціального зростання вчителя й учня.
Завдання: самореалізація особистості вчителя й учня завдяки творчому прилученню їх до культурних цінностей, оптимальний розвиток кожного.
Принципи: духовність, інтелектуальний розвиток, модульність динамічність, гнучкість, усвідомлення навчальних перспектив, паритетність.
Зміст: знання (гуманітарні, наукові) як інструмент свідомості; норма – соціальної взаємодії, пізнавальної, програмно-регуляційної; цінності – духовні, світоглядні, моральні. Форма організації: модуль.
Міні-модулі (20 або 30 хв.):
Чуттєво - естетичний |
Настановчо- мотивацій- ний |
Змістово - пошуковий |
Оцінно - смисловий |
Адаптивно- перетворю- вальний |
Системно- узагаль -нюючий |
Контрольно- рефлексив- ний |
Методи (для кожного міні-модуля окремо):
Чуттєво – естетичний |
Настановчо- мотивацій- ний |
Змістово – пошуковий |
Оцінно – смисло-вий |
Адаптивно- перетворю- вальний |
Системно- узагаль –нюючий |
Контрольно- рефлексив- ний |
Гра, бесіда, ситуція інтересу |
Бесіда, розповідь, попередня Робота |
Проблем-ний аналіз, бесіда, проблемні завдання |
Усне Опитува-ння, письмові роботи, Тестува-ння |
Бесіда, тестува-ння, проблемні завдання |
Самостій-на робота, дискусія, бесіда, захист творчих робіт |
Самоаналіз, самозвіт, самооцінюва-ння |
Структура уроку (навчального модуля) за технологією
модульного навчання (за С.Сковіним):
Мотиваційна бесіда і формулювання мети уроку (учні усвідомлюють: що, як і навіщо вони мають вивчати саме цей матеріал і саме в такий спосіб).
Вихідний контроль (вчитель за допомогою завдань різного рівня складності перевіряє ступінь засвоєння учнями знань, необхідних для вивчення нового матеріалу).
Вивчення нового матеріалу методом самостійної роботи учнів із джерелами.
Узагальнення вивченого на уроці.
Завершальний контроль (за допомогою тестів або системи запитань, контрольної роботи тощо) рівня засвоєння учнями навчального матеріалу.
Оцінювання учнями за 12-бальною шкалою своєї роботи та роботи групи на уроці.
Увага! Модульно-розвивальна технологія навчання є версією модульного навчання, розробленою українським психологом А.Фурманом як альтернативна нинішній класно-урочній. Основне завдання: самореалізація особистості вчителя й учня, оптимальний для кожного з них розвиток здатності до безпосереднього, продуктивного спілкування з навколишнім світом, людьми, власним «Я».
Структура уроку за технологією проблемного
навчання (за Н.Дайрі):
УЧНІ
відтворюють сприймають
розв’язують пропонують здійснюють уточнюють
Перевірка знань |
Проблемна ситуація |
Самостійна пошукова діяльність |
Виявлення результатів |
Розв’язання проблемних завдань |
Завдання для домашньої самостійної роботи |
|
Проблемне завдання |
Проблемний виклад |
створює аналізує
УЧИТЕЛЬ
мотивує визначає
обирає
Увага! Суть проблемного навчання полягає у створенні для учнів проблемних ситуацій, в усвідомленні, сприйнятті, розв’язанні їх у процесі спільної роботи учнів і вчителя за умов максимальної самостійності перших і під загальним керівництвом останнього. Таке навчання відбувається за типовою схемою:
учитель створює проблемну ситуацію, для розв’язання якої учень має знайти й використати нові для себе засоби діяльності;
учні аналізують ситуацію, усвідомлюють, що для них невідоме, шукають способи розв’язання проблеми, а вчитель допомагає їм, надаючи необхідну інформацію.
Результатом проблемного навчання є нові знання, уміння, способи їх реалізації, розумова діяльність учнів.
Технологія інтегрованого уроку
Інтегрований урок - урок, в якому органічно поєднано відомості з інших навчальних предметів, поєднаних однією темою. Таке поєднання сприяє інформаційному збагаченню сприймання, мислення і почуттів учнів за рахунок залучення цікавого матеріалу, що дає змогу з різних сторін пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань.
Типологія інтегрованих уроків української мови і мовлення
(за Л.Варзацькою)
вступні уроки (уроки до певної навчальної теми з використанням міжпредметних зв’язків та інтегрованих видів діяльності);
базові уроки (уроки, спрямовані на вироблення, корекцію і контроль навичок, умінь узагальнювати і систематизувати виучуваний мовний матеріал. На цих уроках не використовуються інтегровані засоби навчання, ефективними є міжпредметні зв’язки);
заключні уроки (уроки з вивчення певної теми та широким використанням інтегрованих видів діяльності, що активізують словесну творчість, розкривають виражальні можливості мовних засобів (слова, граматичні форми, інтонації)).
Технологія особистісно-зорієнтованого уроку
Увібравши в себе елементи різних методик (розвивального, модульно-рейтингового навчання, педагогіки співробітництва), особистісно-зорієнтоване навчання ставить за мету зробити учня суб’єктом навчальної діяльності, забезпечити можливість навчання за індивідуальною програмою, створити умови для його самовизначення й самореалізації, спиратися на інтереси, цінності, схильності, психолого-фізіологічні особливості (пам’ять, увагу, уяву, мислення) особистості.
Учитель, обираючи особистісно-зорієнтоване навчання,
має пам’ятати:
Структура особистісно-зорієнтованого уроку
(за А.Фасолею)
Мотивація (мета: сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми).
Цілевизначення (мета: чітке визначення цілей, забезпечення розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони мають досягти на уроці й чого від них чекає вчитель).
Рефлексія (мета: обговорення роботи на уроці, а саме участі кожного в спільній діяльності, аналіз здобутих результатів, труднощів, обговорення шляхів подолання недоліків у роботі, осмислення своїх відчуттів, порівняння їх з відчуттями й міркуваннями однокласників, планування досягнення намічених цілей). Послідовність формування рефлексивних умінь має такий вигляд: аналіз і оцінка → взаємоаналіз і взаємооцінка → самоаналіз і самооцінка.
Оцінювання (на уроці оцінюються: рівень навченості учнів – традиційне виставлення оцінок за знання); рівень научуваності – оцінка навчальних можливостей, зона найближчого розвитку (за Л.Виготським); рівень особистісного зростання.
Технологія інтерактивного уроку
Інтерактивний урок - спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Враховуючи відсутність у науковій літературі будь-якої класифікації інтерактивних технологій навчання, О.Пометун, Л.Пироженко визначають умовну робочу класифікацію за формами навчання, у яких реалізуються інтерактивні технології. Вчені розділяють їх на чотири групи залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
Інтерактивні технології кооперативного навчання
Кооперативна (колективна) форма навчальної діяльності - форма організації навчання у малих групах учнів, об’єднаних спільною навчальною метою. Кооперативне навчання здійснюється як в групах, так і в парах.
Парна і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь та навичок. Це може відбуватися одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку.
Залежно від змісту та мети навчання можливі різні варіанти організації роботи груп: робота в парах; ротаційні (змінювані) трійки; два-чотири-всі разом; карусель; робота в малих групах; діалог; синтез думок; спільний проект; пошук інформації; коло ідей; акваріум.
Інтерактивні технології колективно-групового навчання
До цієї категорії відносяться інтерактивні технології, які передбачають одночасну групову (фронтальну) роботу всього класу. Групова (фронтальна) форма організації навчання – передбачає навчання однією людиною групи учнів чи цілого класу. Усі учні працюють разом чи індивідуально над одним завданням із наступним контролем результатів: обговорення проблеми в загальному колі; мікрофон; незакінчені речення; мозковий штурм; навчаючи - вчусь; ажурна пилка; аналіз ситуації (Case-метод); вирішення проблем; дерево рішень.
Інтерактивні технології ситуативного моделювання
Модель навчання у грі - побудова навчального процесу за допомогою включення учня в гру. Учням надається максимальна свобода інтелектуальної діяльності, яка обмежується лише визначеними правилами гри. Учні самостійно обирають собі роль у грі, висуваючи припущення про ймовірний розвиток подій, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв’язання, беручи на себе відповідальність за обране рішення. Учитель в ігровій моделі виступає як: інструктор (ознайомлення з правилами гри, консультації під час її проведення), тренер (підказка учням для прискорення проведення гри), головуючий, ведучий (організатор обговорення). Види інтерактивних ігор: імітаційні ігри; симуляційні ігри; судове слухання (суд prose); громадські слухання; рольова гра.
Інтерактивні технології опрацювання дискусійних питань
Дискусія – широке публічне обговорення спірного питання. Вона може виступати як метод засвоєння знань, закріплення їх, вироблення вмінь і навичок, як метод розвитку психічних функцій, творчих здібностей і особистісних якостей учнів, а також як метод стимулювання і мотивації учіння.
Згідно з логікою застосування дискусії як методу закріплення навчального матеріалу і стимулювання пізнавальної діяльності учнів О.Пометун, Л.Пироженко визначають кілька варіантів моделювання навчальних тем на основі дискусії:
побудова вивчення теми як підготовки до дискусії за всім матеріалом, яка відбувається на останньому уроці;
включення дискусійного компонента в окремі уроки теми на етапах перевірки домашнього завдання і закріплення щойно вивченого матеріалу;
побудова навчання як самостійної або групової роботи учнів з обговоренням її результатів.
Найбільш поширеними у вітчизняній методиці навчання є: метод прес; займи позицію; зміни позицію; неперервна шкала думок; дискусія; дебати.
Найголовніші ознаки технології уроку:
Вимоги до вчителя:
Запитання і завдання для самоконтролю
Практичне заняття 1-2
Тема. Типи уроків української мови
Теоретичний блок
Основні методичні поняття: форми організації навчання, урок, тип уроку, зміст уроку, наукові основи змісту уроку, зовнішня організація змісту уроку, внутрішня організація змісту уроку, структура уроку, мета уроку, мотиви і цілі уроку; нестандартний урок, інтегрований урок, бінарний урок, урок словесності, інтерактивний урок, особистісно орієнтований урок, структура нетрадиційного уроку, технологія уроку, розвивальний потенціал уроку, оптимізація навчання, текстова основа уроку, міжпредметні зв'язки.
Література до практичного заняття (основна)
Додаткова
Методичні поради
Готуючись до практичного заняття, актуалізуйте свої знання з дидактики: пригадайте, хто з визначних педагогів запропонував класно-урочну систему навчання, як вона розвивалася упродовж усієї історії, хто з вітчизняних дидактів і методистів ґрунтовно досліджував проблему уроку, як вони визначали його зміст, цілі, структурні компоненти. Особливу увагу зверніть на мотиви і цілі сучасного уроку, реалізацію основних аспектів навчання – українознавчого, комунікативного та інших.
Опрацьовуючи рекомендовану літературу, ви переконаєтеся, що класифікація уроків досить строката. Це пояснюється різними підходами до уроку, критеріями його визначення. Однак найбільш прийнятною є класифікація уроків української мови, пропонована О.М. Біляєвим. Спробуйте розібратися в ній і визначити для себе мету і структуру кожного з типів уроків. Творче сприйняття інших класифікацій допоможе вам оригінально будувати у майбутньому свою практичну діяльність.
Розглядаючи структурні елементи уроку, усвідомте творчий потенціал учителя в підготовці й проведенні уроку, визначте для себе основні завдання навчання мови та шляхи їх реалізації на уроках. Опрацьовуючи науково-методичну літературу, зверніть увагу на те, яку роль відіграє особистість учителя в навчальному процесі.
Готуючись до заняття, опрацюйте теоретичний матеріал підручників та рекомендовану літературу. У монографії І.П. Підласого «Практична педагогіка, або три технології. – К., 2004. - С. 287, 322-323) наголошується, що існує три концептуальні моделі сучасного уроку – урок предметно зорієнтований (головне – міцне засвоєння матеріалу учнями); особистісно зорієнтований (головна мета – розвивати особистість, а не опановувати навчальний матеріал); урок співробітництва (співпраці). На його думку, «поєднання продуктивної технології з технологією співробітництва може забезпечити найвищі результати».
Учений у розділі «Урок, якого чекають» називає такі критерії сучасного ефективного уроку:
Готуючись до 5 і 6 питань, не розгубіться у справжньому калейдоскопі нестандартних уроків. Наприклад, академік А.В. Хуторськой називає 60 (!?) варіантів. Ось лише деякі з них:
Уроки комунікативного типу:
Окрім того, автор називає ще й такі види:
І все ж більшість методистів схиляється до думки, що в ЗОШ нині мають домінувати традиційні ефективні (а не лише ефектні) продуктивні уроки, а в їх основі – напружена розумова праця дітей.
Проблемні питання до плану практичного заняття
Практичний блок
Завдання для самопідготовки
1. Опрацюйте теоретичний матеріал за рекомендованими джерелами.
2. У книзі І.П. Підласого «Практична педагогіка, або три технології» (К., 2004. - С. 321) сказано: «Спостерігаю за конкурсами «Учитель року», де кращі з кращих демонструють свою майстерність. Увага мимоволі звертається на домінуюче використання нестандартних уроків. Тут усе зрозуміло: саме на таких уроках учитель може блиснути своїм оригінальним підходом, може «розбудити» учнів, продемонструвати суперактивність. Красиво, яскраво, привабливо. Не сірі ж, буденні уроки показувати. На ярмарку розваг саме таким урокам могло б відводитись почесне місце. Але не в класі. Бо продукт не гарантований... Грамотність учнів у таких класах, де вчителі захоплюються нестандартними уроками, низька».
Вчений пропонує таке співвідношення типів: 20% - нестандартні, а 80% - уроки встановлених типів.
– З чим ви не згодні? Ваша думка про ефектні та ефективні уроки.
Індивідуальна робота
Ознайомтеся з конспектом уроку для 5 класу студентки-практикантки. Розробіть (на А-4) власний конспект уроку вивчення нового матеріалу для 8-го класу на тему «Відокремлені означення», врахуйте вимоги до сучасного уроку, зверніть увагу на соціокультурну змістову лінію програми (в конспекті уроку студентки-практикантки це тема дружби, товаришування).
Урок української мови (5 клас)
Тема: Діалог. Тире при діалозі.
Соціокультурна тема. Дружба дорожче багатства.
Мета: поглибити знання про діалог, з’ясувати відмінність між діалогом і прямою мовою, формувати навички вживання розділових знаків при діалозі; розвивати вміння правильно інтонувати репліки діалогу, розвивати логічне мислення; виховувати почуття дружби, щедрості.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: плакат з віршем, роздавальний матеріал (картки з текстом і гумористичними віршиками), схеми з малюнками.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Робота з віршем
Подивіться на дошку. Прочитайте вірш. Виправте у ньому помилки.
Писав із табору Василько:
«Нових у мене друзів стілки!
Я, мамо, добре відпочився!
І опилсинів тут наївся.
І накупався, як ніколи…
Пеши. Вітаєм.
Я й Мекола».
А мама так йому писала:
«Без тебе дома нудно стало…
але тобі на користь море.
І ми зустрінемося скоро…
Ти молодець, що «відпочився», -
коли б ще й грамоти навчився!»
2. Бесіда з учнями.
- Де тут пряма мова? Де слова автора? Поясніть розділові слова.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Щойно ми повторили відомості про пряму мову. Сьогодні ми продовжимо вивчати новий матеріал і удосконалювати вашу грамотність.
Тема нашого уроку «Діалог. Тире при діалозі».
Робота в зошитах
Запишіть тему у робочі зошити.
Оголошення завдань уроку
Сьогодні ми повинні вивчити: що таке діалог, що таке репліка, які розділові знаки ставляться при діалозі, як правильно інтонувати діалог та визначимо місце міміки та жестів у спілкуванні.
Ми повинні знати: що називається діалогом, реплікою, які розділові знаки ставимо при діалозі. Знання з даної теми вам будуть потрібні при створенні власних діалогів.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Робота з текстом (текст на роздатковому матеріалі)
Сьогодні роботу розпочнемо з тексту, який ви бачите перед собою. Прочитайте. Зверніть увагу на виділені слова, це найважливіші слова, які треба виділити голосом.
СКУПИЙ
Усі вважали мене добрим, та я був скупий. Мені, наприклад, було шкода віддавати свої речі, навіть не потрібні. Я казав: «Бери, будь ласка», а самому було жаль. Або приходив із гостей додому і починав шкодувати, що з’їв мало цукерок. Мені було дуже соромно, що я такий жадібний і скупий. Скоро мені стало зовсім важко віддавати свої речі.
Якось до мене підійшов Володя:
Петя попросив у мене олівці – помалювати, а Гена – шахи – пограти.
Через два дні Володя зустрічає мене і каже:
Того ж дня до мене підійшов Петя.
Потім зустрів Гену.
Після цього хлопці в мене нічого більше не просили.
Яку людину, на вашу думку, вважають скупою? А жадібною? Як ви розумієте значення слів «скупий» і «жадібний»?
Скупий Жадібний
Отже, яке значення більше підходить для характеристики героя оповідання? ( скупий – неохоче дає щось).
Тепер давайте скажемо, що називається діалогом? ( Діалог – це різновид прямої мови, що передає розмову двох або кількох осіб.)
Тепер прочитаємо визначення діалогу та репліки в підручнику на с. 123 (опрацювання матеріалу підручника).
5. Робота з текстом
Знову подивіться на текст. Скажіть, як виділяються на письмі слова кожного співрозмовника? (Кожна репліка пишеться з нового рядка з великої літери. Перед нею ставиться тире.)
(Якщо є слова автора, ставляться ті самі розділові знаки, що й при прямій мові (але без лапок)).
Подивіться на схеми, які вміщенні в таблиці. Слід сказати, що Са – слова автора; Рд – репліка діалогу. До кожної схеми підберіть приклади з тексту. Зачитайте. Які це речення – прості чи складні? Встановіть види речення за метою висловлювання. (Основу діалогу складають прості речення, різні за метою висловлювання.)
На с. 124 прочитайте, яка роль належить інтонації в діалогічному мовленні.
Велике значення у спілкуванні має міміка– рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний стан людини.
Міміка передає різноманітні відтінки почуттів, ставлення мовця до подій. Вона є додатковим засобом спілкування.
Допоміжним засобом спілкування є також жести – рухи людського тіла чи рук, що супроводжують мовлення або замінюють його.
Спробуйте передати свої почуття та емоції лише виразом обличчя або жестами, але без слів. Покажіть, що здивовані, радієте, сумуєте, застерігаєте когось, застерігаєте, сварите. Отже, ви показали і виразили внутрішній стан.
Тепер подивіться на малюнки, які емоційні стани вони відображають? (учні розглядають малюнки)
Прочитайте цю інформацію на с. 124 в підручнику.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
А ви знаєте, що оповідання, до якого ми звертаємось цілий урок, не закінчилось і має продовження. Уважно його прослухайте і подумайте, чи є тут діалог?
…Нічого, - усміхнувся я. – Скоро тато купить мені футбольний м’яч, і всі відразу почнуть зі мною розмовляти!
Мені купили м’яч, і я вийшов з ним у двір. Хлопці грали в настільний теніс. Я прибіг до них, показав м’яча і запитав:
Від здивування я не знав, що робити. «Може, вони думають, що він волейбольний», - подумав я і почав набивати м’яч ногою.
Хлопці подивилися на мене. Я бачив, що їм дуже хочеться пограти, та вони не просили м’яча. Я пограв трохи сам, і мені стало не цікаво. Я пішов додому. На столі лежали мої речі: книжки, олівці, шахи. І раптом я зрозумів, що зараз, цієї миті я можу втратити усіх моїх друзів назавжди…
Тоді я схопив книжку для Володі, олівці для Петі, шахи для Гени, м’яч для всіх і вибіг у двір. І тепер я знаю: є речі, які не купиш ні за які гроші!
Виконаємо вправу 229 письмово. Перепишіть, розставте пропущені розділові знаки. Записаний діалог прочитайте. Визначте репліки діалогу і слова автора.
У кожного на парті є роздавальний матеріал. Розставте в запропонованих діалогах розділові знаки (розділові знаки у діалогах відсутні), поясніть їх та прочитайте діалоги за особами.
1) – Як, на твою думку, Івасю, іменник штани в однині чи в множині?
- Верхня частина в них – однина, нижня – множина.
2) – Людмило, що ти робиш?
- Задачу розв’язую.
- То зав’яжи її знову та трохи погуляй зі мною.
3) – Позич мені, будь ласка, п’ятдесят копійок.
- На жаль, у мене тільки десять.
- Ну, то позич десять, а сорок будеш винен.
4) – Івасю, Юрчику. Що ви робите на дереві?
- Івась хотів нарвати яблук!
- А ти?
- А я хотів йому сказати, щоб того не робив.
5) – Діду, а ви були колись малим, - питає онук
- Був, дитинко, був.
- То ви, мабуть, були дуже смішні зі своєю лисиною і бородою.
6) – Маринко, що ти робиш?
- Пишу Наталочці листа.
- Але ж ти не вмієш писати!
- Це нічого – Наталочка не вміє читати.
7) – Тату, я сьогодні велосипед перегнав!
- І хто ж це на ньому так повільно їхав?
- Ні, велосипед припертий до дерева стояв.
V. Підсумок уроку. Оцінювання з мотивацією
1. Доповніть речення
1) Діалог – це … (розмова двох або кількох осіб)
2) Репліка – це … (слова кожного учасника)
3) Слова автора … (можуть супроводжувати репліки)
4) Кожна репліка пишеться … (з нового рядка і великої літери)
5) Важливу роль у діалогічному мовленні належить … (інтонації)
6) Міміка – це … (рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний стан людини)
7) Жести – рухи людського тіла чи рук, що супроводжують мовлення або заміняють його.
VI. Домашнє завдання
Контрольні питання для самоперевірки