Типологічний словник уроку.
Основною формою організації навчального процесу в школах усіх типів був і залишається урок. Він як основна форма традиційного навчання дидактичне обгрунтований ще Я.Коменським, Д.Пестолоцці та іншими вченими дидактами.
Урок є складним педагогічним об'єктом. Як і всі складні об'єкти, уроки поділяються на типи за різними ознаками. В дидактиці їх класифікують за метою (класифікація С.Чавдарова, О.Текучова), етапами засвоєння учнями навчального матеріалу (М.Поздня-ков), методами навчання (І.Лер-нер, М.Скаткін), формами організації навчальної діяльності тощо.
Типологія уроків історично змінна — вона постійно уточнюється, збагачується у процесі вдосконалення дидактичних і психологічних основ навчального процесу.
Отже, моделюючи урок, насамперед необхідно, на наш погляд, встановити взаємозв'язок найсуттєвіших компонентів навчального процесу. Послідовність конкретних цілей, спрямованих на досягнення мети організації уроку, є тим внутрішнім стержнем, навколо якого розміщуються навчальний матеріал та методичні прийоми. Це все відбувається в єдності конкретної мети, змісту та методичного прийому.
Модель сучасного уроку Особливістю сучасного уроку є:
У зв'язку з цим змінюється змістовна лінія уроку, по-іншому викладається структура навчального матеріалу, модель уроку видозмінюється. Вчитель, виконуючи одну зі своїх функцій — проектування педагогічної системи, вносить корективи як у формальну частину поурочного плану, так і аналітичну (діагностичну), змістову лінію. Формальна частина плану може бути такою:
Дата. № уроку в календарно-тематичному плані та № уроку в темі.
Тема, яка точно відповідає програмі.
Тема для озвучування чи записування на дошці.
Мета: розвиваюча (розвинути...). Навчальна (познайомити...). Виховна (виховати...).
Завдання: відпрацювати навички, виконати мисленнєві операції: пізнання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка.
Тип уроку, наприклад, комбінований.
Вид (жанр), наприклад, лабораторна робота, практикум, тренінг.
Обладнання: дидактичний та роздатковий матеріал, відеофільм, комп'ютерний диск, аудіокасета, підручник, документи та інші.
Змістова частина поурочного плану — комбінування елементів комунікативної, лінгвокультуро-логічної та діяльнішої ліній.
Типологію уроків за основними дидактичними цілями можна представити, спираючись на основні елементи — складові частини уроку:
На підставі класифікації за дидактичною метою була спроба створити тезаурус різних типів, видів і форм.
За дидактичною метою можна виділити такі типи уроків:
6) уроки повторення вивченого;
7) узагальнюючі уроки