«Типові особливості пізнавальної діяльності, соціальної адаптації та поведінки дітей з ООП»

Про матеріал
Дитина зростає: • Тіло її розвивається, м’язи міцніють — це фізичний/ моторний розвиток. • Дитина мислить, використовуючи інформацію, отриману через зір, слух, смак, нюх та на дотик, — це когнітивний розвиток. • Дитина починає розуміти й використовувати мову та мовлення — це розвиток мовлення. • Дитина співвідносить себе з людьми й оточенням, контактує, реагує, в
Перегляд файлу

 

 «Типові особливості пізнавальної діяльності,  соціальної адаптації та поведінки дітей з ООП»

 

 

 

 

Позитивні моменти (сильні сторони)

 

Труднощі

 

Особливі потреби

 

ТРУДНОЩІ В НАВЧАННІ, ПОВЯЗАНІ ІЗ ЗАТРИМКОЮ РОЗВИТКУ

Научуваність збережена.

  • Логічні процеси

аналізу,   синтезу, здатності узагальнювати, виділяти головне та розуміти  прихований зміст формуються.

Успішно засвоюють зміст загальноосвітньої програми   у

застосуванні адаптації навчальних підходів та методів викладання.

Труднощі в

самоконтролі   в діяльності, утриманні уваги на кількох об’єктах, утриманні належного рівня активності упродовж уроку, швидкій              переробці інформації, поясненні власної         думки.

  • Організація середовища.
  • Незначне спрощення навчальних завдань.
  • Надання часу на обмірковування завдань та самостійного виконання.
  • Надання допомоги у вигляді повторення завдання та перевірки його розуміння, підбадьорювання, навідних питань.
  • Запобігання перевтомі.

* За ігнорування особливих потреб можуть виникати: невпевненість у собі, плаксивість, негативізм, низька мотивація до навчання.

 

МОВЛЕННЄВІ  ПОРУШЕННЯ

Научуваність збережена.

  •     Логічні процеси аналізу та синтезу, формуються.
  •     Добре орієнтуються в наочному матеріалі.
  •     Добре орієнтуються в соціальних ситуаціях.

Активно компенсують недостатність мовних засобів жестами, мімікою та ін.

   Розумінні мовних інструкцій,   у висловлюванні власно думки,

відповідіна

запитання, у формуванні словесно–логічного мислення, в запам’ятовуванні навчального матеріалу, в саморегуляції діяльності, в формуванні навичок письма та читання.

  •   Корекційно-розвиткова робота з розвитку мовлення.
  •   Спрощення та скорочення мовних інструкцій, пояснень та звернень.
  •   Залучення наочності. Підкріплення мовлення жестами.
  •   Адаптація навчального матеріалу.
  • Час для осмислення завдань.
  •   Надавати перевагу немовним методам перевірки знань.

* За ігнорування особливих потреб можуть виникати: уникнення контактів, дратівливість, негативізм, низька мотивація до навчання.

 

 

 

Позитивні моменти (сильні сторони)

 

Труднощі

 

Особливі потреби

 

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ     ПОРУШЕННЯ

  •     Переважно збережена працездатність, діти мають інтерес  до практичної діяльності.
  •     Успішно виконують завдання на просте відтворення матеріалу.
  •     Мають нормальну механічну пам'ять.
  •     Діти засвоюють програмовий матеріал спеціальної освітньої програми, отримують трудові навички.

Труднощі     в самостійному осмисленні матеріалу, усвідомленні абстрактних понять та прихованого змісту, запам’ятовуванні та відтворенні                            змісту навчального матеріалу, самостійній організації діяльності, вирішенні нетипових завдань, встановленні причинно- наслідкових зв’язків (як в навчальному матеріалі, так і в життєвих ситуаціях),              захисті власної                            думки              та інтересів.

  •   Модифікація змісту навчального матеріалу.
  •   Спеціальні методики навчання з використанням спрощення та поетапного засвоєння матеріалу.
  •   Корекційно-розвиткова робота щодо формування психічних процесів та розвитку зв’язного мовлення.
  •   Обмеження інтелектуальних та емоційних навантажень.
  •   Послідовне навчання трудовим навичкам.
  •   Психологічний та соціальний супровід.

* За ігнорування особливих потреб можуть виникати: протест на навчальну діяльність, зниження настрою              або агресивність, низький статус в шкільному колективі порушення дисципліни та участь в асоціальних групах.

 

ПОРУШЕННЯ   ЗОРУ

За збережених інтелектуальних здібностях:

  • Активно розвивається мовлення.
  • Розвинене вербально-логічне мислення.

Труднощі залежать від вираження порушень та

проявляються в сферах:

  • формування просторових уявлень та орієнтувань,

формування правильних уявлень про явища оточуючого світу та в точне

використанні термінів

  •   Використання технічних засобів навчання.
  •   Додаткове освітлення робочого місця.
  •   Дозування зорового навантаження.
  •   Пристосування приміщень та території закладу (позначки).
  •   Корекційно-розвиткова робота з формування зорового сприйняття або компенсаторних функцій (тактильне сприйняття)
  •   Спеціальне  навчання користуванню допоміжними приладами.
  •   Супровід асистентом дитини (за потреби).

*За ігнорування особливих потреб формуються неточні, фрагментарні або формальні знання, які дитина не може застосовувати з певною метою.

 

 

 

 

Позитивні моменти (сильні сторони)

 

Труднощі

 

Особливі потреби

 

ПОРУШЕННЯ СЛУХУ

За збережених інтелектуальних здібностях

  •                   Активно формуються альтернативні форми комунікації.
  •                   Розвинений невербальний інтелект.

Труднощі залежать від вираження порушень та

проявляються в сферах:

  • розуміння зверненого мовлення та формування активного мовлення;
  • використання звичайних джерел інформації;
  • формування уявлень про оточуючий світ;
  • формування словесно-логічного мислення;
  • орієнтування у відкритому просторі;

установлення стосунків з іншими людьми.

  •   Корекційно-розвиткова робота з формування навичок слухового сприйняття та формування вимови, з формування слухо- зорово-тактильного сприйняття мовлення.
  • Адаптація методів навчання.
  •   Використання технічних засобів та контроль за їх робочим станом (кохлеарні імпланти, слухові апарати).
  • Адаптація навчальних

приміщень (поліпшення акустичних умов, додаткові засоби звукопідсилення).

* За ігнорування особливих потреб виникають підвищена тривожність та недовіра до оточуючих, відокремленість від колективу тих, що чують, формуються              неточні, фрагментарні знання.

 

ФІЗИЧНІ / НЕЙРОМОТОРНІ ПОРУШЕННЯ

Картина збережених функцій та порушень індивідуальна. Часто спостерігаємо:

  • Інтелектуальні здібності збережені.
  • Активно формуються компенсаторні засоби: активне мовлення та словесно-логічне мислення.
  • Наполегливість у досягненні результату.

Доброзичливість та уміння встановлювати стосунки з оточенням.

Труднощі залежать від вираження порушень та

проявляються в сферах:

  • пересування;
  • самообслуговува ння;
  • формування письма;
  • формування просторового мислення;
  • загальна працездатність.
  •   Адаптація приміщення та території закладу.
  •   Прилаштування робочого місця.
  •   Допоміжні засоби для письма та читання, спеціальні зошити.
  •   Адаптація навчальних програм та методів.
  •   Оптимальний режим навантажень.
  • Лікувальна фізкультура.
  •   Корекційно-розвиткова робота з формування пізнавальних процесів, зокрема просторового сприйняття.
  • Корекція супутніх порушень.

 

 

 

Позитивні моменти (сильні сторони)

 

Труднощі

 

Особливі потреби

 

ЕМОЦІЙНІ ТА ПОВЕДІНКОВІ РОЗЛАДИ

 

 

 

Збережені інтелектуальні здібності дозволяють використовувати методи регуляції поведінки  та підтримуючі технології.

Провокують  на постійний творчий пошук.

Дитині важко:

  • тривалий час сидіти нерухомо;
  • утримувати увагу на одному об’єкті чи процесі упродовж тривалого часу;
  • ігнорувати другорядні стимули;
  • чекати своєї черги;
  • організовувати власну діяльність.
  • Чітка система вимог.
  •   Система зовнішньої підтримки та організації поведінки (наочні інструкції, піктограми, жетони та ін.).
  • Адаптація методів навчання.
  • Зміна видів діяльності.
  •   Дозування навантажень. Організаційна допомога.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
23 жовтня 2021
Переглядів
1433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку