Нормативні документи, на яких ґрунтується діяльність практичного психолога ⦁ Конституція України ⦁ Декларація прав людини ⦁ Конвенція про права дитини ⦁ Закон України «Про освіту» ⦁ Закон України «Про загальну середню освіту» ⦁ Етичний кодекс психолога ⦁ Наказ МОН від 20 квітня 2001 р. № 330 Про затвердження Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України ⦁ Лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України від 27.07.2020 № 22.1/10-1495 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2020/2021 н. р.“.
З метою визначення рівня готовності до школи першокласників мною була проведена скринінг -діагностика О. Єкжанової. Одним із завдань методики є визначення рівня інтелектуального розвитку дитини, який розглядається на даному віковому етапі, як сукупність достатнього розвитку, словарного запасу, рівня довільної уваги, оперативної пам’яті, процесів мислення, загальної обізнаності. В результаті досліджень було виявлено, що в цілому рівень готовності дітей до школи – достатній.⦁ З метою адаптації батьків та учнів перших класів виступила на конференції для батьків першокласників з практичними порадами для покращення адаптаційного періода.
Надані поради вчителям, щодо створення умов успішної адаптації. А також, рекомендовані вправи: ⦁ «Абетка почуттів» - з метою навчити учнів виражати свої почуття, визначити ставлення до школи; ⦁ «Дерево» - з метою активізувати візуальні, аудіювальні, кінестетичні відчуття, розвивати впевненість; ⦁ « Опануй себе». Мета якої: виробити навички самоконтролю (цю вправу також було рекомендовано і учням середньої та старшої школи з підвищеним рівнем конфліктності та агресивності). Надана інформація для вчителів перших класів про можливі психологічні причини труднощів.
⦁ З метою ефективності роботи та профілактики дезадаптації та розвитку стресостійкості в учнів вивчено рівень тривожності за допомогою тесту шкільної тривожності Філліпса, який надає змістовну характеристику кожного синдрому (чинника): ⦁ загальної тривожності у школі; ⦁ переживання соціального стресу; ⦁ фрустрації потреби в досягненні успіху; ⦁ страх самовираження; ⦁ страх ситуації перевірки знань;⦁ страх невідповідності очікуванням оточення; ⦁ низької фізіологічної опірності стресові; ⦁ проблеми і страхи у стосунках з учителями.
⦁ Для діагностики професійного самовизначення учнів 9 класів я використала такі методики: ⦁ «Диференційно-діагностичний опитувальник (ДДО)» який є однією із найвідоміших методик для визначення інтересів і нахилів учнів, він дає важливі відомості для попереднього орієнтування в інтересах і нахилах в рамках відомої класифікації професій; ⦁ «Опитувальник професійних переваг» (А. Йовайши), який спрямований на дослідження інтересів і прагнень особистості;
2. Аналіз змісту діяльності (структурно-функціональний опис): Загальна мета діяльності практичного психолога даного навчального закладу – сприяння розвиненню та становленню психічно здорової особистості дитини. Формування та розвиток індивідуальних особливостей кожної дитини, допомога їй у виробленні свідомого ставлення до майбутнього життя. Профілактика та подолання агресивної поведінки учнів.
Виходячи з даної мети та основних функцій діяльності практичного психолога в минулому навчальному році виконано наступні завдання: ⦁ Виходячи із планування заходів щодо психолого-просвітницької функції здійснено психологічну просвіту педагогічного колективу за тематиками: «Адаптація першокласників», «Психологічні особливості формування учнівського колективу», «Адаптація 5-х класів», «Профільний вибір 9-х класів»; учнів середніх та старших класів за темою «Профілактика правопорушень та негативних явищ в школі», «Один колектив-одна сім’я», «Креативність», «Стоп агресії»; батьків за тематиками: «Вікові особливості першокласників та шляхи їх психологічної підтримки», «Психологічні особливості підліткового віку», «Групи ризику в інтернеті», «Адаптація першокласників», «Адаптація 5-х класів», «Профільні нахили учнів 9-х класів»
Вказані види діяльності відповідають прогнозуванню діяльності психологічної служби школи. ⦁ Проведено психодіагностику, спрямовану на психологічне обстеження підлітків та класних колективів, вчасне виявлення підлітків «групи ризику», негативних психологічних особливостей підлітків (високий рівень агресивності, тривожності, неадекватну самооцінку тощо). ⦁ Шляхом індивідуальної консультативної роботи надано психологічну допомогу Батькам та учням, що опинились у кризовій життєвій ситуації, а також інформаційну допомогу батькам щодо особливостей сімейного виховання обдарованих підлітків.
Цілепокладаюча частина 1. Дотримуватись в роботі принципу дитиноцентризму. 2. Здійснення психологічного супроводу першокласників та п’ятикласників, спостереження за адаптацією новоприбулих учнів; профільна орінтація учнів 9-х класів. 3. Психологічний супровід старшокласників – особистісна зрілість, профорієнтаційна робота. 4. Формування культури та виховання толерантної позиції у відносинах з оточуючими; проведення бесід з профілактики шкідливих звичок.
5. Створення позитивного психологічного клімату в учнівських колективах, що сприяє розкриттю та реалізації творчих здібностей учнів. 6. Допомога класним керівникам у формуванні ціннісних орієнтацій колективів, згуртуванні учнівських колективів. 7. Допомога батькам у свідомому вихованні дітей. 8. Співробітництво з адміністрацією і педагогічним колективом школи через педради, засідання, індивідуальні бесіди, бесіди-довідки тощо.