Типовий соціально-психологічний портрет школяра 14 - 15 років

Про матеріал
Типовий соціально-психологічний портрет школяра 14 - 15 років узагальнює спостереження за учнями даної вікової категорії, м.Харків. Даний матеріал може бути корисним педагогам, класним керівникам, шкільним психологам.
Перегляд файлу

Хижняк Ганна Юріївна вчитель англійської мови

Харківський ліцей №99 Харківської міської ради

Типовий соціально-психологічний портрет сучасного школяра 14-15 років

Кожен сучасний школяр 14-15 років маючи певні особливі риси характеру, унікальні вподобання та соціо-культурні потреби, втілює в тій чи іншій мірі характерні особливості, притаманні усій групі школярів цього віку у певній місцевості.  Розуміючи це, складемо типовий соціально-психологічний портрет школяра м.Харкова, цього віку.

1. Сфера соціальної активності, інтересів, спілкування.

  Основним соціальним середовищем підлітка залишається школа. У школі він вже вміє налагоджувати стосунки з багатьма вчителями і проявляє все більше автономії у цьому питанні, лише зрідка звертаючись по сторонню допомогу. Врахування особистісних якостей кожного з вчителів і їх вимог  робить його самостійнішим.  Одначе, виникає специфічний комплекс потреб, що виражається в прагненні знайти своє місце у групі ровесників, вийти за межі школи та приєднатися до життя і діяльності дорослих. Найголовніша зміна в соціальній ситуації розвитку підлітка, породжена роллю в його житті групи ровесників.

   Соціальна ситуація розвитку підлітка  залежить від сім'ї, стосунків з батьками. Зазвичай ці стосунки враховують його потреби і можливості, вибудовуються на засадах взаємоповаги та довіри, при цьому, підліток долає труднощі у навчанні і спілкуванні, активно набуває соціальний досвід, утверджується в таких елементах соціуму, як шкільний клас, група ровесників.

   Основним чинником розвитку підлітка є його власна соціальна активність.

Підліток включається у різні види суспільно корисної діяльності.

   Отже, для соціальної ситуації розвитку підлітка характерні  зміна стосунків з учителями, однолітками, батьками, розширення сфери соціальної активності.

2.   Психологічний розвиток: розвиток пізнавальних процесів, особистісних якостей.

 У підлітка 14-15 років розвинуте вміння оперувати гіпотезами у процесі розв'язування мислительних завдань. Мислення дозволяє йому формулювати, перевіряти та оцінювати гіпотези, маніпулювати не тільки відомими фактами, які можна перевірити, а й думками, які суперечать наявним знанням. В нього розвивається здатність планувати і передбачати.

Школяр 14 — 15 років  використовує інформацію з усіх соціальних джерел для вирішення своїх життєвих задач. Оскільки він вже може розглядати ситуації, які суперечать реальності, його новими захопленнями часто стають читання наукової фантастики, перегляд фантастичних фільмів. схильність до експериментування, яка полягає в небажанні все приймати на віру. Підліток виявляє широкі пізнавальні інтереси, пов'язані з прагненням усе самостійно перевірити, особисто впевнитися в істинності знань, думок. 

3.   Ставлення до навчання, мотивація, успішність.

У типового підлітка учіння залишається провідним видом діяльності. Учіння  підлітка характеризується вибірковою готовністю, підвищеною сприйнятливістю до навчання. Великим досягненням підлітка є його готовність до усіх видів учбової діяльності, які роблять його дорослим у власних очах. Зазнає якісних змін мотивація учіння. Структура мотивів учіння у підлітка ускладнюється, у них поєднуються широкі соціальні мотиви: усвідомлення обов’язку, прагнення зберегти почесне місце у сім’ї, класі, усвідомлення ролі знань у підготовці до майбутньої трудової діяльності із власне пізнавальними особистими мотивами: прагнення пізнати щось невідоме, уникнути покарання за невиконання домашніх завдань. Одночасно, необхідність розв'язувати занадто складні або прості завдання іноді викликає  емоційно-негативну реакцію і відмову від такої роботи. Успішність може тимчасово знизитися.


 

pdf
Додано
4 листопада 2023
Переглядів
461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку