Орфографічний диктант. Орфограма«Подвоєння та подовження приголосних звуків» Печений, нісся, ввижатися, несказанний, міццю, зрання, ссавці, яффський, річчю, віссю, підданий, попідвіконню, незрівнянний, нездоланний, священик, суддів, священний, Вінниччина, вінницький, попадя, ніччю, піччю, ллється, знання, каса, шосе, артилерія, возз’єднання, радістю, юннат, Поволжя, скажений, спросоння, голландський, ванна, вілла, Галичина, шалений, кінний, ззаду, авторалі, аннали, вакуум – апарат, долляти, залізяччя, накип’ячений.
Бліц-опитування. Яке складне речення називається безсполучниковим?Яких видів бувають частини безсполучникового складного речення?Які смислові відношення вони виражають?Які розділові знаки ставлять між частинами безсполучникового складного речення?Коли ставиться кома й крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення?При якому смисловому зв’язку ставиться двокрапка між частинами безсполучникового складного речення?
Дослідження-аналіз1. Грім гримить – хліб буде родить.2. Шумить – усе вибухне.3. До неї люди говорять – не чує, не слухає.4. Натиснув на ручку – двері відхилилися.5. Ой, вона заговорить – у дзвін задзвонить. Подумайте, які смислові зв’язки виражають частини безсполучникового складного речення, коли між ними ставиться тире
Дослідження-групування з усним обґрунтуванням. Прочитати народні вислови. Дослідити, яку функцію виконує в них тире. Згрупувати речення за правилами пунктуації: а) тире між підметом і присудком; б) тире в неповному реченні;в) тире в безсполучниковому складному реченні.1. Дай язикові волю — заведе в неволю. 2. Добрий намір — то вже півсправи. 3. Дурний язик — голові не приятель. 4. Млин меле — борошно буде, язик меле — біда буде. 5. Не допомагай грошима, а краще — плечима. 6. Не дорогий початок, а — кінець. 7. Не спіши побалакати — спіши працювати. 8. Порожня бочка гучить, а повна — мовчить. 9. Пуста думка — зайва ноша. 10. Склав план — діло зробиш. 11. Слово без діла — гітара без струни. 12. Язик мій — часто ворог мій (Нар. творчість). Навести приклади двох-трьох речень, у яких уживається тире при однорідних членах. Сформулювати пунктуаційне правило.
Підсумкові запитання:1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається тире?2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають наслідок, умову або час? 3. У чому особливість інтонування безсполучникових складних речень, що виражають смислові відношення зіставлення чи протиставлення?