Тире у складному безсполучниковому складному реченні

Про матеріал
Презентію можна використати для демонстрації як при очному навчанні так і при дистанційній формі навчання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тире у складному безсполучниковому реченні

Номер слайду 2

Вправа « Побажання» Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.

Номер слайду 3

Орфографічний диктант. Орфограма«Подвоєння та подовження приголосних звуків» Печений, нісся, ввижатися, несказанний, міццю, зрання, ссавці, яффський, річчю, віссю, підданий, попідвіконню, незрівнянний, нездоланний, священик, суддів, священний, Вінниччина, вінницький, попадя, ніччю, піччю, ллється, знання, каса, шосе, артилерія, возз’єднання, радістю, юннат, Поволжя, скажений, спросоння, голландський, ванна, вілла, Галичина, шалений, кінний, ззаду, авторалі, аннали, вакуум – апарат, долляти, залізяччя, накип’ячений.

Номер слайду 4

Орфограма«Подвоєння та подовження приголосних звуків»

Номер слайду 5

Перевірка домашнього завдання. Спишіть речення. Поставте розділові знаки. Не кидай іскри в солому і сама згорить, і село спалить (Нар. творчість). Ти чуєш плачуть за тобою (М. Вінграновський). Я озирнувся навколо нікого. Закон життя один: вірно служити своїй державі (М. Стельмах).

Номер слайду 6

Дослідження-трансформація. Перебудуйте складнопідрядні речення у безсполучникові. Поясніть розділові знаки. Пам’ятайте, що треба берегти природу. Ми стали тренуватися більше, бо в нас сильні суперники.

Номер слайду 7

Бліц-опитування. Яке складне речення називається безсполучниковим?Яких видів бувають частини безсполучникового складного речення?Які смислові відношення вони виражають?Які розділові знаки ставлять між частинами безсполучникового складного речення?Коли ставиться кома й крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення?При якому смисловому зв’язку ставиться двокрапка між частинами безсполучникового складного речення?

Номер слайду 8

Мовознавча задача

Номер слайду 9

Тире у складному безсполучниковому реченні

Номер слайду 10

Мета уроку:засвоїти пунктограму;удосконалювати вміння правильно вживати розділові знаки в безсполучникових складних реченнях;розвивати логічне мислення.

Номер слайду 11

Дослідження-аналіз1. Грім гримить – хліб буде родить.2. Шумить – усе вибухне.3. До неї люди говорять – не чує, не слухає.4. Натиснув на ручку – двері відхилилися.5. Ой, вона заговорить – у дзвін задзвонить. Подумайте, які смислові зв’язки виражають частини безсполучникового складного речення, коли між ними ставиться тире

Номер слайду 12

Ставимо тире:друга частина виражає висновок Грім гримить – хліб буде родить.

Номер слайду 13

Ставимо тире:частини виражають раптовість, несподіваність, різку зміну подій. Шумить – усе вибухне.

Номер слайду 14

Ставимо тире:частини протиставляються (можна вставити а)До неї люди говорять – не чує, не слухає.

Номер слайду 15

Ставимо тире:друга частина виражає наслідок( а у першій може бути умова)Натиснув на ручку – двері відхилилися.

Номер слайду 16

Ставимо тире:друга частина порівнюється з першою ( можна вставити наче, ніби)Ой, вона заговорить – у дзвін задзвонить.

Номер слайду 17

ЗАПАМ’ЯТАЙ !

Номер слайду 18

Робота у підручнику

Номер слайду 19

Коментоване письмо

Номер слайду 20

Реконструювання речень (в парах)

Номер слайду 21

Дослідження-групування з усним обґрунтуванням. Прочитати  народні  вислови.  Дослідити,  яку  функцію  виконує  в  них  тире.  Згрупувати  речення  за  правилами  пунктуації: а) тире  між  підметом  і  присудком; б)  тире  в  неповному реченні;в)  тире в безсполучниковому  складному реченні.1. Дай язикові волю — заведе в неволю. 2. Добрий намір — то вже півсправи. 3. Дурний язик — голові не приятель. 4. Млин меле — борошно буде, язик меле — біда буде. 5. Не допомагай грошима, а краще — плечима. 6. Не дорогий початок, а — кінець. 7. Не  спіши побалакати —  спіши працювати. 8. Порожня  бочка  гучить,  а повна — мовчить.  9. Пуста  думка —  зайва ноша. 10. Склав план — діло  зробиш. 11. Слово без діла —  гітара  без  струни.  12.  Язик  мій —  часто  ворог  мій  (Нар. творчість). Навести приклади двох-трьох речень, у яких уживається тире при  однорідних  членах.  Сформулювати  пунктуаційне  правило.

Номер слайду 22

Пошукова робота Записати  відомі  вам народні прикмети у формі  безсполучникових складних речень, що виражали б різні смислові відношення. Пояснити вживання розділових  знаків.

Номер слайду 23

Культура мовлення

Номер слайду 24

Готуємось до ЗНО

Номер слайду 25

Підсумкові запитання:1. Які  смислові  відношення  властиві  безсполучниковим  складним реченням, у яких уживається  тире?2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають наслідок, умову або час?                                                                                                       3. У чому  особливість  інтонування  безсполучникових складних речень, що  виражають  смислові  відношення  зіставлення  чи протиставлення?

Номер слайду 26

Рефлексія. Покладіть у валізу, якщо ви взяли на цьому уроці для себе щось нове; у м’ясорубку, якщо вам потрібно щось обміркувати; викинути в смітник, якщо вважаєте, що нічого корисного ви не отримали. Вправа “Валіза. М’ясорубка. Смітник”

Номер слайду 27

Домашнє завдання. Опрацюйте правила § 31 ст. 109. Виконайте вправу на ст. 111.

pptx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
19 березня 2023
Переглядів
990
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку