Урок української мови на тему: "Узагальнення вивченого про безсполучникове складне речення. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку узагальнення та систематизації знань, який складається з організаційного етапу, на якому вчитель налаштовує учнів на якісне виконання завдань, використовуючи прийом "цілевизначення". на основному етапі уроку учні виконують ряд завдань, як-от: створення інстаграм-сторінки та дописів до неї. Кожен допис - це виконання завдань: "Знайти пару", робота за варіантами на встановлення відповідносі, робота в групах, робота в парах, орфографічно-пунктуаційний практикум, синтаксичний розбір речення, цифровий диктант, графічний диктант та інше. Проводиться словникова робота - пояснення лексичного значення слів, добирання синонімів та фразеологізмів.
Перегляд файлу

Предмет: українська мова                     Клас: 9                             Дата: 17/03

Тема: Узагальнення вивченого про безсполучникове складне речення. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.

Мета:

Ключові компетентності

  • Спілкування державною мовою.
  • Уміння навчатися впродовж життя (здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, оцінювання власних результатів).
  • Соціальні та громадські компетентності (уміння працювати з іншими на результат; утвердження почуття патріотизму, віри в краще майбутнє своєї країни).
  • Інформаційно-комунікаційна компетентність (використання обладнання та засобів навчання).

Мовленнєва (комунікативна) компетентність

  • Удосконалювати вміння спілкуватися під час роботи, активізувати мовленнєву діяльність здобувачів освіти через різноманітні форми та методи роботи; викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, сприяти розвиткові аналітичного мислення.

Мовна (лінгвістична) компетентність

  • Поглибити і узагальнити знання здобувачів освіти про складні безсполучникові речення, їхню структуру, смислові і синтаксичні зв’язки між частинами складних конструкцій.
  • Формувати вміння розрізняти прості та складні сполучникові та безсполучникові речення.

Лексична компетентність

  • Розвивати вміння та навички використовувати мовний словниковий запас.

Орфографічна компетентність

  • Розвивати правописні вміння відповідно до орфографічних норм і правил шляхом роботи з мовним матеріалом.

Орфоепічна компетентність

  • Продовжити роботу над формуванням вмінь озвучувати написане відповідно до орфоепічних вимог.

Пунктуаційна компетентність

  • Закріпити знання про правила постановки розділових знаків у безсполучниковому складному речення.

Інтелектуальна компетентність

  • Формувати інтелектуальну компетентність через роботу здобувачів освіти з різноманітною інформацією, через формування умінь застосовувати здобуті знання в різних ситуаціях.
  • Активізувати методи роботи в умовах пошуку, дослідження, розвивати активність пізнавальних процесів у школярів.

Творча компетентність

  • Формувати інтерес до розв’язання творчих завдань.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.

Обладнання: схеми, індивідуальні картки оцінювання, дидактичний матеріал, презентація до уроку.

Епіграф:

Люби справу – майстром будеш

Народна мудрість

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя

Добрий день, шановні дев’ятикласники! Сьогодні наш урок не схожий на інші. Як бачите, на ньому присутні гості – вчителі нашого закладу, привітайтеся із ними.

Сідайте.

Створення емоційного настрою

Послухайте уважно мою настанову:

Творімо весну і перемогу!

Пробиваймо всі негаразди тоненькими блакитними списами пролісків!

Розквітаймо крокусовими галявинами!

Об’єднаймося в галасливі шпачині зграї!

Шумімо в піднебессі качиними, лебединими та журавлиними крильми!

Зеленіймо першою травою!

Розбруньковуймося!

Творімо неймовірну філософію боротьби, перемоги й миру!

Словникова робота

Розбруньковуватися – розкриватися, розтулятися (мова йде про бруньки, дерева та квіти).

Весна – саме та пора, коли все розкривається, розквітає та зеленіє.

Розкривайтеся ж і Ви цієї весни! А також й безпосередньо на цьому уроці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Створення ситуації успіху

Я впевнена, що кожен із вас прагне досягнути успіху в житті, щоб це зробити, важливо зрозуміти від чого це залежить. Тому звернімося до мудрості народної, вміщеної в нашому епіграфі. Стати майстром, бути потрібним людям, мати задоволення від своєї праці – це достойна доля для людини. І сьогодні ми продовжимо вчитися мислити, спостерігати, творити, робити правильні висновки.

  1. Накреслення очікувань від  уроку.

Шановні друзі, запишіть на листках, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку і прикріпіть навколо мішені. За бажанням оголосіть, що ви очікуєте.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Розгорніть зошити та запишіть сьогоднішнє число (сімнадцяте березня) та класна робота. На ваших партах є картки самооцінювання. Слідкуйте за етапами уроку та вносьте туди свої бали. А під кінець уроку підсумуємо зроблене.

Давайте згадаємо, що ми вивчаємо на наших уроках. Розпочнемо з …

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

а) Синтаксис – це …

б) Пунктуація – це …

в) Складним називається речення, …

г)  Складні речення поділяються на …

ґ) На минулих уроках ми вивчали …

Хто впевнений, що знав відповідь на всі питання поставте 1 б. (На половину – 0,5б)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Отже, на сьогоднішньому уроці, використовуючи ваші знання, уміння, навички та зусилля, будемо працювати над темою: «Узагальнення вивченого про безсполучникове складне речення. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні». Запишіть тему уроку.

У нас з вами непросте завдання. Потрібно створити інстаграм-сторінку безсполучникового складного речення.

  1. Розпочинаємо з шапки профілю (вибираємо фото).
  2. Наступний етап – це «нік». Що це? (БСР).

Нік (англ. nickname — прізвисько): особисте, переважно, вигадане, ім'я, яким називають себе користувачі інтернету в різноманітних місцях спілкування (чатах, форумах і тп).

  1. Ім’я користувача: Безсполучникове складне речення.
  2. Біографія: це таке складне речення, частини якого об’єднані за змістом та інтонаційно без сполучників чи сполучних слів.
  3. Поширимо нашу біографію прикладом: Тільки скажу одне: хочеться, так хочеться мені вчитися (М. Стельмах).
  4. Переходимо до дописів

V. Відтворення і коригування опорних знань

  1. Допис перший. Скажіть, будь ласка, які смислові відношення між частинами БСР ви знаєте?

(Вони бувають двох видів: з однорідними частинами, що нагадують ССР: Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Нар. творчість); з неоднорідними частинами, що нагадують СПР: Вірю: розум темне зло поборе (М. Руденко))

  1. Робота в групах. Вправа з «ключами». 

Визначити БСР з однорідними та неоднорідними частинами.

Завдання І групи:

Визначте БСР з однорідними частинами.

Ключ. За другою літерою прочитаєте слово з прислів’я «Аби розум - … буде».

Відповідь: Щастя.

Випишіть одне, на вибір, БСР з однорідними частинами, підкресліть граматичні основи, накресліть схему.

а) Брязне клинок об залізо кайданів – піде луна по твердинях тиранів (Леся Українка).

б) Ящірка сполохано шуркнула в нору, джміль пролетів, муравки трудяться й трудяться невтомно (О. Гончар).

в) На луках туманець при самій воді стелиться, лелеки вздовж болота походжають (Гр. Тютюнник).

г) Осипається, сиплеться листя, гнуться, горбляться берези, плаче і посміхається крізь сльози осінь (М. Стельмах).

ґ) Зима стала ще суворішою: вдарили люті морози.

д) Стоїть гора високая, зелений гай шумить; пташки співають голосно, річечка блищить (Л. Глібов).

е) Учись замолоду – пригодиться на старість (Нар. творчість).

є) Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Гр. Тютюнник).

Завдання ІІ групи

Визначте БСР з неоднорідними частинами.

Ключ. За першими літерами прочитаєте кінець прислів’я «Розум не в роках, а в …».

Відповідь: Ділах

Випишіть одне, на вибір, БСР з неоднорідними частинами, підкресліть граматичні основи, накресліть схему.

а) Скрипне хвіртка, висунеться з неї дитяча голівка, стриже очима по вулиці (Гр. Тютюнник).

б) Дивлюсь – позаду мене вода, озеро (М. Вінграновський).

в) І мати зрозуміла його: Андрій задумав убити свого брата Остапа (М. Хвильовий).

г) Літа мої молодії марно пропадають, очі плачуть, чорні брови од вітру линяють (Т. Шевченко).

ґ) Літаки спустились нижче – в повітрі завили бомби (Д. Ткач).

д) Але він не міг того зробити: кричати на вулиці не личить благородним дітям (В. Винниченко).

е) Весняне сонце ще не було пекучим, воно лиш пригрівало живим теплом (О. Гончар).

є) Хочеш їсти калачі – не сиди на печі (Нар. творчість).

Оцініть свою роботу в групі.

  1. Третій допис. Робота з ключовим словом «розум»

Підібрати синоніми до слова «розумний» - мудрий, освічений, вчений, здібний, тямущий, кмітливий, розсудливий…

Які вам відомі фразеологізми , що означають розумний – голова варить, голова на плечах, мати (є) лій (олію) в голові, макітра розуму, мати кибету (розум), не в тім’я битий.

  1. Четвертий допис

Скажіть, будь ласка, які розділові знаки ставимо у БСР? (кому, крапку з комою, двокрапку, тире).

Завдання «Знайти пару».

Учні виймають визначення, читають його і кріплять на дошці відповідно до розділового знака, про який ідеться.

Між частинами БСР, які виражають одночасність подій чи явищ і вимовляються з інтонацією переліку ставимо …(кому)

Між частинами БСР, які виражають часову послідовність подій чи явищ і вимовляються з інтонацією переліку ставимо …(кому)

Між частинами БСР, які дуже поширені і в середині їх уже свої розділові знаки ставимо …(крапку з комою)

Між частинами БСР, які далекі за змістом ставимо … (крапку з комою)

Між частинами БСР, якщо друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій (частини можна з’єднати сполучниками бо, тому що) ставимо …(двокрапку)

Між частинами БСР, якщо друга частина доповнює зміст першої (частини можна з’єднати сполучником що) ставимо …(двокрапку)

Між частинами БСР, якщо друга частина пояснює зміст першої (між частинами можна вставити сполучник а саме) ставимо …(двокрапку)

Між частинами БСР, якщо зміст частин зіставляється або протиставляється (їх можна з’єднати сполучниками а, але) ставимо …(тире)

Між частинами БСР, якщо частини виражають швидку зміну подій (їх можна з’єднати сполучником і) ставимо …(тире)

Між частинами БСР, якщо перша частина виражає час або умову того, про що говориться в другій (їх можна з’єднати сполучниками коли, якщо, хоч) ставимо …(тире)

Між частинами БСР, якщо друга частина виражає наслідок, результат, висновок з того, про що йдеться в першій (їх можна з’єднати сполучниками так що) ставимо …(тире)

Між частинами БСР, якщо друга частина містить порівняння з тим, про що йдеться в першій (їх можна з’єднати сполучниками наче, як) ставимо …(тире)

Поставте за цей вид роботи оцінку в картки самооцінювання.

  1. П’ятий допис. Встановлення відповідності та аналіз мовних одиниць

Варіант 1. Доберіть приклад до кожного випадку використання тире (один приклад є зайвим). Зробіть висновок: тире ставиться не тільки між частинами БСР, а й …

Випадок використання тире

Приклад

1.

Між підметом і присудком

А.

Ранні пташки росу п’ють, а пізні – слізки ллють.

2.

На місці пропущеного члена речення (в неповному реченні)

Б.

Без діла жить – тільки небо коптить.

3.

При узагальненому слові у реченні з однорідними членами

В.

Зійшов сніжок – берись за плужок.

4.

При відокремленій прикладці

Г.

Зі святом вас березового соку – днем пробудження солодкої землі!

5.

Між частинами безсполучникового складного речення

Ґ.

І будень, і неділя – усе лінивому безділля.

 

 

Д.

Минулася буря – і сонце засяяло.

 

Відповідь: 1 – Б, 2 – А, 3 – Ґ, 4 – Г, 5 – В.

Варіант 2. Доберіть приклад до кожного випадку використання двокрапки. Зробіть висновок: двокрапка ставиться не тільки між частинами БСР, а й …

Випадок використання двокрапки

Приклад

1.

При узагальненому слові у реченні з однорідними членами

А.

Закон життя один: вірно служити своїй державі.

2.

Між частинами складнопідрядного складного речення

Б.

А слова Ушинського вималював на титулці червоним олівцем: “Якщо ви вдало виберете працю і вкладете в неї всю свою душу, то щастя само знайде вас”.

3.

Між частинами безсполучникового складного речення

В.

Три вічні скарби маємо цінувати: знання, працю, наполегливість.

4.

При прямій мові

Г.

Ідуть дівчата в поле жати

Та, знай, співають ідучи:

Як проводжала сина мати,

Як бивсь татарин уночі

 

Відповідь: 1 – В, 2 – Г, 3 – А, 4 – Б.

Варіант 3. Доберіть приклад до кожного випадку використання коми та крапки з комою (один приклад є зайвим). Зробіть висновок: кома та крапка з комою ставиться не тільки між частинами БСР, а й …

Випадок використання

Приклад

1.

Крапка з комою між частинами безсполучникового складного речення

А.

Скрізь і завжди я бачу щось подібне до людей, коней, вовків, гадюк, святих; щось схоже на війну, пожар, бійку чи потоп.

2.

Крапка з комою при однорідних членах речення

Б.

Ся розмова лишила в мені якийсь гіркий несмак; але миритись, брати назад свої слова у мене не було бажання.

3.

Крапка з комою між частинами складносурядного речення

В.

Дитинство дивується; молодість обурюється; тільки літа дають нам рівновагу.

4.

Кома між частинами складнопідрядного речення

Г.

Стояла я і слухала весну, вона мені багато говорила.

5.

Кома між частинами безсполучникового складного речення.

Ґ.

Так тихо сходить місяця підкова,

Що аж завмерли гори та ліси...

 

 

Д.

Попрацювавши, можна й відпочити.

 

Відповідь: 1 – В, 2 – А, 3 – Б, 4 – Ґ, 5 – Г.

Не забудьте оцінити свою роботу.

VІ. Узагальнення і систематизація понять

  1. Шостий допис. Пунктуаційний практикум. Перепишіть, уставляючи пропущені літери та розділові знаки, знімаючи навскісну риску. Поясніть орфограми та пунктограми. Підкресліть граматичні основи.

Перепілка бігла по стерні, воїн мчався полем на коні. (одночасність) Він копитом – прямо на крило, заскрипіло ременем сідло. (послідовність) Взяв солдат поранене пташа: не черства була його душа. (причина) І в цю мить догнали вороги – задзвеніли шаблі навкруги. (наслідок) Він усіх п’ятьох перерубав, тільки й сам посічений упав. (послідовність) До грудей тулилося пташа, ось така у воїна душа. (П. Воронько)

Шановні дев’ятикласники, оцініть свою роботу.

  1. Сьомий допис. Фізхвилинка (релаксація)

https://youtube.com/watch?v=bpSyTr-MPcA&feature=shares

Робота над твором (тема, ідея)

  1. Восьмий допис. Синтаксичний розбір речення

Закон життя один: вірно служити своїй державі.

Це речення розповідне, неокличне, складне, безсполучникове, БСР, складається з 2-ох частин , неоднорідні частини, 2-га частина пояснює зміст першої, ставиться двокрапка.

Схема:

[  ] : [пояснення].

1-ша частина: двоскладна, поширена, повна, неускладнена.

Схема:

2-га частина: односкладна, безособова, поширена, повна, неускладнена.

Схема:

Виставіть оцінки.

  1. Дев’ятий допис. Дослідження трансформація. Перебудуйте сполучникові речення на безсполучникові. Поясніть вживання розділові знаки.

Мир на світі таки буде, бо його хочуть усі люди. – Мир на світі таки буде: його хочуть усі люди. (причина)

На світі все минеться, а правда зостанеться. – На світі все минеться – правда зостанеться. (протиставлення)

Знай, що лише добрий добро у серці має. – Знай: лише добрий добро у серці має . (доповнення)

Зафіксуйте результат.

  1.  Десятий допис. Творче конструювання. Продовжіть речення, утворивши БСР.

Я відчуваю: … (скоро настане перемога)

Відкрий для себе Україну - … (ти ж бо не знаєш її)

Визирнуло з-за хмари сонечко, … (теплі промінці заглянули у класну кімнату)

Виставіть оцінки.

  1.  Одинадцятий допис. Цифровий диктант. Прослухайте речення, запишіть цифрою потрібний розділовий знак

1 – кома

2 – крапка з комою

3 – двокрапка

4 – тире

1). Літо дбає – зима поїдає. 2). Все раділо, зустрічаючи день; і день радів, ясний, теплий, погожий. 3). Старі люди кажуть: два хитрих мудрого не переважать. 4) Наука вчить багато – життя ще більше. 5). Гляне – холодною водою обіллє. 6). Сполохані орли злітають у небо, сполохані жаби стрибають у болото.

Ключ: 423441

Внесіть оцінку в картку самооцінювання.

  1.  Дванадцятий допис. Графічне перетворення. Накреслити схеми до речень.

Ми унікальна нація: у нас хліборобів морили городом, режисери ставили спектаклі у концтаборах, поетів закопували у вічну мерзлоту. (Л. Костенко)

[  ]: [причина], [причина], [причина].

Там бій гримить, там гине наша воля, там треба рук, і зброї, і плечей… (Олена Пчілка)

 [  ], [ ], [ ].

Україна – це супер, Україна – це ексклюзив, вона загартована найвищим гартом – в умовах сучасного світу їй немає ціни.

[ ], [ ], [ ] - [наслідок].

Зафіксуйте результат.

VІІ. Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації

  1. Підсумок уроку.

Гра «Так/ні»

  1. Безсполучниковим складним реченням називається таке, в якому прості речення об’єднані змішаним зв’язком. (Ні)
  2. Безсполучникові складні речення можуть утворюватися лише з однорідних простих речень, які синтаксично рівноправні. (Ні)
  3. У безсполучникових складних реченнях прості речення можуть вимовлятися з інтонацією переліку, зіставлення, пояснення. (Так)
  4. У безсполучникових складних реченнях між частинами завжди ставиться кома. (Ні)
  5. Двокрапка у безсполучникових складних реченнях ставиться тоді, коли друге речення вказує на причину того, про що говориться в першому реченні. (Так)

6. Якщо у БСР перша частина вказує на час або умову того, про що йдеться в другій частині, то між частинами ставиться тире. (Так)

7. Якщо частини БСР віддалені за змістом і мають свої розділові знаки, то між ними ставиться крапка з комою. (Так)

8. Якщо друга частина БСР доповнює, пояснює, розкриває зміст першої, то між частинами ставиться тире. (Ні)

  1. Рефлексія.

То чи допоміг вам урок стати ближчими до своєї мрії? Чи погоджуєтеся з висловом, який слугував епіграфом нашого уроку?

Підійдіть до нашої мішені і переставте ваші очікуванні ближче до центру, на ту відстань, на скільки вони справдилися.

  1. Оцінювання.

Погляньте у картки самооцінювання. Підведіть підсумки та оголосіть свої оцінки.

VІІ. Домашнє завдання

Обов’язково: Перепишіть речення, розставте розділові знаки, підкресліть граматичні основи, накресліть схеми. Зробити повний синтаксичний розбір одного речення (на вибір).

Найсвітліший спогад із дитинства мама вишиває рушники.

Нас кличе у мандри дорога нам грає чарівна струна.

Мало прожити життя треба життя зрозуміти.

Додатково: Напишіть твір-мініатюру (6 речень) на тему: «В моїх руках доля країни». Використайте в ньому СБР.

Додаток до уроку

КАРТКА САМООЦІНЮВАННЯ

Прізвище, ім’я ___________________________________________

Назва

Оцінка

1.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

 

2.

Робота в групах. Вправа з «ключем»

 

3.

Словникова робота

 

4.

Завдання «Знайти пару»

 

5.

Завдання на встановлення відповідності

 

6.

Пунктуаційний практикум

 

7.

Синтаксичний розбір речення

 

8.

Дослідження-трансформація

 

9.

Творче конструювання

 

10.

Цифровий диктант

 

11.

Графічне перетворення

 

12.

Гра «Так/ні»

 

 

Всього:

 

 

Пунктуаційний практикум.

Перепишіть, уставляючи пропущені літери та розділові знаки, знімаючи навскісну риску. Поясніть орфограми та пунктограми. Підкресліть граматичні основи.

Пер..пілка бігла по ст..рні воїн мчався полем на коні. Він копитом прямо на кр..ло заскр..піло рем..нем сідло. Взяв солдат поранене пташа не/черства була його душа. І в цю мить догнали вороги задзв..ніли шаблі на/в/круги. Він усіх п..ятьох пер..рубав, тіл..ки й сам посічен..ий упав. До грудей тулилося пташа ось така у во..їна душа. (П. Воронько)

Список використаних джерел:

https://naurok.com.ua/urok-bezspoluchnikove-skladne-rechennya-uzagalnennya-vivchenogo-30990.html

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
23 березня 2023
Переглядів
1071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку