Тиждень ПРАВОЗНАВСТВА в школі. Понеділок

Про матеріал
Мета правової освіти — сформувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними їй особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.
Перегляд файлу

День правознавства у школі

1. Радіогазета «Законодавче забезпечення прав людини»

2. «Мої права в моїй школі» конкурс малюнків учні школи

3. Позакласний захід «Правила і закони у суспільстві й твоєму житті» (для учнів 8-х класів)

4. Вікторина «Чи обізнаний ти Конвенцією ООН про права дитини?» (знання Конвенції про права дитини)

5. Єдина класна година «Конституційні обов'язки громадян України»

Радіогазета «Законодавче забезпечення прав людини»

Українська держава законодавчо сприяє неприпустимості дискримінації за національною, етнічною та релігійною ознаками, хоч у нас трапляються прояви дискримінаційного ставлення до національних меншин, релігійних громад та політичних опонентів. Адже в Україні живе близько 130 націй, є 16,5 тисяч релігійних общин, 67 конфесій (юдаїзм, лютеранство, іслам, кришнаїти і т. п.),' зростає чисельність політичних партій.

Захист прав громадян України гарантується основним законом держави — Конституцією. Політичні права в нашій державі мають лише її громадяни. Вони не можуть бути позбавлені громадянства, вигнані за межі України або видані іншій держави. Якщо вони перебувають за межами країни, то наша держава гарантує їм захист та піклування (ст. 25). Іноземці й особи без громадянства політичних прав не мають, але мають такі самі особисті права і обов'язки, гарантовані нашою Конституцією, як і громадяни України (ст. 26). Тобто Конституція гарантує повагу і захист прав і свобод кожної особи, яка перебуває на території держави.

Переглянемо кілька статей цього важливого документа, які визнають і захищають права і свободи.

Стаття 15. Суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов'язкова...

Стаття 10. Державною мовою... є українська мова... В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин...

Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах...

Стаття 28. Кожен має право на повагу до його гідності.

Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню. Жодна людина без її вільної згоди не може бути піддана медичним, науковим чи іншим дослідам.

Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

Стаття 23. Право на вільний розвиток особистості.

Стаття 29. Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність.

Стаття 30. Кожному гарантується недоторканність житла.

Стаття 33. Кожному... гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання...

Стаття 34. Право на свободу думки й слова, вільне вираження поглядів і переконань.

Стаття 35... Право на свободу світогляду і віросповідання.

І ще багато прав, таких як: на свободу об'єднань, на власність, на роботу, пошук і розповсюдження інформації. Конституцією передбачені й соціальні права: на відпочинок, соціальний захист, житло, достатній життєвий рівень, охорону здоров'я, медичну допомогу та страхування, безпечне життя і довкілля, захист сім'ї та дітей.

До культурних прав, проголошених Конституцією належать: право на освіту, свободу творчості та захист інтелектуальної власності, авторських прав.

Гарантія всіх прав є дуже складною для держави, але вона намагається їх реалізувати.

На всесвітньому рівні захист прав людини вирішується Організацією Об'єднаних Націй. Ця організація була створена 1945 року на конференції в Сан-Франциско. її метою є «здійснювати міжнародне співробітництво у вирішенні міжнародних проблем економічного, соціального, культурного та гуманітарного характеру, в заохочуванні та розвитку поваги до прав людини та основних свобод для всіх, без розрізнення раси, статі, мови і релігії». Вона чітко визначила своє розуміння неприпустимості дискримінації і прагнення боротися з її проявами. Про це свідчить багато документів, зокрема, декларація «Про права людини». Значення її важко переоцінити, оскільки вона є узагальненням невід'ємних прав людства. В її основі лежить принцип рівноправ'я. Згідно з декларацією, усі люди народжуються вільними і рівними у своїх гідності і правах. Хоча цей документ є рекомендацією, яка не має обов'язкової юридичної сили, але її положення мають величезне морально-політичне значення на всесвітньому рівні. На основі Декларації розроблено основні засади Конституції України.

2. «Мої права в моїй школі» конкурс малюнків учні школи

3. Позакласний захід «Правила і закони у суспільстві й твоєму житті» (для учнів 8-х класів)

Мета: пояснити учням, що таке правила, ознайомити їх із процесом виникнення правил у суспільстві: на різноманітних прикладах з практичного життя довести, як ці правила діють; розвивати навички роботи з правовими документами; виховувати правильне ставлення учнів до правил співжиття людей та необхідності їх дотримання.

Розповідь учителя. Значним прогресом у розвитку світового суспільства в XXІ ст. стало розуміння цінності людської особистості, її гідності, честі. Це сприяло усвідомленню необхідності забезпечити хоча б мінімальні гарантії існування та вільного розвитку індивідуума. Практичним вираженням цього є прагнення всієї світової спільноти визначити загальнолюдський мінімум прав і свобод, який був би забезпечений кожній людині й в кожній країні. Перед вами важливий міжнародний документ — Декларація прав людини. Відкрийте її та прочитайте першу статтю.

Групова робота з документом

Учні вголос читають і коментують статті Декларації прав людини.

Евристична бесіда

Запитання

1. Як ви розумієте вислів, що «Всі люди народжуються вільними та рівними у своїх правах » ?

2. А чи завжди так було? Свою відповідь доведіть прикладами з іс¬торії людства.

Учитель. Коли ми згадуємо про випадки порушень прав лю¬дини в минулому чи сьогодні, ми говоримо, перш за все, про невисокий рівень правової культури людей, а саме — про негативне ставлення людини до права. У минулому такі порушення трапля-лися набагато частіше, бо не було ще власне понять «право», «правило», «закон». Про те, як виникли ці поняття, як сучасна людина дійшла розуміння і необхідності в них, ми дізнаємось на сьогод¬нішньому уроці.

Евристична бесіда

Запитання і завдання

1. Чому необхідно знати свої права та обов'язки?

2. Наведіть приклади з життя, де вам їх необхідно застосовувати.

Учитель. Люди протягом свого існування завжди прагнули організувати, упорядкувати, врегулювати своє життя. Тому вони постійно вигадували якісь правила, бо без них порядку не має. Так уявляла собі первісна людина, так мислить сьогодні наш сучасник. Яку б сферу нашої життєдіяльності ви не взяли, завжди там існу¬ють якісь правила. Вони бувають досить прості й зручні для вико¬нання, а інколи — складні, незрозумілі, тому їх важко виконати. Кожна людина обирає для себе: чи діяти за правилами, чи їх пору¬шувати. З перших днів існування па Землі люди навчилися перемагати природні негаразди, будувати перші оселі, здобувати їжу. Минали роки й століття, змінювалися історичні епохи. Печеру, вогнище та палицю замінили електрика, комп'ютери й хмарочоси. На місці не¬великих людських колективів — людського стада, племені — утво¬рилися великі держави. Однак і в малому, і у великому колективах завжди існувала та й нині існує проблема співіснування людей, залагоджування стосунків між ними.

Уже в первісному суспільстві виникали певні правила поведін¬ки. Коли плем'я збиралося на полювання, воно влаштовувало навколо зображення звіра традиційний ритуал. Це було правило, без якого на лови не йшли. Уважалося, що без дотримання цього полювання буде невдалим. Згодом виникли держави, у яких фор¬мувалися закони — правила життя суспільства.

Правила супроводжують нас на кожному кроці життя. Зайшов¬ши в автобус чи трамвай, вагон потягу чи метро, ви бачите правила користування цими видами транспорту. У школі учні зобов'язані дотримуватися правил поведінки. Щоб запобігти пожежі, маємо дотримуватися правил протипожежної безпеки, а щоб уникнути проблем під час купання — правил поведінки на воді. У кожному магазині ми можемо ознайомитися з правилами обслуговування покупців.

Так само, улаштувавшись у майбутньому на роботу, ви діятимете відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку, якими визначається час початку та закінчення роботи, перерва, трудові обов'язки тощо.

Без спортивних правил неможливий жоден вид спорту, жодне спортивне змагання. Навіть ігри, якими ви бавилися в дитячому садку, оздоровчому таборі чи молодших класах школи, завжди мають певні правила.

Правилами користуються прибічники релігії, певними правилами керуються й звичайні люди, коли визначають свою поведінку, — вітають один одного з днем народження чи Новим роком, роблять подарунки тощо.

Мозковий штурм  «Що таке «правила».

Учні визначають сутність понять, записують їх на дошці, наводять приклади.

Правило — це вираження за певних умов дозволу чи вимоги здійснити або утриматися від здійснення якогось вчинку (мається на увазі певна діяльність чи бездіяльність). Такі правила назива¬ють відповідно дозволами чи вимогами (наказами). Це так звані прості правила. З низки простих правил складаються більш склад¬ні та структуровані. Правила вивчаються в будь-якій сфері науко¬вого знання. Доберіть синоніми до слова «правило»: закон, початок, норма, принцип, положення, статут, постанова, звичай, традиція.

Прочитати статті Декларації прав людини. Знайти, що є в них спільного із загальнолюдськими правилами і нормами.

Евристична бесіда

1.    Як ви зрозуміли, що таке «правило»?

2.    Чому в суспільстві виникають правила? Навіщо вони потрібні?

3.    Чи важко розробляти «власні» правила? На що при цьому необ¬хідно звертати увагу?

4.    Як вважаєте, чи можна жити в суспільстві та не виконувати правила проживання в ньому? Чому? Аргументуйте свою точку зору.

Учитель робить висновок Дотримання правил — це одна з важливіших рис людини. Саме вона надає їй можливість відчувати все цінне та позитивне, що є у світі. Вона формує правову поведінку людини. Зараз важко уявити, що у світі раптом зникнуть всі правила та нор¬ми, закони та звичаї. Тому сподіваюсь, що у майбутньому вам, теперішнім учням, доведеться будувати справжню правову державу, в якій ви почуватиметесь не безправними «гвинтиками» чи внутрішніми емігрантами, а повноправними й активними громадянами. Це процес поступовий, нелегкий, бо саме так відбувалося осмислення усього дійсно цінного та величного в духовному поступі людства. Ми поступово формуємо особисту правову культуру.

4. Вікторина «Чи обізнаний ти Конвенцією ООН про права дитини?» (знання Конвенції про права дитини)

Мета: виявити, яким є рівень знань учасників щодо законодавства України з прав дитини, Конвенції ООН про права дитини та відповідальності неповнолітніх.

Запитання вікторини:

1. Як називається міжнародний договір, що встановлює права й держав у певній сфері діяльності?

1. Декларація.

2. Конвенція.

3. Хартія.

2. Як  називається  затвердження  міжнародної угоди  виш державними органами України?

1. Санкціонування.

2. Ратифікація.

3. Узаконення.

3. Коли було прийнято Конвенцію ООН про права

1. 1950 р.

2. 1977 р.

3. 1989 р.

4. В якому році в Україні ратифіковано Конвенцію ООН права дитини?

1. 1989 р.

2. 1991 р.

3. 1995 р.

5. До якого віку, згідно з Конвенцією, особа вважається дитиною?

1. 14 років.

2. 16 років.

3. 18 років.

6. З якого віку допускається прийняття на роботу підлітків?

1. З 12 років.

2. З 13 років.

3. З 14 років.

7. З якого віку настає адміністративна відповідальність?

1. З 14 років.

2. З 16 років.

3. З 18 років.

8. З якого віку настає кримінальна відповідальність?

1. З 14 років, у виняткових випадках з 12 років.

2. З 16 років, у виняткових випадках з 14 років.

3. З 18 років, у виняткових випадках з 16 років.

За результатами вікторини можна зробить висновок стосовно загального рівня поінформованості підлітків щодо прав та відповідальності дітей в Україні.

5. Єдина класна годна «Конституційні обов'язки громадян України»

Мета. Дати уявлення про головні обов'язки людини та їх взаємозв’язок з правами, навчити приймати аргументовані рішення щодо балансу прав та обов’язків, продовжити набувати навичок виробляти колективні рішення в малих групах, формувати особисте ставлення до обов’язків людини і громадянина.

Ключова ідея: Якщо немає обов’язків – відсутні права.

Вчитель нагадує, що на попередніх уроках учні ознайомилися з основними соціально-економічними правами шляхом вивчення основних положень Конституції України та деяких нормативно-правових актів. Зараз учні мають усвідомити взаємозв’язок між правами та обов’язками людини і відповідальність людини за свої права. Для цього ім. пропонується ознайомитися зі ст.23 Конституції України, яка проголошує: «Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей, та має обов'язки перед суспільством, в якому забезпечуються вільний та всебічний розвиток особистості».

Дискусії щодо прав людини актуальні і до сьогодні. Якщо в людини є право, хтось повинен мати обов’язок. Якщо немає обов’язку – немає й права. Загалом маємо пам’ятати, що ми – громадяни України, і в нас є обов'язки перед Вітчизною, своїм народом, перед іншими людьми, перед нашими рідними та близькими. Вчитель проводить обговорення питань:

1. Як ви розумієте ст..23 Конституції України?

2. Чи є, на ваш погляд, обов'язки перед іншими людьми і державою обмеженням ваших прав? Чому?

Обговорення призводить до загального розуміння нерозривної єдності прав і обов’язків у демократичному суспільстві.

Після цього учні, користуючись Конституцією, визначають головні обов'язки громадян України:

• Захищати Батьківщину; незалежність та територіальну цілісність України.

• Поважати її держані символи.

• Дотримуватись Конституції та законів України.

• Сплачувати податки та збори, встановлені законом.

Вчитель пропонує учням висказати свої думки на тему : «Яка ситуація складається в Україні з дотриманням соціально-економічних прав? Які є суб’єктивні та об’єктивні причини невідповідності між задекларованим та дійсним станом речей?»

Заключне слово вчителя.

Підводячи підсумки, вчитель акцентує увагу учнів на тому, що соціально-економічні права і обов’язки є дуже важливими для існування людини. Необхідно боротися конституційними методами за їх неухильне дотримання державою. Оскільки з дотриманням прав щільно пов’язане виконання конституційних обов’язків, нам з вами потрібно їх сумлінно виконувати, що конче необхідно для нормального функціонування держави. Треба обов’язково займати активну громадянську позицію, бути небайдужим до власної долі та майбутнього.

docx
Додано
19 березня 2021
Переглядів
588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку