Тиждень
рідної мови
у початкових класах
Вчитель початкових класів:
Оксана Михайлівна Сідак
Матків
2014
ПРОГРАМА ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
• Оголошення змісту тижня
• Завдання по класах
• Конкурс декламаторів віршів про мову
• Літературна композиція «Сторінки життя Тараса Шевченка»
• Конкурс на кращого декламатора віршів Т. Г. Шевченка та творів українських поетів про Т. Г. Шевченка
• Інсценізація «Країна Казкоград»
• Вікторина -«Наш Шевченко», тестові завдання, кросворд, лабіринти, ігри
Кросворд «Казкові герої»
• Конкурсно-розважальна гра «Знавці української мови» для учнів , 1—2 класів
• Конкурсно-розважальна гра «Знавці української мови» для учнів 3—4 класів
• Підсумки проведення Тижня
• Нагородження переможців
Відкриття
Тижня рідної мови
1 ДЕНЬ. ПОНЕДІЛОК
Ведучий
Насамперед я хочу ознайомити вас із програмою проведення Тижня.
Отож, уважно прочитайте завдання, які одержав ваш клас, і ретельно готуйтеся до кожного дня. Бажаємо вам творчого натхнення й успіхів.
СВЯТО РІДНОЇ МОВИ
«ЛЛЄТЬСЯ РІДНЕ СЛОВО,
ЯК ЖИВА ВОДА»
2 ДЕНЬ. ВІВТОРОК
СВЯТО РІДНОЇ МОВИ «ЛЛЄТЬСЯ РІДНЕ СЛОВО, ЯК ЖИВА ВОДА»
Оформлення залу: зал прикрашений кольоровими повітряними кульками, на стінах — плакати з прислів’ями про рідну мову. На окремій стіні — стінні газети, заздалегідь підготовлені учнями кожного класу. На чільному місці — святково оформлена програма Тижня української мови. Тут же розміщені дитячі малюнки — ілюстрації до казок, саморобки казкових героїв і т. д.
Оформлення сцени: українська символіка — Герб, Прапор України,
символічний український вінок із різнокольоровими стрічками, на столі — букет із колосків пшениці чи жита і грон калини, портрет Т. Г. Шевченка, прикрашений українським рушником.
Ведучий. Доброго дня, дорогі діти, вчителі, батьки! Сьогодні ми зібралися в цьому святковому залі, щоб відкрити Тиждень української мови в нашій школі. Це свято рідної мови триватиме цілий тиждень. Щоправда, воно почалося не сьогодні, а значно раніше, адже ви до цього свята готувалися — випускали стіннівки, збирали приказки та прислів’я про рідну мову, вчили вірші, пісні, гуморески, виготовляли саморобки. І ось тепер ми зібралися у цьому святковому залі, щоб розпочати другий день Тижня української мови.
(На сцену виходять ведучі — хлопчик і дівчинка в національному вбранні — учні старших класів та діти 3—4 класів — декламатори віршів.)
•1-й учень. О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів — це мова моя,
Це — мова моєї Вкраїни.
Яка у ній сила і кличе, й сія,
Яка в ній мелодія лине!
Натхнення хвилини! О мово моя,
Душа голосна України!
2-й учень. Мов райдуги арки над морем полон,
Що в небо музикою лине,
Де славить життя золоте жайворон,
Це мова моєї Вкраїни.
Це матері мова. Я звуки її
Люблю, наче очі дитини...
О мово вкраїнська! Хто любить її,
Той любить мою Батьківщину!
Володимир Сосюра
(Лунає аудіозапис пісні «Україна»
(слова і музика Тараса Петриненка).)
Ведуча. Україна... Рідний край... Рідна мова... Скільки почуттів з’єдналося в цих словах, скільки ніжності, любові та ласки! Що може бути для людини дорожчим за рідну мову? Адже мова народу — це не просто звуки. Мова - це душа народу, це його трепетне серце.
Ведучий. З першого дня життя дитина чує лагідний голос своєї матусі, яка співає колискові пісні своєму синочкові чи донечці. І надалі все своє життя людина несе в серці мову свого народу, береже її, як найбільшу скарбницю.
3- й учень. Все, що живе на світі,
Уміє розмовляти,
Уміють говорити Зайці і зайченята.
По-своєму говорять І риби серед моря,
І у садочку пташка,
І у траві комашка...
Говорять навіть квіти З блискучими зірками.
А як говорять діти?
4- й учень. Так, як навчає мама!
Прийми ж, матусю, слово
Подяки від дитини За нашу рідну мову –
За мову України!
Леонід Полтава
Ведуча. Скільки на землі мов? Скільки народів, стільки й мов. Учені вважають, що на нашій планеті близько трьох тисяч мов. Майже півтори тисячі мов перебувають на межі вимирання, а писемність має лише одна третина мов.
Ведучий. Серед такої величезної кількості мов лише близько тридцяти користуються найбільшою популярністю, це ті мови, якими розмовляє більшість людей на планеті.
Ведуча. Найбільше людей розмовляє китайською мовою, друге місце займає англійська мова, третє — російська, далі — мова хінді (Індія,) та іспанська. Українська мова посідає почесне 14 місце, оскільки нею говорять близько 50 мільйонів людей.
Ведучий. Для кожного народу своя мова — найкраща, але ніхто не буде заперечувати, що українська мова за милозвучністю і співучістю — одна з найкращих. Ще 1928 р. в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови найдоброзвучніші. Ми, українці, пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків.
5- й учень. Мово ж моя, мово,
Мово України,
Ти моя казкова Пісня солов’їна.
Розцвітай під небом Проліском прекрасним,
А любов до тебе В серденьку не згасне.
6- й учень. Йди по світу гідно В шані і привіті,
Ти для мене рідна І найкраща в світі!
Мово ж моя, мово,
Мово-чарівниця,
Не згаса духовна
Батьківська криниця.
Анатолій Зарудний
Звучить пісня «Українцям (музика Станіслава Городинського, слова Ніни Шаварської).
Ведуча. Наша мова оспівана поетами. Українською мовою писали свої твори Тарас Шевченко і Леся Українка, Маруся Чурай і Володимир Сосюра, Павло Тичина і Максим Рильський.
Ведучий. Неповторною рідною мовою пишуть свої твори й сучасні відомі письменники та поети — Ліна Костенко і Ганна Чубач, Дмитро Білоус і Микола Луків.
Ведуча. Давайте послухаємо найкращі вірші українських поетів про нашу рідну мову.
Ведучий. Розпочинаємо конкурс на кращого декламатора віршів про мову.
(У конкурсі можуть бути використані вірші, подані в додатках.)
Ведуча. Скільки слів в українській мові? Ви ніколи не замислювалися над цим? Адже народ створив стільки слів, що ї не можна навіть надрукувати в одній великій книзі! І навіть у двох чи в трьох! В Україні видано словник, який складається з одинадцяти товстих книжок, в яких зібрано 135 тисяч слів! Ось яке багатство! Ось яка велична наша мова!
7-й учень. Все в тобі з’єдналося, злилося,
Як і помістилося в одній! —
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Ти даєш поету дужі крила,
Що підносять правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
8-й учень. І тобі рости й не в’януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі великого народу
Ніжна і замріяна душа.
Василь Симоненко
Ведуча. Кожне слово нашої мови має свою історію, свій відтінок. Інколи слова звучать однаково, а мають зовсім інше значення. А буває, що досить змінити один звук і зовсім змінюється значення слова.
Ведучий. Зараз ми пограємо із залом у гру «Мовні загадки».
Сокіл —... (лісок)
кури -... (руки)
дошка —... (шкода)
спина —... (напис)
наголос —... (голосна)
(Варіанти мовних загадок можна знайти в додатках.)
9-й учень. Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Народ говорить. І любов і гнів
У тому гомоні морськім. Немає
Мудріших, ніж народ, учителів;
У нього кожне слово — це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
Максим Рильський
Ведучий. Прислухаймось до поради Максима Рильського, частіше будемо заглядати в словники, бо вони — наші перші справжні помічники.
В е д у ч а. А які словники ви знаете? Назвіть їх!
Відповіді дітей:
(Ведуча доповнює, якщо діти дадуть неповну відповідь.)
Ведучий. Давайте зазирнемо до одного зі словників — фразеологічного. Цей словник — справжня скарбниця українського народу, він допомагає зробити нашу мову яскравішою, дотепнішою та цікавішою.
Ведуча. Зараз ми проведемо гру із залом: учні читатимуть фразеологізми, а глядачі спробують пояснити їх значення.
Матеріал для гри
Стояти як пень — ... (стояти, бездумно, нічого не розуміючи).
Перегнути палку — ... (впадати в крайність, виявляти надмірну ретельність у чомусь).
Як рак на горі свисне —... (г/ невизначеному часі, невідомо коли, ніколи).
Піймати облизня — ... (лишитися без того, на що розраховував, сподівався, чого добивався; зазнати невдачі; дістати відмову в чомусь).
Втерти носа —... (провчити; довести свою перевагу над кимсь; перевершити когось у чому-небудь).
Жити як кішка з собакою —... (постійно сваритися, ворогувати).
За холодну воду не братися — ... (нічого не робити).
І комар носа не підточить — ... (немає до чого причепитися, прискіпатися).
Всіх чарує красою.
Наша мова-співанка
Умита росою.
Лебединая вірність,
Материнськая ніжність.
І вишневого цвіту
Тремтлива манірність.
Уночі терен-плоду.
На щасливе майбутнє
Сподівання народу.
Лине пісня на святі,
Вільно дихають люди.
Наша мова-співанка —
Незбагненнеє чудо!
Вікторія Федоренко
(Звучить аудіозапис пісні «Родина»
(слова Вадима Крищенка, музика Олександра Злотника).)
Ведуча. Кожен клас підготував до нашого свята українську народу або сучасну пісню. Дуже приємно, що в нашому концерті беруть участь не тільки учні, а й їхні батьки та вчителі, а отже, у нас буде справді родинний концерт.
(Кожен клас по черзі запрошується на сцену.
На закінчення концерту всім залом виконується пісня «Одна калина» (слова Віталія Куровського, музика Руслана Квінти).)
Орієнтовний зміст завдань, які роздаються учням кожного класу в перший день предметного тижня або за тиждень-два до нього
Виходячи із можливостей кожного класу, вчитель може зменшити або збільшити кількість завдань, замінити іншими, найбільш доцільними, на його погляд, для даного класу.
Шевченківський день
Літературна композиція
«Сторінки життя Тараса Шевченка»
3 ДЕНЬ. СЕРЕДА
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ ДЕНЬ
ЛІТЕРАТУРНА КОМПОЗИЦІЯ «СТОРІНКИ ЖИТТЯ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»
1-й ведучий. Вітаємо вас, дорогі друзі! Сьогодні третій день нашого предметного тижня, Тижня української мови. Присвячений цей день геніальній людині — безсмертному співцеві нашої матінки України Тарасу Григоровичу Шевченку.
2-й ведучий. Сьогодні ми перегорнемо сторінки біографії видатного сина України, проведемо вікторину, присвячену життю та творчості поета, а потім проведемо конкурс на кращого декламатора його творів. Ви бачите, що наш зал прикрашений чудовими малюнками.
Це - ілюстрації до творів Шевченка, які надали нам учні 2-х, 3-х та 4-х класів. Журі розгляне кожну роботу і в останній день нашого Тижня української мови нагородить переможців конкурсу малюнків.
Дівчинка « українському вбранні.
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила.
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною.
Вранці зустрічають.
1-й ведучий. Правильно, Тарас Григорович Шевченко народився
9 березня 1814 року, саме на початку весни. А чи знаєте ви, де він народився? (Відповіді дітей.) Поет народився у селі Моринцях Звенигородського повіту Київської області (тепер це Черкаська область), у сім’ї селянина-кріпака. Коли малому Тарасові було 2 роки, сім’я переїхала до села Кирилівка, де й минуло дитинство майбутнього поета. У своїх торах він згадує його з любов’ю.
Хлопчик в українському вбранні.
Село! — І серце одпочине.
Село на нашій Україні —
Неначе писанка, село,
Зеленим гаєм поросло.
Цвітуть сади; біліють хати,
А на горі стоять палати,
Неначе диво. А кругом
Широколистії тополі,
А там і ліс, і ліс, і поле,
І сині гори за Дніпром.
Сам Бог витає над селом...
Малий Тарас ріс розумним, допитливим хлопчиком. Він ніжно любив свою матусю, часто розпитував її про все на світі.
Дівчинка-старшокласниця і малий білявий хлопчик. (Сідають на лавочку, хлопчик дивиться вгору.)
— Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
— Так, синочку, правда.
— Л чому так багато зірок на небі?
Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка,
— Бачив, матусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
— Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
- Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше...
— Старайся, мій хлопчику...
2-й ведучий. Тарас рано залишився сиротою. Коли йому було 9 років, тяжко захворіла й померла його матуся. Поет із болем згадує своє тяжке убоге дитинство
У ч е н ь . Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у гаї . .
Над чистим ставом край села.
Мене там мати повила
І, повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину... В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло... Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
Там матір доброю мою
Ще молодую — у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи —
Носити воду школярам.
Брати на панщину ходили,
Поки лоби їм поголили!
А сестри! Сестри! Горе вам,
Мої голубки молодії.
Для кого в світі живете?
Ви в наймах виросли, чужії,
У наймах коси побіліють,
У наймах, сестри, й умрете!
1- й ведучий. Коли Тарасові було 11 років, помер його батько, і хлопчик, залишившись круглим сиротою, пішов поневірятися по чулих людях.
У Шевченка рано прокинувся талант до малювання. Він мріяв знайти вчителя, який би навчив його малярства, але для сироти це була нездійсненна мрія. Хлопчик працював наймитом у дяка в школі: рубав
носив воду, терпів знущання п’яного дяка. Через кілька років він потрапив до пана Енгельгардта, який зробив його своїм козачком. Енгельгард, помітивши неабиякий хист хлопця до малювання, захотів мати свого придворного художника і віддав свого козачка в науку до жимі ні не ця В. Ширяева. Саме тоді Тарас почав складати свої перші вірші.
Учениця. Ой діброво — темний гаю!
Тебе одягає
Тричі на рік... Багатого
Собі батька маєш.
Раз укриє тебе рясно
Зеленим покровом,—
Аж сам собі дивується
На свою діброву...
Надивившись на доненьку,
Любу, молодую,
Візьме її та й огорне
В ризу золотую
І сповиє дорогою
Білою габою, —
Та й спать ляже, втомившися
Турбою такою.
2 –й в е д у ч и й. Із часом Шевченко познайомився з відомими художниками І. Сошенком, К. Брюлловим. Друзі вирішили викупити його з кріпацтва. Для цього К. Брюллов написав портрет поета В. Жуковського, який розіграли в лотерею, і за 2500 крб викупили Тараса з неволі.
Учень. І досі сниться: під горою,
Між вербами та над водою Біленька хаточка. Сидить
Неначе й досі сивий дід
Коло хатиночки і бавить
Хорошеє та кучеряве
Своє маленькеє внуча,
І досі сниться: вийшла з хати
Веселая, сміючись
Цілує діда і дитя,
Аж тричі весело цілує,
Прийма на руки і годує,
І спать несе. А дід сидить
І усміхається і стиха
Промовить нишком: «Де ж те лихо?
Печалі тії, вороги?»
І нищечком старий читає,
Перехрестившись, «Отче наш»
Крізь верби сонечко сіяє
І тихо гасне. День погас,
І все спочило. Сивий в хату
Й собі пішов опочивати.
Учень. І виріс я на чужині,
І сивію в чужому краї:
Та одинокому мені
Здається — кращого немає
Нічого в Бога, як Дніпро
Та наша славная країна...
Аж бачу, там тільки добро,
Де нас нема. В лиху годину,
Якось недавно довелось
Мені заїхать в Україну,
У те найкращеє село...
У те, де мати повивала
Мене малого і вночі
На свічку Богу заробляла;
Поклони тяжкії б’ючи,
Пречистій ставила, молила,
Щоб доля добрая любила
Її дитину... Добре, мамо,
Що ти зараннє спать лягла,
А то б ти Бога прокляла За мій талан.
Учениця. Аж страх погано
У тім хорошому селі
Чорніше чорної землі
Блукають люди; повсихали
Сади зелені, погнили
Біленькі хати, повалялись,
Стави бур’яном поросли.
Село неначе погоріло,
Неначе люди подуріли,
Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть!..
1-й в е д у ч и й. Та великий поет вірив у краще майбутнє свого народу, ві рив, що прийде час, коли люди будуть вільними. Про це він писав у своїх віршах.
Учениця. На панщині пшеницю жала,
Стомилася, не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать.
Воно, сповитеє, кричало
У холодочку під снопом.
Розповила, нагодувала,
Попестила і ніби сном,
Над сином сидя, задрімала.
І сниться їй той син Іван
І уродливий, і багатий
Не одинокий, а жонатий
На вольній бачиться, бо й сам
Уже не панський, а на волі
І на своїм веселім полі
Удвох собі пшеницю жнуть,
А діточки обід несуть...
2-й в едучий. Перша книжка поезій Шевченка побачила світ 1840 року. Вона називалася «Кобзар», і з того часу в народі поета називали Кобзарем.
1-й в е д у чий. Великий поет понад десять років провів у засланні в Оренбурзькій області, куди його заслали за волелюбний характер. Та поет не скорився долі. І в неволі він продовжував писати вірші та малювати. Через усе своє життя проніс поет любов до України і віру в її краще майбутнє.
Не у величному палаці —
В хатині бідній він родивсь
Серед неволі, тьми і праці.
Його малого й зажурилась...
І цілу ніченьку вона За сина-кріпака молилась.
І дав душі убогій силу,
І в руки хлопцеві вложив
Співецьку чародійну ліру.
І виріс він, і кобзу взяв
І струн її торкнувсь рукою —
І пісня вічна полилась,
Сповита вічною тугою.
Про щастя, про добро, про волю,
Будив зі сну, пророкував
Їм вищу і найкращу долю.
Співав про чесну боротьбу,
Про сором кайданів брязкучих,
І не жалів він сил своїх,
І не втирав він сліз пекучих.
Але недовго. Ворог лютий
Підкрався нишком — і замовк
Співець, кайданами окутий.
Замовкла пісня на устах,
Але в душі жила, бриніла
І в серці бідного співця
Огнем палаючим горіла.
6 - й учень. І довго у степу глухім
В неволі жив між москалями
Співець самотній, мовчазний
З своїми думами-піснями.
Він рвався серцем із тюрми
На волю до ланів широких,
До синіх хвиль Дніпра-ріки,
До тихих тих могил високих.
Сподівана, бажана воля —
І все, чого не знав раніш,
Тепер дала лукава доля.
Остання пісня продзвеніла —
І в небо тихо піднялась
Душа поета наболіла.
Його на рідну Україну,
І коло синього Дніпра
Йому насипали могилу.
Умер співець! Але живуть
В серцях людей слова безсмертні
І тихо по Вкраїні всій
Бринять його пісні славетні.
Галина Комарова
(Лунає пісня «Зоре моя вечірняя».)
Учень. Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій.
Щоб лани широкополі
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте.
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
Учень. Будеш, батьку. Панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце в небі світить,
Тебе не забудем.
В гостяг у казки
4 ДЕНЬ. ЧЕТВЕР
В ГОСТЯГ У КАЗКИ
ІНСЦЕНІЗАЦІЯ «КРАЇНА КАЗКОГРАД»
Дійові особи:
Матінка Івасика-Телесика Карлсон
Червона Шапочка Телепузик
Кіт Матроскін Крокодил Гена
(На сцені — 1-й та 2-й ведучі.)
І й ведучий. Десь за синіми горами,
За далекими лісами,
Де земля, мов пишний сад,
Є країна Казкоград.
Там живуть чарівні феї,
Королі та королеви,
Там Дюймовочка живе,
В човнику Івась пливе.
2 й ведучий. Пречудова Цар-дівиця
В теремі чекає принца.
Там П’єро і Буратіно
В гості ходять до Мальвіни.
Карлсон дружить з Малюком,
Горбоконик — з дурником.
В Попелюшки справ багато —
Підмести, прибрати в хаті.
Фея їй допомагає...
Там живуть веселі гноми,
Ці герої всім відомі.
Всі там жителі дружили,
Веселились, не тужили.
В Казкограді стало тихо.
Злий чаклун там побував
І усіх зачарував.
Переплутались казки —
Все там стало навпаки.
Може, зможеш саме ти
їм усім допомогти?
(Виходить Матінка Івасика-Телесика.)
Матінка. Дюймовочко, Дюймовочко!
Приплинь, приплинь до бережка!
(Виходить Червона Шапочка. На голові у неї зелена шапочка, в руках — кошичок.)
Червона Шапочка. Я Зелена Шапочка, іду в гості до Мальвіни, несу їй ці.., як там їх?.. Гамбургери та шаурму, а ще пепсі-колу.
Червона Шапочка. Я щось не так сказала? Вам не подобається моя шапочка?
(Діти по черзі відповідають на кожне запитання.)
(Ведучий допомагає дівчинці надягти червону шапочку, вона дякує ти виходить.)
(Виходить Кіт Матроскін.)
Кіт Матроскін. Яка гарна рукавичка! Я буду в ній жити! (Ховається за ширму.)
(Виходить Буратіно.)
Буратіно. Хто, хто в рукавичці живе? Хто, хто в невеличкій живе'
Кіт Матроскін. Я, кіт Матроскін! А ти хто?
Буратіно. Ая Буратіно! Пусти й мене!
Кіт Матроскін. Заходь!
(Виходить Чебурашка.)
Чебурашка. Хто, хто в рукавичці живе? Хто, хто в невеличкі живе?
Кіт М атр о с к і н. Я, кіт Матроскін!
Буратіно. Я, Буратіно!
Разом. А ти хто?
Чебурашка. Ая Чебурашка! Пустіть і мене до вас жити!
Кіт М а т р о с к і н. Та вже заходь!
(Виходить Карлсон.)
Карлсон. Хто, хто в рукавичці живе? Хто, хто в невеличкій живе?
Кіт Матроскін. Я, кіт Матроскін!
Буратіно. А я Буратіно!
Чебурашка. Ая Чебурашка!
Р а з о м. А ти хто?
Карлсон. Ая Карлсон, який живе на даху.
(З одного боку сцени виходить Телепузик, з іншого — Крокодил Гена.)
Крокодил Ге н а . Ти хто такий?
Телепузик. Я веселий Телепузик,
Це — мої хороші друзі (показує на зал).
Вони гарно всі читають 1 казок багато знають.
Крокодил Гена. Ну, якщо вони так багато знають, то хай розкажуть що в цій казці наплутано? Як казка називається? Хто котився по гтежці? Хто йому назустріч трапився?
(Відповіді дітей.)
Крокодил Гена. Бачу, ви і справді дуже розумні діти. А може, то :і пас знає мою улюблену пісню і зможе її заспівати?
(Діти хором співають пісеньку Крокодила Гени.)
(На сцену виходять усі дійові особи.)
1-й ведучий. Спасибі, діти, що ви допомогли героям казок.
2-й ведучий. Всі герої знов щасливі
І говорять вам спасибі!
Ви розумними були,
Їм усім допомогли.
1-й ведучий. Знову встановився лад
У країні Казкоград.
(Усі разом виконують пісню про дружбу.)
Кінець.
Поради щодо інсценізації. Костюми дійових осіб можуть бути символічними: Матусі — хустку на голову, фартушок, клуночок з «обідом»; Червоній Шапочці — зелену та червону шапочки і кошик, прикритий білою хустинкою чи рушничком; коту Матроскіну — тільник, намалювати вуса, зробити хвостик із темної тканини або хутра; Буратіно — довгий ніс із цупкого паперу, шапочка-ковпачок; Чебурашці — великі круглі вушка з паперу, Карлсону — закріпити на спині пропелер з картону; Телепузику — на грудях телеекран (малюнок), Крокодилу Гені — на голові макет голови крокодила або просто малюнок. Рукавичка, яку знаходить ведучий, справжня, а в глибині сцени — ширма, на якій намальована рукавичка, за цю ширму будуть ховатися «звірята».
ВІКТОРИНА «НАШ ШЕВЧЕНКО»
Встала весна,
Сонну землю чорну розбудила,
Уквітчала її ______________,
_________________________ .
«А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.»?
«Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте...»?
Відповіді: 9 березня 1814 року. 2. Григорій. 3. Моринці. 4. Катерина. 5. У мама Кмгельгардта. 6. Козачком. 7. Маляром. 8. У Петербурзі.
Можна провести вікторину у вигляді тестів.
а) 1861 р.;
б) 1814 р.;
в) 1816 р.
а) Травня;
б) березня;
в) вересня.
а) Моринці; —
б) Кирилівка;
в) Малинівка.
а) Калинівка;
б) Василівна;
в) Кирилівка.
а) Григорій;
б) Іван;
в) Василь.
6. Як називалася перша книжка Шевченка?
а) «Сон»;
б) «Кобзар»;
в) «Заповіт».
а) Сошенко;
б) Тесленко;
в) Солошенко.
8. Який із цих віршів належить перу Т. Г. Шевченка?
а) «Тиша морська»;
б) «Сон»;
в) «Зимовий ранок».
9. До якого твору Шевченка належать ці слова?
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
а) «Заповіт»;
б) «Мені тринадцятий минало»;
в) «Садок вишневий коло хати».
а) 1871 р.;
б) 1861 р.;
в) 1961 р.
11. Де похований Т. Г. Шевченко?
а) У Києві;
б) Петербурзі;
в) Каневі.
Відповіді: 16; 26; За; 4в; 5а; 66; 7а; 86; 9в; 106; 1 їв.
КРОСВОРД «ТАРАС ШЕВЧЕНКО»
|
|
|
|
1к |
А |
л |
и |
Н |
А |
||||||||
|
|
|
2М |
о |
Р |
и |
н |
Ц |
І |
||||||||
|
|
3К |
о |
Б |
3 |
А |
|
|
|
||||||||
4Б |
Е |
Р |
Е |
3 |
Е |
Н |
ь |
|
|
||||||||
|
5К |
А |
Н |
І |
в |
|
|
||||||||||
6К |
А |
т |
Е |
Р |
И |
н |
А |
|
|
||||||||
Відповівши на всі питання кросворду, у виділеному вертикальному стовпчику ви прочитаєте назву першої збірки Т. Г. Шевченка.
Ключове слово — Кобзар.
Які рядки з вірша Т. Г. Шевченка?
Знайдіть ключ до написаного та прочитайте рядки з вірша Т. Г. Шевченка.
Ігри
Гра «Переплутанка»
Рухаючись за стрілочками, прочитайте рядки з відомого вірша Шевченка
Відповідь: Село! — І серце одпочине.
Село на нашій Україні — Неначе писанка село, Зеленим гаєм поросло.
Лабіринти
Рухаючись по лініях, прочитайте назви творів Т. Г. Шевченка.
Відповідь: « Заповіт», «Тополя», «Катерина».
Гра «Редактор»
У кожному рядку переставте слова так, щоб можна було прочитати рядки вірша Т. Г. Шевченка. Пригадайте назви цих віршів.
По, вітер, діброві, віє, Лист, стан, широкий, високий,
Полю, гуляє, по, Зеленіє, марно,
Гне, дороги, тополю, край, Кругом, як, море, поле, те,
Самого, до, долу. Синіє, широке.
Відповідь: Тополя
По діброві вітер віє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу.
Стан високий, лист широкий
Марно зеленіє,
Кругом поле, як те море,
Широке синіє.
Гра «Шифрувальник»
Перед вами рядки з двох віршів Тараса Шевченка. Спробуйте їх «розплутати» та прочитати. Пригадайте, як називаються ці вірші.
Ти-те-хе-че-сень-во-ко-да-ві-з-під-тер-я-ві-во-є-ра
Сте-я-пи-ром-ла-на-ни-до-мрі-ли-ють-ну
Між-пи-я-ша-ра-єть-ми-ся-над-над-ста-во-ва-до-ми-ю
Вер-чер-би-во-зе-на-ле-ка-ні-ли-ють-на
(Щоб прочитати перший уривок, треба читати через склад, починаючи з першого складу. Щоб прочитати другий уривок, слід читати через склад, починаючи з другого складу.)
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
Яром на долину,
Пишається над водою
Червона калина
КОНКУРСНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА «ЗНАВЦІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ»
5 ДЕНЬ. П'ЯТНИЦЯ
ЗАКРИТТЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
КОНКУРСНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА «ЗНАВЦІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ»
2 клас
(На конкурсну гру бажано, крім інших гостей (батьки, вчителі), запросити й учнів 1 класів. З деякими завданнями вони зможуть впоратися й одержати позаконкурсні заохочувальні призи. Наприклад, вони можуть взяти участь у конкурсі «Розминка», «Шифрувальники», «Парад букв», «Інсценізація народних казок», «Гумористичний конкурс».
Після проведення кожного конкурсу журі оголошує результати, й и кінці програми нагороджуються переможці конкурсу та, по можливості, всі учасники.)
Конкурс «Розминка». Українські загадки
Ведучий. Сьогодні для розминки ми обрали українські загадки. Командам будуть по черзі загадуватись загадки. Вам треба швидко II точно відповідати. За кожну правильну відповідь команди одержують І бал. Отже, гра починається!
Поле не міряне, вівці не лічені, а пастух рогатий. {Небо, зорі, місяць.)
Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той і розуміє. (Папір і букви.)
Іде слідом за тобою: утікай — не утечеш, доганяй — не доженеш. (Тінь.)
Без крил, а літає, ніхто її не б’є, а вона плаче. (Хмара.)
Що взимку росте догори коренем, а навесні помирає? (Бурулька.)
Коли мене нема – чекають,
Коли прийду – усі тікають. (Дощ.)
Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч.)
Маленьким ходить на чотирьох; підросте — на двох; постаріє — на трьох. (Людина.)
Два брати через дорогу живуть, одне одного не бачать. (Очі.)
Маленький, рожевий, тихо сидить, відпустиш його — заторохтить. (Язик.)
У двох матерів по п’ять синів, у кожного своє ім’я. (Руки і пальці.)
Чия голова не має носа? (Капуста.)
На сонечко я схожий
І сонечко люблю,
До нього повертаю
Голівоньку свою. (Соняшник.)
Довгий, зелений —
Добрий солоний,
Смачний і сирий.
Хто він такий? (Огірок.)
Парубійко я вродливий, Цвіт до сонця повертаю
Дуже гарний, нешкодливий; І його я назву маю.
І росту собі на волі 3 мене і олію б’ють,
На городі і у полі. І макуху дістають. (Соняшник.)
Хто не робить ні болю, ні печалі, а до сліз доводить? (Цибуля.)
Чотири ходаки, два бодани і одне помахайло. (Корова.)
Не дід, а з бородою, не бик, а з рогами, не корова, а доїться. (Коза.)
Прийшла кума з довгим віником
На розмову з нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід. (Лисиця.)
Котиться клубочок
Зовсім без ниточок.
Замість ниточок —
Сімсот голочок. (їжак!)
Червонясту шубку має,
По деревах все стрибає,
Хоч сама мала на зріст,
Та великий в неї хвіст.
Як намисто, оченята.
Хто це? Зможете вгадати? (Білка)
Хто з хвостиком і з вушками,
В кого лапки з подушками?
Як ступа — ніхто не чує,
Тихо, крадучись, полює.
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від ... (кішки).
У воді водиться,
З хвостом родиться,
А як виростає,
Хвіст відпадає. (Жаба.)
Не ходжу я, а скакаю, В полі, в лісі — навкруги —
Бо нерівні ноги маю. Скрізь у мене вороги.
Через поле навмання Часом лізу я у шкоду,
Можу перегнать коня. Їм капусту на городах,
Я страшенний боягуз, Моркву, ріпу, буряки.
Всіх на світі я боюсь. Відгадай — хто я такий? (Заєць.)
Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,
Голос має тоненький,
А ніс довгенький,
Хто його уб’є,
Той кров свою проллє. (Комар)
З головою він накритий,
Несуть йому їсти й пити.
Що дають — він все збирає,
А хтось інший поїдає. (Стіл)
Хто все йде, а ще ні кроку не пройшов, все б’є, а ще нікого не побив? (Годинник)
Люблять люди молодця,
А б’ють його без кінця.
Він не сердиться, не плаче,
А все вище й вище скаче. (М’яч.)
Дивишся на нього, а бачиш себе. Що це? (Дзеркало)
ІЦо може бути в порваній кишені? (Дірка)
Ніг немає, а ходжу,
Язика не маю, а скажу:
Коли спати, коли вставати,
Коли роботу починати. (Годинник)
Конкурс-гра «Вирощуємо слова»
Ведучий. Відома українська письменниця Леся Мовчун перекалила нам легенду про чарівну країну німів, в якій люди не вміли говорити, а бабуся Мова у своєму квітнику вирощувала слова за допомогою корінців. Давайте і ми спробуємо вирощувати слова з коренів. Ваше завдання — виростити якомога більше споріднених слів з одного корени (Максимальна кількість балів — 3.)
Завдання першій команді:
Корінь -мов- (мова, розмова, мовити, промовляти, промова, мовний, мовлення, перемовлятися, вимовити, замовлення, примовки).
Завдання другій команді:
Корінь -їзд- (приїзд, їздити, приїздити, заїздити, переїздити, поїзд, під’їзд, переїзд, заїзд, поїздка).
Варіанти завдань:
Корінь -слов- (словечко, словник, словесний, словниковий, висловити, прислів’я, висловлювати).
Корінь -рід- (рідня, рідний, рідненький, ріднесенький, поріднитися, споріднений).
Корінь -квіт- (квітка, квіточка, квітонька, квітує, розквітла, квітне, квітковий, квітучий, заквітчаний, заквітчалися, квітень, квітневий).
Корінь -ліс- (ліс, лісок, лісовий, лісник, перелісок, праліс, пролісок, пролісковий, лісовик, лісовиковий, лісовичок, Полісся, лісостеп).
Конкурс «Шифрувальник»
Завдання для першої команди:
24 15 21 1 13 18 1 (Україна)
22 23 19 16 11 27 33 (Столиця)
Завдання для другої команди:
15 11 13 3 (Київ)
Варіанти завдань:
29 15 19 16 1 (Школа)
15 18 11 4 1 (Книга)
3 28 11 23 7 16 31 (Учитель)
2 1 21 3 12 18 19 15 (Барвінок)
20 21 1 20 19 21 (Прапор)
Конкурс капітанів
Завдання 1. Зв’яжіть попарно слова в групах.
Завдання капітану першої команди:
літо травень
осінь серпень
весна січень
зима вересень
(Відповідь: літо — серпень, осінь — вересень, весна — травень, зима — січень.)
Завдання капітану другої команди:
олень нора
щука ліс
мишка море
кит річка
(Відповідь: олень — ліс, щука — річка, мишка — нора, кит — море.)
Завдання 2. Закінчіть прислів’я.
Завдання капітану першої команди:
Хочеш їсти калачі... (не сиди на печі).
Що посієш ... (те й пожнеш).
Під лежачий камінь ... (вода не тече).
Завдання капітану другої команди:
Людину по одежі зустрічають ... (а по розуму проводжають).
Слово — не горобець ... (вилетить — не спіймаєш).
Хто багато читає ... (той багато знає).
Варіанти завдання 1:
кінь капуста
заєць зерно
мавпа овес
курка банан
(Відповідь: кінь — овес, заєць — капуста, мавпа — банан, курка — мрно.)
яблуко ліс
гриб поле
пшениця город
помідор сад
(Відповідь: яблуко — сад, гриб — ліс, пшениця — поле, помідор — город.)
учитель завод
водій школа
лікар автобус
токар лікарня
(Відповідь: учитель — школа, водій — автобус, лікар — лікарня, токар — завод.)
Варіанти завдання 2:
Книга вчить ... (як на світі жить).
Вік живи ... (вік учись).
Шила в мішку ... (не сховаєш).
Не брудни криниці... (бо схочеш водиці).
Ложка дьогтю зіпсує ... (бочку меду).
Якби знав, де впаду ... (то б соломки підстелив).
Не знаючи броду ... (не лізь у воду).
Підсумок змагання. Оголошення результатів конкурсу.
Гра із залом «Веселий мікрофон»
Ведучий передає в зал «умовний мікрофон». Учень, який отримав «мікрофон», називає іменник і передає «мікрофон» своєму сусідові, запитуючи: який (яка? яке?). Учень, одержуючи «мікрофон», відповідає на питання і віддаючи «мікрофон» наступному глядачеві, запитує: що робить (що роблять, що робили?). Четвертий учень знову називає іменник і т. ін. Приклад:
3. Летять. Хто? 4. Дитинка. Яка?
5. Маленька. Що робить? 6. Спить. Що?
7. Троянда. Яка? 8. Червона. Що робить?
9. Розцвітає. Хто? 10. Учитель. Який?
Творче завдання «Парад букв»
Ведучий. На наше свято прийшли веселі гості, але вони не назвали своїх імен. Ваше завдання — упізнати їх і назвати їхні імена. Шановні гості, запрошуємо вас на сцену!
(На сцену по черзі виходять учні з кожної команди (1 чи 2) і зображують букви, а інша команда називає зображену букву. За кожну зображену і вгадану букву команда одержує 1 бал. Наприкінці параду «букви» шикуються на сцені так, щоб можна було прочитати зображене ними слово. Наприклад, зображуючи букву ф, учень стоїть прямо, руки в боки; букву т — ноги разом, голова опущена, руки в сторони на висоті плечей; букву г — ноги разом, голова опущена, права рука опущена вздовж тулуба, ліва — в сторону на висоті плечей; букву м — два учні тримаються за руки, руки опущені донизу і т. д. Діти самі із задоволенням вигадують, як зобразити кожну букву.)
Конкурс «Домашнє завдання»
І варіант. Інсценізація народних казок. Для інсценізації бажано брати казки, добре відомі дітям. Оскільки це домашнє завдання, то готуються до нього заздалегідь: виготовляють нескладні декорації, готують костюми, вчать тексти, діалоги. Для учнів 1—2 класів можна скористатися такими казками: «Рукавичка», «Вовк та семеро козенят», «Колобок», «Коза-дереза», «Івасик-Телесик», «Пан Коцький», «Лисичка та журавель» та ін.
Матеріал для конкурсу «Гумористичний»
Схожі
Вирвав з коренем дубок,
Замахнувся на ослиська:
— Не підходь до саду й близько!
А осел з-за огорожі:
— Ми з тобою, хлопче, схожі!
Грицько Бойко
Знову почну
Ніяк не вгамує Бабуся зітхає:
Бабуся дитину, — — Нарешті засне...
Малий репетує А з ліжка дитина:
Вже цілу годину. — Ні-ні, не засну!
Та раптом стихає Я трошки спочину
Ниття голосне... І знову почну!
Грицько Бойко
У трамваї
Контролер студента раз
У трамваї лає:
— Чом білета не взяли?
Совісті немає!
А студент йому: — Е ні,
Дядечку хороший,
Вибачайте, совість є,
Та немає грошей!
Павло Глазовий
Хто кричав?
Йшов з лікарні Гнат селом, — Ні,— хлопчина їм сказав,
А дружки й спитали: Не дуже боліло...
— Що, брат, боляче було, — А чого ж ти так горлав
Коли зуба рвали? В лікаря щосили?
— Так то ж лікар заволав,
Бо я став брикаться,
Йому щипці поламав
І... вкусив за пальця!
Грицько Бойко
Чому зупинився годинник
Щось годинник зупинивсь,- каже тато,- - Звідки взятись тому пилу? –
Раптом зупинився. Мовила Галинка. –
Треба в чистку віддавати. Я ж годинник з милом мила:
Мабуть запилився. Там нема й пилинки!
Леся Мовчун
Бідна лисичка
Лисенятко плаче: Заспокоює лисиця:
— Я таке ледаче! — Можна усього навчиться.
Те не вмію, те не хочу - Лисенятко плаче дужче:
Тільки голову морочу. — Ні, бо я іще й вреднюще!
Леся Мовчун
Вовча лапа
Виросли у зайчика Захотів умитися
Пазурі на лапках, — Сам себе подряпав.
І сміються з нього — Може, ця хвороба
Навіть мишка й жабка. Зветься «вовча лапа»?
— Заспокойся, синку,
— Лапки не чужі.
Щоб не бути вовком,
Кігтики стрижи!
Леся Мовчун
Баран
Став баран серед дороги Ти до нього чемно, мило,
І підняв бундючно роги. Та дурило — то дурило.
Я кажу: «Привіт, баране!» Був і буде некультурним
А він бух мене рогами. — Краще не вітаться з дурнем.
Дмитро Павличко
Футболісти
Грали на подвір’ї Йде дідусь Кирило
Хлопчаки в футбол. І несе м’яча:
Петрик як ударив Чий це, признавайтесь!
— І відразу — «гол»! Та гравці мовчать.
М’яч в чужу квартиру А вікно розбилось?
Тільки зашумів: — Зважився Андрій
Пауза у хлопців, Дід мугикнув: — Ціле
Петрик занімів. Ціле? Значить, мій!
Степан Гриценко
Потрібний майстер
Підійшла до мами Мама доні: — Завтра
Ліда-щебетуха: Понесем до діда
Вередує лялька! Він відремонтує.
— Вже мене не слуха... - Добре,— каже Ліда
— Скільки не просила, - Хай відремонтує
— Мов не чує Ната, І мене, як схоче,
— Навіть і не дума Бо розплющить вранці
Очі відкривати. Теж не можу очі.
Степан Гриценко
Подарунок
Мамі в день народження додому
В подарунок фен приніс татусь.
Роздививсь його маленький Рома
І на кухню до матусі — шусть.
— Мамочко, іди скоріш в кімнату,
— Радий хлопчик їй секрет відкрив,
— Подивися, там для тебе тато
Пилосос на голову купив!
Степан Гриценко
Схожість
До молодих батьків зайшла сусідка:
— Іванко ваш — ну вилитий татусь!
Такий же носик, щічки і борідка...
— Можливо,— татко радо усміхнувсь.
— А от і ні! — малесенька Катруся
И собі з куточка голос підійма.
— Іванко більше схожий на бабусю,
Бо в нього в роті теж зубів нема!
Степан Гриценко
3—4 класи
Конкурс можна провести між паралельними класами або між двома командами одного класу. До конкурсів команди готуються заздалегідь — представлення, назви команд, привітання, костюми. Прикрашають залу, запрошують гостей, уболівальників.
Конкурс «Розминка команд»
(На сцені — дві команди, вони по черзі відповідають на запитання ведучого.)
Школяр —... (учень).
Бадьорий — ... (енергійний, жвавий).
Сумний —... (веселий).
Холодний —... (гарячий).
сад)
Підсумок конкурсу: за кожну правильну відповідь команда одержує
Конкурс «Шифрувальник»
Завдання для першої команди:
24 28 11 23 11 22 33 | 18 12 15 19 16 11 | 18 7 | 20 12 10 18 19.
(Учитися ніколи не пізно.)
Завдання для другої команди:
15 18 11 41 [ 3 28 11 23 31 | 33 15 | 18 1 | 22 3 12 23 12 | 9 11 23 31. (Книга вчить, як на світі жить)
Варіанти завдань:
1 10 2 24 15 1 | 6 19 | 17 24 6 21 19 22 23 12 | 6 19 21 19 4 1.
(Азбука — до мудрості дорога.)
22 16 19 3 19 | 6 19 | 22 16 19 3 1 | 22 15 16 1 6 7 23 31 22 33 | 17 19 3 1. (Слово до слова — складеться мова)
4 19 22 23 21 7 | 22 16 19 3 7 28 15 19 | 15 19 16 7 | 22 7 21 6 7 28 15 19. (Гостре словечко коле сердечко.)
4 21 1 17 19 23 12 | 3 28 11 23 31 22 33 | 10 1 3 9 6 11 | 20 21 11 4 19 6
(Грамоті вчиться завжди пригодиться)
Оголошення підсумків конкурсу.
Конкурс «Ну що, здавалося б, слова»
Тривожні й тихі, радісні й сумні;
Є терпеливі, є жорстокі й грізні,
Лукаві й чесні, мудрі і смішні.
Приклади:
«Теплі» слова: сонце, літо, липень, пляж, духовка, піч, спека, батарея, обігрівач, светр, шапка.
«Холодні» слова: сніг, сніжинки, мороз, зима, хуртовина, завірюха, морозиво, крига, холодильник, Снігуронька, айсберг.
«Смачні» слова: яблуко, цукерки, торт, морозиво, тістечко, ягідка, кавун, котлета.
«Веселі» слова: радість, сміх, жарти, канікули, свято, пісня, гумореска, посмішка, анекдот.
Варіанти цих завдань:
«Ласкаві» слова: матуся, ніжність, дитиночка, сонечко, зіронька, квітонька, любов.
«Злі» слова (жорстокі): війна, гнів, обурення, злість, вибух, ворог, неприятель.
«Сумні» слова: хвороба, печаль, неволя, розлука, смерть, образа, сльози, плач.
«Гіркі» слова: перець, цибуля, гірчиця, пігулки, часник, ліки.
«Солодкі» слова: груша, полуниця, цукор, компот, апельсин, торт, печиво, цукерки, черешні, шоколад тощо.
(Конкурс можна провести у вигляді змагання: кожна команда по черзі називає слова своєї теми. Виграє та команда, яка останньою назве слово. Максимальна кількість балів — 5.)
Підсумок змагання. Журі оголошує результати конкурсу.
Конкурс «Змагання капітанів»
На сцену запрошуються капітани команд. їм вручаються картки з фразеологічними висловами. Завдання капітанів — за допомогою міміки та жестів показати своїй команді фразеологічний вислів, а після того, як команда дасть відповідь, пояснити значення одного фразеологізму.
Завдання для першої команди:
Бити себе в груди — ... (клястися, запевняти когось у чому-небудь).
Валитися з ніг — ... (знесилюватися, дуже втомитися від роботи, клопотів).
Зарубати собі на носі —... (добре запам’ятати).
Завдання для другої команди:
Вбити собі в голову —.... (переконати себе в правильності чого-небудь).
Вмивати руки —... (відходити від чого-небудь, знімати з себе відповідальність за щось).
Держати камінь за пазухою — ... (таїти злобу на когось, мати намір потай шкодити комусь).
Варіанти завдань:
Ґав ловити — ... (бездіяльно проводити час, нічого не робити). Обминати десятою дорогою — ... (уникати з ким-небудь зустрічі, не бажати мати яку-небудь неприємність).
Дивитися крізь пальці — ... (не помічати чого-небудь недозволеного; навмисне не звертати уваги на що-небудь).
Задирати носа —... (зазнаватися, ставати зарозумілим).
За вуха не відтягнути — ... (ласувати чимось дуже смачним). Замітати сліди — ... (знищити, приховати те, що може бути доказом у викритті якоїсь провини).
І пальцем не ворухнути — ... (нічого не зробити).
Намотати собі на вус —... (добре запам’ятати, брати до уваги, навчатися).
Немов у рот води набрати — ... (мовчати).
Роззявити рота —... (дуже захопитися чим-небудь; виявити неуважність, проґавити).
Сім разів одміряти —... (перед виконанням якоїсь дії зважити всі обставини, врахувати їх).
(За кожне виконане завдання капітан і його команда одержують по 1 балу.)
Підсумок конкурсу. Оголошення результатів.
Конкурс «Поетичний»
Завдання для першої команди:
Сніжинки — ялинки, вікні — неземні, узяв — намалював.
(Зразок вірша:
За вікном летять сніжинки,
В сяйві білому ялинки,
А на нашому вікні Пишні квіти неземні.
Пензлик Дід Мороз узяв,
Квіти ці намалював.)
Завдання для другої команди:
Клас — до нас, відкриваємо вивчаємо, діти — на світі.
(Зразок вірша:
Заглядає сонце в клас,
Посміхається до нас,
Букварі ми відкриваємо,
Букви радісно вивчаємо.
Дружно вчаться наші діти,
Щоб пізнати все на світі.)
1-й ведучий. На виконання завдання дається 5—7 хвилин. А поки команди виконують ^завдання, проводимо конкурс серед уболівальників-глядачів. Кожна правильна відповідь принесе вашій улюбленій команді 1 бал.
Конкурс із глядачами «І всерйоз і жартома»
— Ні, червона.
— А чому вона біла?
— Тому що зелена.
Про що йдеться? (Про смородину)
Підсумок конкурсу. Журі оголошує кількість балів кожної команди.
Для оголошення загальних результатів на сцену запрошуються обидві команди. Оголошення результатів конкурсів. Вручення нагород, дипломів, призів переможцям.