Конспект уроку
зі всесвітньої історії
Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям
і суспільною свідомістю
Мета: розкрити причини виникнення та особливості тоталітарних режимів 30х років у Європі;
розширити початкове розуміння учнів про природу тоталітарних режимів;
розкрити агресивну природу фашизму та його згубний вплив на життя народів світу;
удосконалювати навички учнів у роботі з роздатковим матеріалом, а також навички монологічного мовлення;
закріплювати навички використання між предметних зв’язків;
виховувати в учнів шанобливе ставлення до прав людини та національну толерантність.
Тип уроку: урок з елементами психологічного дослідження.
Наочність: роздатковий матеріал, ілюстрації картин А.Гітлера та портретний ряд;
ТЗН: фрагменти з художнього фільму «Восхождение дьявола» (рос.)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація
Єдине, що потрібне
злу, - це те, щоб добрі
люди нічого не робили
Е.Берк
- Як свідчить історичний досвід, реальна політична влада в країні може відрізнятися від проголошеної в конституції форми правління. Наприклад, у США та колишньому СРСР форма була однаковою – республіканською, але реальна політична влада – різною. Щоб мати точне уявлення про політичне життя тієї або іншої країни, недостатньо знати тільки про проголошену в ній форму правління, необхідно ще з’ясувати який політичний режим у ній існує. У результаті може трапитись так, що країн з монархічною формою правління виявляється більш демократичною, ніж інша республіка.
- Як ви вважаєте, якими були політичні, економічні та морально-психологічні наслідки Першої світової війни?
…………відповіді учнів………..
- То можемо перерахувати надзвичайні умови виникнення тоталітарних режимів (на дошку вивішується пазл, який збирають учні із підготовлених вчителем заготовок, якщо їхня відповідь співпадає з одним із елементів)
1) наслідки війни (економічна криза, негативний вплив мілітаризації економіки);
2) масові заворушення (незадоволення результатами війни);
3) криза влади (падіння трьох імперій та поява республік);
4) параліч політичної системи;
5) загострення національних суперечностей.
Після війн змінюється все в людині: світогляд, вплив церкви на особистість та стосунки між людьми, падіння «собівартості» людського життя, що випливає у такі тенденціїстадія розвитку суспільств (блага стають важливіше за все);
4) надто глибока моральна криза.
проміжний підсумок
У:
1) зміна світогляду (заміна інтересів індивіда інтересами більшості);
2) «вартість» людського життя після війни змінюється;
3) індивідуальна
сі погляди й оповідання на державу, як на систему. Люди не хотіли вирішувати проблем, втомившись від війни і крові.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та оголошення теми, мети, завдань уроки.
- Як ви думаєте, якою повинна бути особистість щоб стати у витоків нового виду політичного режиму?
………… відповіді учнів………..
- Давайте переглянемо уривок з фільму, який підтверджує наші здогадки.
(перегляд уривку з фільму «Восхождение дьявола»)
- А ось вашій увазі картини, написані Гітлером. Диявол чи художник?
- А тепер вашій увазі зовсім новий для вас вид роботи – складання психологічного портрету з опорою на китайську науку фізіономіку. Вам на парти я роздаю таблиці, спираючись на які, ви зможете скласти такий портрет, беручи до уваги поки що виключно риси облич наших «героїв» - Гітлера, Муссоліні, Сталіна. Також перед уроком ви отримали посилання, за яким мали передивитися відповідне відео. До роботи!
(Учні роблять свої припущення щодо характеру політичних діячів)
І так, ми зрозуміли, що біля керма трьох держав стали не зовсім прості люди. Трохи раніше ми зробити висновок, що люди втомилися від війни і бажали перекласти все важливе на державний апарат. Що виходить у підсумку? Використовуючи знання з правознавства, нагадайте «будь ласка» у витоків якого режиму стали три вищезгадані особи?
…….. Відповіді учнів……
- То що ми сьогодні маємо зробити протягом уроку, тема якого «Тоталітаризм?»
спільне цілепокладання
IV. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.
І так, почнемо нашу роботу із закріплення вже відомого вам терміну
Тоталітаризм – це….
Тепер давайте попрацюємо з характеристикою цього політичного режиму за допомогою підручника. Випишіть, будь ласка, основні характерні риси. Пізніше ми повернемось до ваших нотатків, порівнюючи з моєю схемою.
Зараз ви отримуєте в свої групи інформаційні листки, де подано матеріал про ідеологію, культуру, економіку та релігію у трьох державах. Співвіднесіть, будь ласка, із поданою схемою, яку бачите на слайді.
Тоталітаризм
комунізм фашизм нацизм
(СРСР) (Італія) (Німеччина)
У чому схожість та різниця:
структура державної влади, тип економіки, стосунки влади з церквою?
Збудувавши систему із людей, які пройшли Першу світову війну, треба було виховувати нову людину – ту, яка виросте в новій державі й стане опорою старої гвардії.
(Два учні заздалегідь отримали завдання підготувати матеріал про ідеологізацію освіти і всього суспільного життя, зокрема)
Проблемне питання
Якою повинна була бути освіта в СРСР та Німеччині й що вона повинна була виховувати в молоді?
(відповіді учнів + робота двох експертів)
V. Підведення підсумків уроку.
І так, можна зробити висновок, що протягом декількох років у тоталітарних державах було створено монолітне суспільство, яке працювало на одну ідею – створення нової держави. Можна навіть припустити, що в тоталітарних державах були й позитивні сторони. На вашу думку, чи були вони?
(На дошці слайди із фото збудованих міст та промислових центрів, таблиці із цифрами, які характеризують темпи зростання соціальних показників)
- Негативні й позитивні сторони, можна сказати, врівноважують одна одну. А що може анулювати всі найкращі економічні досягнення? – плюндрування прав людини.
На відміну від авторитарного режиму, який встановлює суворий контроль лише над політичною системою, тоталітарний встановлює повний контроль над усіма сферами сусп.життя.
ТОТАЛІТАРИЗМ (схема)
- економіка (мілітаризація) → плани;
- однопартійна система;
- розгалужена система терористичної таємної служби безпеки;
- «культ особи» (вождізм);
- одержавлення особистості;
- релігійний терор (атеїзм, насадження релігії);
- існування державної ідеології та мети: тисячолітній рейх, соціалізм або
комунізм;
- в деяких випадках – ідея національної або расової винятковості;
- наявність Конституції, проголошення прав і свобод – чисто формальні.
Чи схожа схема з вашими нотатками?
Висновок: різні політичні, соціальні та економічні причини призвели СРСР, Італію та Німеччину до створення тоталітарних режимів, і ми, можливо, б, сьогодні не приділяли б такої величезної уваги цьому питанню, якби не одна обставина – ці системи руйнували не тільки свідомість людей зсередини, а паплюжили багато вікових цінностей. Із закінченням війни й розпадом СРСР історія цих систем не закінчилась, а сьогодні навіть починаються нові серії із цього довготривалого серіалу – поява нових тоталітарних груп – неофашизму та неонацизму.
Давайте звернемо увагу на епіграф до нашого уроку та зробимо висновок.
Хто, на вашу думку, винний прямо чи опосередковано у появі таких режимів?
Чого не можна допустити сьогодні?
Якою повинна бути громадянська позиція кожного з нас?
Д/з § + порівняльна таблиця «Демократія/Тоталітаризм»