Тоталітарні режими:державний контроль над публічним життям і суспільною свідомістю

Про матеріал
Конспект уроку із всесвітньої історії , який розкриває причини появи тоталітарних режимів у Європі наприкінці 20- на початку 30 х років ХХ століття
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

зі всесвітньої історії

 

Тоталітарні режими: державний контроль над публічним життям

і суспільною свідомістю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розкрити причини виникнення та особливості тоталітарних режимів 30х років у Європі;

розширити початкове розуміння учнів про природу тоталітарних режимів;

розкрити агресивну природу фашизму та його згубний вплив на життя народів світу;

удосконалювати навички учнів у роботі з роздатковим матеріалом, а також навички монологічного мовлення;

закріплювати навички використання між предметних зв’язків;

виховувати в учнів шанобливе ставлення до прав людини та національну толерантність.

 

Тип уроку: урок з елементами психологічного дослідження.

 

Наочність: роздатковий матеріал, ілюстрації картин А.Гітлера та портретний ряд;

 

ТЗН: фрагменти з художнього фільму «Восхождение дьявола» (рос.)

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація

Єдине, що потрібне

злу, - це те, щоб добрі

люди нічого не робили

Е.Берк

- Як свідчить історичний досвід, реальна політична влада в країні може відрізнятися від проголошеної в конституції форми правління. Наприклад, у США та колишньому СРСР форма була однаковою – республіканською, але реальна політична влада – різною. Щоб мати точне уявлення про політичне життя тієї або іншої країни, недостатньо знати тільки про проголошену в ній форму правління, необхідно ще з’ясувати який політичний режим у ній існує. У результаті може трапитись так, що країн з монархічною формою правління виявляється більш демократичною, ніж інша республіка.

- Як ви вважаєте, якими були політичні, економічні та морально-психологічні наслідки Першої світової війни?

 

…………відповіді учнів………..

 

- То можемо перерахувати надзвичайні умови виникнення тоталітарних режимів (на дошку вивішується пазл, який збирають учні із підготовлених вчителем заготовок, якщо їхня відповідь співпадає з одним із елементів)

1) наслідки війни (економічна криза, негативний вплив мілітаризації економіки);

2) масові заворушення (незадоволення результатами війни);

3) криза влади (падіння трьох імперій та поява республік);

4) параліч політичної системи;

5) загострення національних суперечностей.

Після війн змінюється все в людині: світогляд, вплив церкви на особистість  та стосунки між людьми, падіння «собівартості» людського життя, що випливає у такі тенденціїстадія розвитку суспільств (блага стають важливіше за все);

4) надто глибока моральна криза.

 

        проміжний підсумок

 

У:

1) зміна світогляду (заміна інтересів індивіда інтересами більшості);

2) «вартість» людського життя після війни змінюється;

3) індивідуальна

сі погляди й оповідання на державу, як на систему. Люди не хотіли вирішувати проблем, втомившись від війни і крові.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та оголошення теми, мети, завдань уроки.

- Як ви думаєте, якою повинна бути особистість щоб стати у витоків нового виду політичного режиму?

 

………… відповіді учнів………..

 

- Давайте переглянемо уривок з фільму, який підтверджує наші здогадки.

(перегляд уривку з фільму «Восхождение дьявола»)

- А ось вашій увазі картини, написані Гітлером. Диявол чи художник?

- А тепер вашій увазі зовсім новий для вас вид роботи – складання психологічного портрету з опорою на китайську науку фізіономіку. Вам на парти я роздаю таблиці, спираючись на які, ви зможете скласти такий портрет, беручи до уваги поки що виключно риси облич наших «героїв» - Гітлера, Муссоліні, Сталіна. Також перед уроком ви отримали посилання, за яким мали передивитися відповідне відео. До роботи!

(Учні роблять свої припущення щодо характеру політичних діячів)

І так, ми зрозуміли, що біля керма трьох держав стали не зовсім прості люди. Трохи раніше ми зробити висновок, що люди втомилися від війни і бажали перекласти все важливе на державний апарат. Що виходить у підсумку? Використовуючи знання з правознавства, нагадайте «будь ласка» у витоків якого режиму стали три вищезгадані особи?

 

…….. Відповіді учнів……

 

- То що ми сьогодні маємо зробити протягом уроку, тема якого «Тоталітаризм?»

 

                спільне         цілепокладання

IV. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.

І так, почнемо нашу роботу із закріплення вже відомого вам терміну

Тоталітаризм – це….

Тепер давайте попрацюємо з характеристикою цього політичного режиму за допомогою підручника. Випишіть, будь ласка, основні характерні риси. Пізніше ми повернемось до ваших нотатків, порівнюючи з моєю схемою.

Зараз ви отримуєте в свої групи інформаційні листки, де подано матеріал про ідеологію, культуру, економіку та релігію у трьох державах. Співвіднесіть, будь ласка, із поданою схемою, яку бачите на слайді.

 

Тоталітаризм

 

 

комунізм       фашизм          нацизм

 (СРСР)        (Італія)        (Німеччина)

 

 

 

 

У чому схожість та різниця:

структура державної влади, тип економіки, стосунки влади з церквою?

 

 

 

 

 

Збудувавши систему із людей, які пройшли Першу світову війну, треба було виховувати нову людину – ту, яка виросте в новій державі й стане опорою старої гвардії.

(Два учні заздалегідь отримали завдання підготувати матеріал про ідеологізацію освіти і всього суспільного життя, зокрема)

 

Проблемне питання

Якою повинна була бути освіта в СРСР та Німеччині й що вона повинна була виховувати в молоді?

 

(відповіді учнів + робота двох експертів)

 

V. Підведення підсумків уроку.

І  так, можна зробити висновок, що протягом декількох років у тоталітарних державах було створено монолітне суспільство, яке працювало на одну ідею – створення нової держави. Можна навіть припустити, що в тоталітарних державах були й позитивні сторони. На вашу думку, чи були вони?

 

(На дошці слайди із фото збудованих міст та промислових центрів, таблиці із цифрами, які характеризують темпи зростання соціальних показників)

 

- Негативні й позитивні сторони, можна сказати, врівноважують одна одну. А що може анулювати всі найкращі економічні досягнення? – плюндрування прав людини.

На відміну від авторитарного режиму, який встановлює суворий контроль лише над політичною системою, тоталітарний встановлює повний контроль над усіма сферами сусп.життя.

ТОТАЛІТАРИЗМ (схема)

 

- економіка (мілітаризація) → плани;

- однопартійна система;

- розгалужена система терористичної таємної служби безпеки;

- «культ особи» (вождізм);

- одержавлення особистості;

- релігійний терор (атеїзм, насадження релігії);

- існування державної ідеології та мети: тисячолітній рейх, соціалізм або

   комунізм;

- в деяких випадках – ідея національної або расової винятковості;

- наявність Конституції, проголошення прав і свобод – чисто формальні.

 

Чи схожа схема з вашими нотатками?

 

Висновок: різні політичні, соціальні та економічні причини призвели СРСР, Італію та Німеччину до створення тоталітарних режимів, і ми, можливо, б, сьогодні не приділяли б такої величезної уваги цьому питанню, якби не одна обставина – ці системи руйнували не тільки свідомість людей зсередини, а паплюжили багато вікових цінностей. Із закінченням війни й розпадом СРСР історія цих систем не закінчилась, а сьогодні навіть  починаються нові серії із цього довготривалого серіалу – поява нових тоталітарних груп – неофашизму та неонацизму.

Давайте звернемо увагу на епіграф до нашого уроку та зробимо висновок.

Хто, на вашу думку, винний прямо чи опосередковано у появі таких режимів?

Чого не можна допустити сьогодні?

Якою повинна бути громадянська позиція кожного з нас?

 

Д/з §       + порівняльна таблиця «Демократія/Тоталітаризм»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
3558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку