Урок з теми «Тотожні перетворення раціональних виразів». На нас чекає мандрівка мальовничими куточками України.
1
Клас: 8 клас
Предмет: Алгебра
Урок № 20
Слайд 1 (Учні відкривають зошити та записують дату і тему уроку)
Тема: Тотожні перетворення раціональних виразів. Розв’язування вправ
Мета:
Тип уроку: практичного застосування знань, умінь, навичок.
Обладнання: мультимедійна дошка, роздатковий матеріал, портрети математиків.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель. Добрий день.
Слайд 2
У нас сьогодні незвичайний урок, на якому ми закріпимо знання, вміння і навички з теми «Тотожні перетворення раціональних виразів». На нас чекає мандрівка мальовничими куточками України.
«Моя любов – Україна і математика»
Михайло Кравчук
Я сподіваюсь, що це патріотичне висловлювання видатного українського математика стане для вас надійним дороговказом на шляху до професіоналізму.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Тема сьогоднішнього уроку: «Тотожні перетворення раціональних виразів». Вам відомі імена видатних математиків світу, таких як: Рене Декарт, Франсуа Вієта, Піфагора, Архімеда. А на сьогоднішньому уроці ми помандруємо мальовничими куточками нашої України, щоби більше дізнатися про українських математиків.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. Ви знаєте, що для будь-якої подорожі потрібна карта маршруту і досвідчені провідники, котрі пильно стежать за тим, не помилилися і не зійшли з обраного маршруту. Досвідчені провідники у нас уже є, це наші гості на уроці. А щоб одержати карту вам потрібно пригадати все, що ви вчили на протязі цієї теми і відповісти на запитання:
Слайд 3
Фронтальне опитування
(Щоб перемножити два дроби, треба окремо перемножити їх чисельники й окремо – знаменники, записуючи перший добуток чисельником, а другий – знаменником нового дробу)
(Щоб піднести дріб до степеня, треба окремо піднести до цього степеня чисельник і окремо – знаменник, записуючи перший результат у чисельник, а другий – у знаменник нового дробу)
(Щоб поділити один дріб на другий, треба перший дріб помножити на дріб, обернений до другого)
(Перетворення раціональних виразів можна здійснюючи за допомогою послідовного виконання дій, нумеруючи їх і не нумеруючи їх «ланцюжковим» способом)
(Довести тотожність – означає встановити, що при всіх допустимих значеннях змінних її ліва і права частини є тотожно рівними виразами)
(Способи доведення тотожностей:
Ви справились з цим завданням, тому вирушаємо в путь.
Слайд 4
Карта маршруту
IV. Розв’язування вправ
Слайд 5
Учитель. Почнемо подорож з Тернопільської області.
Учень. 21 травня 1889 року у селі Могильниця Теребовлянського району народився Мирон Зарицький. Професор, кандидат фізико-математичних наук. Працював у Львівському політесі. Його називали поетом формул. Наука для нього це творчість, котрою він хотів поділитися з кожним, хто цього бажав.
Учитель. З вами він поділиться наступними прикладами.
Колективне розв’язування завдань
Слайд 6 (Учні в зошити записують ім’я та прізвище математика)
1. Виконайте множення:
а), ОДЗ:
б), ОДЗ:
в) , ОДЗ: .
Слайд 7
Учитель. Наступне місце нашої зупинки Чернігівщина.
Учень. 16 квітня 1932 року в с. Дрімайлівка народився Михайло Ядренко. Доктор фізико-математичних наук, член кореспондент Національної Академії наук України. Він був завідуючим кафедри теорії ймовірності і математичної статистики Київського державного університету.
Учитель. Для вас він залишив наступне завдання.
Слайд 8 (Учні в зошити записують ім’я та прізвище математика)
2. Подайте степінь у вигляді дробу:
а) ОДЗ: .
б) ОДЗ: .
в) ОДЗ:
Слайд 9
Учитель. А зараз ми з вами вирушаємо в Закарпатську область.
Учень. В с. Лавки Мукачивського району 12 квітня 1936 року народився Петро Гудивок. Заслужений працівник народної освіти України, доктор фізико-математичних наук, професор. Автор (співавтор) понад 140 наукових праць.
Учитель. Одну зі своїх праць він залишив вам, а саме спростити вираз.
Слайд 10 (Учні в зошити записують ім’я та прізвище математика)
3. Спростити вираз:
ОДЗ:
Слайд 11
Учитель. Наша наступна зупинка Полтавська область.
Учень. 12 вересня 1801 року на Полтавщині народився Михайло Остроградський. Видатний математик працював у Петербурзі, але ніколи не втрачав зав’язків з рідною землею. Навіть під час лекцій він частенько вставляв яке-небуть дотепне українське слівце.
Одного разу йому спала на думку надзвичайно приваблива математична ідея в ту мить, коли він ішов однією з вулиць Петербурга. Тоді він почав списувати математичними формулами, те що вважав за гарну дошку, призначену для обчислень. Зненацька дошка стала віддалятися. З’ясувалося що це була карета. Здивований математик гукав у слід візнику: Стривай! Куди ж ти поспішаєш? Ще трошки!
Головну мету освіти Михайло Васильович вбачав у тому, щоб пробудити здатність до самостійного мислення. Він намагався виховувати у своїх учнях почуття гідності та впевненості своїх силах.
Учитель. Зараз я перевірю ваші сили у доведенні тотожності.
Слайд 12 (Учні в зошити записують ім’я та прізвище математика)
4. Довести тотожність:
. ОДЗ: Тотожність доведена.
Слайд 13
Учитель. А зараз ми згадаємо математика котрого 129 річницю від дня народження ми відзначали 27 вересня. Пригадайте хто це? Михайло Кравчук. Він народився у 1892 році в селі Човниця на Волині. Доктор фізико-математичних наук, професор Київського Політехнічного інституту.
Щоб вирушити в подальшу мандрівку потрібно довести, що значення даного виразу не залежить від значення змінних, які до нього входять.
Слайд 14 (Учні в зошити записують ім’я та прізвище математика)
5. Довести, що значення даного виразу не залежить від значення змінної:
.
=.
Слайд 15
Учитель. Наша наступна зупинка Київська область.
Учень. В столиці нашої країни в Києві 9 жовтня 1926 року народився Євген Вікторовський. Малий Євген був вундеркіндом, з першого класу переходить у четвертий. Пізніше став доктором фізико-математичних наук. Працював у Київському політехнічному інституті. Головним об’єктом його досліджень були системи диференціальних рівнянь.
Учитель. А вам, щоб повернутися у вихідний пункт потрібно знайти значення виразу.
Слайд 16 (Учні в зошити записують ім’я та прізвище математика)
6. Знайти значення виразу
якщо
Якщо то .
Слайд 17
Учитель. Наша подорож дійшла до кінця. Ми знову на Тернопільщині. Тут у Бережанах 2 січня 1887 року народився Микола Чайковський. Професор Львівського університету. Математикою почав цікавитися в молодших класах, коли граючись циркулем, відкрив відому ще у 10 столітті істину, що сторона правильного семикутника вписаного в коло наближено дорівнює половині сторони правильного трикутника, вписаного в те саме коло.
V. Підсумок уроку
Я сподіваюсь вам сподобалась наша подорож. І ви відкрили для себе нові імена українських математиків, систематизували, узагальнили свої знання з даної теми.
Оцінки на уроці:
Слайд 18
VI. Домашнє завдання
Повторити п. 5-6, виконати вправи за збірник Мерзляк № 39 (а), 41,
42 ст. 42 – 43.