Урок № 37 ________________ 8 кл.(алгебра)
Тема уроку:Тотожність . Рівняння х2 = а
Мета уроку: сформувати в учнів знання про тотожність та , вміння застосовувати вивчену властивість для обчислення значень числових виразів, що містять арифметичний квадратний корінь з числа, а також перетворення буквених виразів; розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять; виховувати акуратність, працелюбність, дисциплінованість.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, роздавальний матеріал,
I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
II. Перевірка домашнього завдання
▪ Перевірка письмового завдання біля дошки
▪ Графічний диктант (так , ні __)
Чи є правильним твердження, що:
1) кожне натуральне число є цілим;
2) будь-яке ірраціональне число є дійсним;
3) будь-яке дійсне число є раціональним;
4) — ірраціональне число;
5) — ірраціональне число;
6) — раціональне число?
Запропонувати учням здійснити самоперевірку за ключем-відповіддю, заздалегідь підготовленим на відкидній дошці.
III. Формулювання мети й завдань уроку, мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом з учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Знайдемо значення виразу . Це нескладно зробити, і, як ви розумієте, отримаємо . Знайдіть значення виразів , , .
IV. Актуалізація опорних знань
▪ Бліц-опитування за технологією «Мікрофон»
1. Обчисліть:
а) ; б) ; в) ;
2. Піднесіть до квадрата:
а) 5; б) –3; в) ; г) 0,4.
V. Засвоєння нових знань
План викладання нового матеріалу
Тотожність та
Доведемо, що за будь-якого значення a виконується рівність .
Доведення
= a, якщо a ; = - a , якщо а < 0 .
2) , якщо a , то
і , якщо , то і . Отже, рівність є правильною.
Наприклад, ; .
= =|| = = 49;
= =|| = = 49 ( за властивістю степеня з парним показником)
Приклад. Спростіть вираз , якщо а 0, b 0 .
Розв’язання
.
Дослідження кількості коренів рівняння графічним способом.
Розгляньмо рисунок, на якому зображено параболу і пряму .
Розглянемо випадки, якщо ; ; .
Якщо , то пряма перетинає параболу у двох точках з абсцисами і . Отже, в цьому випадку рівняння має два корені.
Якщо , то маємо пряму . З параболою в неї одна спільна точка . Отже, в цьому випадку рівняння має один корінь.
Якщо , то пряма не перетинає параболу. Отже, в цьому випадку рівняння коренів не має.
Наприклад, рівняння має два корені: 3 і –3, а рівняння коренів не має.
2. Розв’язання рівняння .
Ми вже побачили, розв’язуючи графічно рівняння , що якщо , то рівняння має корені, а якщо , то коренями рівняння є числа і .
Доведемо це.
1. Оскільки — правильна рівність, то — корінь рівняння .
2. — правильна рівність, тоді — корінь рівняння .
Якщо , то . Наприклад, рівняння має два корені: і . Якщо , то рівняння коренів не має. Отже, розглянемо схему.
3. Висновок про існування арифметичного квадратного кореня з невід’ємного числа.
Зауважимо, що до поняття квадратного кореня ми дійшли, розв’язуючи рівняння , де . Корені цього рівняння — числа, кожне з яких є квадратним коренем з числа a. Графічно ми переконалися, що коли відоме a , то ми завжди знайдемо відповідне значення x.
4. Приклади розв’язування вправ.
Приклад 1. Розв’яжіть рівняння .
Розв’язання
; ; ; або .
Відповідь: ; .
VI. Первинне закріплення знань
▪ Виконання усних вправ
Завдання заздалегідь підготувати і роздати на кожну парту.
▪ Робота учнів біля дошки
Підручник _
VII. Підбиття підсумків уроку
▪ Завдання класу
Знайдіть і виправте помилки в записі:
а) ;
в) ;
VIII. Домашнє завдання
Підручник