Тема: Трагічне кохання Фауста і Маргарити
Мета: розглянути сюжетну лінію «Фауст і Маргарита», розкрити образ Фауста у коханні до Маргарити; поглиблювати вміння аналізувати літературні образи й текст у цілому, робити висновки; розвивати навички виразного читання, логічного мислення, переказу тексту, творчі здібності; виховувати бажання до самовдосконалення.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: тексти трагедії «Фауст», ілюстрації до твору.
Хід уроку
1. Підготовка учнів до сприйняття начального матеріалу (емоційне налаштування)
1.1. Я бажаю…
1.2. Я очікую…
2. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Перевірка домашнього завдання (Характеристика образу Фауста за складеною вдома письмовою розповіддю про героя)
2.2. Факти з біографії Гете (методом ланцюжка запитання на повторення фактів біографії Й. В. Гете)
2.3. Мозковий штурм (за трагедією «Фауст» Гете)
- З яких частин складається трагедія «Фауст» Гете?
- Які біблійні образи є в трагедії?
- Чому виникла суперечка між Богом і Мефістофелем?
- Чи сказав Фауст заповітну фразу?
- За яких умов це відбулося?
- Хто така Маргарита і що вам відомо про неї?
3. Оголошення теми уроку
3.1. Вступне слово
Про почуття кохання говорять так: «Ангели називають це небесною втіхою, чорти – пекельною мукою, люди – коханням». Герої багатьох літературних творів проходять випробування коханням і воно стає мірилом моральної досконалості чи ницості. Таке випробування і проходить герой трагедії «Фауст» Гете. Але особливість цього кохання полягає в тому, що воно приготоване самим дияволом. А на вашу думку, що може довести випробування коханням?
3.2. Колективне визначення мети уроку за опорними словами
- поглиблювати
- характеризувати
- проаналізувати
- добирати
- описувати
- розкривати
3.3. Бесіда за змістом твору
- За яких умов з’являється у трагедії Маргарита?
- Що вам відомо про характер і заняття дівчини?
- Де познайомилися Фауст і Маргарита?
- Яку роль відіграє скринька з коштовностями у стосунках молодих людей?
- Чому Маргариту так бентежить те, чи вірить Фауст у Бога?
- Чи задовольнила її його відповідь?
3.4. Вибіркове читання епізоду розмови Фауста і Маргарити за ролями
3.5. Усне словесне малювання
1) Розкажіть, якою ви уявляєте Маргариту?
2) Розкажіть, яким ви уявляєте Фауста?
3.6. Рубрика «Цікаво знати»
Відомо, що у чеській столиці з'явилась нова визначна пам'ятка – музей алхіміків і магів старої Праги. Він розмістився в "Будинку в осла в колисці". Вважається, що саме в цьому будинку деякий час жив алхімік Фауст, Едвард Келлі та інші маги (XVI століття). Вони здатні були викликати духів або ангелів у кришталеву кулю, а також перетворювати неблагородні метали на золото. Король Рудольф II оголосив Келлі "Бароном королівства", але, не дочекавшись золота, наказав його заарештувати. Келлі помер в ув'язненні, вважається, що він загинув при спробі до втечі.
Експозиція музею розповідає про період правління Рудольфа II, про алхімію і відомих празьких магів в тому числі і про Фауста, а також про таємничі місця чеської столиці та її околиць.
Відвідувачі зможуть також побувати в будинку самого Фауста з діркою в стелі, через яку Мефістофель нібито й забрав ученого, а на горищі – оглянути лабораторію магістра Келлі
3.7. Бесіда за змістом твору
- Який гріх падає на плечі Маргарити?
- Як на вашу думку, що зламало дівчину?
- У чому трагізм ситуації Маргарити?
- Чи звинувачує героїня у чому-небудь Фауста?
- З якою метою Фауст приходить до в’язниці?
3.8. Рольова гра
1) Спробуйте розповісти про внутрішній стан Фауста і Маргарити у сцені «В’язниця» від першої особи.
3.9. Дискусія
1) Чи може Мефістофель святкувати перемогу наприкінці першої частини твору, адже він погубив Маргариту й забирає з собою Фауста?
4. Закріплення вивченого матеріалу
4.1. Підсумкова бесіда
- Чому, на вашу думку,Мефістофелю потрібна була смерть Маргарити?
- Чи можна вважати трагедію стосунків закоханих перемогою Мефістофеля?
- Чи змінило Фауста кохання до Маргарити?
- Чи здійснилися ваші бажання і очікування протягом уроку?
4.2. Складання сенкану за образами головних героїв
4.3. Складання порівняльної характеристики героїв
1) Ім’я
2) Соціальне становище, вік, риси характеру
3) Еволюція образу
4) Авторські засоби творення образу
Фауст |
Маргарита |
-мудрий, розсудливий - динамічний - монологи, діалоги |
- селянка - 14 років - скромна, набожна… - монологи, діалоги
|
4.3. Складання підсумків уроку за схемою
- Протягом уроку я дізнався(лася)….
- Найбільше мене вразило…..
- Трагедія вчить…..
4.4. Заключне слово вчителя
Стихія кохання захопила героїв трагедії. Суть взаємин Фауста і Маргарити – велике земне почуття, здатне змінювати людей. Кохання до Маргарити духовно піднесло Фауста і досвід цього кохання вплинув на формування почуття відповідальності за власні вчинки.
5. Домашнє завдання
5.1. Змінити фінал першої частини «Фауста»
6. Оцінювання