Транспорт, його роль у національній економіці та формуванні світового господарства. Види транспорту, їхні переваги та недоліки.

Про матеріал
Розробка уроку географії у 9 класі.Даний матеріал складається з додатків до яких входять таблиці, схеми і тестові завдання для закріплення знань.
Перегляд файлу

Тема: Транспорт, його роль у національній економіці та формуванні світового господарства. Види транспорту, їхні переваги та недоліки.

Мета уроку: формувати знання про значення транспорту та його види, дати уявлення про переваги і недоліки різних видів транспорту; показати своєрідність кожного виду транспорту; розвивати вміння систематизувати досліджуваний матеріал, просторове мислення, вміння створювати образ об’єкта.

Очікувані результати: учні називають види транспорту, істотні ознаки понять “транспортний вузол”, “транспортна магістраль”, “обсяг перевезень”, “вантажообіг”; розуміють особливості кожного виду транспорту і його роль у перевезенні вантажів та пасажирів; оцінюють вплив різних видів транспорту на довкілля та здоров’я населення.

Розвивальна та виховна мета: вдосконалювати вміння працювати з візуальними та статистичними джерелами знань, аналізувати їх, робити висновки, виховувати пізнавальний інтерес до вивчення теми.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручники, атласи, схеми, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація.

     Учні висловлюють свої очікування від уроку

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Бесіда

  • Назвіть складові частини сфери матеріального виробництва.

Більшість із вас, безумовно, користувалася послугами різних видів транспорту, тому ви легко дасьте відповіді на такі питання:

  • Які види транспорту ви знаєте?
  • Яку роль відіграє транспорт у житті людей?
  • Чому транспорт належить до матеріальної сфери виробництва?
  • Чим відрізняється міський транспорт від міжміського?
  •  Чи можна, на вашу думку, за допомогою одного виду транспорту розв’язати проблеми зв’язку між різними територіями та підприємствами? ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

Розповідь вчителя

     Транспортну мережу часто порівнюють із кровоносною системою, а транспортні шляхи іноді називають артеріями. Дійсно, тут можна знайти подібність, подібно до кров’яних артерій, транспортні шляхи з’єднують різні частини країни, ними перевозять величезні обсяги сировини, деталей, вузлів і готової продукції. Транспортна система обплутує територію країни й у такий спосіб створює єдиний економічний організм.

    Досить подивитися на карту світу, щоб переконатися: чим вищий рівень розвитку країни, тим густіша її транспортна мережа. В Україні транспорт також має велике значення, адже в її економіці значну роль відіграють такі матеріаломісткі галузі, як чорна металургія, видобувна промисловість, сільське господарство.

    Сьогодні ми ознайомимося з транспортним комплексом України, довідаємося про його проблеми і перспективи розвитку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Транспорт та його роль.

   Транспорт належить до третинного сектору економіки. Він надає послуги з перевезення людей і вантажів.

Транспорт (від латин. Transporto- “переношу”)-це одна з найважливіших галузей сфери послуг, що забезпечує потреби господарства й населення в усіх видах перевезень.

   Транспорт є необхідною умовою функціонування господарства: забезпечує виробництва сировиною, матеріалами, обладнанням і перевозить готові вироби до споживачів. Без транспортного сполучення неможливо раціонально розмістити підприємства, освоїти нові території й природні багатства.

  Транспорт поділяють на пасажирський і вантажний залежно від того,що він перевозить.

   Транспорт забезпечує не лише побутові, робочі та туристичні поїздки людей, а й медичне обслуговування суспільства.

   Показники ефективності роботи різних видів транспорту:

Обсяг перевезень  - маса перевезених вантажів (або кількість пасажирів)за певний проміжок часу.

Вантажообіг – це кілmкість вантажу, що перевозиться за певний період на певну відстань(т*км)

Пасажирообіг – це кількість пасажирів, що перевозиться за певний період на певну відстань (пасажири на кілометр)

2.Види транспорту.

  • Які види транспорту розвинені в Україні?

 Учні відповідають, вчитель відтворює схему на мультимедійні дошці

Розповідь вчителя

   Завдяки рівнинній території в Україні добре розвинена транспортна мережа. За географічним положенням Україна перебуває в дуже вигідних умовах. Цей факт впливає на розвиток її господарства.

    Розглянемо основні особливості транспортної мережі України. Транспорт образно називають «кровоносною системою» економіки країни.

Україна характеризується досить густою транспортною мережею і високим рівнем розвитку основних видів транспорту.

Познайомитися із основними характеристиками різних видів транспорту нам допоможуть учні, які отримали випереджальні завдання.

Учень 1 – залізничний

Учень 2 – автомобільний

Учень 3 – трубопровідний

Учень 4 – повітряний

Учень 5 – морський і річковий

Ми ознайомились із основними характеристиками різних видів транспорту. (Додаток 1.)

3.Елементи територіальної організації транспортної системи.

  Транспортна система – це сукупність усіх видів транспорту, пов’язаних між собою з метою задоволеня потреб населення і держави в перевезеннях пасажирів і вантажів. Вона містить у собі транспортні пункти, транспортні вузли і транспортні магістралі.

    Унаслідок взаємодії національних транспортних систем формуються регіональні та глобальна (світова)транспортні системи. Між окремими регіонами і країнами світу наявні суттєві відмінності щодо рівня розвитку й ролі видів транспорту в перевезенні вантажів і пасажирів. Найбільш потужні й розвинені національні транспортні системи сформувалися в країнах Великої сімки (насамперед США), Китаї і Росії, а регіональні- у Європі, Північній Америці та Східній Азії.(Європейська регіональна ТС,Північноамериканська, Східноазійська регіональна ТС)

Завдання  транспортної системи -  забезпечення стійких зв’язків між окремими галузями й районами країни, своєчасне й повне задоволення потреб господарства й населення в перевезеннях.

Транспортні  вузли – це місця перетину або розгалуження трьох і більше шляхів сполучення одного або декількох видів транспорту. Залежно від видів транспорту, що стикаються, вузли поділяються на залізничні, залізнично-автодорожні, залізнично-автодорожньо-морські та ін.

 Транспортна мережа-  сукупність усіх шляхів сполучення, що зв’язують між собою підприємства, населені пункти або регіони.

Густота транспортної мережі- довжина шляхів сполучення певного виду транспорту на одиницю площі.

Транспортні магістралі- найважливіші транспортні шляхи з високою пропускною здатністю. Розрізняють спеціальні (залізничні, автомобільні) транспортні магістралі та полімагістралі, що містять шляхи сполучення двох або навіть трьох видів транспорту.

Транспортні коридори- це полімагістралі, які забезпечують масове перевезення вантажів і пасажирів у напрямку їх найбільшої концентрації та мають розвинену інфраструктуру. Розрізняють національні та міжнародні транспортні коридори (МТК).

V. Узагальнення і систематизація знань

Сьогодні ми познайомилися з і ще однією галуззю народного господарства – транспортом. Транспортна мережа України досить густа, чому сприяє рівнинна територія і транзитне положення держави. Розвинені всі види транспорту. Провідними у вантажоперевезеннях є трубопровідний, залізничний і автомобільний. Кожен вид транспорту має певні проблеми: водний – сезонність, автотранспорт – низька якість доріг, підвищенний ризик аварійності, залізничний – низька маневреність, авіаційний – висока собівартість. Україна прагне зайняти чільне місце у світовому господарстві, для цього необхідна сучасна транспортна система.

Робота з тестами

 

  • Що таке транспорт?
  • Яку роль відіграє транспорт у національній економіці та розвитку світового господарства?
  • Про які показники роботи транспорту ви дізналися на уроці?

VІ. Підсумок уроку.

Оцінювання діяльності учнів

VІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати відповідні параграфи підручника 34
  • Підготувати повідомленя за темою «Проблеми розробки екологічно чистих видів транспорту»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

 

 

Залізничний транспорт

Переваги

1). незалежний від клімату;

2). низька собівартість;

3). значна маса одночасного перевезення (до 6000 т);

4). перевезення на великі відстані;

5). можливість одночасно перевозити різні вантажі в одному напрямі

Недоліки

1). обмежена маневреність;

2). низька швидкість (середня 56 км/год, максимальна 140 км/год, в Японії – 500 км/год);

3). зношення залізничних колій;

4). недостатня електрифікація залізниць;

5). низька якість перевезень (товар псується, губиться);

6). неоднакова ширина колій (в Україні – 1524 мм, а в Європі – 1435 мм);

7). забруднення полотна залізниць

 

 

 

Автомобільний транспорт

Переваги

1). значна маневреність і швидкість руху;

2). доставка вантажу безпосередньо до споживача

Недоліки

1). залежний від природних умов;

2). мала вантажопідйомність (3-75 т);

3). висока собівартість перевезень;

4). низька якість доріг;

5). великий забруднювач навколишнього середовища

 

 

 

Морський транспорт

Переваги

1). велика кількість вантажу на одне перевезення;

2). можливість валютних доходів за фрахт;

3). низька собівартість;

4). велика можливість експорту та імпорту

 

Недоліки

1). потребує географічних передумов (море, зручні гавані);

2). залежний від кліматичних умов;

3). невелика швидкість;

4). забруднення навколишнього середовища;

5). тривалий час обробки вантажу судна

 

 

 

Річковий транспорт

Переваги

1). низька собівартість (дешевий);

2). майже не обмежена вантажопідйомність

Недоліки

1). мала швидкість;

2).обмежений у напрямках перевезень;

3). залежний від кліматичних умов;

4). існує проблема проходження шлюзів;

5). забруднення навколишнього середовища

 

 

 

 

Повітряний транспорт

Переваги

  1.    велика швидкість (900-2500 км/год);
  2.    незалежний від характеру місцевості;
  3.    можливість доставки у важкодоступні райони;
  4.    важливий для міжнародного туризму і рекреації

Недоліки

  1. обмежена вантажопідйомність;
  2. висока собівартість;
  3. залежний від кліматичних умов;
  4. вимагає найбільших заходів безпеки;
  5. забруднює навколишнє середовище 

(1 пасажирський літак протягом восьмигодинного польоту поглинає 75 т кисню, викидаючи десятки тонн вуглекислого газу, окисів азоту та інших сполук)

 

 

 

Трубопровідний транспорт

Переваги

1). низька собівартість;

2). висока вантажопідйомність;

3). незалежний від погодних умов;

4). можливість транзитних перевезень

Недоліки

1). низька швидкість;

2). обмежені види вантажів;

3). небезпека аварій із серйозними екологічними наслідками

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

 

Найбільші центри повітряного транспорту – Київ, Одеса,  Донецьк, Харків, Львів.

124 світових і 214 національних авіаційних рекордів встановлено в 2001 році на літаку АН-225 «Мрія». Комерційний вантаж вагою 253 тонни було піднято на висоту 2 000 метрів. Інший 250-тонний вантаж було доставлено цим же літаком за 1 000 кілометровим маршрутом. Його швидкість становила 763 км/год.

До цього видатного польоту світовий рекорд вантажопідйомності належав також літаку АН-124 «Руслан». У 1985 році він підняв 171 тонну вантажу на 10 750 м.

Оскільки фіксація рекордних досягнень відбувається через кожні 5 тонн піднятого вантажу, то всього було встановлено 124 світових рекорди.

Не має аналогів за кордоном і наш легкий транспортний літак АН-74 та санітарний – АН-74 ТК 100 С. Ці літаки можуть здійснювати зліт і посадку на будь-які аеродроми, а також непідготовлені злітно-посадкові смуги, що є їхньою важливою перевагою. Уже сьогодні потреба авіаринку в цих літаках може скласти близько 75 одиниць: ринок СНД – 25 літаків і країн далекого зарубіжжя – 50 машин.

Авіаперевізниками в Україні сьогодні є авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» та «Аеросвіт».

 

 

Трубопровідний транспорт призначений для транспортування нафти, природного газу, нафтопродуктів, сипких речовин (подрібнене вугілля, крейда, глина разом з водою).

Середня відстань перевезення 1 т вантажу трубопровідним транспортом становить 1200 км.

Ділиться на магістральний і промисловий.

Перший магістральний газопровід був прокладений у 1924 році Дашава – Стрий – Дрогобич.

Загальна протяжність трубопроводів – 40 тис. км (87% складають газопроводи).

Найбільші газопроводи – Дашава – Київ – Москва, Шебелинка – Харків, Шебелинка – Полтава – Київ, Шебелинка – Дніпропетровськ – Кривий Ріг – Одеса – Кишинів.

У 1967 році введено в дію магістральний газопровід «Братерство» від м. Долина (Івано-Франківська область) до Словаччини. Пізніше – «Союз» і Уренгой (Західний Сибір) – Помари – Ужгород.

Найбільші нафтопроводи – Кременчук – Херсон, «Дружба» (в межах України протяжність 680 км), Гнідинці – Розбишівка – Кременчук, Качанівка – Охтирка, Долина – Дрогобич, Битків – Надвірна, Одеса – Броди.

Аміакопровід: Поволжя – Горлівка – Одеса, етилопровід: Калуш (Івано-Франківська область) – Угорщина.

 

* Першу залізничну магістраль на території України Львів – Перемишль було прокладено ще в 1861 році.

* В Україні діє залізнична поромна переправа з Криму на Кавказ через Керченську протоку, яка дає можливість виходу до країн Закавказзя, Туреччини, Ірану.

* Найдовшим пасажирським залізничним маршрутом в Україні є маршрут Харків – Ужгород. Поїзд перебуває в дорозі 33 год 7 хв.

* Похила залізниця з канатною тягою – фунікулер – уперше була споруджена в Україні в Одесі у 1901 році. Вона з’єднала Приморський бульвар з морським портом. У 1905 році фунікулер став до ладу в Києві.

* Електрифікована ділянка Ківерці – Здолбунів може бути включена до транспортного коридору Ковель – Київ.

* На вулиці обсадженій деревами, шум зменшується на 4 дБ. Можна створити зелений бар’єр із дерев, кущів, трави, який поглине 80-90% шуму з проїжджої частини дороги. Найнадійніше захищає від шуму крона берези.

 

Загальна довжина берегової лінії України становить 2 000 км.

В Україні виділяється 3 пароплавства (територіальні органи управління морським транспортом):

1) Азовське;

2) Чорноморське;

3) Українсько-Дунайське.

Морський порт – це приморський населений пункт з комплексом споруд, призначених для вантаження і розвантаження морських суден, постачання їх паливом, для ремонту та інших послуг.

Найбільші морські порти України – Одеса, Іллічівськ, Миколаїв, Херсон, Ізмаїл, Севастополь, Феодосія, Керч, Бердянськ, Маріуполь.

Морські судна: контейнеровози, танкери, пасажирські судна.

Види перевезень:

  1.     закордонні;
  2.     каботажні (малі – в межах одного моря, великі – в межах двох морів).

Основні вантажі:

  1.     у внутрішніх перевезеннях – будівельні матеріали, вугілля, метали, машини, цукор, хімічні речовини, мінеральні добрива, кокс;
  2.     у зовнішніх перевезеннях – залізна і марганцева руда, метал, устаткування і обладнання.

 

 

Загальна довжина судноплавних річкових шляхів в Україні 4,9 тис. км.

Судноплавні річки України: Дніпро, Десна, Прип’ять, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай, Дністер, Стир, Горинь.

Найбільші річкові порти на Дніпрі – Київ, Черкаси, Дніпродзержинськ, Запоріжжя, Херсон, Миколаїв, Кременчук, Каховка.

Основні вантажі: будівельні матеріали, кам’яне вугілля, кокс, метали, металобрухт, цемент, ліс, нафта, нафтопродукти, зерно.

Середня дальність перевезення вантажів морським транспортом – 6 000 км, а річковим – 760 км.

 

* Перший великий морський порт в Україні було збудовано в Херсоні у 1778 році. Дещо пізніше порти було споруджено в Севастополі (1784) та Одесі (1794). Нині найважливішим морським портом України є Одеса.

* За останній час виконано значний комплекс робіт щодо створення інформаційних систем управління вантажопотоками, удосконалено розвиток портів на Чорному та Азовському морях, де побудовано і реконструйовано ряд спеціалізованих причалів, уведено в експлуатацію залізничну поромну переправу Іллічівськ – Поті (Грузія), контейнерно-автотранспортну дільницю терміналу Іллічівського порту.

* З 1978 року функціонує одна з найбільших у світі поромна переправа Іллічівськ-Варна протяжністю 435 км.

 

Перший паровий автомобіль був винайдений у Франції в XIX столітті. Він був дуже ненадійний і постійно мав потребу у догляді. Слово «шофер» походить від французького «кочегар». Ненабагато пізніше, у Німеччині, у 1886 році, Карл Бенц винайшов триколісний екіпаж на бензиновому двигуні. Декілька десятиліть згодом стали проводитися регулярні змагання зі швидкості серед машин різних типів. На той час з'явилися такі відомі фірми як «Форд», «Роллс- Ройс» і «Мерседес-Бенц».

Принципи будови автомобілів майже за півтора століття змінилися не дуже сильно. Головною складовою частиною залишається мотор, укріплений на несучій рамі і з'єднаний за допомогою різних приводів з колісьми, що ведуть і ведені. На тій же рамі кріпиться кузов для вантажу, шофера і пасажирів. Однак є і помітні відмінності між машинами різних епох: по-перше, двигуни стали набагато потужнішими, по-друге, кузов став більш обтічним, чим 100 років тому, по-третє, за цей проміжок часу вони стали доступнішими простим людям і вже не є засобом розкоші, доступним тільки для дуже забезпечених людей. Незважаючи на це, існують фірми, наприклад, «Феррарі», «Пежо» і «Мерседес», що орієнтуються на те, що їхню продукцію будуть купувати з понять престижу. Зараз прийняті нові стандарти безпеки, що зобов'язують виробників робити кузов не тільки красивим, але в достатній мірі захищаючого водія і пасажирів при зіткненні.

 

 

 

Електронний транспорт. Завданням електронного транспорту є транспортування  електричної енергії від місць її виробництва до споживачів. Система електричної мережі України охоплює всю її територію. Потужні ЛЕП пов’язують усі найбільші електростанції як між собою, так і з найпотужнішими промисловими центрами і районами. Також до електронного транспорту відноситься комп’ютерна мережа, передача інформації комп’ютерною мережею.

А ще мені хочеться звернути вашу увагу на міський транспорт – його основне призначення – перевезення пасажирів.

Трамвайне сполучення виникло в Україні ще наприкінці ХІХ ст. Перший  трамвай у Російській імперії було введено в експлуатацію в 1892 році в Києві. Нині в 24 містах України працює трамвайне сполучення.

Перший тролейбус в Україні було введено в дію в Києві у 1935 році. Зараз тролейбуси перевозять пасажирів у 46 містах України.

Більшість міст України має автобусне сполучення. Першу регулярну автомобільну лінію було відкрито в Києві у 1925 році.

Найбільш прогресивний і зручний вид міського транспорту – метрополітен. Уперше його було збудовано в Києві. Будівництво розпочалося з 1949 року, першу дільницю відкрито у 1960 році. З 1978 року працює метрополітен у Харкові, а з 1995 року – у Дніпропетровську.

Розглядаючи різні види транспорту ми акцентували увагу на економічній доцільності транспортної системи, її позитивному впливі на розвиток господарства.

 

 

 

Робота з тестами

1.Вкажіть найдешевший вид транспорту:

А. Морський,  

Б. залізничний,   

В. автомобільний,   

Г. трубопровідний.

2.Вкажіть вид транспорту, який найбільш негативно впливає на довкілля:

А. Авіаційний,  

Б. трубопровідний,  

В. річковий,   

Г. автомобільний.

3.Який вид транспорту посідає провідне місце за вантажообігом?

А. Залізничний

Б. автомобільний

В.трубопровідний,

Г. повітряний.

4.Укажіть вид транспорту, якому властиві такі переваги:маневреність, доставка пасажирів і вантажів “від дверей до дверей”, відносно висока швидкість.

А. Залізничний,

Б. річковий,

В. повітряний,

Г. автомобільний.

5.Які види вантажів доцільно перевозити залізничним транспортом?

А. Невеликі за обсягом і вагою штучні товари,

Б. швидкісні, дорогі й екстрені вантажі,

В. великі за обсягом різноманітні вантажі,

Г. нафту й природний газ.

6. Укажіть напрямок транспортування аміаку трубопровідним транспортом.

А. Дашава-Київ-Москва,

Б. Уренгов-Помари-Ужгород,

В. Поволжя-Горлівка-Одеса,

Г. Одеса-Броди.

7.Якщо вантаж доставили морським судном з порту Одеса в порт Маріуполь, то таке перевезення називають:

А. малим каботаж,

Б. великим каботажем,

В. зовнішнім перевезенням,

Г. транзитом.

8.Які послуги мають найбільшу частку в загяльному обсязі українського експорту?

А. Туристичні,

Б. консалтингові,

В. транспортні,

Г. фінансові.

9.Установіть послідовність видів транспорту за вантажоообігом в Україні в порядку збільшення.

А. Залізничний,

Б. трубопровідний,

В. автомобільний,

Г. річковий.

10. Установіть відповідність між видами транспорту та їхніми характеристиками.

1. Висока вантажопідйомність, низька швидкість, обмеженість видів вантажу,

2.висока вантажопідйомність, низька собівартість перевезень,можливість використання природних шляхів сполучення, залежність від погодніх умов.

3. висока швидкість, обмежена вантажопідйомність, висока собівартість перевезень, залежність від природних умов.

4. маневреність та відносно висока швидкість, обмежена вантажопідйомність, залежність від погодних умов.

А. Трубопровідний,

Б. автомобільний,

В. водний,

Г. залізничний,

Д.повітряний.

11.Оберіть складові міжнародних транспортних коридорів, які проходять територією України.

А. Львів-Київ,

Б. Донецьк-Луганськ,

В. Одеса-Запоріжжя,

Г. Дунайський водний шлях,

Д. Дніпровський водний шлях,

Е. Одеса-Київ.

12.Оберіть міста, у яких є метрополітени.

А. Львів,

Б. Донецьк,

В. Харків,

Г. Дніпро,

Д. Одеса,

Е. Київ.

13.Прочитайте текст і визначте, про який вид транспорту йдеться:

“Цей вид транспорту орієнтований на перевезення лише пасажирів. Від ефективності його роботи значною мірою залежать ритмічність роботи всього господарського комплексу країни. Основними транспортними засобами цього виду транспорту є трамваї, тролейбуси та метро.”

Відповідь:_____________________________________

14.Прочитайте текст і визначте, про який показник роботи транспорту йдеться:

“Це кількість пасажирів, яку перевозять за певний період на певну відстань. Вимірюють у пасажиро-кілометрах.”

Відповідь:_____________________________________

doc
Додав(-ла)
Савка Юлія
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
16541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку