Травлення людини. Система органів травлення.

Про матеріал
Клас: 8 Тема: Травлення людини. Система органів травлення. Мета: з’ясувати біологічне значення травлення; ознайомити учнів з будовою та функціями травної системи; вчити розмірковувати, розвивати творче логічне мислення; формувати уміння спостерігати, досліджувати та описувати процеси травлення; формувати дбайливе ставлення до свого здоров’я. Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», накрохмалені клаптики білої тканини, вата, сірники, спиртовий розчин йоду. Основні поняття і ключові терміни: травлення людини, травна система, травний канал, травні залози, травні ферменти. Основні форми і методи роботи: фронтальна, індивідуальна робота, робота з підручником, розповідь, бесіда, демонстрація. Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Перегляд файлу

Клас: 8

Тема: Травлення людини. Система органів  травлення.

Мета: з’ясувати біологічне  значення травлення; ознайомити учнів з будовою та функціями травної системи; вчити розмірковувати, розвивати творче логічне мислення; формувати уміння спостерігати, досліджувати та описувати процеси травлення; формувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: таблиця «Будова органів травлення», накрохмалені клаптики білої тканини, вата, сірники, спиртовий розчин йоду.

Основні поняття і ключові терміни: травлення людини, травна система, травний канал, травні залози, травні ферменти.

Основні форми і методи роботи: фронтальна, індивідуальна робота, робота з підручником, розповідь, бесіда, демонстрація.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Щоб перейти до вивчення нового матеріалу нам необхідно повернутися до раніше отриманих знань із зоології. Отже, давайте згадаємо (бесіда з учнями із наступним складанням опорної схеми):

  • Які є типи травних систем у тварин?
  • Чим вони характеризуються?
  • Кому властиві?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Який розділ біології ми вивчаємо цього року? Анатомія.

Тому травну систему якого об’єкту ми будемо розглядати цього уроку? Людини

Запишіть будь ласка тему нашого уроку у зошити: Травлення людини. Система органів  травлення.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Бесіда

У Михайла Булгакова, який за професією був лікарем, у романі «Собаче серце» є такі рядки: «Їжа, Іване Арнольдовичу, штука хитра. Їсти потрібно вміти, а уявіть собі – більшість людей їсти не вміють. Потрібно не тільки знати, що з’їсти, але коли і як». А чи потрібно нам знання про травлення  для того, щоб бути здоровим?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Етапи роботи

Фронтальна бесіда

Тіло будь-якої живої істоти – від крихітної бактерії до величезного кита – містить безліч органічних сполук і речовин. Вони повинні постійно в потрібних кількостях бути  присутніми в організмі, щоб підтримувати його нормальне існування.

  1. Яким  чином забезпечується ця найважливіша потреба? (За рахунок харчування)
  2. Що  це таке? (Харчування – сукупність процесів надходження, перетравлення, всмоктування і засвоєння організмом поживних речовин)
  3. Які  речовини є поживними? (Основними поживними речовинами є органічні речовини – білки, жири і вуглеводи)
  4. Чому саме органічні речовини відносять до поживним речовинам? (Органічні речовини є джерелом енергії, тому що їхні хімічні зв’язки надзвичайно багаті енергією)
  5. Як поживні речовини надходять в наш організм? (З продуктами харчування)

Прийом «Третій зайвий»

Кожен учень отримує картку:

  1. Гречка, банан, вітаміни
  2. гліцерин, картопля, м’ясо
  3. яблуко, жирні кислоти, хліб
  4. вуглеводи, торт,сир
  5. мінеральні солі, молоко, апельсин
  6. ковбаса, амінокислоти, жири.
  7. риба, морква, вуглеводи

Молодці! Що таке харчування ми пригадали, поживні речовини теж.

А тепер я пропоную познайоитися з травню системою людини.

Травлення – сукупність фізичних та хімічних процесів що здійснюють переміщення й перетворення складних  речовин на простіз одальшем їх всмоктуваням у кров і лімфу та видаленням неперетравлених решток.

Давайте запишемо у зошити визначення, що ж таке травна система:

Травна система – це сукупнсть органів, будова і функції яких притосовані для ефективного здійснення процесів травлення. Вона складається з травного каналу та трвних залоз.

Детальніше про будову травного каналу.(таблиця на дошці)

Прийом «Німий малюнок»

 

Картинки по запросу травна система

Більш детально кожний орган будемо вивчати наступні уроки.

Діяльність травного каналу тісно пов’язана з будовою його стінок.

Зараз я пропоную ознайомитися із характеристикою стінок травного каналу.

Метод "Слухаємо – аналізуємо - записуємо".

Послідовність роботи з текстом така:

  1. Учитель просить учнів бути уважними. Під час першого читання тексту учні повинні записати: які стінки  названі у тексті.
  2. Обговорення результатів роботи.
  3. Учитель вдруге читає текст. Учні повинні записати, якими клітинами чи тканинами утворена стінка.
  4. Обговорення результатів роботи.
  5. Учитель втретє читає текст. Учні повинні записати функції .
  6. Після записаних ключових слів, вчитель просить скласти з них речення і записати в зошиті. Окремими учнями зачитуються складені речення.
  7. В кінці роботи проводиться загальне обговорення результатів роботи.

Текст

Дяльність травного каналу тісно пов’язана з будовою його стінок. Зовнішня стінка утворена сполучною тканиною, що захищає травний канал від різних впливів. Середня оболонка формується з рьох шарів гладеньких м’язів. Скорочення цих м’язів забезпечує просування й перемішування їжі. Отже, ця оболонка забзпечує рух їжі. Внтрушня оболонка утворена підслизовим та слизовим шаром клітин. Внутрішня оболона  збільшує оверхню травлення, внаслідок чого відбувається функція всмоктування  поживних речовин, води,тощо.

А зараз перевіримо як ви запам’ятали:

Прийом «Світлофор»

  1. звивиста трубка довжиною 8-10 м (травний канал)
  2. сукупність фізичних та хімічних процесів що  перетворюють складні речовини на прості (травлення)
  3. травний канал починається? (ротова порожнина)
  4. облонка утворена гладкими м’язами (середня)
  5. сукупність органів, будова і функції киї пристосоані до процесу травлення (травна система)
  6. оболонка, яка виконує захисну функцію(зовнішня)

 

Ми з’ясували функції стінок травного каналу, а тепер пропоную вам ознайомитися із функціями травної системи.

 

Робота з опорною схемою « Два слова»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Секреторна функція забезпечується травними залозами, скільки вони виробляють ферменти – біологічно активні речовини , які розщеплюють їжу в травному каналі.

V. Первинне застосування отриманих знань

Прийом «Детектив»

Травна система людини-це сукупність органів, будова і функції яких пристосовані для ефективного здійснення процесів дихання (травлення). У людини травний канал має вигляд звивистої трубки довжиною до 50-60 метрів (8-10 метрів). Починається канал  глоткою(ротовою порожниною) та закінчується анальним отвором. Травний канал складається з двох (трьох) оболонок. Зовнішня  оболонка утворена сполучною тканиною та виконує функцію всмоктування (захисту). Середня оболонка утворена слизовим шаром клітин (гладенькими  м’язами). Внутрішня оболонка виконує функцію всмоктування. Травна система виконує  10 (6)функцій. Секреторна функція пов’язана із травними залозами, які виділяють вітаміни(ферменти).

Вправа «Що я робив на уроці». Вчитель пропонує учням підібрати вираз, який  найкраще відповідає тому, як вони засвоїли урок.

 Бив байдики

 Зарубав  на носі

 Пас задніх

 Намотав на вус

 Чув краєм вуха

 Пропустив мимо вух

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 8, відповісти на запитання ст. 41

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Жолос О.В., Толстанова Г.М., Ягенська Г.В., Додь В.В., Довгаль І.В., Ходосовцев О.Є., Костіков І.Ю., Волгін С.О., Сиволоб А.В., Скрипник Н.В.)
Додано
13 квітня 2019
Переглядів
2383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку