Контрольна робота з теми "Опорно-рухова система людини"

Про матеріал
Контрольна робота містить 9 варіантів завданнь різного типу складності для перевірки знань учнів з теми "Опорнор-ріхова система людини"
Перегляд файлу

І варіант

I рівень. 2 бали

1. Хребет людини утворений такою кількістю хребців:

а) 30-31;  б) 33-34;  в) 36-37.

2. Кістки зовні можуть бути вкриті:

а) окістям;

б) хрящем;

в) сполучною тканиною.

3. Кісткові клітини одержують живлення:

а) безпосередньо з кровоносних судин;

б) з міжклітинної рідини;

в) від спеціальних клітин, розташованих поблизу.

 

II рівень. 3 бали

1. Позначте правильні твердження знаком «+» (плюс),
а неправильні — «-» (мінус).

Кількість ребер у людини складає 14 пар.

До складу скелета вільної верхньої кінцівки входять кіст­ки плеча.

3 кістками не зв'язані м'язи шиї.

2. Бічні викривлення хребта називають...

3. Закінчіть речення.

а) Міцності кісткам надають...

б) Хребці з'єднуються...

в) Розчиняються в кислоті...

 

III рівень. 3 бали

1. Доведіть, що хребет — не цільна кістка, а складається з окремих хребців.

2. Щоб хребет згинався, його кістки повинні бути рухли­вими та міцно з'єднуватися. Як забезпечується міцність і рухливість хребта одночасно?

 

IV рівень. 4 бали

1. Учитель викликав учня до дошки, але той, перш ніж підвестися, нахилився над партою вперед і тільки по­ тім випрямився і вийшов до дошки. Чи може людина встати, не нахиляючись уперед?

2. Ритм — важливий елемент роботи, тому кожному варто щодо цього повчитися у свого серця: якщо працювати ритмічно, то робота буде продуктивною і вистачить сил працювати довго. Люди давно помітили, що під ритмічну музику і спів лег­ше йти, працювати, танцювати. Як це можна пояснити з огляду на фізіологію?

3.  Складіть схему «Методи профілактики захворювань ОРС у сучасних умовах».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ варіант

І рівень. 2 бали

1. В організмі людини кісток:

а) понад 300;  б) понад 400;

в) понад 200.

2.  Пасивна частина опорно-рухової системи:

а) м'язи;   б) скелет;

в) міжклітинна речовина.

3. Хрящова тканина побудована з клітин:

а) хондроцитів; б) остеоцитів;

в) колагенів.

II рівень. 3 бали

Виконайте завдання.

1. Позначте правильні твердження знаком «+», а непра­вильні — знаком «—».

За формою кістки бувають довгі й короткі.

Джерелом нових клітин для росту кісток у довжину
є окістя, у товщину — хрящ.

Порожнини всередині трубчастих кісток забезпечують міцність кістки.

2. Як називається сполучнотканинна оболонка, що вкри­ває кістку зверху?

3. Заповніть таблицю.

 

Форма кістки

Приклади

Трубчасті

 

Плоскі

 

 

III рівень. 3 бали

1. Наведіть приклади суглобів.

а) Одноосьовий:...

б) Двоосьовий: ...

в) Триосьовий: ...

2. За якою ознакою можна відрізнити кістки молодої лю­дини від кісток старого?


ІV рівень. 4 бали

1. Уявіть, що ви відвідали картинну галерею, в якій про­ходив вернісаж графічних полотен під назвою «Збережи здоровий хребет». Опишіть ваші враження.

2. Чи повинні відрізнятися, та за якими показниками, фі­зичні вправи для дівчини і юнаків?

3. У народі говорять: «Живи як потрібно — і лікар тоді не потрібний». Розробіть методи профілактики захворю­вань опорно-рухової системи в сучасних умовах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ варіант

I рівень. 2 бали

1. Кістки, що не входять до складу грудної клітки:

а) ключиця;  б) ребра;

в) грудина.

2. До трубчастих кісток належить:

а) лобова кістка; б) стегнова кістка;

в) хребець.

3. Яке твердження вірне?

а) До коротких кісток відносять кістки зап'ястка, плюсни, хребта.

б) Кістки гомілки відносять до плоских кісток.

в) Ріст трубчастих кісток у товщину здійснюється за раху­нок поділу клітин тіла кістки.

 

II рівень. 3 бали
Виконайте завдання.

1. Які функції виконує скелет?

2. Як називаються клітини кісткової тканини?

3. Закінчіть речення.

а) 3 мінеральних речовин у кістках найбільше...

б) Кісткова тканина утворена...

в) Неорганічні речовини надають кісткам...
 

III рівень. 3 бали

1. Визначте риси подібності та відмінності між скелетами людини та тварини (ссавець).

Заповніть таблицю.

 

Відділ скелета

Подібність

Відмінність

 

 

 

2. Який відділ хребта несе основне навантаження? Відпо­відь обґрунтуйте.

 

 

ІV рівень. 4 бали

1. Дівчинка, виходячи з тролейбуса, підвернула праву ногу. Під час огляду з'ясувалося, що в неї набряк і по­ синіння правого гомілковостопного суглоба. Під час спирання на ногу виникає різкий біль, ступня нерухо­ма. Який, на вашу думку, діагноз буде поставлено?

2. Запропонуйте анатомо-фізіологічні обґрунтування пра­вил гігієни опорно-рухової системи.

3. Унаслідок великих катастроф люди можуть опинитися
в завалах. За умов тривалого здавлювання м'яких тка­нин окремих частин тіла, нижніх або верхніх кінцівок може розвитися синдром тривалого здавлювання кін­
цівок, або травматичний токсикоз, зумовлений усмоктуванням у кров токсичних речовин, що є продуктами розпаду роздавлених м'яких тканин. Запропонуйте за­ходи з надання хворому першої медичної допомоги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV варіант

I рівень. 2 бали

1. До напіврухомих з'єднань кісток належить:

а) з'єднання між хребцями;

б) тазостегновий суглоб;

в) з'єднання тім'яних кісток черепа.
2. Хребці з'єднані:

а) тільки рухомо;

б) напіврухомим способом;

в) тільки нерухомим способом.

3. Рухоме з'єднання кісток:

а) шви;  б) суглоби;   в) хрящі.

 

II рівень. 3 бали

1. Міофібрили — це...

2. Які м'язи не прикріплюються до кісток?

3. Закінчіть речення.

а) Фасція — це...

б) У м'язі знаходяться...

в) Стінки внутрішніх органів утворені...

 

ІІІ рівень. 3 бали

1. Чим забезпечується підтримка сталості внутрішнього середовища організму?

2. Який зв'язок між гіпофізом і ростом людини? Наведіть
приклади.

 

IV рівень. 4 бали

1. . Під час рефлекторного скорочення м'яза жаби, тоб­то в результаті відповіді організму на подразнення ре­цепторів шкіри, через не дуже тривалий час настава­ло стомлення і м'яз припиняв скорочуватися. Цей же м'яз швидко ізолювали разом з нервом з організму, і він у разі подразнення через нерв скорочувався більш три­валий час. Але коли м'яз знову перестав відповідати на
подразнення, нерв видаляли, і він скорочувалася ще якийсь час унаслідок безпосереднього подразнення. Які висновки можна зробити: де скоріше настає стом­лення — у м'язі чи в місці переходу нерва у м'яз, у нервових клітинах мозку, у нерві?

2.Подорожанин, що заблукав, зазвичай ухиляється влі­во. Однак у людей, які краще володіють лівою рукою, спостерігається зворотне — вони «кружляють вправо». Чому так відбувається?

3. 3. Сформулюйте гігієнічні правила охорони рухового апа­рата взимку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vваріант

І рівень. 2 бали

1. До мозкової частини черепа належать кістки:

а) лобова, тім'яна і потилична;

б) тім'яні, вилицеві та скроневі;

в) верхньощелепна, носова і вилицева.

2. Шийний відділ хребта складає:

а) понад половину всього хребта;

б) половину хребта;

в) менш ніж половину хребта.

3. Яке твердження вірне?

а) До пояса нижніх кінцівок належать стегнові кістки.

б) Скелет плечового пояса утворюють ключиці.

в) До складу грудної клітки входять: ключиця, грудина, лопатка, кістка плеча.

 

II рівень. 3 бали

Виконайте завдання.

1. З яких кісток складається скелет верхнього пояса та
верхніх кінцівок?

2. Як називається другий шийний хребець?

3. Закінчіть речення.

Попереду тазові кістки з'єднуються, утворюючи...

Кожен хребець має...

Скелет кінцівок складається з...

ІІІ рівень. 3 бали

1. Чи залежить товщина хряща, що утворює суглобні по­
верхні в дорослої людини, від віку людини (у першу чергу) чи визначається іншими факторами?

2. У запропонованих анаграмах (словах з переставленими
літерами) розгадайте терміни та дайте їм визначення.

Дихронцоти — це...

Тицосеоти — це...

Лагокен — це...

Кіснидцяна — це...

 

IV рівень. 4 бали

1. Яку частину в скелеті людини можна назвати слідом минулої історії його розвитку? Відповідь обґрунтуйте.

2. Чому вимерли неандертальці, хоча обсяг їхнього мозку був більшим, ніж наш? Ваші припущення.

3. Народна мудрість проголошує: «Поводьтеся так, як ве­лить вам розум, серце і погода». Варто бути дуже уваж­ним до себе взимку. Вона пригнічує нас орально по­хмурим небом. Змушує нас опалювати приміщення, носити теплий одяг. Усе це погано впливає на роботу опорно-рухової системи, збільшує утому. Сформулюйте гігієнічні правила охорони рухового апа­рата взимку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ варіант

 

І рівень. 2 бали

1. Кістякових м'язів нараховується близько:

а) 400; б) 300; в) 600.

2. Скорочувальні елементи м'язів:

а) нервові волокна;  б) кровоносні судини;

в) м'язові волокна.

3. Яке твердження вірне?

а) Широкі м'язи розташовані на тулубі.

б) Стінки внутрішніх органів утворені з посмугованих м'я­зових волокон.

в) Короткі м'язи розташовані на кінцівках.

 

II рівень. 3 бали

1. Назвіть типи з'єднання кісток.

2. Укажіть правильні твердження знаком «+», а неправильні — «—».

 Нерухомі з'єднання кісток утворюються внаслідок їх­нього зрощення.

 Напіврухомі з'єднання кісток утворені кістковими про­міжками.

Тиск усередині суглоба позитивний.

3. Яку будову має суглоб?

III рівень. 3 бали

1. Які з перелічених м'язів найдужчі: сіднична, біцепс, литкова, жувальні?

2. Де знаходиться найдовший м'яз людини?
 

 

ІV рівень. 4 бали

1. Доведіть, що будова і склад кісткової та хрящової тканин відповідають функціям кісток

2. Чому кісткова тканина вважається динамічною систе­мою?

3. Остеопороз — розрідження кісткової тканини. Чим зумовлене це захворювання?

4. Запропонуйте засоби боротьби з остеопорозом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ варіант

 

І рівень. 2 бали

1. У людському організмі така кількість видів м'язової тка­нини:

а) один; б) два; в) три.

2. Під час активної роботи м'язів уміст АТФ у них:

а) зменшується;  б) збільшується;

в) не змінюється.

3. Яке твердження вірне?

а) М'язи внутрішніх органів людини скорочуються повіль­но.

б) Тонус м'язів — це стан їх постійної значної напруги.

в) Робота м'язів супроводжується накопиченням енергії.
II рівень. 3 бали

1. Наведіть ознаки правильної постави.

2. До недоліків розвитку опорно-рухової системи в дитя­
чому віці належать...

 

3. Знайдіть зайвий термін, обґрунтуйте свій вибір.
Лордоз, кіфоз, плоскостопість, сколіоз

 

III рівень. 3 бали

1. Виправте помилки в тексті.

М'язова система має повільні та швидкі м'язи. Повіль­ні м'язи — це м'язи кисті, руки, ока. До швидких м'я­зів належать м'язи спини, литковий м'яз. Швидкість їхніх рухів не залежить від сили та швидкості скоро­чення м'язів.

2. Кожній людині відомо, що тривале стояння більше стомлює, ніж ходіння. Як можна пояснити цей факт?

 

 

ІV рівень. 4 бали

1. У молодого півня в експерименті видалили стегнову кістку, залишивши лише окістя. Через певний час кіст­ка у півня відновилася. Що доводить цей дослід?

2. Поясніть висловлення вченого-анатома: «Рельєф кіст­ки змінюється залежно від способу життя людини».

3. Відомо, що людина протягом свого життя виконує різ­номанітні рухи, і рідко коли скелет людини ушкоджу­ється. Факт: велика гомілкова кіста у вертикальному положенні може витримувати вантаж масою до 1,5 т,
хоча її маса — близько 0,5 кг. Поясніть, чому кістка, не­
зважаючи на її легкість, настільки міцна і тверда.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ варіант

 

І рівень. 2 бали

1. Бічне викривлення хребта:

а) лордоз;  б) сколіоз;

в) кіфоз.

2. Хребет людини гнучкий, тому що:

а) усередині його знаходиться м'який спинний мозок;

б) до нього прикріплені ребра, що рухаються під час дихання;

в) між хребцями існують прошарки пружної хрящової тка­нини.

3. Яке твердження вірне?

а) Розвиток опорно-рухової системи не залежить від рухо­вої активності, харчування, діяльності залоз внутрішньої секреції.

б) Рухова активність стимулює процеси росту та розвитку організму.

в) Кіфоз — вигин хребта вперед.

 

II рівень. 3 бали

1. Які причини стомлення?

2. Заповніть таблицю.

 

Робота м'язів

Характеристика

Приклади

1. Динамічна

 

 

2. Статична

 

 

3. Закінчіть речення.

а) М'язи мають такі фізичні якості...

б) Кістякові м'язи складаються з...

в) М'язи під час скорочення виконують...
 

.III рівень. 3 бали

1. Прислів'я говорить: «Ранок зустрічай зарядкою, вечір
проводжай прогулянкою». Який зміст прислів'я?

2. Чому викривлення хребта, набуте в дитинстві, важко виправляється згодом?

 

IV рівень. 4 бали

1. Поясніть термін «м'язова координація».

2. Відомо, що м'язи прикріплюються до кісток за допо­могою сухожиль. Які переваги має такий спосіб прикріплення порівняно з безпосереднім прикріпленням
кістякових м'язів до кісток?

3. Який зв'язок існує між актином, міозином і АТФ? Від­
повідь обґрунтуйте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІХ варіант

 

 

I рівень. 2 бали

1. У разі закритого перелому:

а) цілісність кістки не порушується;

б) порушуються шкірні покриви.

2. Повний стійкий зсув суглобних кінцівок кісток суглоба:

а) забите місце;   б) розтягнення;

в) вивих.

3. Перша допомога в разі розтягнення полягає:

а) в охолодженні суглоба та накладенні тугої пов'язки;

б) у накладенні пов'язки із шиною та забезпеченні спокою;

в) у накладенні гіпсової пов'язки.

 

II рівень. 3 бали

1. Як називається ушкодження м'яких тканин, що часто
супроводжуються крововиливами під шкіру?

 

2. Як має бути накладена шина в разі перелому кісток пе­редпліччя?

3. Закінчіть речення.

а) Не вправляйте суглоб самотужки, це може спричинити...

б) Порушення цілісності кістки називають...

в) У разі переломів ребер грудну клітку...
 

ІІІ рівень. 3 бали

1. Знайдіть зайве поняття, поясніть свій вибір.

Забите місце, розтягнення, вивих, плоскостопість, пе­релом.

2. Чому в дитячому віці небезпечно захоплюватися над­мірними заняттями одним видом спорту?

3. Які ознаки спостерігаються в разі забиття, струсу голов­ного мозку, загальної контузії? У чому полягає перша медична допомога в разі цих травм?

 

IV рівень. 4 бали

1. Два учні сперечалися. Один стверджував, що кістка —
складний живий орган, а інший заперечував це. Хто з них правий і чому?

2. У вибої стався обвал. На ноги шахтареві впала брила
вагою 500 кг, однак ноги залишилися неушкодженими. Чому?

3. У романі Івана Єфремова «Лезо бритви» описується:
«У трьох селах Поволжя виникла хвороба Кашин-Бека. Загадкова хвороба виявлялася в тому, що уражалися су­глоби ніг (колінні).

. Голівки кісток терлися одна об одну під час ходьби, Така ходьба була нестерпною — від болю та ускладнення ру­хів, скрипу і хрускоту в колінах». Що виникало в сугло­бах унаслідок хвороби Кашин-Бека?

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Еверт Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Цвигун Виталий
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Горбаньова Ольга Миколаївна
    Дякую за таку кількість варіантів роботи!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 квітня 2019
Переглядів
15409
Оцінка розробки
4.9 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку