Травлення в ротовій порожнині.Будова зуба,Захворювання зубів.

Про матеріал
Конспект уроку у 8 класі на тему: "Травлення в ротовій порожнині.Будова зуба. Захворювання зубів"
Перегляд файлу

8 клас.

Тема: Травлення в ротовій порожнині. Будова зубів. Захворювання зубів.

Мета: Освітня. Продовжити формувати знання учнів про систему органів травлення людини; розкрити особливості травлення в ротовій порожнині.

Розвиваюча. Розвивати уміння проводити досліди та спостереження; уміння робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та повагу оточуючих людей.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація;

в) практичний: виконання лабораторної роботи.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та досліджень нових знань.

2. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

4. Візуальний: складання таблиці

Міжпредметні зв язки: медицина, зоологія.

Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, пробірки, крохмаль, тканина, піпетки, йод, лід.

Основні поняття та терміни: ферменти, слина, амілаза, мальтаза, лізоцим, муцин.

                                                                 ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

«Німий диктант»

 Учням  на таблиці «Органи травлення» показується орган,а вони записують,що це за орган. При цьому і вчитель, і учні  мовчать.

ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Проблемне запитання

— Чи можна за станом ротової порожнини, особливо зубів, гово­рити про стан травної системи в цілому?

На сьогоднішньому уроці ми зробимо наступний крок у вивченні травлення і детальніше зупинимось на особливостях травлення у ротовій порожнині. Отже, розкрийте зошити і запишіть тему уроку.

Ми будемо працювати за таким планом:

  1. Будова і функції органів ротової порожнини.

А) Будова зубів;

Б) Будова язика. Рецептори смаку.

2. Слиновиділення.

3. Ковтання.

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ,

Ротова порожнина - важливий відділ оцінки придатності їжі до вживання та її якості - смаку, консистенції, температури, гостроти тощо. Органолептична оцінка якості їжі відбувається за допомогою смакових, механо- і терморецепторів.

Зуби - це окостенілі сосочки слизової оболонки. Вони мають твердість кісток, хоча ними не є. Зуби розміщені в альвеолах - комірках нижньої та верхньої щелеп та охоплюються яснами. Зуби бувають різними за формою та функціями, але мають однакову будову. Пропоную вам виконати завдання :

1 група- зовнішня будова зуба.

2 група- внутрішня будова зуба

3 група- класифікація зубів за формою та функціями.

Зуби починають закладатися на 7 тижні вагітності, а прорізуються перші молочні зуби лише на 6-8 місяці життя, їх формування завершується приблизно через 2 роки. Молочні зуби не мають коренів і є значно біліші за постійні. До речі, молочні зуби отримали свою назву завдяки Гіппократу, який вважав, що зуби у дітей утворююються із материнського молока. Молочних зубів є 20 - 8 різців, 4 ікла, 8 малих кутніх зубів. У 5-14 років відбувається заміна молочних зубів постійними, оскільки вони є більші за розміром, тому вирости одразу на малих дитячих щелепах не можуть - не помістилися б. У дорослої людини 32 постійних зуба: які саме і скільки їх пропоную з’ясувати за допомогою підручника. Останніми виростають у 18- 25 років треті великі кутні зуби, які у народі називають зубами. Цікаво, що у 10% людей їх немає, описані випадки, коли вони прорізувалися у віці 60-70 років. Якщо зуби не берегти, то виникають захворювання. Одним із найпоширеніших є карієс. Як виникає карієс та які заходи його профілактики пропоную дізнатися із підручника. мудрості

Язик - м'язовий орган, вкритий слизовою оболонкою, складки якого утворюють смакові сосочки. У людини близько 2000 смакових сосочків, кожний з яких містить 40-60 рецепторних клітин. Імпульси, які виникають у рецепторних клітинах під дією смакових речовин, по нервам передаються у кору головного мозку, де розміщений центр смакових аналізаторів. Смакові відчуття сприймаються нервовою системою тільки тоді, коли речовина розчинена у воді або слині.

Кожне відчуття локалізоване в окремій частині язика. Солодке і солоне відчувається в основному кінчиком язика, гірке - коренем, кисле - середньою, боковою і навіть нижньою поверхнями. Смакові відчуття бувають простими (кисле, солодке, солоне, гірке) і складними, що виникають при поєднанні різних комбінацій простих відчуттів: кисло-солодкий, солодко-гіркий, кисло-солоний. Відчуття, які називають гострими, в'яжучими, металевими, пекучими, не можуть бути тільки смаковими.

   Інтенсивність смакових відчуттів залежить від концентрації  фізичного стану діючих на рецептори речовин, кількості слини, тривалості перебування і ступеня подрібнення їжі, а також її температури. Для комплексного відчуття смаку оптимальною температурою є 40° С, а при температурі 0° С смакові відчуття різко ослаблюються або зникають. Смакові відчуття виникають не миттєво, а через деякий час, що залежить від масової частки речовини, місця попадання на язик та індивідуальних особливостей дегустатора.

Таким чином, смак - це комплексний органолептичний показник, який характеризує приємні відчуття при дегустації і не супроводжується неприємним смаком та запахом.

Велике значення має пережовування їжі. Воно забезпечує якість процесів травлення, збільшує поверхню контакту ферментів з нутрієнтами, захищає шлунок від подразнення великими шматками і шлунково-кишкових захворювань, прискорює відчуття ситості.

Слина - секрет слинних залоз, що не має запаху, смаку, кольору, має слабколужну реакцію (рН = 6,8 - 7,4). У дорослої людини за добу утворюється 0,5-2 л слини. Своєрідний слизовий вигляд, в'язкість і консистенція слини залежать від присутності в ній глікопротеїду - муцину. У слині містяться ферменти: а-амілаза, мальтаза та лізоцим (мурамидаза); білки - альбуміни, глобуліни та муцин; мінеральні речовини - Na, К, Са, Мg, Р, Сl; продукти метаболізму - сечова кислота, сечовина, аміак, амінокислоти, моноцукри, вітаміни.

Слина виконує такі функції:

^ гідролітичну - розщеплення вуглеводів;

^ бактерицидну - завдяки вмісту лізоциму;

^ захисну - розбавляє, сприяє виведенню нехарчових та шкідливих речовин;

^ рухову - змочує і вкриває слиною їжу та забезпечує ковтання.

Секреція слинних залоз виникає при подразненні рецепторів слизової порожнини рота - рефлекторно та у відповідь на зорові, слухові та інші подразники, якщо раніше вони збігалися з прийманням їжі - умовно-рефлекторно. Стимулюють секрецію слини:

  •  привабливий зовнішній вигляд, ароматний запах страв;
  •  відчуття голоду;
  •  приємні емоції;
  •  органічні кислоти, прянощі, екстрактивні речовини, солодощі, інші смакові речовини і продукти.

Слинні залози.

ПРИВУШНА- найбільша слинна залоза, знаходиться трохи нижче вушної раковини. Вивідна протока знаходиться під шкірою щік і відкриваєтьсяу передвер’я рота на внутрішній поверхні щік, проти другого верхнього кутнього зуба;

ПІДЩЕЛЕПНА- розміщена у підщелепній ямці, вивідна протока її відкривається на дні рота під передньою частиною язика;

ПІД'ЯЗИКОВА - найменша залоза, лежить під язиком, має кілька вивідних проток, найбільша з яких відкривається у ротову порожнину разом з протокою підщелепної залози.

У ротовій порожнині відбуваються такі процеси травлення:

  •  розщеплення крохмалю і глікогену під дією амілази слини до декстринів;
  •  розщеплення мальтози і сахарози під дією мальтази (глюкозидаза) до глюкози;
  •  часткове всмоктування глюкози.

їжа знаходиться в ротовій порожнині близько 15 секунд, тому повного розщеплення крохмалю не відбувається. Але травлення в ротовій порожнині має дуже велике значення, тому що є пусковим механізмом для функціонування шлунково-кишкового тракту і подальшого розщеплення їжі.

3.Ковтання - це безумовний рефлекс, який також керується довгастим мозком, але іншим центром - ковтання. Наказ ковтати мозок віддає, коли корінь язика і м’яке піднебіння подразнюються пережованою їжею - харчовою грудкою. Завдяки скороченню м’язів язика і глотки їжа надходить до стравоходу. Центр ковтання пов’язаний з дихальним центром, завдяки чому харчова грудка не потрапляє у дихальні шляхи. Упродовж доби людина робить 1,5-2 тис. ковтальних рухів. Вдень - приблизно 2 рухи за хв., уночі - 2 рази за годину.

Дослідницький практикум № 2

ТЕМА. Дія ферментів слини на крохмаль

МЕТА: навчитися досліджувати умови та вплив ферментів слини на крохмаль.

ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ: рідкий крохмальний клейстер, штатив із пробірками, тримачі пробірок, пробірки, 2-процентний розчин йоду, піпетка, водяна баня, водяний термометр, спиртівка, сухий спирт, скляна лійка.

ХІД РОБОТИ

1. Сполосніть водою рот, сплюньте слину разом із водою в пробірку з лійкою.

2. Пронумеруйте 4 пробірки.

3. У пробірку № 1 налийте 5 мл крохмального клейстеру.

4. У пробірку № 2 налийте 5 мл крохмального клейстеру та додайте 1 мл слини.

5. У пробірку № 3 налийте 5 мл крохмального клейстеру та додайте 1 мл слини.

6. У пробірку № 4 налийте 5 мл крохмального клейстеру та додайте 1 мл прокип’яченої й охолодженої до кімнатної температури слини.

7. Пробірки № 1, 2, 4 поставте на водяну баню з температурою води 38-40° С. Пробірку № 3 поставте в склянку з льодом.

8. Через 15-20 хв вийміть пробірки з водяної бані та зі склянки з льодом.

9. Вміст кожної пробірки дослідіть за допомогою йодної проби на наявність крохмалю. Для цього в кожну пробірку додайте 1-2 краплі розчину йоду. Якщо в розчині є крохмаль, то вміст пробірки набуде синього кольору.

10. Запишіть результати досліду в зошит у вигляді таблиці й поясніть умови дії ферменту слини на крохмаль.

ВИСНОВОК

Обґрунтуйте, що свідчить про дію ферментів на крохмаль.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

  1. Учні виконують письмове завдання. На малюнках зображено види зубів та їх внутріш­ню будову, а учні підписують цифрові позначення.
  2. Думаємо, розуміємо, відповідаємо. 1. Як відбувається травлення в ротовій порожнині? 2. Поясніть фізіологічні механізми жування. Обґрунтуйте взаємозв’язок стану зубів із процесом травлення. 3. Визначте рефлекторний характер слиновиділення. 4. Доведіть, що травлення розпочинається в ротовій порожнині. 5. Поясніть, чому під час уживання їжі не можна розмовляти. 

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Скласти таблицю

Будова й функції зубів

Види зубів

Будова

Функції

Різці

 

 

Ікла

 

 

Малі кутні

 

 

Великі кутні

 

 

  1. Прочитати параграф підручника.
  2. Розробити «пам’ятку» як правильно чистити зуби.

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку