8 клас.
Тема: Травлення в ротовій порожнині. Будова зубів. Захворювання зубів.
Мета: Освітня. Продовжити формувати знання учнів про систему органів травлення людини; розкрити особливості травлення в ротовій порожнині.
Розвиваюча. Розвивати уміння проводити досліди та спостереження; уміння робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення. Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного організму та повагу оточуючих людей.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та досліджень нових знань.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
4. Візуальний: складання таблиці
Міжпредметні зв язки: медицина, зоологія.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, пробірки, крохмаль, тканина, піпетки, йод, лід.
Основні поняття та терміни: ферменти, слина, амілаза, мальтаза, лізоцим, муцин.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
«Німий диктант»
Учням на таблиці «Органи травлення» показується орган,а вони записують,що це за орган. При цьому і вчитель, і учні мовчать.
ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Проблемне запитання
— Чи можна за станом ротової порожнини, особливо зубів, говорити про стан травної системи в цілому?
На сьогоднішньому уроці ми зробимо наступний крок у вивченні травлення і детальніше зупинимось на особливостях травлення у ротовій порожнині. Отже, розкрийте зошити і запишіть тему уроку.
Ми будемо працювати за таким планом:
А) Будова зубів;
Б) Будова язика. Рецептори смаку.
2. Слиновиділення.
3. Ковтання.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ,
Ротова порожнина - важливий відділ оцінки придатності їжі до вживання та її якості - смаку, консистенції, температури, гостроти тощо. Органолептична оцінка якості їжі відбувається за допомогою смакових, механо- і терморецепторів.
Зуби - це окостенілі сосочки слизової оболонки. Вони мають твердість кісток, хоча ними не є. Зуби розміщені в альвеолах - комірках нижньої та верхньої щелеп та охоплюються яснами. Зуби бувають різними за формою та функціями, але мають однакову будову. Пропоную вам виконати завдання :
1 група- зовнішня будова зуба.
2 група- внутрішня будова зуба
3 група- класифікація зубів за формою та функціями.
Зуби починають закладатися на 7 тижні вагітності, а прорізуються перші молочні зуби лише на 6-8 місяці життя, їх формування завершується приблизно через 2 роки. Молочні зуби не мають коренів і є значно біліші за постійні. До речі, молочні зуби отримали свою назву завдяки Гіппократу, який вважав, що зуби у дітей утворююються із материнського молока. Молочних зубів є 20 - 8 різців, 4 ікла, 8 малих кутніх зубів. У 5-14 років відбувається заміна молочних зубів постійними, оскільки вони є більші за розміром, тому вирости одразу на малих дитячих щелепах не можуть - не помістилися б. У дорослої людини 32 постійних зуба: які саме і скільки їх пропоную з’ясувати за допомогою підручника. Останніми виростають у 18- 25 років треті великі кутні зуби, які у народі називають зубами. Цікаво, що у 10% людей їх немає, описані випадки, коли вони прорізувалися у віці 60-70 років. Якщо зуби не берегти, то виникають захворювання. Одним із найпоширеніших є карієс. Як виникає карієс та які заходи його профілактики пропоную дізнатися із підручника. мудрості
Язик - м'язовий орган, вкритий слизовою оболонкою, складки якого утворюють смакові сосочки. У людини близько 2000 смакових сосочків, кожний з яких містить 40-60 рецепторних клітин. Імпульси, які виникають у рецепторних клітинах під дією смакових речовин, по нервам передаються у кору головного мозку, де розміщений центр смакових аналізаторів. Смакові відчуття сприймаються нервовою системою тільки тоді, коли речовина розчинена у воді або слині.
Кожне відчуття локалізоване в окремій частині язика. Солодке і солоне відчувається в основному кінчиком язика, гірке - коренем, кисле - середньою, боковою і навіть нижньою поверхнями. Смакові відчуття бувають простими (кисле, солодке, солоне, гірке) і складними, що виникають при поєднанні різних комбінацій простих відчуттів: кисло-солодкий, солодко-гіркий, кисло-солоний. Відчуття, які називають гострими, в'яжучими, металевими, пекучими, не можуть бути тільки смаковими.
Інтенсивність смакових відчуттів залежить від концентрації фізичного стану діючих на рецептори речовин, кількості слини, тривалості перебування і ступеня подрібнення їжі, а також її температури. Для комплексного відчуття смаку оптимальною температурою є 40° С, а при температурі 0° С смакові відчуття різко ослаблюються або зникають. Смакові відчуття виникають не миттєво, а через деякий час, що залежить від масової частки речовини, місця попадання на язик та індивідуальних особливостей дегустатора.
Таким чином, смак - це комплексний органолептичний показник, який характеризує приємні відчуття при дегустації і не супроводжується неприємним смаком та запахом.
Велике значення має пережовування їжі. Воно забезпечує якість процесів травлення, збільшує поверхню контакту ферментів з нутрієнтами, захищає шлунок від подразнення великими шматками і шлунково-кишкових захворювань, прискорює відчуття ситості.
Слина - секрет слинних залоз, що не має запаху, смаку, кольору, має слабколужну реакцію (рН = 6,8 - 7,4). У дорослої людини за добу утворюється 0,5-2 л слини. Своєрідний слизовий вигляд, в'язкість і консистенція слини залежать від присутності в ній глікопротеїду - муцину. У слині містяться ферменти: а-амілаза, мальтаза та лізоцим (мурамидаза); білки - альбуміни, глобуліни та муцин; мінеральні речовини - Na, К, Са, Мg, Р, Сl; продукти метаболізму - сечова кислота, сечовина, аміак, амінокислоти, моноцукри, вітаміни.
Слина виконує такі функції:
^ гідролітичну - розщеплення вуглеводів;
^ бактерицидну - завдяки вмісту лізоциму;
^ захисну - розбавляє, сприяє виведенню нехарчових та шкідливих речовин;
^ рухову - змочує і вкриває слиною їжу та забезпечує ковтання.
Секреція слинних залоз виникає при подразненні рецепторів слизової порожнини рота - рефлекторно та у відповідь на зорові, слухові та інші подразники, якщо раніше вони збігалися з прийманням їжі - умовно-рефлекторно. Стимулюють секрецію слини:
Слинні залози.
ПРИВУШНА- найбільша слинна залоза, знаходиться трохи нижче вушної раковини. Вивідна протока знаходиться під шкірою щік і відкриваєтьсяу передвер’я рота на внутрішній поверхні щік, проти другого верхнього кутнього зуба;
ПІДЩЕЛЕПНА- розміщена у підщелепній ямці, вивідна протока її відкривається на дні рота під передньою частиною язика;
ПІД'ЯЗИКОВА - найменша залоза, лежить під язиком, має кілька вивідних проток, найбільша з яких відкривається у ротову порожнину разом з протокою підщелепної залози.
У ротовій порожнині відбуваються такі процеси травлення:
їжа знаходиться в ротовій порожнині близько 15 секунд, тому повного розщеплення крохмалю не відбувається. Але травлення в ротовій порожнині має дуже велике значення, тому що є пусковим механізмом для функціонування шлунково-кишкового тракту і подальшого розщеплення їжі.
3.Ковтання - це безумовний рефлекс, який також керується довгастим мозком, але іншим центром - ковтання. Наказ ковтати мозок віддає, коли корінь язика і м’яке піднебіння подразнюються пережованою їжею - харчовою грудкою. Завдяки скороченню м’язів язика і глотки їжа надходить до стравоходу. Центр ковтання пов’язаний з дихальним центром, завдяки чому харчова грудка не потрапляє у дихальні шляхи. Упродовж доби людина робить 1,5-2 тис. ковтальних рухів. Вдень - приблизно 2 рухи за хв., уночі - 2 рази за годину.
Дослідницький практикум № 2
ТЕМА. Дія ферментів слини на крохмаль
МЕТА: навчитися досліджувати умови та вплив ферментів слини на крохмаль.
ОБЛАДНАННЯ ТА МАТЕРІАЛИ: рідкий крохмальний клейстер, штатив із пробірками, тримачі пробірок, пробірки, 2-процентний розчин йоду, піпетка, водяна баня, водяний термометр, спиртівка, сухий спирт, скляна лійка.
ХІД РОБОТИ
1. Сполосніть водою рот, сплюньте слину разом із водою в пробірку з лійкою.
2. Пронумеруйте 4 пробірки.
3. У пробірку № 1 налийте 5 мл крохмального клейстеру.
4. У пробірку № 2 налийте 5 мл крохмального клейстеру та додайте 1 мл слини.
5. У пробірку № 3 налийте 5 мл крохмального клейстеру та додайте 1 мл слини.
6. У пробірку № 4 налийте 5 мл крохмального клейстеру та додайте 1 мл прокип’яченої й охолодженої до кімнатної температури слини.
7. Пробірки № 1, 2, 4 поставте на водяну баню з температурою води 38-40° С. Пробірку № 3 поставте в склянку з льодом.
8. Через 15-20 хв вийміть пробірки з водяної бані та зі склянки з льодом.
9. Вміст кожної пробірки дослідіть за допомогою йодної проби на наявність крохмалю. Для цього в кожну пробірку додайте 1-2 краплі розчину йоду. Якщо в розчині є крохмаль, то вміст пробірки набуде синього кольору.
10. Запишіть результати досліду в зошит у вигляді таблиці й поясніть умови дії ферменту слини на крохмаль.
ВИСНОВОК
Обґрунтуйте, що свідчить про дію ферментів на крохмаль.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Будова й функції зубів
Види зубів |
Будова |
Функції |
Різці |
|
|
Ікла |
|
|
Малі кутні |
|
|
Великі кутні |
|
|