Урок біології. 8 клас. Будова та функції скелетних м'язів

Про матеріал

Розробка уроку біології у 8 класі по темі "Будова та функції скелетних м'язів" з використанням інтерактивних прийомів. До підручника "Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)".

Перегляд файлу

Урок біології. 8 клас

Тема уроку: Будова і функції скелетних м’язів. Основні групи м’язів.

Тема уроку.

Будова і функції скелетних м’язів. Основні групи м’язів.

Мета уроку:

Розкрити особливості будови і функцій м’язів, їх зв’язок з нервовою системою та скелетом; ознайомити з основними групами м’язів людського тіла; сформувати поняття про фізіологічний механізм скорочення м’язового волокна; виховувати свідоме ставлення до особистого здоров‘я.

 

розвивати уміння порівнювати будову та функції основних груп м`язів між собою, уміння логічно мислити, співставляти та робити висновки та узагальнення.

Тип уроку:

Комбінований урок

Методи навчання:

Словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.

Наочний: ілюстрація, схеми;

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту, презентації та ілюстрацій нових знань, використання хмаринки тегів.

 

 

Обладнання:

Схеми, ілюстрації в підручнику, презентація, таблиця «М’язи тіла людини», мультимедійна презентація «Будова та функції скелетних м'язів».

Основні поняття і терміни:

Посмуговані, гладенькі м’язи, серцевий м’яз, фасція, міофібрила, актин, міозин, сфінктер, діафрагма, збудливість, скоротливість.

 

 

 

Структура уроку

I      Організаційний етап…………………………1 хв

II     Актуалізація опорних знань………………...4 хв

III    Мотивація навчальної діяльності…………..2 хв

IV Вивчення нового матеріалу………………....22 хв

V Узагальнення та систематизація знань...........12 хв

VI    Підведення підсумків уроку……………......2 хв

VII   Повідомлення домашнього завдання….......2 хв

                                       

Хід уроку:

І   Організаційна частина

Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класної кімнати та учнів до уроку. Перевірка присутніх.

Народна мудрість говорить:

« Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам’ятаю. Дай можливість діяти самому, і я навчуся» . Тому я пропоную працювати сьогодні на уроці під таким девізом.

ІІ   Актуалізація опорних знань

Біологічний диктант:

1. Клітини кісткової тканини називають …….

2. Розрізняють такі з`эднання кісток …, …., …. .

3. Нерухомо з`єднані кістки …. .

4. Одна рухома кістка на голові – це … .

5. Рухомі з`єднання кісток – це … .

6. Скелет голови – це … .

7. Скелет голови складається з двох відділів: …, … .

8. Скелет тулуба складається з  …. і …. .

9. Хребет утворений …. .

10. Перший шийний хребець називають … .

11. Грудна клітка утворена … .

12. Скелет верхньої кінцівки складається із …. .

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Обговорення висловів:

«Рух основне джерело здоров`я, а бездіяльність його могила»

                                                                                      Жак- Жозеф Тиссо

«Людське тіло складається з маси  м`язів. Отже, дати спокій цій частині нашого тіла, історично тренованій, не давати їй роботи – це величезна втрата, це може призвести до різкої нерівноваги цілої нашої суті, емоції»

                                                                                                                        І. Павлов

Вправа « Розгадай ребус»

Визначте тему уроку, використовуючи ребус:

III. Вивчення нового матеріалу.

І. Зовнішня та внутрішня будова скелетних м’язів. (Розповідь вчителя з елементами бесіди, записи в робочих зошитах).

Перегляд відео за посиланням:

 

C:\Users\School\Downloads\TrustThisProduct_QRCode.png

 

Скелетний м`яз утворений групами видовжених м`язових клітин – міоцитів, зібраних у пучки і з`єднаних між собою прошарками сполучної тканини. Зверху кожний м`яз вкритий тонкою сполучнотканинною оболонкою – фасцією.

C:\Documents and Settings\zhenya\Рабочий стол\Біологія малюнки\Рис 11-01 строение мышц.jpg

 

 

 

М`яз складається з головки (початок м`яза), черевця (середня частина) і хвоста (кінцева частина).

У тілі людини налічують 639 м`язів. Вони становлять до 44 відсотків від маси тіла.

Картинки по запросу будова м’яза

Основні властивості міоцитів:

— Форма — циліндрична.

— Багатоядерні. (Ядра на поверхні волокна).

— Розміри: довжина = 12 см, діаметр 0,01-0,1 мм.

— Наявність м’язових волоконець (міофібрил).

 

2. Посмугованість скелетних м’язів. Актин і міозин — складові час­тини м’язових волокон. (Пояснення учителя, коментування малюнка у підручнику).

 

3. Механізм скорочення м’язів. М’язи-синергісти і м’язи-антагоністи. (Робота учнів із підручником).

 

4. Різноманітність м’язів, їх класифікація. (Розповідь з елементами бесіди, записи в робочих зошитах. Складання схем. Виступи учнів з повідомленнями)   

Запис у робочі зошити:

 

За формою розрізняють такі м’язи:
      

довгі м’язи        широкі м’язи           короткі м’язи         колові м’язи, або сфінктери                                                                                       (кінцівок)            (на тулубі)              (між ребрами)          (навколо отворів)

 

 

 

За функцією м’язи поділяють на:
- згиначі;
- розгиначі;
- відвідні;
- привідні;
- м’язи-обертачі.

Будова і функції скелетних м'язів. Основні групи м'язів - Опора і рух -  Людина

 

5. Основні групи м’язів та їх функції. (Заповнити у зошитах таблицю «Основні групи м’язів».)

 

Групи м’язів

Особливості будови

Функції

М’язи голови

Представлені мімічними й жувальними м’язами. Мімічні м’язи прикріплені до шкіри обличчя й під час скорочення переміщують

окремі ділянки шкіри

Забезпечують процес

жування й міміку

М’язи тулуба

Складаються з м’язів грудної клітки, живота і спини. До них також належить діафрагма

Забезпечують процеси

дихання, руху тулуба

й кінцівок. Утримують внутрішні органи,

попереджаючи їх опущення й випадання

М’язи верх-

ніх кінцівок

До них належать дельтовидний м’яз, двоголовий (біцепс) і триголовий (трицепс) м’язи, а також м’язи передпліччя й кисті

Забезпечують рухливість верхньої кінцівки

М’язи нижніх кінцівок

До них належать кравецький м’яз, чотириголовий м’яз, двоголовий м’яз, литковий м’яз і м’язи стопи

Забезпечують рухливість нижньої кінцівки

IV. Узагальнення та систематизація знань

Питання для бесіди:

Бліц опитування:

  1. Яка будова скелетного м`яза?
  2. Чому скелетні м`язи називають посмугованими?
  3. Які м’язи належать до групи м’язів голови?
  4. Які м’язи належать до групи м’язів тулуба?
  5. Які м’язи належать до групи м’язів живота?
  6. Які м’язи належать до групи м’язів кінцівок?

Вста­новлено, що людина при нормальній середній рухливості протягом дня робить не менше 25000-30000 кроків, що в середньому становить 20 км. Підрахуйте, скільки кілометрів людина проходить:

а) протягом року;

б) протягом життя (70 років).

V. Підведення підсумків уроку

Вправа «На сьогоднішньому уроці я дізнався (-лася) про …»

V. Повідомлення домашнього завдання.

Прочитати §31. Дати відповідь на запитання 1-5 на с. 156 (усно). Складіть таблицю «Суглоби і м`язи, які забезпечують їхні рухи».

За хмаркою тегів складіть кросворд (додаток 1). Виконати  інтерактивну вправу за посиланням: https://learningapps.org/2607482/ .

Додаток 1

 

 

 

 

C:\Users\School\Downloads\Word Art.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Блащук Маріна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Остаповець Юрій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
18 грудня 2021
Переглядів
4069
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку