Травлення в шлунку й кишечнику

Про матеріал
Цілі уроку: розглянути особливості процесу травлення в шлунку, а також характер дії ферментів шлунка; розглянути особливості процесу травлення в кишечнику, а також характер дії ферментів кишечнику.
Перегляд файлу

Біологія 8 клас  урок №10      дата проведення уроку

Тема. Травлення в шлунку й кишечнику

Цілі уроку: розглянути особливості процесу травлення в шлунку, а також характер дії ферментів шлунка; розглянути особливості процесу травлення в кишечнику, а також

характер дії ферментів кишечнику.

Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», пробірки, шлунковий сік, розчин лугу, водяна баня, білок, мікропрепарати слизової оболонки кишечнику, мікроскопи.

Базові поняття й терміни: травлення, шлунок, шлунковий сік, залози, ферменти, пепсин, слиз, хлоридна кислота, травлення, хімус, тонкий і товстий кишечник, дванадцятипала кишка, підшлункова залоза, жовчний міхур, печінка, жовч, емульгація, всмоктування поживних речовин, ворсинки, мікроворсинки, сліпа кишка, апендикс, пряма кишка.

Концепція уроку

Ознайомити учнів з особливостями травлення в шлунку та кишечнику; розповісти про залози шлунка й виділення шлункового соку, а також про роль хлоридної кислоти, яка формує кисле середовище, що сприяє перетравленню білків; звернути увагу на ферменти шлунка й речовини, які вони розщеплюють (білки); пояснити причини виникнення таких захворювань, як гастрит і виразка шлунка, показати величезну роль паління в розвитку цих захворювань; ознайомити учнів з особливостями травлення в кишечнику; розповісти про різноманітні залози кишечнику, а також про роль жовчі у процессах перетравлення жирів; звернути увагу на ферменти, які виділяються підшлунковою залозою й залозами стінок кишечнику, і речовини, які вони розщеплюють (вуглеводи, білки й жири); детально розглянути механізми пристінкового травлення і всмоктування перетравлених речовин мікроворсинками; пояснити роль симбіотичних мікроорганізмів, що мешкають у товстому кишечнику та синтезують необхідні людині вітаміни.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Які ферменти виділяються слинними залозами?

2. Які процеси відбуваються з їжею в ротовій порожнині?

3. Де розташовані смакові рецептори?

III. Вивчення нового матеріалу

  1. Будова шлунку
  2. Склад і функції шлункового соку
  3. Регуляція виділення шлункового соку
  4. Шлункові хвороби

III. Мотивація навчальної діяльності

Шлунок — найрозширеніша частина травного кана­лу. Він має вигляд вигнутого мішка. Шлунок дозво­ляє людині забезпечувати себе їжею. Хвороби шлун­ку негативно впливають на людину, не дають їй пра­цювати, тому сьогодні ми вивчимо будову шлунку і сформулюємо правила гігієни захворювань.

IV. Пояснення нового матеріалу

1. Будова шлунку.

1) Розповідь учителя з демонстрацією муляжу шлунку.

2) Вивчення матеріалу за допомогою підручника, с. 176, рис. 72.

2. Склад і функції шлункового соку.

  1. Самостійне вивчення матеріалу з корекцією вивченого вчителем.
  2. Заповнення таблиці:

 

Ферменти

На що діють

Продукти розщеплення

Умови реакції

 

 

 

 

3. Регуляція виділення шлункового соку.
Вивчення за допомогою пошуку відповідей на за­питання — «мозковий штурм».

1) Що означає безумовно-рефлекторне виділення шлункового соку?

2) Де міститься центр безумовно-рефлекторного соковиділення?

  1. Чому не можна читати під час вживання їжі?
  2. Що означає умовно-рефлекторне соковиділення?
  3. Як називається сік, що при цьому виділяється?
  1. Крім  нервової,  яка  ще  реакція  виділення шлункового соку здійснюється?
  2. Які речовини спричиняють гуморальну регуляцію?
  3. Де містяться речовини (у яких продуктах), які стимулюють соковиділення?
  4.               Цікава Інформація для учнів
  5.                                           ** *
  6.           Виявляється, що туберкульозна паличка, яка потра­пила з їжею до шлунку, гине в кислому середовищі шлункового соку.
  7.                                           ** *
  8.           Шлунок немовлят округлий, розміщений горизон­тально, у 2-3 роки — грушоподібний, у 7 років — як у дорослих.
  9.                                           ** *
  10.           Місткість шлунку новонароджених -- 30-35 мл, в однорічної дитини — 0,5 л, у 10-річної — 1,5 л.
  11.                                           ** *
  12.           На початку XVIII ст. в Римській академії ставилися досліди на птахах. Трубочку, в якій зроблено отвори, заповнювали їжею і вводили в шлунок птаха. Через певний час трубочку видаляли. Знаменитий фізик і біолог Реомюр повторив ці досліди на хижих птахах, у яких слабо розвинутий м'язовий шлунок. Досліди були вдалі, оскільки птахи через певний час самі викидали неперетравлену їжу. Так було з'ясовано хімічну дію шлункового соку на їжу. Шотландський лікар мав щасливу нагоду перевірити дослід Реомюра на людині. Цирковому артисту, який ковтав камені, а потім викидав їх, було запропоновано ковтнути  трубочки, які використовувалися в дослідах із птахами. Таким чином було вивчено склад шлункового соку.

Повідомлення учнів

Гастрит і виразкова хвороба шлунка.

Виразкова хвороба дванадцятипалої кишки.

Учні розподіляються на групи.

Перша група вивчає будову і функцію тонкого ки­шечника за допомогою підручника, додаткової літе­ратури, розглядає в мікроскоп мікропрепарати сті­нок шлунку. Результати вивчення занотовуються в зошиті.

Друга група вивчає будову і функцію під­шлункової залози, використовуючи ті ж джерела знань, що й перша група.

Третя група учнів вивчає печінку.

Четверта група — товстий кишечник. Учні, які швидше за всіх справляються в групах, підсіда­ють до іншої групи і включаються у процес вивчен­ня їхнього завдання.

 

Розповідь учителя з елементами бесіди й одночасним заповненням таблиці

Відділ травної

системи

Ферменти, що

секретуються

Особливості будови

Процеси, що

відбуваються

Шлунок

Ренін і пепсин, крім ферментів секретується хлоридна кислота

Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома

шарами гладких м’язів. М’язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний

сфінктери (кільцеві м’язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, деякий час

продовжується також

перетравлення вуглеводів ферментами слини)

Тонкий кишечник

Амілаза, мальтаза, лактаза, сахараза (входять до складу кишкового соку, що секретується

слизовою оболонкою

кишечнику). Трипсин, хімотрип-

син, амілаза, ліпаза,

нуклеази (входять до складу соку підшлункової залози). Крім ферментів печінка виділяє жовч

(містить солі жовчних кислот)

Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадця-

типалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. Порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена

двома шарами гладких м’язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких

розташовані волокна гладких м’язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних

судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками

Емульгування жирів,

остаточне перетрав-

лення всіх органічних сполук, усмоктування

продуктів, що утворилися

Товстий кишечник

 

За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками)

Усмоктування води,

вироблення вітамінів

симбіотичними мікроорганізмами

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1. Які залози є у шлунку?

2. Який склад має шлунковий сік?

3. Навіщо у шлунку виділяється хлоридна кислота?

4. Які залози виділяють секрети у дванадцятипалу кишку?

5. Навіщо потрібна жовч?

6. Як відбувається всмоктування поживних речовин?

7. Чи можуть приносити організму користь мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику?

Самостійна робота учнів

1. Чому шлунок сам себе не перетравлює? (Слизова оболонка шлунка стійка до дії травних ферментів, оскільки вона виділяє слиз, що ізолює стінки шлунка від хлоридної кислоти й ферментів)

2. Як відмінності у функціях, що виконують тонкий і товстий кишечник, відбилися на їх будові? (Товстий кишечник за структурою схожий на тонкий, але в ньому відсутні ворсинки, а подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками). Це пов’язано з тим, що в товстому кишечнику всмоктування перетравленої їжі вже не відбувається, і немає необхідності у значному збільшенні площі поверхні контакту

з харчовою грудкою. Крім того, у зв’язку з цим, немає потреби в інтенсивному перемішуванні харчової грудки з допомогою м’язів кишечнику)

3. Підготувати повідомлення про хвороби шлунково-кишкового тракту.

V. Домашнє завдання

 

 

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку