Біологія 8 клас Урок №9 Дата проведення
Урок-узагальнення з теми «Вступ.Організм людини як біологічна система»
Мета уроку: узагальнити, систематизувати, проконтролювати та відкоригувати набуті учнями знання з теми «Вступ. Організм людини як біологічна система»; розвивати навички узагальнення та систематизації знань, уміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; створювати атмосферу співробітництва та співдружності, виховувати потребу у здоровому способі життя.
Очікувані результати: учні дають визначення біологічним наукам, що вивчають людину; учні характеризують раси людей, клітинну будову організму людини, типи тканин; учні пояснюють роль біологічних і соціальних факторів в еволюції людини, принципи регуляції функцій організму.
Обладнання: _____ ________________________________________________________________
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями формулювання мети і завдань уроку.
Мета уроку: узагальнити набуті знання з вивчення теми.
Завдання уроку:
— систематизувати знання з теми;
— проконтролювати знання з теми;
— коригувати знання з теми.
Найважчий крок у житті — оцінити себе.
Народна мудрість
Слово вчителя
Сьогодні на уроці ви продемонструєте свій рівень знань з теми «Вступ. Організм людини як біологічна система», і не тільки продемонструєте, а й самостійно виставлятимете собі бали за кожне завдання. Усього пропонується 5 завдань (останнє завдання — за бажанням учня). Бали за виконані завдання ви будете виставляти в результаті взаємоперевірки, паралельної перевірки всім класом, оцінювання однокласниками чи вчителем у залежності від змісту завдання.
Картка самооцінювання
Назва завдання |
Максимальний бал |
Мій бал |
1. «Термінологічне лото» |
1 бал |
|
2. «Так — ні» |
2 бали |
|
3. Тестові завдання |
2 бали |
|
4. «Німий малюнок» |
3 бали |
|
5. «Творча лабораторія» |
4 бали |
|
Загальна сума балів: |
12 балів |
|
4.1. Вправа «Термінологічне лото».
На дошці прикріплені аркуші з номерами, на зворотному боці яких записані терміни. Учні виходять до дошки, вибирають аркуш і дають визначення терміну.
Приклади термінів: анатомія, фізіологія, медицина, валеологія, орган, тканина, нейрон, аксон, дендрит, клітина, фізіологічна система органів, функціональна система органів, раса, антропогенез, здоров’я, хвороба тощо.
4.2. Вправа «Так — ні».
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.
• Гістологія вивчає будову і функції клітин. (Ні.)
• В основі поділу людей на раси лежить така ознака, як об’єм головного мозку. (Ні.)
• У комплексі Гольджі формуються лізосоми. (Так.)
• Крім органел у цитоплазмі клітин є включення. (Так.)
• В організмі людини є клітини, здатні до руху. (Так.)
• Міжклітинна речовина хрящової тканини міцна і тверда. (Ні.)
• Сульфур належить до органогенних елементів. (Ні.)
• Нуклеїнові кислоти належать до органічних речовин. (Так.)
• До травної системи належать слинні залози. (Так.)
• Функціональна система складається з однієї фізіологічної системи. (Ні.)
4.3. Тестові завдання.
1. Будова епітеліальної тканини характеризується:
А чітким виділенням міжклітинної речовини
Б розташуванням клітин щільно одна до одної
В видовженістю клітин
Г наявністю у клітин тіла і відростків
2. В основі поділу людей на раси лежить ознака:
А культура
Б колір шкіри
В територія проживання
Г спільна мова
3. Укажіть органелу клітини, у якій відбувається синтез білка:
А мітохондрія
Б ядро
В рибосоми
Г лізосоми
4. Укажіть структуру, яку не містить клітина людини:
А клітинний центр
Б комплекс Гольджі
В пластиди
Г ядро
5. Кров — це:
А епітеліальна тканина
Б сполучна тканина
В до тканини не належить
Г нервова тканина
а) вени; б) кістки; в) хрящі; г) головний мозок.
а) транспортну; б) опорну; в) секреторну; г) захисну.
а) дихальна; б) кровоносна; в) видільна; г) травна.
|
А . гуморальна регуляція Б. газообмін В. забезпечення органів поживними речовинами Г. постачання клітин поживними речовинами і киснем Д. виведення з організму продуктів обміну |
12. Укажіть орган, який не належить до видільної системи:
А стравохід
Б нирка
В сечовий міхур
Г сечовидільний канал
А артерія
Б вени
В серце
Г трахея
А легені
Б носова порожнина
В бронхи
Г капіляри
13. Укажіть орган, який не належить до травної системи:
А печінка
Б гортань
В шлунок
Г підшлункова залоза
14. Укажіть орган, який не належить до нервової системи:
А головний мозок
Б спинний мозок
В жовтий кістковий мозок
Г нерви
15. Основним структурним і функціональним елементом нервової системи є:
А мозок
Б нейрон
В нерви
Г нейроглія
4.4. Вправа «Німий малюнок».
4.5. «Творча лабораторія».
(Учні відповідають на запитання підвищеного рівня складності.)
1. Поясніть твердження: «Рука є не лише предметом праці, а й продуктом праці».
2. Поясніть твердження: «Людиноподібні мавпи — не наші предки, а, скоріше, рідні або двоюрідні брати, які зберегли багато рис спільного предка».
3. У чому полягає багатофункціональність органів і фізіологічних систем? Наведіть приклади.
4. Чому людина може жити в усіх географічних зонах, навіть у космосі?
5. У чому полягає біосоціальна природа людини?
6. Як ви думаєте, які клітинні органели повинні бути в усіх клітинах, а які — тільки в деяких? Відповідь поясніть.
7. Яка роль мови в становленні виду Людина розумна?
8. Чи відрізняється будова клітин людини від будови клітин тварини? Чи мають специфічні ознаки клітини людини? Відповідь обґрунтуйте.
1 група — Нервова регуляторна система.
Запитання для групи
• Що таке нервова регуляція?
• За допомогою чого вона здійснюється?
• Які принципи нервової регуляції ви знаєте?
• Яке значення для організму має дана регуляторна система?
• Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
2 група — Гуморальна регуляторна система.
Запитання для групи
• Що таке гуморальна регуляція?
• За допомогою чого вона здійснюється?
• Які принципи гуморальної регуляції ви знаєте?
• Яке значення для організму має дана регуляторна система?
• Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
3 група — Імунна регуляторна система.
Запитання для групи
• Що таке імунна регуляція?
• За допомогою чого вона здійснюється?
• Які принципи імунної регуляції ви знаєте?
• Яке значення для організму має дана регуляторна система?
• Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами?
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, підраховують та вносять до картки кількість балів, які вони отримали протягом уроку
6.1. Завдання для всього класу.
Підручник ____________________________________________.
Зошит ________________________________________________.
6.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготувати цікаві факти про опорно-рухову систему людини.