Тренажер - Дидактичні матеріали з української мови 3 клас ДІЄСЛОВО

Про матеріал
Тренажер ( матеріал для дистанційного навчання) - Дидактичні матеріали з української мови 3 клас ДІЄСЛОВО
Перегляд файлу

Тренажер

- Дидактичні матеріали з української мови 3 клас

ДІЄСЛОВО

ЗАПАМ’ЯТАЙ!

- Дієслово — частина мови, яка означає дію предмета і відповідає на питання що робить? що робив? що зробив? що зробить? що робити? що буде робити ?

- Дієслова мають початкову форму. У початковій формі дієслова відповідають на питання що робити? що зробити? (писати — написати).

- Дієслова змінюються за часами. Дієслова мають три часи: теперішній, минулий і майбутній.

- Дієслова теперішнього часу означають дію, яка відбувається тоді, коли про неї говорять. Вони відповідають на питання що робить? що роблять? (читає, малюють).

- Дієслова минулого часу означають дію, яка відбулася до того, як про неї говорять. Вони відповідають на питання що робив? що зробив? (читав, намалював).

- Дієслова майбутнього часу означають дію, яка відбувається після того, як про неї говорять. Вони відповідають на питання що буде робити? що робитиме? що зробить? (читатиме, буде читати, буде малювати, намалює).

- Дієслова можуть означати незавершену (співає) та завершену дію (заспівав).

- Не з дієсловами пишеться окремо: не ламає, не руйнує.

ПОТРЕНУЙСЯ!

1. Прочитай вірш.

Руки

Все вони робити вміють:

Поливають, косять, миють.

Піднімають, носять, грають.

Варять, шиють, прибирають

У дворі, в садочку, в домі...

Ви давно уже знайомі

З обома працівниками

Працьовитими руками.

Ігор Січовик

· Назви дієслова і постав до них питання.

· Випиши дієслова за зразком.

Зразок. Руки (що роблять?)

· Допиши, які ще дії можуть виконувати руки.

2. Прочитай текст. Перекажи.

їжачок прокинувся

Взимку їжачок спав у лісі під купою хмизу. Та ось надійшла весна, з’явилась молода травичка, їжачок вибрався зі свого зимового лігва — на колючках суха трава, мох, торішнє листя начіплялося. Виліз їжачок, позіхнув, потягнувся й заходився свою колючу шкурку чепурити. Об гілочки кущика потерся, язичком себе облизнув. Оглядівся, струсився й побіг на полювання. Цілу ж зиму нічого не їв зголоднів, схуд...

Георгій Скребицький, Віра Чапніна

· Спиши текст. Підкресли дієслова. Постав до них запитання.

· Постав запитання до виділеного слова. Доведи, що воно стоїть у початковій формі.

· Установи зв’язок слів у першому реченні.

3. Прочитай текст. Перекажи.

На дні річки жила щука. В неї було багато дітей. Щоранку вона суворо наказувала дітям не підпливати близько до берега і не шукати здобичі. Але найменший синок Щапик був дуже допитливим. Йому хотілось побачити увесь світ.

Він часто випливав на поверхню води і з цікавістю усе розглядав, а ввечері повертався додому й розповідав братикам і сестричкам про побачене. їм подобалось слухати Щапика.

За С. Якименком

· Спиши перший абзац тексту. Підкресли дієслова, постав до них питання.

· Постав підкреслені дієслова у початкову форму.

· У дієсловах другого абзацу познач префікси.

4. Доповни словосполучення дієсловами в початковій формі гак, щоб воші не повторювалися.

Корисно: Шкідливо:

... фрукти; ... кока-колу;

... режиму дня; не ... , що каже мама;

... зуби; не ... руки.

· Допиши свої поради.

5. Прочитай текст, уставляючи замість питань дієслова з довідки та змінюючи їх за змістом. Перекажи.

Свіжа рослинність (що робила?)... проти сонця. З...леною левадою (що зробила?)... стежечка аж до ставка.

(Що зробив?) ... свіжий вітерець. По ставку (що робили?) ... маленькі хвилі і сріблом (що робили?) ... па сонці. Ластівки (що робили0) ... над ставком і мало не (що робили?) ... кра..лом бл...скучі хвилі. Маленькі хвилі рівно (що робили?) ... , ласкаво (що робили?)... берег.

За Михайлом Коцюбинським

Довідка: блищати, побігти, дихати, плигати, вигравати, витися, черкати, котитися, мити.

· Спиши текст, уставляючи пропущені букви та дієслова.

· Підкресли іменники, з якими пов'язані дієслова.

6. Прочитай текст.

З лазурового неба безупинно ллється спів жайворонка. Мажорно виспівують зеленяки. Гарненькі зяблики сповнюють повітря дзвінкою треллю. Свистять біля пташиних будиночків, дбайливо розвішених юннатами, голосисті шпаки.

Володимир Пархоменко

· Випиши дієслова з іменниками, з якими вони зв'язані.

Зразок. Спів (що робить?) ллється;

· Установи в першому реченні зв'язок слів за допомогою питань.

7. Прочитай речення.

1. Оксанка малює фарбами руду лисичку. 2. Мороз малює на вікні казкові квіти. 3. Художник малює казкові пейзажі. 4. Після змагань Петрик швидко прилетів додому. 5. Шпак прилетівз далеких країн і заспівав радісну пісню.

· У якому значенні вжиті виділені слова?

· Випиши лише ті речення, у яких дієслова вжиті в переносному значенні.

8. Прочитай словосполучення.

Наклеїв марку; з'єднати ланцюжок; завантажили обладнання; зав'язала стрічки; відчинили двері; розвести вогонь; побудував гараж.

· Добери антоніми до дієслів і запиши їх.

· Постав питання до дієслів. Підкресли дієслова, які стоять у початковій формі.

· Познач префікси в дієсловах.

9. Прочитай прислів'я і приказки.

1. Удар забувається, а слово пам’ятається. 2. Ледар як їсть, так нагріється, а як працює, то змерзне. 3. Ластівка день починає, а соловей закінчує. 4. Згода дім будує, а незгода руйнує. 5. Сміливий там знайде, де боягуз загубить.

· Випиши дієслова-антоніми парами.

· На які питання відповідають підкреслені слова? До якої частини мови вони належать?

10. Випиши тільки ті пари слів, які с протилежними за значенням.

Мовчати кричати, побачити помітити, змерзнути зігрітися, міркувати думати, кинути підняти, розповідати слухати, говорити розмовляти, плакати — сміятися.

· 3 будь-якою парою виписаних дієслів склади й запиши речення.

11. Прочитай речення.

1. Дівчинка не витримала й засміялась, а за нею захихотіли, зареготали, заіржали її подружки. 2. Ми можемо белькотіти щось собі під ніс. теревенити з друзями, балакати із сусідами, розмовляти з колегами. 3. Спочатку Андрійко крокував швидко, потім ішов повільніше, згодом уже плентався, а під кінець — ледве теліпався від втоми.

· Випиши синоніми.

12. Добери до іменників дієслова-синоніми з довідки. Змінюй їх за поданими запитаннями.

Весна (що зробила?) ...

Сонечко (що робить?) ...

Пташки (що зробили?) ...

Листя (що робило?) ...

Квіти (що роблять?) ...

Довідка: прийти, заспівати, сяяти, шелестіти, милувати, прилинути, світити, защебетати, шарудіти, чарувати.

· Запиши, змінюючи дієслова за питаннями.

13. Прочитай, добираючи з дужок потрібні за змістом дієслова.

Дощ (збирався, готувався, лагодився) давно. Сірі хмари (заволокли, закрили, затулили) небо. (Повіяв, подув, потягнув) холодний вітер. (Замиготіли, заблискали, спалахнули) блискавки, (загримів, ударив, загуркотів) грім. (Пішов, полив, намочив) сильний дощ. Від вітру і дощу (звисали, схилилися, зігнулися) додолу дерева і кущі.

· Запиши текст. Добери заголовок.

· Підкресли головні члени речення.

14. Добери синоніми до поданих слів і запиши їх.

Брати ...; Мислити ...;

Дбати — ...; Мчати — ...;

Помітити — ...; Лякати — ....

· Склади речення з одним із цих дієслів.

15. Установи відповідність між частинами синонімічних виразів. Запиши їх.

Вкласти душу здійснити що-небудь з великою любов'ю.

Утерти носа довести свою перевагу над ким-небудь

Гризти граніт наук бути головним у будь-якій справі

Грати першу скрипку наполегливо оволодівати знаннями

16. Прочитай текст.

На прив'яле листя, на присмажені трави й хліба тихо сіявся дрібний, холодний дощ. Тихо шуміла трава під берізками. Захлинаючись, ковтала воду суха земля. Пирскало й плюскотіло віття на деревах.

Вип’яли лани проти хмар широкі груди й заніміли. А хмара сіяла краплини щедро і довго.

За Степаном Васильченком

· Спиши текст. Підкресли дієслова, ужиті в переносному значенні.

· Добери антоніми до підкреслених слів (усно). На які низання вони відповідають? До якої частини мови належать?

· До виділених слів добери синоніми і запиши їх. До якої частини мови належать ці слова?

17. Прочитай текст.

Чебрець

У соснових лісах, на піщаних місцях майже по всій Україні розселився чебрець. Від стебла піднімаються тоненькі пагони. Вони густо вкриті маленькими листочками. Під час цвітіння на верхівках розгортаються ніжні дрібні бузкові квіточки.

Люди здавна цінували чебрець. З нього готували запашний лікувальний чай. його закладали в діжки під час соління овочів, ним приправляли різні салати.

Хто дізнається про корисні властивості чебрецю, неодмінно почне його використовувати.

· Випиши підкреслені дієслова, записуючи в дужках питання, на які вони відповідають. Визнач час дієслів.

· Спиши перший абзац. Познач префікси в дієсловах.

18. Прочитай дієслова.

Читав, читає, прочитав, читають, прочитають, буде читати; співав, співає, заспівав, співають, заспівають, буде співати; садив, садити, посадив, садять, посадять, буде садити; летів, летять, полетять, буде летіти.

· Випиши окремо дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів. Усно постав до них питання.

· Склади три речення: з дієсловом у минулому, майбутньому і теперішньому часах.

19. Прочитай вірш.

Малесенькі хмарки, мов стадо лебедів, пливли над землею. На землі буяла весна. За вікном стояв у білому цвіту садок, а на квітках блищала роса, як діаманти. А одна гілка в рожевих букетах влізла у вікно. З вікна тягло духом весни, молодого й свіжого життя.

Коли це на яблуні тьохнув соловейко, а десь між вербами обізвався другий, а далі третій... Згодом защебетав кожний кущ. заспівало кожне деревце.

За Іваном Нечуєм-Левицьким

· Випиши з тексту дієслова минулого часу в стовпчик. Добери до них форми теперішнього і майбутнього часів.

20. Прочитай текст, уставляючи пропущені букви.

Брун...ки ро…туляют.ся, і на кожному з..еному дз…обику в…сить в…лика прозора краплина. Віз…меш одну брун…ку, розітреш між пал…цими. Потім довго тобі пахне ароматною смолою б...рези, тополі або черемхи. Згадуєш про бл...скучі, лакові, соло...кі ягоди черемхи, які росли високо на дер…ві.

· До підкреслених слів усно добери перевірні.

· Спиши текст, уставляючи пропущені букви.

· Підкресли дієслова. Усно утвори від них початкову форму дієслова.

21. Прочитай текст, розкриваючи дужки.

Степ

Ніч (підкрастися) несподівано. Легка прохолода (огорнути) землю. Денні мешканці степу (піти) спочивати, але життя не (завмерти). Степ (жити) і після заходу сонця.

(Вийти) з лігва руда лисиця. Уночі вона сміливіша, ніж удень. Саме вночі лисиця (полювати) на гризунів.

Метушливо (пробігти) серед кущів їжачок. Він (обнюхати) кожну нору. (Хотіти) відшукати полівку, вужа чи жука.

За Надією Свириденко

· Спиши текст, розкриваючи дужки й ставлячи дієслова в потрібному часі.

· Усно постав запитання до дієслів.

22. Прочитай прислів’я. Постав дієслова, що в дужках, у потрібній часовій формі.

1. Хто багато (читати), той багато (знати). 2. Як дерева (цвісти) красно, (бути) плодів рясно. 3. З глибини моря (діставати) перлини, а з глибини книг (добувати) знання. 4. Що хата (мати), тим і (приймати).

· Спиши прислів’я, розкриваючи дужки.

· Визнач час дієслів.

23. Прочитай текст.

Календар це зручна система відліку часу, заснована на обертанні Землі навколо Сонця. Він є місточком між минулим, теперішнім і майбутнім. Сьогодні сприймають календар як щось звичне. Та спробуйте лише на мить уявити, що календаря не існує. Звідки ви дізналися б, коли у вас день народження? Коли розпочнеться навчальний рік та канікули? Коли Дід Мороз принесе вам подарунки?

Із книги-календар я «Дванадцять місяців»

· Випиши виділені дієслова. Постав до них питання, визнач час, познач префікси.

24. Прочитай текст. Яка його тема? Добери заголовок.

В утворенні печер вирішальну роль відіграє вода. Вона просочується крізь глибокі шари кам’яної солі, гіпсу, вапняку, розчиняє їх і виносить на поверхню. Через багато тисячоліть усередині гір утворюються порожнини-печери. Деякі печери простягаються на кілька десятків кілометрів. По них течуть невеликі річки або

вода збирається у вигляді озер. Є печери, у яких мешкають деякі нічні тварини, наприклад, кажани.

Із книги «Цікаве довкілля»

· Випиши з тексту дієслова теперішнього часу. Утвори від них дієслова минулого і майбутнього часів.

Зразок. Відіграє, відігравала, відіграватиме.

25. Прочитай текст. Визнач його тип.

Пройшов дощ. Він напоїв землю водою. Повіяв вітерець. розігнав хмари. Прокинулося сонечко і зігріває все навкруги теплим промінням, лагідно пестить поглядом дерева, будинки та пониклі трави. Невдовзі вони обсохнуть і підіймуться, зазеленіють. Щебечуть весело птахи. Радіють сонцю!

· Випиши з тексту дієслова у три колонки: минулий, теперішній та майбутній часи.

26. Прочитай вірш.

Місячна доріжка

Влітку місяць молодий

Так і лине до води.

Він на хвилі задивився

Хутко з обрію скотився.

Умочив у море ріжки,

Срібну залишив доріжку.

Це від місячного пилу.

Наче зорі, сяють хвилі.

Валентина Гуріна

· Випиши з тексту спочатку дієслова, що означають завершену дію, а потім незавершену.

27. Від поданих дієслів, ідо означають незавершену дію, утвори такі, що означають дію завершену. Використовуй префікси: на-, при-, з-, до-, пере-, про- та інші.

Їхала, фарбує, радіє, миє, креслиш, будуєш, печеш, летить, клеїш, дзвенів.

· Склади і запиши речення з двома дієсловами, які означають завершену дію.

28. Спиши, добираючи з дужок потрібні за змістом дієслова.

Скоро (настане, прилетить, примчить) літо. (Пролунає, продзвенить, прошумить) останній дзвоник. У дітей (почнуться, настануть, прийдуть) літні канікули. Вони будуть (радіти, веселитися) теплим дням і відпочинку.

29. Прочитай текст.

Гірські річки це бунтівники, яких нікому (не) вдалося зламати. Вони ревуть, (ви)кидаються на каміння, бурчать, лютують хтозна на кого, (безстрашно пірнають з порогів, ні на хвилину (не)зупиняють свій рух. Гори бояться річок. Гори ніколи (не)сплять, пильнують їх.

За Валентином Распутіним

· Спиши текст, розкриваючи дужки.

· У якому значенні вжиті дієслова в тексті? Обґрунтуй свою думку.

30. Прочитай текст.

Стародавні треки привезли з далеких подорожей багато невідомих їм рослин. Серед них була цибуля. Виявилося, що цибуля володіє просто-таки незвичайними властивостями. Наприклад, здатністю пробуджувати у воїнів хоробрість. Тому нею неодмінно приправляли їжу воїнів.

Здавна цибулю використовували в кулінарії та медицині: вона підвищує апетит, покращує діяльність усього організму. А ще, вважали, що цибуля оберігає від нещасть та хвороб. Тому люди носили на грудях талісман — звичайну цибулину. Згодом цьому знайшлося наукове пояснення. Учені довели, що достатньо протягом трьох хвилин пожувати цибулю, щоб убити в роті всі хвороботворні бактерії. А завдяки великій кількості фітонцидів, що мають різкий запах, цибуля знищує мікроби, які літають у повітрі.

З журналу

· Випиши з тексту дієслова. Укажи дію, яку вони означають (завершену чи незавершену).

· Визнач усно час дієслів.

31. Прочитай текст. Це опис, розповідь чи міркування?

Велика та героїчна історія нашого народу. Він пройшов через випробування, тяжко жив і змагався. Він оборонявся, будував фортеці й міста, орав ниви.

Наш народ створив дивовижний світ пісень, казок, оповідань, легенд. Він зробив усе, щоб ти мав рідну землю, місто, село, дім. Люби ж його! Він народив тебе, батьків твоїх, дідів та прадідів. Шануй його мову, історію, культуру.

За Валерієм Шевчуком

· Випиши з тексту дієслова минулого часу. У твори від них дієслова теперішнього і майбутнього часів.

Зразок. Змагався — змагається — змагатиметься.

32. Прочитай текст.

Життя річки вирує у воді та на березі. Метушаться в прибережній траві мурашки. Хлюпається риба, виблискують над водою бабки з прозорими крилами. Гучно, наче бомби, стрибають у ряску жаби. А вечорами ці жаби влаштовують по берегах гучні концерти.

· Випиши дієслова разом з іменниками, з якими вони пов’язані. У дужках постав запитання до дієслів.

Зразок. Життя (що робить?) вирує; ...

33. Прочитай текст. Що в ньому не так? Відредагуй і зашипи покращений текст.

Буяла тиха, спокійна погода. Дерева ніби заніміти в непорушній тиші. Здавалося, що й вітер вирішила вгомонитись й відпочити від праці. Височезні сосни ніби проспали на мить. І над усім цим розверзлося чисте небо без жодної хмаринки.

34. Прочитай текст.

Ранок

Ще не піднялося ласкаве сонечко. На траві не блищить роса, а квіти починають розкриватися. Все прокидається. І пташки вже не сплять. Вони перелітають з гілки на гілку, дзвінко щебечуть. Не чути тільки зозулі, бо чомусь сьогодні вона заспала. Чи не захворіла вона?

· Спиши. Дієслова з не підкресли.

35. Прочитай текст, уставляючи потрібні дієслова.

Ми намагаємося робити все своєчасно. Ще звечора ... портфель. Ніколи не ... на уроки. Уважно ... пояснення вчителя, не ... сторонніми справами на уроках, і тому не ... багато часу на домашні завдання. Тому в нас завжди знаходиться час для спорту та відпочинку.

· Спиши текст. Підкресли дієслова з не.

· Що можна сказати про учнів, які виконують ці правила? А як робиш ти?

36. Запиши прислів’я, розкриваючи дужки.

1.(Не) соромно (не)знати, а соромно (не)вчитися. 2. Як (не)посієш, то й (не)пожнеш. 3. (Не)виросте троянда із цибулі. 4. Ледачого (не)навчиш) 5. Чого (не)знаєш. про те й (не)говори. 6. Як лютий (не) лютуй, а на весну брів (не) хмур.

37. Прочитай текст.

Вилетіла з вулика бджілка. Літає над пасікою й дослухається. Чує, десь далеко дзвенять голосні дзвіночки. Летить бджілка на музику дзвіночків. Прилітає до лісу. А то дзвонять квіти конвалії. Лунає дзвін. Б’є молоточок. Так конвалія кличе бджілку.

За Василем Сухомлинським

· Визнач час дієслів. Яку дію вони означають: завершену чи не завершену?

· У якому числі їх ужито? Якщо можна, визнач рід.

38. Прочитай правила поведінки для тих, хто відпочиватиме на природі.

Щоб уникнути нещасних випадків під час відпочинку на природі, потрібно дотримуватись певних правил поведінки.

Вирушаючи на природу, надягай довгі штани й сорочку з довгими рукавами, головний убір.

Змаж відкриті частини тіла засобами, що відлякують комах.

Не займай жодної невідомої тобі рослини, тому що небезпечним може виявитись навіть дотик до отруйних рослин.

Не збирай невідомих тобі грибів і ягід.

Не зазирай у дупла дерев.

Не заходь у зарості.

Не розпалюй вогонь у лісі.

Не розорюй пташиних гнізд, не руйнуй мурашників.

Пам’ятай про те, що ліс домівка рослин і тварин, а ти в ньому гість. Отож і поводься відповідно.

Відпочинок на природі повинен бути безпечним!

· Випиши з тексту дієслова. Підкресли не з дієсловами.

· Яку дію (завершену чи незавершену) означають дієслова? Чому?

· Які правила ти ще хочеш додати?

ПЕРЕВІР СЕБЕ!

1. Познач рядок, у якому записані тільки дієслова.

А праця, відпочинок, навчання

Б працьовитий, відпочивальний, навчальний

В працювати, відпочивати, навчать

2. Познач рядок дієслів, ужитих у початковій формі.

А хворів, лікував, одужав

Б хворіти, лікувати, одужати

В хворітиме, вилікує, одужає

3. Синонімом до словосполучення дати дропака є дієслово

А утікати (тікати)

Б сховатись

В побитись

4. Познач речення, у якому присудок виражений дієсловом теперішнього часу.

А Бджолиний мед захищає організм від хвороб.

Б Коли зацвіте липа бджілки зберуть багато меду.

В Свіжий мед розлили у відеречка.

5. Познач речення, у якому дієслово означає завершену дію.

А Питним білим цвітом вкрилася калина.

Б Шепотять від вітру клени.

В Люди радіють зелені й теплу.

6. Познач рядок, у якому слова слід писати окремо.

А (не) нависний, (не) года, (не) дута

Б (не) фарбувати, (не) купувати, (не) розмовляти

В (не) мовля, (не) від, (не) довіра

 

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
11407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку