Прийма Н.
А ми любимо читати
Тренажер з розвитку
навичок читання
Укладач:
Прийма Наталія Володимирівна , вчитель Яворівської початкової школи
У збірнику подано вправи для формування якостей читання учнів початкових класів.
Для вчителів та учнів початкових класів.
Формування навичок читання - процес довготривалий та складний. Але кожен учитель може зробити його цікавим та бажаним
для учнів .
Даний посібник містить добірку вправ та ігор,
що сприяють підвищенню швидкості, покращенню виразності, усвідомленню та правильності читання, пожвавлюють роботу на
уроці, зацікавлюють дітей, емоційно насичують заняття.
Дихальна гімнастика
Уяви, що перед тобою свічка. Зроби глибокий вдих, затримай дихання і постарайся задути свічку, видихнувши повітря. Повтори вправу три рази.
Вогнище загасає і його потрібно роздмухати. Набери повітря через ніс, повільно видихай, ротом надуваючи щоки.
Перед тобою квіточка. Зроби глибокий вдих, затримай дихання і спокійно плавно видихни. Повтори вправу три рази.
В тебе в руках квітка кульбабки, подми на неї. Набери повітря через ніс, швидко видихни ротом, надуваючи щоки.
Набери повітря через ніс, видихни, при цьому промовляй ш-ш-ш.
Зроби глибокий вдих, затримай дихання, видихай повітря, вимовляючи у-у-у.
Зроби глибокий швидкий вдих носом і швидко видихни через ніс. Повтори вправу три рази.
Зроби глибокий вдих і повільно видихай промовляючи с-с-с. Повтори вправу три рази.
• витягни губи трубочкою, вдихни повітря, видихни;
• зімкни губи;
• покажи губами букву «о»;
• оближи губи;
• зроби глибокий вдих носом, на одному плавному видиху порахуй від 1 до 10;
• зроби глибокий вдих носом, і на одному плавному видиху назви дні тижня.
а)
|
А |
О |
У |
И |
І |
Е |
вбр |
вбра |
вбро |
вбру |
вбри |
вбрі |
вбре |
взд |
взда |
вздо |
взду |
взди |
взді |
взде |
вкл |
вкла |
вкло |
вклу |
вкли |
вклі |
вкле |
впр |
впра |
впро |
впру |
впри |
впрі |
впре |
всм |
всма |
всмо |
всму |
всми |
всмі |
всме |
б)
|
А |
О |
У |
И |
І |
Е |
Я |
Ю |
Є |
кв |
ква |
кво |
кву |
кви |
кві |
кве |
|
|
|
кл |
кла |
кло |
клу |
кли |
клі |
кле |
кля |
клю |
|
км |
кма |
кмо |
кму |
кми |
кмі |
кме |
|
|
|
кн |
кна |
кно |
кну |
кни |
кні |
кне |
кня |
кню |
кнє |
кр |
кра |
кро |
кру |
кри |
крі |
кре |
кря |
крю |
|
в)
зна |
зно |
зну |
зни |
зні |
зне |
азн |
озн |
узн |
изн |
ізн |
езн |
шма |
шмо |
шму |
шми |
шмі |
шме |
жма |
жмо |
жму |
жми |
жмі |
жме |
акн |
окн |
укн |
икн |
ікн |
екн |
1. Покажи всі парні(непарні) числа. Назви та покажи всі числа у порядку зростання (спадання).
21 |
5 |
20 |
2 |
8 |
13 |
23 |
9 |
14 |
12 |
24 |
10 |
1 |
19 |
17 |
16 |
7 |
18 |
25 |
6 |
3 |
15 |
4 |
11 |
22 |
2. Дивлячись на червону клітинку, покажи усі числа у порядку зростання (спадання) за 1 хв, 30 с
20 |
2 |
19 |
25 |
5 |
23 |
6 |
12 |
9 |
4 |
16 |
10 |
14 |
24 |
17 |
1 |
18 |
3 |
22 |
13 |
7 |
11 |
15 |
21 |
8 |
3. Дивлячись на квадрат у центрі, назви знаки, що знаходяться зверху, знизу, зліва, справа.
А |
33 |
И |
90 |
Д |
22 |
4 |
Я |
7 |
1 |
Л |
10 |
Ч |
Е |
18 |
24 |
10 |
2 |
О |
К |
9 |
3 |
М |
23 |
13 |
3. Дивлячись на квадрат у центрі, прочитай склади у першому рядку, в останньому рядку по горизонталі; склади у першому, останньому рядках по вертикалі.
Прочитай склади у другому і четвертому рядках по горизонталі на одному подиху.
НЕТ |
НАП |
ТИК |
ЛУЧ |
ШЕИ |
ЧАЯ |
ЯІЧ |
ЧВС |
САМ |
МЛИ |
ПИР |
ИРТ |
ОТР |
ТОБ |
БОЛ |
ФЦІ |
ВУФ |
ВНА |
ПСА |
РЕП |
ЯЦЧ |
СУЧ |
МКЯ |
СЕИ |
ТШБ |
4. «Веселі пірамідки»
а) КО САР
ПАР ТА
КАР ТА
ПАР КАН
ДРУ ЖБА
б) Дивлячись на крапочку, спробуй прочитати все слово відразу.
чет вер дзві нок
бан кір дзьо бик
вок зал спі вак
ліс ник шко ляр
зай чик сті лець
вед мідь зна вець лис ток гра вець
ві тер тра ва
лі кар пта хи
ве чір кри ло
руч ка зві рі
ко мар кра са
дя тел хви ля
ко зак дру зі
в) «Гірки»
Прочитай слова зверху вниз та знизу вверх повільно, швидко. Спробуй пояснити їх значення. При потребі звертайся до словника.
на ви за
ліс лев час
ціна овал озон
юрта тюль факт
мушка куток робот
влітку ворота ґаджет
орхідея дрохва маслюк
близнюки масштаб різниця
закріпити відрізок професія
атмосфера розповідь філателіст
виникнення учнівський щоденник
будівельний світильник програміст
виробництво драматургія шістнадцять
другокласник відкріплення тисячоліття
взаємодопомога фотографувати чотирнадцять
малописьменний третьокласник різноманітний
5. «Стовпчики»
Прочитай стовпчики слів кілька разів, допоки не навчишся безпомилково читати слова з десяти літер.
біля екран скрипка синонім
хіба павук компас тротуар
єнот дзвін човник завулок
роса цинга шнурки піаніно
брат чабан костюм малюнок
фото павич бджола котушка
ірис песик азбука єдність
пара фаянс колесо кафедра
зима шифер глобус настрій
свій верба радощі кенгуру
пелюстка страждати парашутист
колектив ожеледиця екскаватор
декілька вікторина дванадцять
речовина багатство зажерливий
акваріум пароплав катастрофа
бюлетень апендицит фортепіано
паморозь дирижабль інформація
блюдечко рівновага травоїдний
волейбол загоїтися страждання
кучугура нахабство привітання
«Скоромовку скоро скажемо»
Прочитай повільно, швидко, дуже швидко.
Буде бабі біб у борщ.
Забули бобри забрати торби.
Тряс над дубом бурим чубом.
Дуб пригнув до чуба бука –
Буде букові наукові.
Вова вовку – вила в бік.
Як завив же вовк – вовцюга,
Миттю випустив вівцю.
Став на горіх, упав на поріг.
Горобчиха – горошину, кличуть гуску на гостину.
Усе місто стало в тісті.
А де дім твій буде?
- У саду на дубі
Буде, дітки любі!
10.У кареті на кларнеті
Грає місяць у кашкеті.
11. Жовте жито жук жував,
Із Женею жартував.
Жартом – жартом – і у Жені
Жвавий жук живе у жмені.
12. Біжить стежина поміж ожини.
І вже у Жені ожини жменя.
13. Зайчик зілля з’їв у Зіни,
Захотів заїсти сіном.
Зіна зойкнула у сінях:
Де ж узяти зайцю сіна?
14. Лили, лили, лили,
Пили, пили, пили.
Лили, лили діти.
Пили, пили квіти.
Виростали квіти,
Виростали й діти.
15. Килимом зеленим зазеленіла озимина.
16. Біля моря долілиць
Спину гріє хлопчик Гриць.
Перележав, перегрів.
Горе Грицю – підгорів.
17. Карл у Клари украв корали,
А Клара у Карла украла кларнет.
18. Ой був собі коточок,
Украв собі клубочок
Та й сховався у куточок.
19. Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисичка ніс із лісу.
20. Лиска лащить лисеня,
А лосина лосеня,
Лев ласкаво лапою
Левенятко ляпає …
21. Мила милитись не вміла,
Мама мило з рук не змила.
Мама милила уміло,
Мама з Мили мило змила.
22. Дівчинка Люба всім людям люба,
Тому що Любі всі люди любі.
23. Мила мила мишку милом,
Мила мило упустила.
Упустила Мила мило,
Мишку милом не домила.
24. Мурлика муркоче –
Морозива хоче.
Мурлико руденький,
Замерзнеш, дурненький.
25. Гавкав у дворі Пушок,
Не на кицю – на сніжок,
Бо сніжок холодним пухом
Впав на носик і на вухо.
26. Пилип посіяв просо,
Просо поспіло.
Пташки прилетіли,
Просо поїли. Пилип плаче.
27. Непосида галка Клара
Окуляри в Клара вкрала.
На гілляку сіла: - Карр!
Я сьогодні буду Карл!
28. В ямі не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.
29. Сонце грає аж пече,
З сома сьомий піт тече.
Радить сому сонний кит:
Покупатись, соме, слід.
30. Ти – вухатий, я – вухатий.
В мене – хата. Ти – без хати.
Ми обоє куцохвості.
Ти приходь до мене в гості.
Будем знову моркву гризти!
Хто ще хоче попоїсти?
31. Шило шубку Шурі шило,
Шовком, шерстю шви обшило.
Вийшла шуба прехороша
Нашій Шурі на порошу.
32. Вибіг Гришка на доріжку,
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гришка кішку.
Хай піймає кішка мишку.
«Чистомовку кажи чисто»
•Прочитай чистомовки тихо(голосно), вимовляючи слова чітко та зрозуміло .
Ки – ки – ки – вас вітають малюки.
Си – си – си – щастя, радості й краси.
Ого – ого – ого – і здоров’я всім міцного.
2. Ла – ла – ла – молоко пила,
Ли – ли – ли – липку попили,
Ло – ло – ло – їдемо в село,
Лі – лі – лі – рученьки малі.
3. За – за – за – в ліс пішла коза.
Оз – оз – оз – їде паровоз.
Зе – зе – зе – зебра віз везе.
Уз – уз – уз – в болоті загруз.
4. Ки – ки – ки – їдуть саночки.
Ок – ок – ок – падає сніжок.
Кі –кі – кі – ковзани прудкі.
3. Ли – ли – ли – дружно пісню почали.
Ло – ло – ло – діло весело пішло.
Ем – ем – ем – ноту правильно берем.
Ем – ем – ем – радість людям ми несем.
Ли – ли – ли – дуже раді всі були.
4. Жу – жу – жу – я з Оленкою дружу.
Іж – іж – іж – пиріжок на всіх розріж.
Жи – жи – жи – маєш друга – бережи.
Жа – жа – жа – друг купив мені коржа.
5. Ла – ла – ла – вже берізка зацвіла.
Ей – ей – ей – вона радує людей.
Ят – ят – ят – бачив я там двох хлоп’ят.
Ни – ни – ни – із долини йшли вони.
6. Ня – ня – ня - є у мене зайченя.
Ні – ні – ні - дід приніс його мені.
На – на – на - як настане весна,
Ня – ня – ня - віднесу в ліс зайченя.
7.Ець – ець – ець – подув сильний вітерець.
Ок – ок – ок – білий падає сніжок.
Ки – ки – ки – замітає всі стежки.
Ать – ать – ать – вибіг зайчик погулять.
8. Са – са – са – пролетіла оса.
Це – це – це – знесла курочка яйце.
Ма – ма – ма – наближається зима.
Ру – ру – ру – починаймо разом гру.
9. Це – це – це – чисте озерце.
Да – да – да – в озері вода.
Сі – сі – сі – у річці карасі.
Ро – ро – ро – дай мені відро.
10. На – на – на – ось уже прийшла весна.
Су – су – су – я тепло для вас несу.
Іг – іг – іг – на полях розтанув сніг.
Ім – ім – ім – стало весело усім.
11. Жа – жа – жа – ми побачили вужа.
Иж – иж – иж – у сільце попався чиж.
Ож – ож – ож – накс чекає подорож.
Єж – єж – єж – бережіть ліс від пожеж.
14. Ша – ша – ша – бігає лоша.
Ши – ши – ши – ти мені пиши.
Шу – шу – шу – шубу я сушу.
Ше – ше – ше – ох і хороше.
• Добери риму. Прочитай виразно.
Щі – щі – щі – ідуть із кухні …
Щу – щу – щу – зваріть смачного …
Ощ – ощ – ощ – щедрий літній …
Ша – ша – ша – гарна школа …
Ші – ші – ші – вчу цікаві тут …
Иш – иш – иш – а ти в школу також …
Ят – ят – ят – їх пишу для всіх …
Ки – ки – ки – всі говорять …
Ло – ло – ло – щоб чисте мовлення …
Зу – зу – зу – прив’язали ми …
Зо – зо – зо – йди сюди …
Зі – зі – зі – є що їсти цій …
Зи – зи – зи – буде молоко нам від …
Ай – ай – ай – наш рідненький …
Жу – жу – жу – землю …
Ба – ба – ба – золоті …
Ті – ті – ті – руки …
Ра – ра – ра – я й мала …
М’я, м’я, м’я – це моя …
Ся – ся – ся – я якщо …
Усь – усь – усь – і старий …
Ки – ки – ки – дядьки і …
На – на – на – то це - …
От – оз – оз – на дворі … ,
Ло – ло – ло - снігу …
Ше – ше – ше - їсти стало …
Да – да – да – ми лишаєм …
Єм – єм – єм – всі …
Ей – ей – ей – до житла …
Од – од – од – треба перейти …
Ди – ди – ди – ми ж залишимо …
Ти – ти – ти – та ж по стежці треба …
Ли – ли – ли – дні осінні прийшли,
Ло – ло – ло – вже все снігом …
Ни – ни – ни – будем ждати ми весни.
10. Ба – ба – ба старезна …
Бо – бо – бо – безхмарне …
Би – би – би – зелені …
Иб – иб – иб – отруйний …
Іб – іб – іб – смачний, духмяний … .
1. «Знайди два однакових слова»
Каркас, карась, карат, каркати, карниз, карниз, карта
Катер, кратер, катет, катет, катіон, катод, каток.
2. «Де шпигун?»
Прочитай уважно й знайди зайве слово у кожному з рядків.
Карта, парта, коза, дошка.
Ручка, пташка, гумка, пенал.
Літак, цвях, бджола, вентилятор.
Годинник, окуляри, терези, термометр.
Яблуко, книга, шуба, троянда.
Річка, озеро, море, міст.
Метелик, лінійка, терези, ножиці.
Береза, сосна, ягода, дуб.
Дідусь, вчитель, тато, матуся.
Хвилина, секунда, година, вечір.
Василь, Федір, Семен, Петренко.
3. «Щоб написане зрозуміти- слова треба розділити»
• КУЛЯКОШИКЧЕРЕВИКИБІНОКЛЬЇЖАМАВПОЧКА
КНИГАРУКАЯЛИНАГОДИНАТРАМВАЙОЛІВЕЦЬГРАВІКНО
• СОНЦЕЯСНЕЄВСТАЄБУДЕДЕНЬГАРЯЧИЙ.
БДЖОЛАМАЛААЙТАПРАЦЮЄ.
•БУЛАЗИМАМОРОЗЩИПАВЩІЧКИПОТІМСТАЛОТЕПЛОВИПАЛОБАГАТОСНІГУДІТИЛІПИЛИСНІГОВИКАВІДСНІГУРУКИЗМЕРЗЛИАЛЕСНІГОВИКВИЙШОВГАРНИЙ.
4. «Розшифруй»
Відділи слова одне від одного вертикальною рискою. Прочитай повільно, швидко, дуже швидко. Вивчи напам’ять.
ВЧАПЛІЧОРНІЧЕРЕВИКИЧАПЛЯЧАПАДОВОДИЧКИ.
5. «Що не так?»
•тінь-лінь балка-білка тік-так
бак-мак сом-сам річка-нічка
діти-віти міст-піст мило-шило
лин-тин млин-клин рак-лак
• близький-ближній пушок-ріжок
рідкий-різкий сусідній-сусідський
буряк-бур’ян ворота-ворона
• бак-рак-мак-лак-так-гак
дуб-куб-чуб-зуб-луб-руб
лити-пити-мити-жити-шити
сила-пила-шила-лила-мила
чайка-майка-гайка-лайка-байка
6. «Навпаки»
Виправ помилки, дібравши до слів антоніми.
Чорний – бідний Хворий-низький
Твердий-здоровий Багатий-важкий
Високий-м’який Добрий-білий
Глибокий-сумний Веселий-злий
Широкий-мілкий Легкий-вузький
7. «Хитре слово»
Прочитай швидко слова, назви зайве слово.
доня сон казка мишка
доня сон казка мишка
доня сом казка мишка
доня сон казка кішка
доля сон казка мишка
доня сон указка мишка
8. «Розвідники»
Прочитай і знайди слова, які утворились з однакових букв
арфа шкода газон смола
курча спина клоун кулон
старий ручка сосна сокіл
дошка фара приказ загон
насип айстри масло рамка
9. «Не спіткнусь»
Прочитай уважно і знайди слово ,що відрізняється однією літерою.
син сани писали
син сани питали
син сами писали
сир сани писали
10. «Утвори нове слово»
Прочитай слова. З перших літер кожного слова в рядку склади нове слово.
фен алича рушник баран аул
пух равлик абрикос паровоз очерет ріг
зима ескімо малина лимон язик
син окунь намисто цятка ельф
11. «Кожній букві своє місце»
• назви подані літери ,поміркуй. Перестав їх так, щоб вийшло знайоме тобі слово.
ГИНАК РУЖЛАН
КАВІТЛИС ТАЗЕГА
• « розшифруй» слова. Запиши, підкресли «зайве». Прочитай кожен стовпчик тихо, голосно.
олгак ебон артап арфш
итакн аримх овад ушаб
ожицін атонб еркадй імдедье
ілхб ошд кошдак апкаш
• анаграми-тексти
Розшифруй тексти, запиши. Прочитай двічі (тихо, голосно).Прочитай кожне речення на одному подиху.
1) орезО
утьЖив в ірезо ісарак. І орезо – овесьКара. А щояк икущ – от ечуЩ. еЦ орезо ютьвазина кименьСип. лірКо диво мат нійси.аН зіребе ибажятьсид. аН івод леїлі
ютьвапла. аН інсос летяд каєсту. У гонокож ясво аварпс.
2) В сілі
раГно венасні в сілі. сіЛ вопний вузків. туСкають лидят. риКчать воліги. ріТщать росоки.І в жокному нізгдечку тапшенята. ниВо щипать, жуї ропсять.
3) ляДит
рТіщать ромози. В сілі шита. кильТі лидят тускають оп товсбурах. ниВо кушають босі рахчі діп рокою. лиДят бюллять водбати шикиш. маТ масчне сінання.
4) стоГі
В таНаші луби стогі. ноВа гоприщала їх маєч і ропигом. тСарший рбат коСаш риніпс з хукні кинчай. таНаша маса линала айч в шачки боДра согподарка шана таНаша!
5) шаНа какіш
шуНа кукіш утьзв коюМур. аноВ ежуд анраг. В киМур тийнаспух стів. ічО інелез. ашаН каМур дитьхо охит. В кикіш каву шан ціківма. битьЛю каМур титахлеб мокчизя околом.
6)акліБ
В рійста снісо плоду. В пліду вежи дару акліб. аноВ отсач баєстри по гакліх. лашисуНа чкалобі вібирг. В ідзінг ікилев исапаз. маТ ихірог і икшиш. еЦрмок укрівз ан юсв музи.
7) яоМ танакім
яоМ танакім каньлема ат лаітесв. кироШе онків итьдових у рівд. аН інків ятьсто тикві. яліБ анків їтьсто ліст. аН лісто жатьле кинчурдіп і тишоз. В ткуку окжіл. дяроП ваконижк афаш.
8) янеЩ
сяловидиПо гикрунав янещ. оП ілмез икуж ютьгабі. В іварт икинок ютьбастри. оП хакгілсіньгу єзапов. В трівіпо икилетем ютьталі. сянулоКи янещ аз имин. сяливаСхо ісв дів тиняще.
9) гузБоя
окшаС вуб зомгубоя. Лабу загро і мірг. коСаш зілаз в фуша. маТ муйо олуб нотем і волидушза. шлаПрой азорг. А окшаС сев відис у фіша. идиС, окшаС, ждизав в іфаш, щояк ит кийта гузбоя.
10) ясубаБ і акуно
алуБ няТа каленьма. Їй алатич ясубаб. репеТ янаТ жев акилев. амаМ ланеспри інаТ увон гукни. янаТ амас едуб титачи ісубаб юц угинк. Янат алатич. ясубаБ лахаслу. А амам лалихва їх.
1. «Здогадайся ,що за слово»
• Встав пропущені літери. Прочитай слова повільно, швидко. Назви кожну групу слів одним словом. Назви «зайве» слово.
с… сн… п… м… д… р гр…ш…
ял…н… …г…р…к сл…в…
в…шн… б…кл…ж…н …бл…к…
кл…н к…рт…пл… …п…льс…н
• Назви подані літери та поміркуй,яке це слово.Склади із поданих слів речення.
В_р_с_нь, _б_л_к_, пр_н_с, з_п_шн_.
2. «Знайди закінчення»
Прочитай подані слова. Поміркуй ,які закінчення ти б додав до них. Чому? Склади речення із поданими словосполученнями.
Гарн… пісня , біл… гуска, яскрав… сонечко, дружн… учні.
3. «Ти початок прочитай та прислів’я відгадай»
Подумай, яке слово може бути закінченням прислів’я. Поясни значення прислів’їв.
Одна книга тисячі людей… .
Без гарного друга – смуток та … .
4. «Закінчи речення»
Добери слово, яке було б закінченням речення. Вибери будь-яке речення і на його основі створи твір-мініатюру.
Мороз скував… .
Діти читають… .
Скачуть пташки… .
1. «Знайди слово»
Вибери й підкресли ті буквосполучення й слова, які написані до риски:
СЕ СЕ ЕС СО СЕ ЕС СО СЕ СЕ ОС ЕС СЕ
ОБ БО БИ ОБ ОВ БА БО БА ОБ ВО ОБ БО БО
ГАЙ АЙГ ГЙА ГНО ГЙА АЙГ ЙАГ ГДО ДОГ ГЙА ГАЙ
КИТ ТИК ИТК КИТ КІТ ТАК НИТ НИК КТИ КИТ КТИ
СЛОН НОСЛ ЛОСН СМОН СЛОЛ ЛОСМ СЛОН ЛОСМ
КАВУН КОВУН КУВАН КАВУТ КАНУВ КАВУН КАВУН
ЧАШКА ЧАЩКА КАЧАШ ЧАКАШ ЧАШКА ШКАЧА ЧАШКА
2. «Не помились»
Прочитай без помилок дані рядки .
АММАДАМА РЕБЕРГЕ АССАМАСА ГЕСКЛАЛЛА ЕССАНЕССАС ДАТАЛАТТА.
МИНОСЕПРИТАМАТОРЕНАЛЕ ТЕЛЛИГРАНТОЛИАДЗЕ.
МУСЕРЛОГГРИНАВУПТИМОНА ТОЛИГРАФУНИТАРЕ.
ЛАЙОНОСАНДЕРА.
РЕТАБЕРТА НОРАСОТАННА ДЕБАРУГА КАЛЛИ ХАРРА ФИЛИТАДЕРРА.
3. «Яке слово сховалось?»
ГАЗЕТАВРОАМНІВСЛШКТДІМРВМЧЕВГМШ. ШАОНСРВІКЄИМОКУЛЯРИВЛГМЛГСТІМСНПАКЕТД .
АВМЛБЕРЕЗАВЛНГСТРАІИЕНСЩКНИГАММШВАЛ .
ВОНГАРСІИПЧЛЬЩДАТКІШКАВІСНУЄКИМЧСЯ .
ЗВНКПЕНАЛВІСКШПМТВЛДЧБЮВВНЛІСВНАОСТВ .
1. Прочитай. Знайди у тексті значеннєві помилки, які роблять ситуацію безглуздою. Виправ ці помилки (заміни безглузді слова чи словосполучення так, щоб ситуація стала правильною). Прочитай тричі. Розкажи.
а) Весна
Настало літо. На засніжених гілках сидять солов’ї. З барлоги викотився зайчик, прокинувшись від зимової сплячки. На деревах розпускаються бруньки й опадає листя. Люди орють ґрунт, збирають урожай. У вирій відлітають птахи.
б) Зима
Надворі зима. На м’якій травичці пустують хлопчики в теплих шубах. На горобинах ще висять торішні жолуді. У маленькому ставку багато диких качок. Голуби й горобці хлюпочуться в дорожній куряві.
Навкруги зимова казка! Дерева всипані пухом з тополі. Скрізь пахне зимою.
в) Осінь
Надворі стояв кінець вересня. Вранці я вийшов я вийшов з дому. Пізно восени, як завжди, буйно цвіли яблуні. Мені дуже хотілося поглянути, що зараз у лісі робиться. Я йшов шовковистою зеленою травою, на якій блищали краплі дощу. Далеко видно в лісі, а все тому, що листя опадає з дерев. беззвучно падає жовте, червоне, буре листячко на землю й застилає її теплим килимом. А крізь цей чудовий килим проглядають червоні ягідки суниці.
2. «Прочитай і запиши»
Протягом 6 – 8 с читай текст. Потім текст закрий і запиши його з пам’яті. Запам’ятай орфограми.
а) Петрусь живе у місті, а його сестра в селі.
З берези тече багато соку – літо буде дощовим.
б) Весна проминула дзвінка. Прийшло веселе, щедре літо.
Осінь збирає, а весна з’їдає.
в) Метелик народився ввечері. Злетів він з листочка і полетів.
Зранку злива зливувала – всю пилюку позмивала.
г) Килимом зеленим зазеленіла озимина.
З неба летіла легка, ніжна сніжинка.
д) На цьому ганку Льоня ловив ґави.
Йоржа впіймав на вудку Йосип, схопив і зойкнув.
3. «Виправ помилку»
Прочитай. Знайди помилки. Виправ їх червоним кольором. Прочитай тричі (вголос, мовчки, кожне речення на одному диханні). Перекажи детально.
У жколярів свято. Діти зустрічають весняних гостей. До ного гтувалися всі. Олесь та Петрик прикріпили наклен чпаківню. Інші хлопята прив’язали синичники. Друшно птахи почали носити в свої хаткі травичку і піря.
1. «Поза- розслабитися». При слові поза настройся, зайнявши правильне положення для інтенсивного читання, при слові розслабитися – відведи очі вбік, знімаючи напруження м’язів. Відпочинок- 10-20 с.
для фіксування часу ;коли пролунає засічка - зупинись , помічаючи останнє засвоєне слово. Відпочинок –
10-20с.
3. «Буксир». Спочатку читає вчитель, беручи на буксир весь клас. Потім сильніший учень – слабших товаришів.
4. «Блискавка». Читай текст у звичайному темпі. При слові блискавка вмикається метроном. Поквапся
дочитати. Після вимикання метронома перекажи опановане.
5. «Віконце». Використай фразоскоп, рядоскоп
(прямокутник 10*20 см з прорізом на рядок чи абзац). Текст читай на час. Дай відповіді на контрольні запитання.
6. «Луна». Один школяр(сильніший) веде, а другий ,як луна ,повторює читання першого.
7. Читай тексти «дощиком», «сонечком», «скоромовкою», «як директор», «як диктор на телебаченні», « як актор» тощо.
Не довготривалість, а частота тренувальних вправ
Людська пам’ять краще пам’ятає те , що з’являється періодично, час від часу, а не постійно перед очима. Саме це створює подразник і запам’ятовується найкраще. А тому щодня, через певні проміжки часу, необхідно проводити невеликі за об’ємом вправи. Тобто тренуватися в читанні часто, порціями, по кілька хвилин краще, ніж читати 1-2 години без відпочинку.
Напівголосне читання (читання-гудіння)
Учні читають уголос, але так, щоб не заважати товаришам.
Поурочні п’ятихвилинки читання
Будь - який урок починається з того, що діти відкривають книжку і 5 хвилин читають в режимі читання – гудіння. Такі п’ятихвилинки дають тижневий тренаж об’ємом 120 хвилин.
Читання перед сном
Це може бути невелике оповідання чи вірш. Останні події дня фіксуються емоційною пам’яттю, і час, який людина спить, допомагає зберегти, зафіксувати останні події дня. Ось чому добре, коли читання є останньою подією дня.
За В. Зайцевим
ЗМІСТ
Вправи для розвитку мовного дихання
Вправи на розширення кута зору
Вправи на формування швидкої реакції на слово, уважності під час читання
Вправи для розвитку антиципації
Вправи для розвитку зорового сприймання
Вправи на усвідомлення прочитаного ,
орфографічну грамотність
Ігри для опанування різноманітних
видів читання
1