ТРЕНІНГ:
( тренінг проведений спільно з батьками та дітьми)
Підготувала: Зайченко Тетяна Миколаївна, класний керівник 5 класу Никонівської гімназії
Мета: підвести підлітків до розуміння цінності, неповторності та унікальності життя кожної людини, зміцнити зв'язок «дитина – батьки – сім’я», допомогти батькам пояснити дітям поняттю «сім’я», обговорити з батьками проблемний вік підлітка.
Задачі тренінгу:
- звернути увагу на позитивне значення сім’ї в житті кожної людини (любов, турбота, допомога, оберіг, порада, тепло);
- надати інформацію учням про фізичний розвиток підлітків;
- акцентувати увагу учасників тренінгу на сімейних цінностях.
( в тренінгу приймають участь діти і батьки разом, всі члени однієї сім’ї працюють злагоджено як одне ціле, допомагаючи один одному, слова «батьки», «діти» в ході тренінгу заміняються словом «учасники»)
СТРУКТУРА ТРЕНІНГУ
№ з\п |
Вид роботи |
Ресурсне забезпечення |
Орієнтована тривалість |
1. |
„Моє улюблене ім’я” (або „Ім’я, яке мені найбільш подобається”) |
Аркуші паперу (за кількістю учасників), бейджики, маркери, ручки |
15 хв.
|
2. |
„Мої очікування від тренінгу”
|
|
12-13 хв. |
3. |
«Це чудово!» |
|
5 хв. |
4. |
Інформаційна частина: „Сім’я, її роль у житті людини” |
|
2-3 хв. |
5. |
Гра-рухавка |
|
5 хв. |
6. |
Родинний альбом:
Обговорення |
Чотири аркуші паперу формату А4 (на кожного учасника), фломастери, олівці |
25 хв.
20 хв. |
7. |
Коли близькі поряд.
Обговорення |
|
20 хв.
15 хв. |
|
Перерва на каву |
|
30 хв. |
8. |
„Сонячний зайчик мого дитинства. Обговорення |
|
15 хв.
10 хв. |
9. |
Я в 30 років.
Обговорення |
По 1 аркушу ватману на кожного учасника, старі журнали, ножиці, клей, фломастери |
20 хв.
15 хв. |
|
Підсумки |
|
10 хв. |
Знайомство.
Мета:ознайомити учасників/учасниць з метою та завданнями тренінгу, надати інформацію про принципи проведення тренінгу.
Техніка проведення: міні-лекція.
Правила, яких потрібно притримуватись під час тренінгу.
1. Моє улюблене ім’я
Мета: створення емоційно сприятливого клімату у групі.
Техніка проведення: робота в колі.
Необхідні матеріали: особисті картки (бейджики - за кількістю учасників/учасниць), маркери, ручки.
Хід гри: кожен з учасників/учасниць називає своє ім’я, а всі інші пропонують різні варіанти імені, в тому числі ласкаво–зменшувальні. Потім кожен з учасників/учасниць обирає серед запропонованих варіантів той, який йому подобається найбільше, і позначає обране ім’я на особистій картці. Так діють всі учасники/учасниці тренінгу, в тому числі і тренер./тренерка.
Тренер/тренерка:
- Які гарні у нас імена! Хто подарував нам ці імена разом з таким прекрасним і непростим світом? Хто сприймає і любить нас з усіма нашими вадами та помилками? Хто береже нас, часто навіть непомітно для нас самих? Хто допомагає нам пережити образи і несправедливість (розбите коліно, погану оцінку) і вірити в добро і щастя? Хто радіє нашим маленьким та великим перемогам? Хто допомагає нам зрозуміти сенс життя.? Це наші тато та мама, бабуся та дідусь, братик і сестричка, це - наша сім’я. Приємно бачити на нашому занятті батьків, які хоч і заклопотані своїми домашніми справами, все-таки знайшли час прийти сюди підтримати дитину і допомогти їй створити майбутню модель сім’ї.
Мета: допомогти учасникам/учасницям налаштуватися на роботу в тренінговій групі, сприяти створенню дружньої атмосфери, конкретизувати мету відвідування тренінгу .
Техніка проведення: робота в колі.
Учасникам/учасницям пропонується стисло (не більш, чим за одну хвилину) розповісти про себе все те, що вони вважають необхідним; в тому числі назвати причини, з яких вони вирішили взяти участь у роботі тренінгу; проговорити очікування від тренінгу.
Мета: сприяти створенню дружньої атмосфери тренінгу.
Техніка проведення: робота в колі.
Учасники тренінгу стають у коло, кожен розповідає, що йому найбільше подобається робити. Після чого усі присутні плескають у долоні, промовляючи: «Це чудово!».
4. Сім’я, її роль в житті людини .
В філософській літературі так говориться про сім’ю: “Сім’я - це найважливіша форма організації особистого побуту, яка заснована на шлюбі та родинних відносинах, тобто на багатосторонніх стосунках між чоловіком та жінкою, батьками та дітьми, братами і сестрами та іншими родичами, які живуть разом і ведуть спільне господарство.
Соціальна роль сім’ї визначається її безпосередньою участю у відтворенні самої людини і в продовженні людського роду”.
В сім’ї відбувається становлення людини. На очах, при підтримці і турботі близьких ми вчимося ходити та розмовляти, потім писати та читати, робити вибір і приймати рішення.
В сім’ї формується наш перший життєвий досвід.
З сім’ї ми виносимо вміння бути наполегливими і мрійливими.
Сім’я – це не група однофамільців перед телевізором.
Сім’я – це щирі почуття, глибока довіра, постійна підтримка, взаємне задоволення, зрозумілі зітхання, пролиті разом сльози, розділені печалі, спільні радощі. Щоб життя було не таким складним, скрізь і поряд з нами наші рідні.
Мета: сприяти створенню дружньої та доброзичливої атмосфери, зняти емоційну та фізичну напругу.
Необхідні матеріали: картки з назвами транспортних засобів (наприклад: повітряна куля, літак, яхта).
Хід вправи: тренер/тренерка об’єднує учасників/учасниць в три групи, кожній з яких пропонується витягти картку з назвою транспортного засобу, не оголошуючи його. Групи мають за 3-4 хвилини придумати та по черзі продемонструвати його (за допомогою рухів). Всі інші вгадують, який транспортний засіб демонструється.
Мета: звернути увагу підлітків на позитивну роль сім’ї в їхньому житті, заручившись допомогою батьків.
Техніка проведення: робота в колі сім’ї.
Необхідні матеріали: аркуші паперу формату А-4, фломастери, олівці (за кількістю учасників).
Хід вправи: всім учасникам/учасницям тренінгу пропонується намалювати малюнки по заданих темах для створення родинного альбому, теми малюнків записані на аркушах паперу, які роздаються всім учасникам/учасницям ( діти малюють, а батьки повинні здогадатись за назвою теми, що намалювали діти).
Теми малюнків: „Звичайний день сім’ї”, „Улюблені заняття кожного з родини”, „Сім’я на відпочинку”, „Герб сім’ї”.
Обговорення:
Кожен учасник/учасниця презентує свій альбом, проговорює, що є для нього/неї сім’я.
Мета: допомогти відчути, що саме сім’я в житті людини є оберегом, опорою і підтримкою.
Техніка проведення: робота в колі.
Хід вправи: кожен учасник/ учасниця тренінгу згадує і розповідає випадки з свого життя або з життя своєї родини, коли проблеми вирішувалися перш за все завдяки допомозі членів сім’ї або інших родичів.
Обговорення:
Кожен учасник/учасниця проговорює, які почуття з’явились у нього/неї під час виконання вправи по відношенню до своєї сім’ї та конкретно до тих рідних, про яких вони згадували у своїх розповідях.
Перерва на каву.
Мета: допомогти відчути гармонію стосунків, яка об’єднує людей у сім’ю.
Техніка проведення: робота в колі.
Хід вправи: кожен учасник/ учасниця розповідає про щасливий епізод свого дитинства, пов’язаний тим чи іншим чином з членами сім’ї.
Обговорення:
- Які почуття цей епізод викликав у вас?
- Які слова подяки хотілось би сказати своїм рідним?
- Що б ви сказали самому собі - маленькому?
Мета вправи: викликати теплі, добрі емоції по відношенню до сім’ї, сприяти формуванню відповідального ставлення до неї.
Техніка проведення: індивідуальна робота батьків та дітей.
Необхідні матеріали: аркуші паперу, клей і ножиці (все бажано мати за кількістю учасників), старі ілюстровані журнали, маркери.
Хід вправи: учасникам/учасницям пропонується довільно вибрати один або декілька журналів, з яких вони мають вибрати і вирізати фотографії, малюнки, фрагменти тексту, що відображають в тій чи іншій мірі їх уявлення про майбутню сім’ю на віковому етапі 30 років. Вирізані малюнки та фотографії наклеюються на великий аркуш паперу і супроводжуються відповідними підписами. Наприклад: „Мій дім”, „Мій чоловік (дружина)”, „Моя робота”, „Мої діти”, „Моя вечірня сукня (костюм)” тощо.
Учасники-батьки в свою чергу малюють своє бачення дитини у 30 років.
Обговорення:
Кожен учасник/учасниця презентує свою роботу і розповідає, які думки і почуття виникали у них під час виконання цієї вправи. Порівняння робіт.
Підсумок підводить тренер:
Кожен з нас унікальний і неповторний, а всі ми разом створюємо гармонію і цілісність світу. Ця цілісність відтворюється в кожному новому поколінні. Подібно тому, як в світі рослин дерева змінюють дерева, так і в світі людей одне покоління приходить на зміну іншому: вчора цілісність і гармонія світу трималась на ваших дідусях та бабусях, сьогодні вона тримається на ваших батьках, а не в такому вже і далекому майбутньому створювати цілісність світу будете ви. Після вас прийдуть ваші діти, потім діти ваших дітей... життя триває… хай це життя буде наповнене яскравими барвами цих світлин. (всім учасникам-батькам діти дарують сімейне фото, у власноруч виготовленій рамочці), а для ваших діток хай буде не менш солодше життя ніж цей сюрприз( батьки дають дітям солодощі).