Тренінг для лідерів учнівського самоврядування
Правила тренінгу
Лідерська обдарованість передбачає досить високий рівень інтелекту, однак поряд з цим необхідна й добре розвинена інтуїція, розуміння почуттів і потреб інших людей, здатність до співпереживання. У багатьох випадках у людей з цим типом обдарованості спостерігається і яскраве почуття гумору, яке допомагає їм подобатися іншим людям. Проблема раннього виявлення виховання й розвитку майбутніх лідерів у даний час активно досліджується в педагогіці і психології різних країн світу. Зростає її популярність у вітчизняній науці та освітній практиці. У наукових дослідженнях і в буденній свідомості підготовка майбутніх лідерів усе більше сприймається як державна, стратегічне завдання. Така форма організації виховної роботи, як учнівське самоврядування, має давні традиції. Саме учнівське самоврядування сприяє вирішенню одного із завдань — виховання соціально активної та повністю адаптованої до різних обставин життя людини.
Лідер (від англ. слова leader – ведучий керівник) – людина, яка завдяки своїм особистісним якостям має переважаючий вплив на інших членів групи.
Лідер – це…
Парадокси лідерства
Парадокс І. Далекоглядний (прозорливий) лідер бачить те, чого не існує (свою мрію).
Парадокс ІІ. Мудрий лідер не боїться виглядати глупим
Сократ: «Я знаю лише те, що я нічого не знаю, але інші не знають навіть і того».
Вправа 1
Якості лідера
(оберіть те, що підходе саме вам))
Вправа 2
Ім*я – перша буква – ваша особиста характеристика.
Вікторія-волелюбна, вірна, воїнственна….( кожен називає своє ім*я та характеристку надає саме собі)
Вправа 3
З якою твариною або птахом ви себе асоціюєте і чому?
На листі альбому для фліп – чарту написане вертикально слово „лідер”. Учасники називають характеристики, що асоціюються з поняттям „лідер” і починаються з літери вертикального рядка.
Л
І
Д
Е
Р
Лідер повинен:
1.Бути порядним
2. Перспективно мислити
3. Бути натхненником
4. Бути компетентним
5. Бути справедливим, діяти згідно правил
6. Вміти підтримати інших
7. Мати широке бачення
8. Бути інтелігентним
9. Бути безпосереднім
10. Можна на нього розраховувати
11. Бути відважним
12. Вміти співпрацювати з іншими
13. Бути творчим
14. Бути турботливим
15. Бути рішучим
18. Бути лояльним
19. Вміти володіти собою
20. Бути незалежним
Вправа 4
Капітан? Рульовий? Чи пасажир?
того корабля, на якому ви пливете до заповітного острова.
1. Я завжди відчуваю відповідальність за все, що трапляється в моєму житті.
(так-10, ні-0, не знаю-5)
2. У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене.
(так-0, ні-10,не знаю-5)
3. Я вважаю за краще діяти, а не розмірковувати над причинами своїх невдач.
(так-10, ні-0, не знаю-5)
4.Іноді мені здається, що я народилася ( народився ) під " нещасливою зіркою".
(так-0, ні-10, не знаю-5)
5. Я вважаю, що алкоголіки самі винні в своїй хворобі.
(так-10, ні-0, не знаю-5)
6. Іноді я думаю, що багато за що в моєму житті несуть відповідальність ті люди, під
впливом яких я стала ( став ) такою ( таким ) як я .
( так-0, ні-10 , не знаю-5 )
7. Коли я застуджуюсь, вважаю за краще лікуватися самостійно, а не звертатися за допомогою до лікаря.
(так-10, ні-0, не знаю-5)
8. Я вважаю, що у сварливості та агресивності, які так дратують, найчастіше винні інші люди.
(так-0,ні-10, не знаю-5)
9. Вважаю, що будь - яку проблему можна розв'язати, я не дуже розумію тих, у кого вічно виникають якісь життєві труднощі.
(так-10, ні-0, не знаю-5)
10. Я люблю допомагати людям, тому, що відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене.
(так-0, ні-10, не знаю-5)
11. Коли трапляється конфлікт, то розмірковуючи, хто в ньому винний, я звичайно, починаю з себе.
(так-10,ні-0, не знаю-5)
12. Якщо чорна кішка перейде мені дорогу, я переходжу на інший бік вулиці.
(так-0, ні-10, не знаю-5 )
13. Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною самостійною.
(так-10, ні-0, не знаю-5 )
14. Я знаю свої недоліки, але хочу, щоб оточуючі ставилися до них поблажливо.
(так-0, ні-10, не знаю-5 )
15. Звичайно, я мирюся з ситуацію, вплинути на яку не здатний.
( так-0,ні-10, не знаю-5 )
100 - 150 балів.
Ви - капітан власного життя. Ви почуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається, багато берете на себе, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх не зводячи до рангу життєвих проблем. Ви бачите перед собою завдання й думаєте над тим, як його можете розв'язати.
50 -90 балів.
Ви охоче буваєте рульовим, але можете, коли необхідно, передати штурвал до вірних рук. При оцінці причин власних труднощів ви цілком реалістичні. Гнучкість, розсудливість чутливість завжди бувають вашими союзниками. Трапляються ситуації, що ніяк вас не стосуються, ви не несете за них ніякої відповідальності, все ж, коли це потрібно, берете відповідальність на себе. Ви, звичайно, знаєте, коли це треба зробити. Ви вмієте жити в добрі злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньо злагоди з самим собою.
До 49 балів.
Ви часто буваєте пасажиром у своєму житті, легко підкоряєтесь силам, говорячи: так склалися обставини, доля тощо. У своїх труднощах ви звинувачуєте кого завгодно, весь білий світ, але тільки не себе. Справжня незалежність здається вам недосяжно неможливою. Все ж ви вмієте мирно співпрацювати з іншими, не роблячи різниці між тим, які це люди, як вони ставляться до вас.
Який же можна зробити висновок з цієї вправи?
Незважаючи на те, ким ти будеш: Капітаном, Рульовим чи просто Пасажиром, на твоєму шляху буде зустрічатися каміння, яке ти повинен прибрати, щоб ідучи за тобою, було легше. Якщо за своє життя ти не побачиш жодного камінця, не прибереш його - ти не людина.
1.Переплетіть пальці рук. Великий палець правої (П) чи лівої (JI) руки виявився зверху? Повторіть 2-3 рази, щоб переконатися, що саме це положення зручне. Запищіть результат.
2.Зробіть в аркуші паперу (можна ручкою) невеликий отвір і подивіться через нього двома очима на якийсь предмет (лампу, вимикач тощо). Заплющте праве (П) око – чи змістився спостережуваний предмет? Заплющте ліве (Л) око – чи зник предмет з поля зору? Перевіривши себе, запишіть другу букву нашої формули.
3.Схрестивши руки на грудях, приберіть «позу Наполеона». Ви почуваєте себе комфортно, коли права (П) чи коли ліва (Л) рука зверху? Ми визначили третю букву формули.
4.Просто зобразіть «бурхливі оплески». Яка долоня зверху? Запишіть результат.
Формули вправи
ПППП – носій такої характеристики консервативний, віддає перевагу
загальноприйнятим формам поведінки.
ПППЛ – темперамент слабкий, переважає нерішучість.
ППЛП – характер сильний, енергійний, артистичний. У спілкуванні з такою людиною не зашкодить рішучість і почуття гумору.
ППЛЛ – характер близький до типу ППЛП, але м’якший, контактніший. повільніше звикає до нових обставин. Зустрічається досить рідко.
ПЛПП – аналітичний склад розуму, основна риса – м’якість, обережність. Уникає конфліктів, терплячий, терпимий й розважливий, у стосунках віддає перевагу дистанції.
ПЛПЛ – слабкий тип, зустрічається тільки серед жінок. Характерні піддатливість різним впливам, беззахисність, але разом в тим здатність іти на конфлікт.
ПЛЛП – артистизм, деяка непостійність, схильність до. нових вражень. У спілкуванні сміливий, уміє уникати конфліктів і переходити на новий тип поведінки. Серед жінок зустрічається приблизно вдвічі частіше, ніж серед чоловіків.
ПЛЛЛ – цей тип більше характерний для чоловіків. Відзначається незалежністю, непостійністю та аналітичним складом розуму.
ЛППП – один з найпоширеніших типів. Він емоційний, легко контактує практично з усіма. Але недостатньо наполегливий, легко піддасться чужому впливові.
ЛППЛ – схожий на ЛППП, але не менш наполегливий. М’який і наївний. Потребує особливо бережного ставлення до нього.
ЛПЛП – це найсильніший тип характеру. Наполегливий, енергійний, важко піддається переконанню. Трохи консервативний через те, що часто нехтує чужою думкою.
ЛПЛЛ – характер сильний, але ненав’язливий. Внутрішня агресивність прикрита зовнішньою м’якістю. Здатний до швидкої взаємодії, але взаєморозуміння при цьому відстає.
ЛЛПП – характерні дружелюбність, простота, деяка розсіяність інтересів.
ЛЛПЛ – простодушність, м’якість, довірливість – ось основні риси. Дуже рідкісний тип, серед чоловіків практично не зустрічається.
ЛЛЛП – емоційність у поєднанні з рішучістю приводить до необдуманих учинків.
ЛЛЛЛ – спроможний по-новому подивитися на речі. Яскраво виявлена емоційність поєднується з індивідуалізмом, наполегливістю та деякою замкненістю.
Вправа 6
АУТОТРЕНІНГ
Займіть зручне положення і закрийте очі. Розслабтеся ... Ви відчуваєте своє дихання ... Ваші думки зливаються з вдихом і видихом ... Ви просто сприймаєте свої думки, не даючи їм оцінки ... Цей потік думок легко відносить вас кудись далеко-далеко. Немов на крилах ангела Ви поринаєте в той край, в те місце, де Ви відчуваєте себе найкраще, де Ви можете злитися з живим ритмом природи. І Ви повільно занурюєтеся в енергетичне поле цього дивовижного, божественного місця. Тут спокій і сила, тут простір і час розпливаються і впадають у вічність ...
Ви відчуваєте, як поступово у Вас виникає тонка розумова активність ... Ви просите дух цього божественного місця подати Вам знак, як вам досягти вашої мети ... І ось Ви отримуєте відповідь на своє питання ...
Це може бути натхнення у вигляді якогось кольору, звуків музики, які обволікають Вас і підказують рішення ...
Це може бути камінь, на якому написана відповідь ... Це може бути якась тварина, яка щось Вам скаже на людській мові ...
Це може бути дерево, в шелесті листя якого Ви почуєте потрібну відповідь .... Ви повністю відкриті для звуків, кольорів, картин і химерних форм природи, і перед Вашим внутрішнім поглядом виникають образи, розшифровка яких дає Вам відповіді на ваші питання ...
Отримавши потрібні відповіді, Ви повільно відриваєтеся від цього божественного місця, і знову відчуваєте своє дихання, ритм серця, своє тіло. І нарешті, сповнений нових сил і віри в перемогу, відкриваєте очі.
ГОЛОВНИЙ ДЕВІЗ НА КОЖЕН ДЕНЬ
Понеділок: Берись за все, що ти добре знаєш, вмієш чи мрієш знати і вміти. В сміливості полягає геніальність, влада і чарівна сила.
Вівторок: Я йду туди, де шайба повинна бути, а не туди, де вона зараз перебуває.
Середа: Навчись радіти перешкодам і використовувати їх на благо собі.
Четвер: Не помиляється той, хто нічого не робить.
П’ятниця: Успіх – це ще не крапка, поразка – це ще не кінець. Єдине, що має значення, – це мужність.
Субота: Слід так обдумувати свої задуми, щоб навіть невдача принесла вам вигоди.
Неділя: Немає нічого сильнішого, ніж ідея, час якої настав.
1