Тренінг для педагогів
«Закріплення сенсорних уявлень та просторового сприймання за допомогою ЛЕГО-конструювання»
Мета: розширювати уявлення педагогів про можливості використання конструктора LEGO в роботі з дітьми. За допомогою тренінгових вправ довести доцільність використання лего-конструювання в роботі з дітьми щодо розвитку сенсорних уявлень та просторового сприймання. Викликати позитивні емоції, бажання втілювати в практику роботи отриманні знання і вміння.
Матеріал: презентація, конструктор LEGO, схеми-картки, макети.
План
І Організаційний момент
ІІ Мозковий штурм
ІІІ Інформативна частина
Презентація «Розвиток сенсорних уявлень та просторового сприймання
дітей за допомогою конструктора LEGO».
ІV Практична частина
Тренінгові вправи.
V Підсумок
Хід тренінгу
І Шановні колеги! Продовжуємо роботу нашої локації аби розширити уявлення про можливості використання конструктора LEGO в роботі з дітьми з ООП. Сьогодні проведемо тренінг та розглянемо питання «Закріплення сенсорних уявлень та просторового сприймання за допомогою ЛЕГО-конструювання». Сподіваюсь, що наша зустріч буде цікавою і корисною.
ІІ Мозковий штурм
У Бостонському університеті проводився експеримент у якому брали участь 75 вихованців дошкільних навчальних закладів. Їх поділили на 2 групи, а потім кожні на 4 підгрупи. Одна група спостерігала за склом, друга група виконувала певні дії з механізованим конструктором за завданнями пропонованими педагогом. Цей конструктор мав 4 функції: світився, котився, видавав звуки, крутився.
Перша підгрупа працювала за методом «Пряме педагогічне інструктування»
Педагог демонстрував тільки 2 функції конструктора: «У мене є конструктор. Якщо я натисну на цю кнопку, то він засвітиться. Якщо я натисну на другу кнопку – то покотяться кульки. Після цього педагог залишав дітей самостійно грати з конструктором. Ці діти змогли лише відтворити дії педагога, не намагаючись знайти це якісь функції іграшки.
Друга підгрупа працювала за методом «Перерване інструктування»
Педагог показував 2 функції конструктора: «У мене є конструктор. Він може котитися, видавати звуки». Після цього переривав показ з вигаданої причини (ніби покликали до телефону) і залишав дітей наодинці з іграшкою. Ці діти змогли відтворити показані функції конструктора, а декому з них вдалося відкрити ще й третю.
Третя підгрупа працювала за методом «Наївний»
Педагог демонстрував дітям 3 функції конструктора: «Подивіться, у мене є цікавий конструктор. Він світиться, крутиться та ще й звучить». Далі педагог не втручався у гру дітей з конструктором. Діти цієї підгрупи змогли відтворити три функції конструктора, а четверту так і не віднайшли.
Четверта група працювала за методом «Самостійний»
Педагог приносив конструктор: « Я вам приніс конструктор» і дав дітям можливість дослідити його самостійно. Діти цієї підгрупи змогли відтворити всі 4 функції конструктора самостійно.
Цікавим результатом експерименту стало те, що діти другої групи, які спостерігали за склом, скопіювали дії усіх чотирьох підгруп, які безпосередньо грали з конструктором.
Питання: Як ви думаєте, чому дітям з останньої підгрупи вдалося відкрити всі функції конструктора?
Варіанти відповідей:
Висновок:
Діти вчаться ліпше, коли завдання, пропоновані педагогом для виконання, допомагають отримати нові знання й опанувати вміння, а головне, коли діти розуміють і отримують насолоду від завдання, яке виконують. Потрібно надавати дітям більш самостійності у вирішенні завдань, але у разі потреби, дати пораду чи підбадьорити.
ІІІ Презентація
« Розвиток сенсорних уявлень та просторового сприймання
дітей за допомогою конструктора LEGO».
ІV Тренінгові вправи
Міні-заняття «Рятувальники»
Мета: надати можливості педагогам практично ознайомитися з дидактичними іграми та вправами, які сприяють розвитку сенсорних уявлень та просторового сприймання дітей.
Хід міні-заняття
Сьогодні до нас на гостини завітали давні знайомі – лего-чоловічки. Вони повідомляють, що в Країні Леголандія трапилося стихійне лихо – пронісся країною буревій, який наніс великі збитки: пошкоджені будівлі, вулиці, майданчики; постраждали тварини та рослини. Лего-чоловічки закликають нас не бути байдужими і надати посильну допомогу мешканцям Леголандії. Чи згодні ви прийти на допомогу? Аби праця наша була плідною, нам необхідно створити рятувальні групи.
(учасники поділяються на 3 команди і придумують їй назву)
Налаштуватися на працю нам допоможе пальчикова гімнастика «Цеглинка»
Візьміть 1 цеглинку такого кольору, який би співпадав з кольором вашого настрою та покладіть її у праву руку. Стискають і розтискають кулачок промовляючи слова:
Ця цеглинка – фантазер
Та чудовий масажер.
Візерунчатий бочок розвиває кулачок.
Міцно ти її здави, свою силу прояви.
аналогічно вправа виконується з лівою рукою або одночасно з двома:
правою і лівою рукою
В першу чергу нам необхідно відновити будинки.
Мета: вправляти в умінні розрізняти деталі конструктора за формою, кольором, кількістю. Розвивати логічне мислення, творчі здібності.
Правило: перед кожною групою на столі однакові макети недобудованих будинків. Ведучий пропонує учасникам гри відповісти на питання:
Після обстеження ведучий пропонує:
1 групі – побудувати будинок вищий на 1 поверх, ніж макет;
2 група – побудувати будинок нижчий на 1 поверх, ніж макет;
3 група – скопіювати будівлю використовуючи цеглинки 2-х кольорів.
Д/г «Різнокольорові кімнати»
Мета: вправляти у послідовному розкладанні цеглинок на картку, враховуючи колір та розмір клітинки. Розвивати зорово-моторну координацію.
Правило: кожен гравець обирає собі картку і викладає зображення відповідно схеми (1 варіант – розкласти зверху на схему, 2 варіант – окремо від неї)
Мета: Вправляти в умінні співвідносити цифру з кількістю. Закріпити знання про колір, форму, розмір. Розвивати наочно-дійове мислення.
Правило: у кожного гравця картка із зображеною на ній цифрою. Картка поділена на клітинки. Необхідно викласти кількість цеглинок, яка буде співпадати з цифрою на картці та розміру клітинки.
1 група – викласти кількість цеглинок, яка відповідає цифрі;
2 група – викласти кількість цеглинок відповідно цифри та кольору картки;
3 група – викласти кількість цеглинок відповідно цифрі та розміру клітинок.
Мета: закріпити знання про кольори, вміння створювати різні кольорові комбінації. Розвивати зорову увагу.
Правило: кожен гравець отримує цеглинки жовтого, білого, синього, червоного, зеленого кольору. Необхідно побудувати стовпчик парканчика аби композиція кольорів не співпадала з кольорами інших гравців.
Мета: розвивати вміння орієнтуватися на площині, відтворювати симетрію.
Правило: гравець отримує картку, яка поділена навпіл. Необхідно відтворити у правій частині картки зображення аналогічне лівій.
Мета: формувати навики просторового орієнтування; вміння визначати проміжні напрямки (верхній правий (лівий) кут, нижній правий (лівий) кут, посередині, зліва, справа). Розвивати слухову увагу.
Правило: дитина отримує пластину та деталі конструктора або фігурки. Необхідно викласти деталі уважно слухаючи вказані ведучим напрямки.
Мета: розвивати зорову увагу, пам’ять.
Правило: ведучий показує макет побудови. Гравці повинні уважно оглянути макет за короткий час. Потім побудова прибирається, а гравці намагаються відтворити її по пам’яті.
Мета: закріплювати навики вимірювання довжини умовною міркою (цеглинкою).
Правило: гравці будують доріжку, використовуючи цеглинки різного кольору та розміру. Потім умовною міркою (цеглинка 2х2) вимірюють довжину.
V Підсумок
Щоб дитина дошкільного віку розвивалася та навчалася в повну силу своїх здібностей, потрібно намагатися викликати в неї бажання до навчання, до знань, допомогти дитині повірити в себе, у свої здібності. Отже, використання конструктора LEGO в навчально-виховному процесі, дозволяє в цілому підвищити рівень комунікативної компетентності дітей, дозволяє утримувати інтерес, створює умови для підвищення емоційного стану до змісту навчального матеріалу, забезпечує його доступність і усвідомленість.