Тренінг для підлітків "Бути толерантним -це модно"

Про матеріал
Ознайомити учасників із поняттям «толерантність»; навчити конкретних прийомів, що дозволяють розвинути у себе якості толерантної особистості; стимулювати уяву для пошуків власного розуміння толерантності трьома способами: • через «наукове визначення»; • за допомогою експресивної форми; • використовуючи асоціативний ряд.
Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу

«Бути толерантним – це модно»

Підготувала та провела практичний психолог
Лісова Ольга Олександрівна

Підлітковий вік — найважливіший період у психосоціальному розвитку людини. Підліток — уже не дитина, але ще й не дорослий. Він активно включається в доросле життя, формує свою ідентичність, освоює різні соціальні ролі. Його глобаль­на життєва орієнтація залежить від того, як він ставитиметься до світу загалом, до себе й до інших у цьому світі.

Позиція терпимості й довіри — це основа для здійснення вибору майбутніх поколінь на користь світу, а не війни, мирного співіснування людства, а не конфліктів. Укорінення в школі духу толерантності, формування ставлення до неї як до най­важливішої цінності суспільства — значущий внесок шкільної освіти в розвиток культури миру на Землі.

Мета заняття: ознайомити учасників із поняттям «толерант­ність»; навчити конкретних прийомів, що дозволяють розвинути у себе якості толерантної особистості; стимулювати уяву для пошуків власного розуміння толерантності трьома способами:

  •    через «наукове визначення»;
  •    за допомогою експресивної форми;
  •    використовуючи асоціативний ряд.
  1. Привітання   Доброго дня! Я рада привітати вас на тренінгу, який пройде під назвою: «Бути толерантним – це модно»

 

  1. Вправа-знайомство

Починаючи нашу роботу, я пропоную познайомитися в такий спосіб: кожен назве своє ім’я і коротко висловить свою власну думку: «Що асоціюється в тебе з поняттям дорослість».

 

3.Вправа „Правила

 

 

 

Тренер задає питання : « Для чого в нашому житті існують різні правила?»

(це полегшить сформулювати правила на тренінгу)  

Час: 10 хв.

Процедура проведення: тренер закликає учасників сформулювати правила роботи  під час тренінгу. Кожен учасник має право висловити свою думку щодо правил. Тому після того, як правило озвучено, групі пропонується прийняти його.

Тренер запитує: «Правило приймається? Приймається . Дякую»

Можливі правила:

  • цінувати час
  • говорити по-черзі, коротко
  • бути позитивним (можна позначити символом ‘”+“)
  • з повагою відноситися до думки інших
  • звертатися до друзів по імені
  • бути активним
  • поважати свою та протилежну стать(♀+♂)
  • «Тут і тепер»(правило конфіденційності)


4.Тема і мета тренінгу

 

 

 

 

 

 

5.Очікування

  Вправа „Дерево очікування”

Час:5-6 хв.

Матеріали: дерево, стікери, ручки.

 

Процедура проведення: спочатку кожному учаснику тренер роздає стікери і пропонує зафіксувати свої сподівання.

«Мені б хотілось на цьому тренінгу...»(висловлювати  свої очікування бажано вголос)-приклеюють стікери у формі яблучок на дерево.

 

Хід заняття

Інформаційне повідомлення

Мета: ознайомити учасників із відомими формулюваннями поняття «толерантність».

Час проведення: 10—15 хвилин.

Психолог. Сьогодні ми з вами поговоримо про толерантність. У різних культурах розуміння толерантності неоднозначне й залежить від історичного досвіду народу:

  •    у англійській мові, відповідно до Оксфордського словника, толерантність — це «готовність і здатність без протесту сприймати особу або річ»;
  •    у французькій мові — «визнання свободи іншого, його способу думок, поведінки, політичних і релігійних поглядів»;
  •    у китайській мові бути толерантним означає «дозволяти, допускати, проявляти великодушність стосовно інших»;
  •    у арабській мові — «прощення, поблажливість, м'якість, співчуття, прихильність, терпіння до інших»;
  •    у персидській — «терпіння, витривалість, готовність до примирення».

У російській мові є два слова зі схожим значенням — «толерантність» і «терпимість». Термін «толерантність» (зазвичай використовують у медицині і в гуманітарних науках) означає «брак або ослаблення реагування на який-небудь несприятливий чинник у результаті зниження чутливості до його дії». А більш знайоме і звичне слово «терпимість» (уживається в буденній мові) означає «здатність, уміння терпіти, миритися з чужою думкою, бути поблажливим щодо вчинків інших людей».

У науковій літературі термін «толерантність» розглядається як пошана й визнання рівності, відмова від домінування й насильства, визнання багатомірності й різноманіття людської культури, норм, вірувань, відмова від зведення цього різноманіття до одноманітності або до переважання якоїсь однієї точки зору. Толерантність припускає готовність приймати інших такими, як вони є, і взаємодіяти з ними на основі згоди.

Толерантність — важливий компонент життєвої позиції зрілої особистості, що має свої цінності й інтереси та готова, якщо це буде потрібно, їх захищати, але одночасно шанує інтереси й цінності інших людей.

В останні десятиліття поняття «толерантність» стало міжнародним терміном, найважливішим ключовим словом у проблематиці миру. У сучасному суспільстві толерантність повинна стати моделлю взаємин людей, народів і країн. У нашій країні теж слід формувати розуміння толерантності, прагнути до того, щоб воно стало звичним у буденній мові.

На  Генеральній  Конференції  ЮНЕСКО  16  листопада  1995 року була   прийнята  Декларація  принципів  толерантності та визнано необхідність впровадження  толерантності  в  суспільство, тому що толерантність – це не тільки позитивний  принцип, але і засіб підтримки миру, а  також  економічного  і  соціального  прогресу  всіх  народів.

Тренер: Декларація  принципів  толерантності  вступила  в  силу  у  новому  ХХІ  столітті. ООН  оголосила  2000-й  рік  “Роком  навчання жити разом”, а 16 листопада  проголошено  як  Міжнародний День толерантності,  який   щорічно  відзначається  в  усьому  світі.

Тренер: Що  таке  ТОЛЕРАНТНІСТЬ?

 ----  Співробітництво,  дух  партнерства.  Готовність миритися з  чужою  думкою;

----    Повага   людської  гідності;

----   Повага  прав  інших. Прийняття  іншого  таким, яким він є;

----   Здатність  поставити  себе  на  місце  іншого;

----   Повага  права  бути  іншим;

----   Визнання  рівності  інших;

----   Терпимість  до  чужих  думок,  вірувань  і  поведінки;

----   Відмова  від  домінування  шкоди  й   насильства.

Толерантність  ---  це  повага,  прийняття  і  розуміння  багатого  різномаїття   світової  культури.

 

Вправа «Чим ми схожі»

Мета: створення невимушеної, доброзичливої атмосфери в групі.

Час проведення: 10—15 хвилин.

 

Ведучий запрошує в коло (члени групи сидять колом) одного з учасників на основі якої-небудь реальної або уявної схожості з собою. Наприклад: «Таню, вийди, будь ласка, до мене, тому що у нас із тобою однаковий колір волосся (або ми схожі тим, що ми живемо на Землі, одного зросту тощо)». Таня виходить в коло і запрошує так само вийти кого-небудь із учасників.

Гра продовжується до того часу, поки всі члени групи не вийдуть у коло.

Вправа «Компліменти»

Мета: підвищення внутрішньогрупової довіри і згуртованості членів колективу.

Час проведення: 10—15 хвилин.

Матеріали: невеликий м'яч.

Ведучий пропонує учасникам придумувати компліменти одне для одного. Він кидає м'яч одному з учасників і говорить йому комплімент. Наприклад: «Дімо, ти дуже справедлива людина» або «Катю, у тебе чудова зачіска». Той, хто отримав м'яч, ки­дає його тому, кому хоче сказати свій комплемент і так далі. Важливо простежити, щоб комплімент був сказаний кожному учасникові.

 

Перегляд мультфільму «ПРОСТО ТАК»

        

Рефлексія

Який настрій викликав у вас цей мультик?

Чи можна назвати героїв фільму толерантними?

 

Вправа «Що таке толерантність»

Мета: дати можливість учасникам сформулювати «наукове» визначення толерантності; показати багато мірність поняття «толерантність».

Час проведення: 20 хвилин.

Матеріали: визначення толерантності.

Написати визначення так: на одній стороні аркуша слова «Толерантність — це...», а на другій — визначення. Перед початком гри аркуші прикріплюються на дошці так, щоб на лицьовій стороні було написано «Толерантність — це». Після виступів представників підгруп поверніть аркуші другою стороною.

Ведучий ділить учасників на групи по 3—4 особи. Кожній групі належить сформулювати в результаті «мозкового штурму» своє визначення толерантності. Включити в це визначення те, що, на думку учасників, є суттю толерантності. Визначення повинне бути коротким.

Після обговорення представник від кожної групи знайомить із визначенням усіх учасників. Після закінчення обговорення в групах кожне визначення виписується на дошці або на великому аркуші ватману.

Після того, як групи представлять свої формулювання, ведучий показує аудиторії наперед заготовлені визначення.

Учасники мають можливість ознайомитися з цими визначеннями і висловити своє ставлення до них. Ведучий ставить такі запитання:

  • Чим відрізняються визначення?
  • Чи є щось, що об'єднує якісь із запропонованих визначень?
  • Яке визначення найвдаліше?
  • Чи можна дати одне визначення поняттю «толерантність»? Примітка

 

Рефлексія

Під час обговорення звернути увагу на таке:

  •    поняття «толерантність» має багато аспектів;
  •    кожне з визначень виявило певну грань толерантності.

 

Вправа «Емблема толерантності»

Мета: продовжити роботу з визначення толерантності; розвивати фантазію, експресивні способи самовираження.

Час проведення: 20 хвилин.

Матеріали: папір, кольорові олівці або фломастери, ножиці, скотч.

Тренер. А зараз ми створимо емблему толерантності. Кожен спробує самостійно намалювати таку емблему, яку можна було б друкувати на суперобкладинках, політичних документах, національних прапорах.

Процес малювання займає 5—7 хвилин. Після завершення роботи учасники розглядають малюнки одне одного (для цього можна ходити по кімнаті).

Ознайомившись із результатами творчості інших, учасники повинні розбитися на підгрупи на основі схожості між малюнками.

Важливо, щоб кожен учасник самостійно ухвалив рішення про приєднання до тієї або іншої групи.

Кожна з підгруп повинна пояснити, що спільного є в їхніх малюнках, і висунути гасло, яке відображало б суть їхньої емблеми (обговорення — 3—5 хвилин). Потім провести презентацію емблем кожної підгрупи.

 

Вправа «Пантоміма толерантності»

Мета: продовжити роботу з визначенням толерантності; розвивати фантазію, експресивні способи самовираження.

Час проведення: 20 хвилин.

Матеріали: написані на окремих аркушах паперу декілька визначень толерантності; все, що може стати у пригоді для пантоміми, — моток мотузки, стрічка, приладдя для малювання.

Усі учасники розбиваються на 3—4 підгрупи (по 3—5 осіб). Кожна підгрупа отримує одне визначення толерантності (з вивішених на дошці).

Завдання полягає в тому, щоб пантомімою зобразити це визначення так, щоб решта учасників здогадалася, про яке саме визначення йдеться. Час на підготовку пантоміми — 5 хвилин.

Рефлексія

  • Яка пантоміма була найбільш «однозначною», і відгадати її було легко?
  • З якими труднощами зіткнулися групи в процесі створення  пантоміми?

Вправа «Корзина»

Мета: працювати з поняттям «толерантність» за допомогою асоціативного ряду; розвивати фантазію, творче мислення.

Час проведення: 15—20 хвилин.

Матеріали: корзина або пакет із дрібними предметами. Кількість предметів повинна перевищувати кількість учасників групи.

Ведучий проходить по колу з корзиною, в якій містяться різні дрібні предмети. Учасники, не заглядаючи в корзинку, беруть якийсь один предмет.

Коли всі готові, ведучий пропонує кожному знайти який-не-будь зв'язок між цими предметом і поняттям «толерантність». Розповідь починає той учасник, який першим отримав іграшку. Наприклад: «Мені дістався м'ячик. Він нагадує земну кулю. Думаю, що толерантність повинна бути поширена у всьому світі».

Рефлексія

 

Вправа «Межі толерантності людини»

Мета: ознайомити учасників з основними рисами толерантної людини; дати можливість підліткам оцінити ступінь своєї толерантності.

Час проведення: 15—20 хвилин.

Матеріали: бланки опитувальника для кожного учасника. (Бланк опитувальника з колонкою В на великому аркуші прикріплюють на дошку або стіну.)        Додаток 1

Учасники отримують бланки опитувальника. Ведучий по­яснює, що 15 характеристик, перерахованих в опитувальнику, властиві толерантній людині.

Інструкція. Спочатку в колонці А поставте: «+» напроти тих трьох рис, які, на вашу думку, у вас найбільше виражені; «0» напроти тих трьох рис, які у вас найменше виражені.

Потім у колонці В поставте: «+» напроти тих трьох рис, які, на ваш погляд, найхарактерніші для толерантної людини.

 

Цей бланк залишиться у вас, і про результати ніхто не дізнається.

На заповнення опитувальника дається 3—5 хвилин.

Потім ведучий заповнює наперед підготовлений бланк опитувальника, прикріплений на дошці. Для цього він просить під­няти руки тих, хто відзначив в колонці В першу якість. Число тих, хто відзначили, підраховують і заносять в колонку бланка. Таким же чином підраховують число відповідей по кожній якості. Ті три якості, які набрали найбільшу кількість балів, і є ядром толерантної особи (з погляду даної групи).

 

Учасники отримують можливість:

  1. Порівняти уявлення про толерантну людину кожного з членів групи із уявленням групи загалом.
  2. Порівняти уявлення про себе («+» у колонці «А») з портретом толерантної людини, створеним групою.

Рефлексія

 

  • Дехто з вас уперше познайомився з поняттям «толерантність». Яке з визначень толерантності викликало у вас найбільший відгук?
  • Які сторони й аспекти толерантності найбільше характеризують це поняття?
  • Чи актуальна тема толерантності, і якщо так, то чому?
  • У яких сферах життя проблема толерантності стоїть найгостріше?
  • Чи вдалося вам дізнатися про себе щось нове, раніше невідоме?
  • Чи модно бути толерантним?
  • Чи здійснились ваші очікування від заняття? Напишіть про це на дереві очікувань

 

 

 


Додаток1

ТОЛЕРАНТНІСТЬ – це…….

 

 

 

А

«+» напроти тих трьох рис, які, на вашу думку, у вас найбільше виражені; «0» напроти тих трьох рис, які у вас найменше виражені

В

поставте: «+» напроти тих трьох рис, які, на ваш погляд, найхарактерніші для толерантної людини.

 

1

Добрий

 

 

  1.  

Відмова  від  домінування 

 

 

  1.  

Чесний Порядний

 

 

  1.  

Ввічливий

 

 

  1.  

Чуйний

 

 

  1.  

Поважаю себе

 

 

  1.  

Терплячий

 

 

  1.  

Поважаю оточуючих

 

 

  1.  

Згоден на співробітництво

 

 

  1.  

Маю дух  партнерства

 

 

  1.  

Терпимість 

 

 

  1.  

Визнаю  рівність  інших

 

 

  1.  

Відмова  від  домінування  шкоди  й   насильства

 

 

  1.  

Готовність миритися з  чужою  думкою

 

 

  1.  

Співпереживання

 

 

 

doc
Додано
2 лютого 2019
Переглядів
1432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку