Тренінг для підлітків «Моя соціальна мережа підтримки»
Мета: налагодити позитивну взаємодію між однолітками, допомогти підліткам створити соціальну мережу підтримки, виявити ресурси для покращення емоційного стану, розвивати мислення та уяву.
Матеріали: стікери, кольорові олівці, фломастери, ручка, дошка Padlet, папір формату А4.
Час проведення: 1,5 - 2 години.
Категорія учасників: підлітки.
Хід заняття
Психолог. Доброго дня. Сьогодні ми спробуємо знайти відповідь на важливі питання та виклики долі, а саме: як подолати можливі життєві травмуючі ситуації, хто буде підтримкою для нас і кого підтримаємо ми самі.
Під час травмуючих подій з вами, підлітками, іноді стаються деякі психологічні зміни, про які ви повинні знати. Це - зміни в ставленні до себе (втрата інтересу до себе; відчуття самотності, непотрібності, непридатності; втрата самоповаги; зниження самооцінки, розчарування в собі); зміни в ставленні до інших людей, суспільства (відраза до людини, яка була причиною негативної ситуації; уникання від контактів і спілкування; недовіра до людей; образа на інших тощо); зміни в ставленні до життя (тривога за своє майбутнє і майбутнє близьких людей; втрата інтересу до життя; неможливість повірити в те, що сталося; відчуття втрати сенсу життя тощо).
Щоб своєчасно реагувати на ранні прояви і запобігти тривожності, страхам, негативним проявам у соціумі, я пропонує вам створити собі соціальну мережу підтримки та виявити ресурси для покращення емоційного стану. Тому сьогодні ми будемо створювати свою власну соціальну мережу підтримки. Пропоную спочатку познайомитись.
Мета: налаштувати учасників на роботу з теми, активізувати відчуття особистості.
Психолог. Пропоную почати з приємних слів та гарних побажань один одному. Ваше привітання має бути коротким, декілька слів. Зараз попрацюємо з уявою. Ви кидаєте уявний летючий диск «фризбі» і, поки він повертається до вас, говорите приємні слова: «Сьогодні хочу всім побажати…», «Бажаю моїм одноліткам…» або «Зичу вам гарного дня, приємних новин, цікавих зустрічей…».
Важливо щоб «фризбі кинув» кожен учасник тренінгу.
3. Вправа «Скарбничка правил роботи» (10 хвилин)
Мета: сприяти усвідомленню учасниками потреби у виробленні і дотриманні правил, за якими будується взаємодія людей у групі.
Психолог. Для того, щоб нам було комфортніше працювати в групі, давайте приймемо правила роботи:
- поважати думку іншого;
- говорити по черзі, не перебивати;
- говорити від себе;
- зберігати конфіденційність;
- бути активним;
- дотримуватись регламенту.
4.Вправа «Галявина очікувань» (15 хвилин)
Мета: навчити визначати і формулювати власні очікування учасників відповідно до мети.
Учасники тренінгу на дошці Padlet пишуть свої очікування від заходу та прикріпляють на «Галявину очікувань».
5. Міні –лекція (15 хвилин)
Мета: надання інформації про важливість підтримки один одного, позитивного ставлення до себе, навчити здобувачів освіти своєчасно реагувати не різні негативні прояви, підвищувати групову згуртованість.
Психолог. Мережа соціальної підтримки - це комплекс взаємопов’язаних стосунків, що допомагають кожному з нас долати щоденні життєві негаразди. Це той фізичний та емоційний комфорт, який дає нам наша сім’я, друзі, однолітки. Це усвідомлення того, що ми є частиною спільноти людей, які люблять, цінують і піклуються про нас. Мережа складається з осіб, яких ми регулярно бачимо і спілкуємося з ними. З людей, від яких ми географічно віддалені, проте на них можна покластися в разі необхідності. Така мережа має свій обсяг і структуру. Якщо ми підтримуєте контакт з людьми різних типів, то можемо сподіватися на різноманітні варіанти допомоги і підтримки. Людина, долучена до такої мережі, є більш стійкою до життєвих викликів, їй легше зберігати гарний настрій та внутрішню рівновагу.
6. Вправа «Соціальна мережа підтримки» (15 хвилин)
Мета: створення соціальної мережі підтримки, виявлення ресурсів допомоги підлітків.
Психолог. Як можна створити соціальну мережу підтримки?
1. Спочатку складіть список людей, до яких ви зможете звернутися за допомогою. До цього списку необхідно записати:
- членів вашої родини, з якими ви бачитеся регулярно;
- друзів, з якими ви часто зустрічаєтеся чи спілкуєтеся за допомогою різних Інтернет-ресурсів (мережі «Фейсбук», тощо), по телефону;
- сусідів, якщо ви постійно обмінюєтеся з ними візитами;
- однокласників, якщо ви часто контактуєте з ними;
- будь-яку людину, котра емоційно важлива для вас, хоча ви тимчасово не контактуєте з нею.
2. З'ясуйте для себе, чи існують якісь зв'язки між людьми, чиї імена ви записали.
3. Потім біля імені кожної людини, яку ви внесли до списку, зробіть позначку про те, який варіант кризової підтримки вона зможе вам надати. Варіанти підтримки можна позначити таким чином:
Е - емоційна підтримка; П - практична допомога;
Т - товариська підтримка; І - інформація та порада.
4. Після цього візьміть чистий аркуш паперу і складіть схему вашої мережі, позначаючи кодами чи асоціацією членів сім'ї, трикутниками - друзів і квадратами - однокласників. Поєднайте лініями тих людей, між якими існують будь-які зв'язки і які можуть надати вам схожі варіанти підтримки. Тепер у вас є схема вашої соціальної мережі підтримки, список людей, до яких ви можете звернутися за допомогою.
- Проаналізуйте, чи можете ви розраховувати на підтримку всієї мережі, чи тільки окремої її частини? Одні й ті ж самі люди використовуються для всіх чотирьох видів підтримки, чи ви розподіляєте навантаження? Роздуми над цими запитаннями дають змогу виявити ресурси допомоги.
Обговорення:
1.Чи легко було визначити людей, які на вашу думку входять до мережі підтримки?
2.Яких категорій людей у вас найбільше, а яких найменше?
3.Які можливості (ресурси) для себе ви знайшли?
Мета: покращення емоційного стану, командної взаємодії, розвиток уваги і творчої уяви, навичок розслаблення.
Психолог. У дні щоденних тривог, переживань у нашій уяві ми хочемо бачити образ красивої, затишної, безпечної вулиці, з красивими будинками, деревами та кущами, оповиту сонцем, де живуть щасливі люди. Пропоную всім разом скласти казку про самотнього равлика, який знайшов свою вулицю Підтримки. Я зараз почну, а ви продовжите.
В одному чудовому лісі на галявині жила родина равликів. Це була прекрасна галявина, де росли красиві квіти, маленькі й великі дерева, густі кущі. А ще - багато мешканців: птахи, комахи, ящірки, жуки, які розташувалися біля маленького озера. Всі вони були однією дружною сім’єю. Коли равлик став підлітком, він зовсім засумував. Йому набридло на собі все носити, стали дратувати мешканці, дитячі ігри та веселі посиденьки. Він вже подорослішав, тому хотілося нових вражень та нових друзів. Равлик підготувався, взяв рюкзак із необхідними речами та їжею, виліз зі свого безпечного будиночка, який слугував йому захистом від недругів, та пішов у невідомий світ. Він мандрував, співаючи улюблену пісеньку, аж раптом…..
А зараз кожен по черзі буде доповнювати один одного.
Після завершення казки психолог узагальнює вправу. Потім дає завдання намалювати равлика та створити уявну вулицю Підтримки.
Мета: розвиток уяви, групової взаємодії, покращення емоційного стану.
Психолог. Знову попрацюємо з уявою. Вам потрібно уявити себе атомами і по команді об’єднатися у молекули. Також оберемо ведучого, який подає команди. (Якщо гра проводиться онлайн, то учні записують на папері, з ким вони ввійшли до складу «молекул». Можна дати дітям завдання знайти щось спільне між ними тощо).
Підлітки уявляють, що вони «атоми», обхоплюють себе руками за плечі. «Атоми» постійно рухаються і час від часу об'єднуються в «молекули» за командою. Число «атомів» у «молекулі» визначає тренер-психолог. Якщо він говорить: «Три», «атоми» об'єднуються в «молекули» по три, якщо говорить: «Чотири», то по чотири. Учасники, об'єднані в «молекулу», утворюють коло, беручись за руки. Ведучий називає таку кількість «атомів молекули», яка дає змогу кожному учаснику ввійти до складу «молекули». Наприкінці гри ведучий називає число, що відповідає загальній кількості учасників.
Після руханки діти обговорюють емоційний стан.
Примітка. Психолог може брати участь у вправі разом з групою. Така гра може бути діагностичною та допомогти психологу визначити соціальні зв’язки у даному класі.
9. Рефлексія. Вправа «Емоційний ланцюжок» (10 хвилин)
Мета: навчитися переключати увагу, врівноважувати емоції учасників, налаштовувати на атмосферу приємного завершення тренінгу.
Всі учасники висловлюють свої емоції стосовно тренінгу, своїх очікувань, дякують один одному за гарну роботу, плідну співпрацю та дарують емоційний подарунок (усмішка, міміка обличчя, показати руками сердечко, супер або клас двома руками).
Список використаних джерел
Н. В. Оніщенко. – Х.: Право, 2014. – 584 с.
7. Шеремет О. Вийдемо зі стресу разом. Соціально-психологічний тренінг//Психолог. - №23-24 (263-264) 2007.
Інтернет-ресурси:
1.https://soulbooks.com.ua/ua/p230589565-metaforicheskie-assotsiativnye-karty.html
2. https://www.youtube.com/watch?v=oq8spe-xgA4