Тренінгове заняття для старшокласників
«Навички самостійного відновлення»
Мета: підвищення емоційної стійкості здобувачів освіти старшого шкільного віку, формування навичок самостійного відновлення та свідомого ставлення до своїх ресурсів (можливостей), встановлення довіри та взаєморозуміння між однокласниками, зняття емоційної напруги та скутості шляхом розслаблення, розвиток здатності до релаксації.
Матеріали: слайди із записами, стікери, плакат з правилами, ситуації, аркуші паперу А-4, фломастери, олівці, малюнки.
Час проведення: 2 години.
Хід тренінгу
Психолог. Жорстока реальність заполонила наше життя сьогодні. Ми з вами проживаємо новий досвід, вчимося по-новому виживати.
У цей непростий час дуже важливо знайти свій спосіб, щоб зміцнити здатність відновлюватися після негараздів, навчитися піклуватися про себе, розпізнавати негативні зміни в організмі, в поведінці, у спілкуванні з іншими, щоб вчасно попередити проблеми, які можуть виникати.
Після того, як відбулися травмуючі події, ваше тіло може відчувати сильні емоції, які, як хвилі в океані, приходять і накривають берег. Ці хвилі то накривають, то відступають назад в океан. Така метафора дуже доречна, коли ми говоримо про наш емоційний стан. Якщо вам погано, варто попросити про допомогу у рідних, вчителя, психолога. Навіть дорослим потрібна допомога в такий час, це все нормально при ненормальних обставинах. Разом ми обов’язково вистоїмо.
А зараз хочу вас запросити на тренінг, в якому поговоримо про те, як покращити емоційний стан під час навчання, проаналізуємо свої індивідуальні особливості, зробимо крок на шляху до формування позитивного ставлення до себе, сформуємо навички самостійного відновлення, зрозуміємо природу негативних проявів, попрактикуємося у виконанні дихальних вправ, помалюємо. Тож вперед до нового досвіду!
2. Вправа-знайомство «Футболка з іменем» (10 хвилин)
Мета: налаштувати учасників на роботу з теми, активізувати відчуття особистості.
Психолог. Уявіть собі, що сьогодні ви всі отримали в подарунок футболку з вашим ім’ям та фото на ній. Розкажіть, що це за фото, яка кольорова гама, які риси характеру, про кого це фото, тобто презентуйте себе.
Обговорення:
- Чи є такі учасники, в яких однаково збіглися кілька відповідей?
- Що цікавого ми дізналися один про одного?
3. Вправа «Наші правила» (5 хвилин)
Мета: вироблення та прийняття правил для ефективної роботи.
Психолог. Для того, щоб нам було комфортніше працювати в групі, давайте приймемо такі правила роботи:
- поважати думку іншого;
- говорити по черзі, не перебивати;
- говорити від себе (від 1-ї особи);
- зберігати конфіденційність;
- бути активним.
4. Очікування. Вправа «Інтерсіті знань» (15 хвилин)
Мета: навчити визначати і формулювати власні очікування учасників відповідно до мети.
Психолог. А зараз ми попрацюємо з уявою. Що роблять люди, коли чекають на потяг? Думають. Розмовляють. Читають книжки. Слухають аудіо. Правильно. Зараз ми будемо робити дещо схоже, а саме: уявно переходити зі станції на станцію і наповнювати наш потяг (психолог об’єднує учнів у 3 групи. Працюємо на платформі Zoom). Ви бачите три ватмани з назвами станцій: «Знати», «Уміти» та «Відчувати». Кожна група займає місце біля окремої станції і записує все, що очікує від тренінгу, а потім озвучує.
«Знати» - які нові знання ви б хотіли отримати.
«Уміти» - які навички хотіли б засвоїти.
«Відчути» - який новий досвід, які нові відчуття хотіли б пережити.
5. Вправа. «Чотири квадрата» (15 хвилин)
Мета: аналіз індивідуальних особливостей, формування позитивного ставлення до себе і прийняття себе, розвиток і підтримка толерантних стосунків з оточуючими.
Матеріали: аркуші паперу А4, лінійка, ручка.
Психолог. Візьміть аркуш паперу і розділить його на чотири квадрата. У кутку кожного квадрата поставте цифри 1, 2, 3, 4.
1 |
2 |
3 |
4 |
Тепер у квадраті 1 напишіть п’ять ваших якостей, які вам подобаються і які ви вважаєте позитивними. Можна назвати якості одним словом, наприклад, винахідливий. А можна описати їх кількома словами, наприклад, вмію по справжньому дружити.
Після того як завдання виконано, тренер пропонує заповнити квадрат 3. Напишіть у ньому п’ять ваших якостей, які вам не подобаються, які ви вважаєте негативними. Ви можете писати абсолютно щиро, якщо ви не захочете, ніхто не дізнається про те, що ви написали.
Після того, як заповнили квадрат 3, тренер пропонує: «Тепер уважно подивіться на якості, які ви записали в квадраті 3 і переформулюйте їх так, щоб вони стали виглядати як позитивні. Для цього ви можете уявити, як ці якості назвала б людина, яка вас любить і якій у вас подобається все. Запишіть переформульовані якості в квадраті 2».
Після того, як заповнений квадрат 2, тренер пропонує: «Тепер уявіть, що вас хтось дуже не любить, і тому навіть ваші позитивні якості він сприймає, як негативні. Подивіться на якості, записані в квадраті 1, переформулюйте їх в негативні (з точки зору ваших недругів) і запишіть в квадраті 4».
Після того, як всі квадрати заповнені, тренер пропонує: «А тепер прикрийте долонею квадрати 3 і 4 та подивиться на квадрати 1 і 2. Бачите, яка чудова людина вийшла!»
Тепер закрийте долонею квадрати 1 і 2 та подивіться на квадрати 3 і 4. З такою людиною складно спілкуватися.
А зараз подивіться в цілому на свій лист, адже насправді ви описали одні й ті ж якості. Це все ви, тільки з двох точок зору.
Намалюйте на перетині квадратів коло і напишіть в ньому велику букву «Я».
Обговорення. Бажаючі презентують свій чарівний квадрат.
Психолог. Ви зрозуміли, що всі ми різні, у нас є і позитивні, і негативні якості. Ми можемо бути лагідними, толерантними, а можемо бути злими, сердитими, наляканими. Для того, щоб зрозуміти природу негативних проявів, потрібно спочатку зрозуміти, чого ми насправді боїмося, що нам подобається, а що ні. Тобто потрібно вивільнити негативні почуття, а потім спробувати перетворити їх на можливості.
6. Вправа «Чого я боюся?» (10 хвилин)
Мета: визначення в учнів причин хвилювань.
Психолог. Діти, послухайте дані твердження, подумайте, оберіть відповідь, яка найбільше підходить саме зараз:
Я хвилююся з приводу свого навчання.
Я сильно нервую перед контрольною роботою і під час її виконання.
У мене часто болить голова або живіт.
Мені важко зосередитися.
Мені важко ухвалювати рішення.
Іноді мені важко знайомитися з новими людьми.
Я відчуваю, що на мене тиснуть інші люди.
Вночі я не завжди відпочиваю добре.
Думаю, я дуже багато хвилююся.
Дорослі дуже багато чого від мене чекають.
Я боюся помилятися.
Мені страшно залишатися наодинці.
Я боюся темряви/невідомого.
Обговорення. Чи схожі ваші проблеми? Чи багато хто з вас відповідав на запитання однаково?
Психолог. Людині властиво хвилюватися в ситуаціях, коли є якась невизначеність.
7. Вправа «Моя школа зараз» (10 хвилин)
Мета: можливість озвучити свою думку про школу і побачити позитивне в новій ситуації, навчитися конструктивно ставитися до шкільних проблем.
Психолог. У житті нам постійно доводиться звикати до чогось нового. Ви вже відчули, що навчання відрізняється від того, що було раніше. Дистанційне навчання має свої плюси й свої мінуси. Давайте поговоримо про те, що вам подобається в школі цього року, а що - ні.
Потрібно записати всі відповіді учасників. Бажано, щоб висловилися всі. Наприклад, вчитися стало складніше, невідомо коли дадуть світло, ніколи відпочити, ми майже не спілкуємося разом.
Обговорення.
1. Як ви думаєте, чи всі переживають однакові почуття стосовно школи?
2. Чому враження одних відрізняються від вражень інших? (тому що ми різні, неповторні).
8. Вправа «Подобається - не подобається» (15 хвилин)
Мета: проаналізувати емоційних стан учнів, вивчити можливі труднощі та знайти ресурси для відновлення.
Психолог. Я пропоную записати на аркуші паперу в лівій частині негативні відповіді, а в правій - позитивні на наступні запитання.
Ліва сторона аркуша.
А. Що мені не подобається в школі?
Б. Що мені не подобається вдома?
В. Що мені не подобається в житті?
Права сторона аркуша.
А. Що мені подобається в школі?
Б. Що мені подобається вдома?
В. Що мені подобається в житті?
Обговорення вправи. Важливо дотримуватися послідовності у відповідях та знаходити ресурси у позитивних результатах.
Психолог. Зараз кожен зачитає позитивні відповіді й скаже, які можливості для вас відкрилися.
9. Вправа «Мокрий собака» (10 хвилин)
Мета: зняття емоційної напруги та скутості шляхом розслаблення, спробувати на практиці елементи самостійного відновлення.
Психолог. Я хочу показати вам, як можна звільнитись від неприємних почуттів. Часто ми згадуємо про минулі неприємності та невдачі. Це забирає у нас багато сили, робить нас невпевненими у собі. Кожен із вас бачив, як обтрушується мокрий пес. Він трясе і спиною, і головою, і хвостом так, що вода летить на всі боки. Давайте зробимо, як він. Станьте так, щоб біля вас було достатньо місця, і почніть трясти долоні, лікті, плечі. При цьому уявляйте, як все неприємне - погані почуття, тяжкі турботи і погані думки про самого себе - злітає з вас, як вода з собаки. Потім обтрусіть свої ноги від носка до стегна. Потрясіть головою. Буде корисно, якщо ви будете видавати якісь звуки. Тепер струсніть обличчя і послухайте, як смішно змінюється ваш голос. Уявіть собі, як весь неприємний тягар злітає з вас, ви стаєте бадьорішими, веселішими.
Психолог. А зараз - дихальна гімнастика та рухові вправи.
1.Дихальна гімнастика: зробити підряд 3-4 глибоких вдихи; глибоко вдихнути через ніс, затримати повітря на кілька секунд і повільно видихнути повітря через рот – 5 разів.
2.Обнімашки: обняли себе за плечі руками навхрест, погойдалися вліво-вправо, як маятник, 10 разів.
3.Покажи силу: піднімаєте руки через сторони до рівня плечей. Напружуєте м’язи та стискаєте кулаки – 5 разів.
4.Потанцюй: руки опущені вниз, згинаєте і опускаєте то праву, то ліву руку – 6 разів.
5.Імітуєте рухи: нахил вперед, взяли сніжку, розігнулися, кинули 4 рази кожною рукою.
6.Присідання виконуєте 5 разів.
7.Віджимання від підлоги в упорі лежачи – 10-15 разів.
8.Зірка: підскочити догори, піднімаючи одразу дві руки, а ноги на ширину плечей – 10-15 разів.
9.Рівновага на одній нозі – по 2 хвилини на кожній.
10.Релаксація – занурюємося у себе на 1-2 хвилини у повній тиші.
https://www.youtube.com/watch?v=oq8spe-xgA4
11. Вправа «Плями» (20 хвилин)
Мета: навчити новим способам розслаблення, пошук ресурсів, зняття емоційного напруження.
Дітям потрібно взяти небагато фарби того кольору, якого хочеться, та капати на аркуш паперу. Потім треба домалювати будь-який позитивний образ. Наголосити, що всі плями індивідуальні та неповторні. Також ця вправа може виконуватися в парах. Один учасник бере небагато фарби того кольору, якого йому хочеться, і капає на аркуш паперу. Його партнер домальовує «пляму» до якого-небудь образу, потім вони міняються ролями.
Ця вправа сприяє налагодженню взаємодії між дітьми, крім того, вона володіє деякою діагностичною цінністю. Агресивні і пригнічені діти часто вибирають фарби темних кольорів. Вони «бачать» у «плямах» агресивні сюжети (бійку, страшне чудовисько). До агресивної дитини корисно посадити спокійну, яка малюватиме світлими фарбами і бачитиме приємні, спокійні сюжети.
Діти, схильні до гніву, обирають переважно чорну або червону фарбу. Діти з поганим настроєм віддають перевагу ліловим і бузковим тонам. Сірі та коричневі тони вибираються дітьми напруженими, конфліктними. Проте нерідко неможливо прослідкувати чіткий зв'язок між обраним кольором і психічним станом дитини, тому на основі малюнків не можна робити серйозних висновків, можна говорити лише про загальні тенденції, які допоможуть обрати вірний напрям роботи при поглибленій діагностиці. Обговорення вправи.
Примітка. Ця вправа виконується в парах, але, зважаючи на впровадження дистанційного навчання, можна проводити індивідуально. За інструкцією психолога учасники фарбами малюють плями, потім домальовують якісь образи. Після малювання психолог об’єднує дітей в пари у групі Viber, де вони обмінюються малюнками та обговорюють образи.
12. Вправа «Зворотній зв’язок» (10 хвилин)
Психолог. На початку тренінгу ви писали свої очікування, згадайте їх і висловіть свої враження від заняття. Чи справдилися вони? Які нові знання ви отримали, які навички засвоїли та який новий досвід додали до своєї інтелектуальної скарбнички?
13. Вправа «Віночок побажань» (10 хвилин)
Учасники тренінгу обмінюються побажаннями.
Список використаних джерел
Н. В. Оніщенко. – Х.: Право, 2014. – 584 с.
Інтернет-ресурси:
1.https://soulbooks.com.ua/ua/p230589565-metaforicheskie-assotsiativnye-karty.html
2. https://www.youtube.com/watch?v=oq8spe-xgA4