Тренінг для підлітків "Разом ми сильніше, разом цікавіше".

Про матеріал
Матеріал призначений для практичних психологів, класних керівників, соціальних педагогів. Існує різниця між такими поняттями як «команда» і «колектив» або «робоча група». Команда – це щось більше, ніж певна кількість людей. У команді існують взаєморозуміння, довіра, підтримка, згуртований колектив швидше вирішує будь-які завдання, команда працює краще, результативніше й ефективніше. Успіх будь-якої організації часто залежить від ефективності командної роботи. Командоутворення в процесі взаємодії відіграє ключову роль у досягненні цілей та розвитку організації, колективу. Але команда не може виникнути сама по собі, її треба сформувати, приклавши для цього достатньо уваги, часу і праці. Вміння працювати в команді – це soft skill із переліку «обов’язково», це вміння завжди залишатися конструктивним, дискутувати, але не доводити до руйнівного конфлікту, разом шукати сильні рішення, проявляти повагу до інших і викликати повагу до себе. Це корисні навички, особливо в сучасному світі, тож старшокласникам стануть у нагоді такі soft skills. Матеріал подано у вигляді тренінгу для підлітків на згуртування, командоутворення «Разом ми сильніше, разом цікавіше».
Перегляд файлу

1

 

                                       Тренінг для підлітків

на згуртування, командоутворення

«Разом ми сильніше, разом цікавіше».

 

Ціль: Створити умови активізації процесу успішного згуртування групи. Завдання: формування групових норм партнерського спілкування, вміння координувати спільні дії.


Правила групи:

1. Уважно слухати інших

2. Не заважати тому, хто говорить

3. Поважати думки інших

4. Я - висловлювання

5. Безоцінність суджень

6. Активність

7. Правило "стоп"

8. Конфіденційність

9. Регламент часу

Етапи та вправи.

І етап. "Знайомство".

Цілі: Орієнтація учнів на мету заняття;

         знайомство із учасниками;

         встановлення групових норм;

         створення робочої атмосфери групи.

 

Слово ведучого. Знайомство з групою, розповідь про цілі тренінгу, мотивація на групову роботу.

Знайомство, орієнтація учасників з метою занять, встановлення групових норм, створення робочої атмосфери групи.

Вправа "Снігова куля"(до 10 хв.)

Ціль: Сформувати та закріпити норми спілкування у групі (за іменами), встановити рівність позицій.

Хід вправи:

Перший учасник називає своє ім'я та суперсилу (якою хотів би володіти, пояснює чому саме цю суперсилу обрав), наступний – ім'я, суперсилу першого та своє ім'я та суперсилу, третій –   ім'я, суперсилу першого, другого та своє ім'я, суперсилу тощо.

 

Вправа «Наші очікування»

(кольоровий плакат «Веселка з метеликами») ( до 7хв.)

Ціль: З’ясувати очікування підлітків від тренінгу, їх сподівання, потреби.

Хід вправи: учасникам пропонують записати їх власні очікування, що саме  вони очікують сьогодні від зустрічі.

 

Вправа «Подарунок-побажання» (до 5 хв.).

 

Ціль: Створити невимушену, позитивну, емоційно сприятливу атмосферу у групі.

Хід вправи: у креативно оформленій коробочці презентуємо кожному учаснику цукерки з побажаннями.

 

Вправа «Батарейка» (до 5 хв.).

Ціль: Сформувати та закріпити навички самодіагностики.

Матеріали: роздруковані кольрові батарейки, маркери.

Хід вправи:

Виконується на початку зустрічі та завершенні зустрічі, для відстеження емоційного стану, рівня стресу, тривожності, впливу заняття на емоційний стан). (батарейка поділена  на 3 частини за відповідними % ).

 

Вправа «Інтерв'ю» (до 15 хв.).

 

Ціль: Розвиток навичок самопрезентації, емпатії, створення умов для довірчого спілкування, можливості краще пізнати одне одного, вміння слухати і чути іншого.

Хід вправи:

Об’єднати учасників у пари (краще із малознайомими партнерами), учасники витягають картинки тваринок і мають за зображенням на картинці знайти свою пару. У створених парах за 5 хвилин необхідно зібрати один про одного якнайбільше інформації. Тобто, провести таке собі своєрідне Інтерв'ю.  Можна на фліпчарті написати зразок декількох запитань, на які учасники мають дізнатися у свого партнера відповіді. Потім учасники представляють один одного всім присутнім.

 

ІІ етап. "Вчимося спілкуватися".

Цілі: створення дружньої атмосфери взаємодопомоги;

довіри;

доброзичливого та відкритого спілкування учнів один з одним у команді.

 

Вправа «Кулінарний креатив».

Ціль: розвиток креативу, творчості, вміння враховувати інтереси кожного у команді, виконувати колективні завдання.

Матеріали: фломастери, маркери, олівці та ватман.

Хід вправи: Усі учасники об’єднуються у дві групи. Кожній групі пропонується придумати та намалювати нову неіснуючу страву, склад якої задовольняв би побажанням та відповідав смакам усіх членів команди. Після чого кожна команда презентує свою страву.


Презентація страви за схемою:

Назва страви.

Склад страви – інгредієнти.

Процес приготування.

Форма подачі чи спосіб дегустації.

 

 

ВПРАВИ-РУХАНКИ:

Вправа «Цифри» (малюємо частинами тіла) (до 8 хв.).

Ціль: вправа на розслаблення, зняття м’язової напруги, зменшення втоми, синхронізацію півкуль,  енергетичній підзарядці, створення групової взаємодії та гарного настрою.

Хід вправи: група утворює коло, тренер пропонує групі намалювати цифри, але у незвичний спосіб – частинами тіла, учасники повторюють за тренером рухи (можна додатково включити ритмічну музику).

Вправа «Тітонька з Бразилії» (до 10 хв.).

Ціль: вправа на розслаблення, зняття м’язової напруги, зменшення втоми, синхронізацію півкуль, енергетичній підзарядці, створення групової взаємодії та гарного настрою.

Хід вправи: група утворює коло, тренер веде розповідь про свою тітоньку з Бразилії, описує її і супроводжує свою розповідь рухами, учасники повторюють за тренером рухи (можна додатково включити ритмічну музику).

 

Вправа: «Свічка-шеренга» (до 3 хв.).

Ціль: Вправа спрямована на формування командного духу. Знадобиться запалена свічка.

Матеріали: свічка, сірники.

Хід вправи: групу вишикувати у 2 шеренги (елемент змагання), дуже швидко передавати свічку один одному; той, хто передав свічку, має бігти у кінець шеренги. Якщо свічка згасне, то команда починає все спочатку. Цю вправу можна виконати кілька разів, поставивши перед підлітками завдання скоротити час на її виконання.

ВПРАВИ-НА ДИХАННЯ:

Вправа «Квітка-Свічка» (до 10 хв.).

Ціль: Це проста вправа на розслаблення, зняття тривоги та зменшення стресу, сприяє глибокому спокійному диханню.

Хід вправи: Уявіть, що у правій руці ви тримаєте свою улюблену квітку, яка має приєм­ний аромат, а у лівій – тримаєте запалену свічку. Повільно поверніть   обличчя до уявної квітки, зробіть вдих через ніс, й уявіть, що відчуваєте аромат вашої квітки. Повільно поверніть обличчя до уявної свічки і повільно видихніть через рот, наче задмухуєте запалену свічку. Змінюємо речі у руках (речі міняємо місцями). Повторіть кілька разів.

 

Вправа «Дихання за веселкою».

Ціль: В процесі виконання таких вправ відбувається активне насичення крові киснем. Як результат відзначають покращену роботу серцево-судинної системи, легенів, головного мозку, травної системи і легенів. Ці вправи допоможуть розслабитися і заспокоїтися.

Хід вправи: тренер пропонує уявити, що під час вдиху учасники підіймаються по веселці вверх до самої її середини, наче підіймаються на ліфті, а на 1 секунду затримуються на самій верхівці веселки, а потім – видихають і плавно наче з’їжджають по веселці вниз.

 

ІІІ етап. "Ми команда".

Згуртування групи;

формування почуття команди;

навичок взаємодії у команді (у групі);


Вправа «Вавилонська вежа ( до 15 хв.)».

Ціль: Формування вміння працювати у команді, знаходити собі місце у груповій роботі, висловлювати власну думку і приймати пропозиції інших, знаходити максимально ефективне спільне рішення.

Матеріали: скоч, ножиці та стос паперу чи газет.

Примітка: обов'язковою є рефлексія вправи. Група об’єднується у дві команди. Кожна команда отримує скоч, ножиці та стопку газет.

Хід вправи: Завдання: за 15 хвилин побудувати вежу, яка повинна бути якомога вищою і після завершення будівництва вежа має самостійно триматися хоча б 2 хвилини. Не можна використовувати інші предмети.

 

ВПРАВА: «Круп'яний оркестр» ( до 20 хв.).

Ціль: Формування вміння працювати у команді, знаходити собі місце у груповій роботі, знаходити максимально ефективне спільне рішення, створення позитивного настрою, розвиток творчих здібностей.

Матеріали: пластикові пляшки, горох, рис, гречка, кольорові повітряні кульки, стрічки, назви пісень.

Хід вправи: 1 частина.Тренер пропонує зробити найпоширеніший у Південній Америці шумовий інструмент маракас. Справжній маракас – це порожній гарбуз, усередину якого насипають горох. Ми зробимо маракас із невеликої пластикової пляшки. Насипте у пластикову пляшку гречану крупу або рис, або горох (від крупи залежить ступінь гучності інструменту), закрийте кришку.

І ... маракас готовий! У пляшку більше можна покласти горох, бубонці, бусинки, монетки і т.д. Можна поексперементувати і насипати різноманітні «дрібні предмети, що звучать», в залізні коробочки з-під цукерок і льодяників. Тоді звук буде дзвінкішим. Або в дерев'яні або картонні коробочки різного розміру та об'єму.

Створюємо 2 оркестри, кожен з яких використовуючи маракаси має зіграти мелодію пісні, яку загадає тренер. Інша команда має відгадати за мелодією загадану пісню.

2 частина. Використовуючи наповнення маракаса і повітряну кульку зробимо іграшку анти-стрес власними руками. В повітряну кульку пересипаємо з пластикової пляшки крупу, зав’язуємо кульку стрічкою. І наш антистрес готовий.

 

ІV етап. "Згуртування та довіра".

Цілі: формування довірчого спілкування та  ефективної взаємодії, 

вміння координувати спільні дії,

Вибір лідера команди

Вправа: «Моя сім'я» ( до 5 хв.).

Ціль: Формування вмінь злагодженої командної роботи, ефективної комунікації, знаходити максимально ефективне спільне рішення, створення позитивного настрою.

Хід вправи: Тренер пропонує розподілити між учасниками ролі членів родини: матір, батька, дітей, бабусь і дідусів, тіток і дядьків та інших родичів і розташувати їх так, ніби вони фотографуються на сімейне фото.

Рефлексія: Обговорення. Яку роль ви обрали чи вам запропонували (хто) і чому? Чому на фото ви саме на цьому місці?

V етап. «Підсумкова рефлексія»
 

Вправа «Батарейка».

Відстеження, порівняння, аналіз емоційного стану, (впливу заняття на емоційний стан) (батарейка поділена  на 3 частини за відповідними % ).

 

Підбиття підсумків тренінгу, заповнення анкет зворотнього зв'язку.

Д/З для учасників тренінгу: Зробити одне завдання з «Чек-листа турботи про себе».

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 листопада 2023
Переглядів
458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку