Тренінг для старшокласників "Мій вибір - моя майбутня професія"

Про матеріал
Продовжити знайомити учнів із правилами вибору професії, з психологічними, медико-фізіологічними й соціально-економічними аспектами професійного визначення.
Перегляд файлу

Тренінг для старшокласників (продовження)

Тема: «Мій вибір – моя майбутня професія»

 

                                   «Мета нашого життя –  бути щасливими»

                                                                                                            

                                   «Щастя – це коли вранці хочеться йти на роботу,

                                    а ввечері – додому»

                                                                                                  Народна мудрість

                                                                                                    

 

Мета: продовжити знайомити учнів із правилами вибору професії, з психологічними, медико-фізіологічними й соціально-економічними аспектами професійного визначення.

 

Хід роботи

 

Вступне слово

Психолог вітає учнів та повідомляє про початок тренінгу «Мій вибір – моя майбутня професія». Продовжуємо наш тренінг, що присвячений формуванню готовності самостійно й осмислено планувати, корегувати й реалізовувати перспективи свого професійного розвитку.

 

Актуалізація набутих знань

Пригадайте, коротко, про що ми говорили теоретично та виконували практично  на першому тренінгу.

 

Вправа «Знайомство. Новий я!»

Мета: познайомити учнів зі своїм новим профілем, створити у групі привітну,  доброзичливу атмосферу.

Хід вправи

Психолог пропонує учасникам по черзі назвати своє ім’я та закінчити фразу: «Я хочу бути…».

Обговорення: які ваші враження від виконання данного завдання? (підведення підсумків)

 

Переглянути відео «Професія моєї мрії»

 

Вправа «Правила»

Мета: визначити правила роботи групи, які будуть діяти протягом тренінгу

Хід вправи

Психолог. Хочу нагадати, що правила -  це певні форми поведінки, які в житті потрібні для того, щоб можна було порозумітися, спільно виконувати роботу й досягати ефективного результату.

Орієнтовні правила:

-бути ввічливим;

-позитивним;

- говорити від свого імені, про себе, свої враження і переживання;

- поважати думку іншого;

-бути активним;

-правило піднятої руки;

-зворотній звязок;

-правило «СТОП»;

-конфіденційності.

 

4. Вправа «Очікування»

Мета: визначити очікування учасників від роботи під час заняття

Хід вправи

Учні отримують стікери жовтого кольору (імітація «піщинок» символічного пісочного годинника), на яких  записують свої очікування від заняття.

 Психолог пропонує зачитати ці очікування, а потім прикріпити паперові «піщинки» у верхній частині намальованого  пісочного годинника.

Обговорення: як ви думаєте, для чого ми визначаємо наші очікування від сьогоднішнього заняття?

 

Практична вправа «Кожен є неповторним»

Мета: подолання упередженого ставлення до оточення; розуміння і прийняття кожного цінним, таким як він є; поважати думку та вибір іншого.

Психолог пропонує всім взяти одинакові аркуші паперу й одночасно виконати подані  дії:

- складіть аркуш навпіл і відірвіть верхній правий кутик;

- знову складіть навпіл та відірвіть правий верхній кутик;

- складіть аркуш знову навпіл і відірвіть лівий верхній кутик;

- розгорніть аркуш.

Обговорення: Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно?

Чому аркуші після відривання такі різні?

(Ми всі різні і водночас унікальні в цьому світі. Кожен робить свій вибір у житті, в усіх сферах і це є важливо, мати свою думку та відстоювати її.)

Це важливо зокрема і у виборі майбутньої професії.

 

Інформаційне повідомлення «СВІТ ПРОФЕСІЙ»

Мета: розповісти учням про основні вимоги професії до особи

Психолог. Світ професій дуже різноманітний та цікавий. Основні вимоги професії до особи представлені у таблиці ( Додаток 1)

 

Обираючи професію, ви повинні добре знати її суттєві, найбільш важливі характеристики, а саме: предмет праці, мета праці, умови праці та інше… ( Додаток 2)

 

ЗАКОДУЙ ПРОФЕСІЮ

Предмет праці:

Мета праці:

Засоби праці:

Умови праці:

Характер спілкування:

Відповідальність:

Особливості праці:

Типові труднощі:

Рівень підготовки до роботи:

 

Професіограма – документ у вигляді схеми, який описує особливості спеціальності, професії.

Щоб вибір професії був справді свідомим і вільним, необхідно враховувати такі фактори:

-інформованість про світ професій;

-знання своїх особистісних рис;

-уміння співвідносити особисті риси з вимогами, які висуває професія і спеціальність.

 

Вправа «Загальний ритм» (руханка)

Мета: згуртувати учасників та дати їм можливість розім’яти м’язи й відпочити

Хід вправи

Звучить музика. 1) Кожен учасник виходить у центр кола та  показує певний рух, потім всі разом у колі цей рух повторюють.

2) Всі учасники стають у коло, беруться за руки та роблять хвилю.

3) Учасники стоячи у колі почерзі, правою рукою  передають імпульс.

 

Діагностична робота. Методика  «Тип мислення»

Мета: діагностувати тип мислення старшокласників

Хід роботи

Психолог проводить діагностування за опитувальником (Додаток 3 Опитувальник типу мислення бланки для діагностики).

 

Обговорення:

Тип мислення – це індивідуальний спосіб перетворення інформації. Знаючи свій тип мислення, можна прогнозувати успішність у певних видах професійної діяльності.

 

1.Предметно-діюче мислення (П-Д) властиве людям справи. Про них, як правило, говорять «Золоті руки!» Вони краще засвоюють інформацію через рухи. Звичайно, вони мають гарну координацію рухів. Їхніми руками створений весь навколишній предметний світ. Вони водять машини, стоять біля верстатів, збирають комп’ютери. Без них неможливо реалізувати найбільш блискучу ідею. Цим мисленням володіє і багато видатних спортсменів, танцюристів.

2.Абстрактно-символічним мисленням (А-С) володіє багато з людей науки – фізики, математики, економісти, програмісти, аналітики. Люди з таким типом мислення можуть засвоювати інформацію за допомогою математичних кодів, формул і операцій, яких не можна торкнутися, чи уявити. Завдяки особливостям такого мислення на основі гіпотез зроблено багато відкриттів у всіх галузях науки.

3.Словесно-логічне мислення (С-Л) відрізняє людей з яскраво вираженим вербальним інтелектом (словесним). Завдяки розвиненому словесно-логічному мисленню вчений, викладач, перекладач, письменник, філолог, журналіст може сформулювати свої думки й донести їх до людей. Це вміння необхідне керівникам, політикам і суспільним діячам.

4.Наочно-образним мисленням (Н-О) володіють люди з художнім складом розуму, які можуть уявити й те, що було, і те, чого ніколи не було, - художники, поети, письменники, режисери. Також це архітектор, конструктор, дизайнер, художник, режисер.

5.Креативність (К) – це здатність мислити творчо, знаходити нестандартні рішення завдання. Креативністю може володіти людина з будь-яким типом мислення. Це рідкісна й нічим не замінна якість, що вирізняє талановитих і успішних людей у будь-якій сфері діяльності.

 

Інформаційне повідомлення.

Мета: надати учням практичні поради щодо збереження ментального здоров’я

Психолог. Для виконання будь якої професії ми маємо в першу чергу бути в ресурсі. Що це означає?

Маємо розуміти, що ідеального в цьому світі нічого і нікого немає і це нормально. У кожній спеціальності можуть бути труднощі, але ми уміло їх маємо переживати, долати.

Перше і найголовніше, це те, щоб вам подобалася обрана спеціальність.

Друге, ми маємо мати задатки і відповідний стан здоров’я, щоб її виконувати.

А з усім іншим ми зможемо впоратися, якщо наш організм буде балансувати у стані ресурсу, як психологічного (емоційного), так і фізичного  налаштування.

 

Бути в стані ресурсу, означає мати баланс та гармонію між духом, душею та тілом. Тоді ми зможемо долати життєві труднощі конструктивно з мінімальною шкодою для психологічного та фізичного здоров’я.

 

Для цього потрібно:

-Дотримуватися режиму дня, займатися спортом та мати здорове харчування

-Під час будь-якої роботи, концентруватися саме на діях, які виконуєш

-Спілкуватися про важкі життєві події з людиною якій довіряєш

-Створювати нові ритуали (читання вголос, обійми, нові цікаві справи, співи, відвідування улюблених місць, будь що…)

-Щоденне спілкування з рідними на різні теми (спільні прогулянки, фільми, ігри…)

-Підтримання емоційного зв’язку (зосередження на позитивних моментах, підтримка, добрі справи)

-Розвиток почуття гумору (посміхайтеся частіше, гумор має бути надихаючим, необразливим)

 

Інформаційне повідомлення. «Ринок праці»

Мета: готувати старшокласників до обґрунтованого вибору професії, що задовольнятиме як особисті інтереси, так і суспільні потреби; формувати готовність до різних варіантів самовизначення, вміння орієнтуватися в реальному суспільстві та прогнозувати зміни в ньому.

Психолог. Іншими словами  - «Попит на професію». Розглянемо рейтинг професій, яким він має бути за прогнозами через  5 років.

РЕЙТИНГИ ПРОФЕСІЙ

1.Айтішники, програмісти. Попит на все, що пов’язано з інформаційними технологіями з часом все більше зростає.

2.Фахівці в галузі туризму, менеджери готельно-туристичного господарства. Не вистачає висококваліфікованих спеціалістів. На туристичному ринку України зараз все більше міжнародних компаній, яким також потрібні достойні кадри.

3.Юристи. Ця професія завжди вважалась престижною. Але важливо мати справжнє покликання, щоб її виконувати.

4.Психологи та медичні працівники. Потреба в яких буде рости найсильніше, допомога постраждалим від війни, догляд вдома за літніми людьми або хворими, які потребують нагляду.

5.Інженери та архітектори. Починаючи від інженерів-проектувальників, конструкторів і закінчуючи керівниками технічної служби, начальниками виробництва.

6.Будівельні спеціалісти. Україна сьогодні відбудовується в умовах війни. Тому будівельники будь-якого профілю будуть потрібні у державі.

7.Дизайнери. Технологи з пошиття одягу і взуття. Зараз в умовах війни є великий попит, особливо на пошиття військової якісної амуніції.

8.Рекламісти. Найбільш перспективний напрям – інтернет-реклама і бренд-менеджмент (просування певних брендів).

9.Івент-менеджери. Люди, які займаються організацією заходів – починаючи від корпоративних вечірок і закінчуючи презентацією компаній на міжнародному рівні.

10.Маркетологи. Фахівці, які займаються аналітикою споживчого ринку та проектує стратегію просування товарів серед покупців.

 

 

Вихідне анкетування

Мета: вивчити рівень професійного розвитку старшокласників, проаналізувати

Психолог пропонує учням заповнити анкету «Мої професійні плани»

 

МОЇ ПРОФЕСІЙНІ ПЛАНИ

(Вихідне анкетування)

 

1.В  якому  класі Ви навчаєтеся? _______________________________

2.Ваша стать:

- жіноча;

- чоловіча.

3.Чи визначилися Ви на даний час з вибором майбутньої професії:

- так;

- ні.

4.Якщо так, то чи співпадає Ваш вибір з рекомендаціями батьків:

- так;

- ні;

- не знаю.

5.Як Ви готуєтеся до майбутньої трудової діяльності?

________________________________________________________________________________________________________________________

6.Зазначте, що Ви про себе знаєте:

- власні інтереси;

- свої здібності;

- стан свого здоров'я;

- свій темперамент;

- свій тип мислення.

7. На вашу думку, якщо ви визначилися з майбутньою професією, чи буде вона затребувана на ринку праці через 5- 10 років?

____________________________________________________________

8. Чи дізналися ви щось нове під час профорієнтаційних зустрічей? Що саме, конкретизуйте _________________________________________

____________________________________________________________

____________________________________________________________

9. Що вам найбільше запамяталось?

____________________________________________________________

10. Чи плануєте звернутися до психолога за додатковою консультацією?

-Так

-Ні

 

Вправа «Щире побажання»

Мета: підтримати один одного у власному виборі майбутньої професії та вселити віру в себе

Хід вправи

Кожен учасник, стоячи у колі, бажає сусіду щось на майбутнє, позитивного формату

 

Рефлексія

Мета: обговорити з учнями чи здійснилися їхні очікування; аналіз тренінгу, що кому найбільше запам’яталося, сподобалося; підведення підсумків.

Хід вправи

Психолог. Давайте підведемо підсумки, що кому найбільше запам’яталося, можливо хтось хоче поділитися висновками, які отримав від нашого сьогоднішнього тренінгу. Чи здійснилися ваші очікування?

 

А завершимо ми з вами наш тренінг методом  арт-терапії  - танцювальною  музикотерапією.

Пам’ятайте: ВИ МОЛОДЬ УКРАЇНИ, ЗА ВАМИ МАЙБУТНЄ

 

ТВОРИМО ЩАСТЯ ВЛАСНИМИ РУКАМИ (відео показ танцю)

Діти долучаються до танцю

 

Прощання.  Дякую всім за увагу та плідну працю. Давайте поаплодуємо один одному

                                                                                                                  Додаток 1  

 

Вид діяльності

Предмет праці

Основні вимоги

професії до особи

Приклади професії

                                   

Людина – людина

 

Виховання, навчання, управління, медичне, побутове, правове, інформаційне обслуговування

Людина, групи людей, коллектив, військові підрозділи, шкільні та навча

льні класи, групи дитячих садків

Здатність встано

влювати стосун

ки з людьми, до

помога в оволо

дінні основами наук. Охайність, пунктуальність, доброта, готовність прийти на допо

могу іншій людині, привітність, доброзичливість,

самокритика, самовладання, спостережливість, емоційна стійкість, розподіл уваги, логічність мисле

ння, високі показники пам’яті

Педагог, вихователь, перекладач, бібліотекар, лікар, медсестра, працівники міліції, суду, прокуратури, юрист, офіціант, стюардеса, продавець, адміністратор, екскурсовод, тренер, кореспондент тощо…

 

 

 

Вид діяльності

Предмет праці

Основні вимоги

професії до особи

Приклади професії

 

Людина – техніка

 

Створення, монтаж, складання, експлуатація,

управління, ремонт

Машини, механізми, агрегати, технічні системи, об’єкти,  транспортні засоби

Значні вимоги до зорового сприймання, високий інтелект, хороша координація рухів, точність, технічне мислення, стійкість нервової системи, витримка, стійкість уваги, здатність до її розподілу і переключення, високі показники оперативної, зорової пам’яті, організованість, цілеспрямованість, витривалість, самоконтроль, врівноваженість

Електромонтажник, інженер-електрик, регулювальник радіоелектронної апаратури та приладів, радіоінженер, слюсар, токар, фрезерувальник, шахтар, водій транспортних  засобів, ткач, складальник взуття, будівельник, машиніст крана тощо…

 

 

 

 

 

 

Вид діяльності

Предмет праці

Основні вимоги

професії до особи

Приклади професії

 

Людина – природа

 

Вивчення, дослідження, добування,

вирощування, догляд, профілактика захворювань

Обєкти живої та неживої природи, земля, атмосфера, корисні копалини, рослини, тварини, біологічні процеси

Здатність виявляти причинно-наслідкові звязки, аналітичне мислення, вміння передбачати та оцінювати мінливі  природні фактории, знання природної системи, багата уява, оперативне мислення, спостережливість, наполегливість, відповідальність, стійкість, розподіл та довільне переключення уваги, наочно- образна та зорова пам’ять

Гідромеліоратор,

Геолог, агроном, селекціонер, садівник, рибалка, зоотехнік, ветеринарний лікар, фізіолог, біохімік, лісник, фермер, формувальник ковбасних виробів, технік-топограф, океанолог тощо

 

 

 

 

Вид діяльності

Предмет праці

Основні вимоги

професії до особи

Приклади професії

 

Людина – знакова система

 

Обчислення, підрахунки, виконання креслень, схем, переклади текстів з однієї мови на іншу, упорядкування, збирання, аналіз та зберігання інформації, ведення записів

Тексти, цифри, формули, мови, коди, умовні позначення, поняття, звукові сигнали, креслення, карти, схеми

Високі вимоги до точності зорового сприймання та його обєму, концентрація уваги, довгочасна пам’ять, логічне мислення, зорові уявлення, вміння аналізувати та узагальнювати інформацію, емоційна стійкість, терпіння, самовладання, точність рухів, відповідальність, організованість

Оператор ЕОМ, радист, телеграфіст, бухгалтер, економіст, конструктор, геодезист, бібліограф, лінгвіст, перекладач, історик, метролог, математик, топограф, програміст, філософ тощо…

 

 

 

 

 

 

Вид діяльності

Предмет праці

Основні вимоги

професії до особи

Приклади професії

 

Людина – художній образ

 

 

Художнє відображення дійсності, проєктування, моделювання, відтворення, створення образів, виготовлення художніх виробів, копіювання

Художній образ, музика, предмети образотворчого мистецтва, скульптура, літературні твори, технічна та прикладна естетика

Добре розвинений художній смак, розвинене просторове мислення, концентрація та стійкість уваги, спостережливість, творча уява, образнее мислення, емоційність, наочно-образна пам’ять, здатність до перевтілення, яскравість зорового сприймання, точність сприймання кольору та відтінків

Маляр, реставратор, архітектор, дизайнер, скульптор, мистецтво- знавець, художник- модельєр, паркетник, ювелір, фотограф, письменник, актор, журналіст, перукар, хореограф, балетмейстер, кондитер, кінорежисер тощо…

 

 

 

 

                                                                                                                 Додаток 2 

                                            СХЕМА АНАЛІЗУ ПРОФЕСІЙ

Предмет праці (або об’єкт праці – те, на що направлена дія при виконанні роботи):

1) тварини, рослини, мікроорганізми (природа);

2) матеріали;

3) люди (діти, дорослі);

4) техніка, транспорт;

5) знакові системи (тексти, інформація в комп’ютерах…);

6) художній образ, предмети мистецтва;

7) наука.

Мета праці:

1) контроль, оцінка, діагноз;

2) освітня;

3) пошукова, винахідлива;

4) транспортування;

5) обслуговування;

6) власний розвиток;

7) створення чогось нового.

Засоби праці (те, завдяки чому робітник діє на предмет праці):

1) ручні й прості пристосування;

2) механічні;

3)автоматичні;

4) функціональні (мовлення, інтонація, міміка, зір, слух…);

5) теоретичні (інтелект, знання, способи мислення);

6) переносні або стаціонарні засоби.

Умови праці:

1) побутовий мікроклімат;

2) великі приміщення з людьми;

3) звичайний виробничий цех;

4) незвичайні виробничі умови (особливий режим вологості, температури, стерильність);

5) екстремальні умови (ризик для життя й здоров’я);

6) робота на відкритому повітрі;

7) робота сидячи, стоячи, у русі;

8) домашній кабінет;

9) поїздки, відрядження;

10) вишукані стосунки.

Характер спілкування:

1) мінімальне спілкування (індивідуальна праця);

2) клієнти, відвідувачі;

3) звичайний колектив (ті самі обличчя);

4) робота з аудиторіями;

5) виражена  дисципліна, субординація в праці;

6) вишукане спілкування.

Відповідальність:

1) матеріальна;

2) моральна;

3) за життя, здоров’я  людей;

4) невиражена відповідальність.

Особливості праці:

1) велика зарплата;

2) пільги;

3) «спокуси» (можливість отримання хабара);

4) вишукані стосунки, зустрічі зі знаменитостями;

5) часті відрядження;

6) закінчений результат праці (можна помилуватися).

Типові труднощі:

1) нервова напруга;

2) профзахворювання;

3) поширено мат і лихослів’я, грубість;

4) можливість опинитися за гратами (у в’язниці);

5) невисокий престиж роботи.

Рівень підготовки до роботи:

1) без фахової освіти (після школи);

2) початкова професійна освіта (ПТУ);

3) середня професійна освіта (технікум);

4) вища професійна освіта (вуз); 5)учений ступінь (аспірантура).

                                                                                                         Додаток 3

 

ОПИТУВАЛЬНИК ТИПУ МИСЛЕННЯ

 

1. Мені легше що-небудь зробити самому, ніж пояснити іншому.

2. Мені цікаво встановлювати комп’ютерні програми.

3. Я люблю читати книги.

4. Мені подобається живопис, скульптура, архітектура.

5. Навіть у налагодженій справі я намагаюся щось поліпшити.

6. Я краще розумію, якщо мені пояснюють на предметах або малюнках.

7. Я люблю грати в шахи.

8. Я легко викладаю свої думки як в усній, так і в письмовій формі.

9. Коли я читаю книгу, я чітко бачу її героїв і описувані події.

10. Я бажаю самостійно планувати свою роботу.

11. Мені подобається все робити своїми руками.

12. У дитинстві я створював(-ла) свій шифр для листування із друзями.

13. Я надаю великого значення сказаному слову.

14. Знайомі мелодії викликають у мене в голові певні картини.

15. Різноманітні захоплення роблять життя людини багатшим і яскравішим.

16. При вирішенні завдання мені легше йти методом спроб і помилок.

17. Мені цікаво розбиратися в природі фізичних явищ.

18. Мені цікава робота ведучого теле- і радіопрограм, журналіста.

19. Мені легко уявити предмет або тварину, яких немає в природі.

20. Мені більше подобається процес діяльності, ніж сам результат.

21. Мені подобалося в дитинстві збирати конструктор.

22. Я віддаю перевагу точним наукам (математиці, фізиці).

23. Мене захоплює точність і глибина деяких віршів.

24. Знайомий запах викликає в моїй пам’яті минулі події.

25. Я не хотів (-ла) би підкоряти своє життя певній системі.

26. Коли я чую музику, мені хочеться танцювати.

27. Я розумію красу математичних формул.

28. Мені легко говорити перед будь-якою аудиторією.

29. Я люблю відвідувати виставки, спектаклі, концерти.

30. Я сумніваюся навіть у тому, що для інших очевидно.

31. Я люблю займатися рукоділлям, щось майструвати.

32. Мені цікаво було б розшифрувати древні тайнописи.

33. Я легко засвоюю граматичні конструкції мови.

34. Я згодний із твердженням, що краса врятує світ.

35. Не люблю ходити тим самим шляхом.

36. Справжнє тільки те, до чого можна доторкнутися руками.

37. Я легко запам’ятовую формули, символи, умовні позначки.

38. Друзі люблять слухати, коли я їм щось розповідаю.

39. Я легко можу уявити в образах зміст розповіді або фільму.

40. Я не можу заспокоїтися, поки не доведу свою роботу до досконалості.

 

П-Д

А-С

С-Л

Н-О

К

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 грудня 2024
Переглядів
82
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку