розроблений для проведення позакласного заходу з інформатики в рамках "Дня безпечного Інтернету" та спрямований на підвищення рівня інформованості, виховання свідомого ставлення учнів про безпечне використання Інтернету та мобільних телефонів
Мета: підвищення рівня інформованості, виховання свідомого ставлення учнів про безпечне використання Інтернету та мобільних телефонів, розвиток творчої активності, розширення світогляду
Вікова категорія: учні 9 – 11 класів
Орієнтовна тривалість: 45 хв
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
№ |
Структура |
Вправа |
Ресурсне забезпечення |
|
Вступ |
|
|
|
Знайомство
|
Вправа 1. «Малюнок на тему «Моє ім’я» |
Кольорові олівці, аркуші паперу |
|
Очікування |
Вправа 2. «Веселка» |
Стікери |
|
Основна частина |
Вправа 3. «Колаж» |
Газети, журнали, ватмани |
|
Підсумки |
Вправа 4. «Сенкан» |
Стікери |
ХІД ЗАНЯТТЯ
1. ВСТУП
Інтернет – найпотужніша глобальна мережа, яка об’єднує комп’ютери, розташовані в усьому світі. Сьогодні більшість людей не уявляють свого життя без використання Інтернету, а кількість користувачів Всесвітньої мережі стрімко зростає. І це цілком логічно. Можливість зв'язуватися один з одним за допомогою мережі зробила наше життя кращим. Завдяки Інтернету члени сімей, що знаходяться за тисячі кілометрів один від одного, можуть спілкуватися в режимі онлайн, молоді люди можуть ділитися ідеями з однолітками, які перебувають на іншому кінці планети, і для цього їм не треба купувати квиток на літак. З кожним новим користувачем, які виходять в Інтернет (а за деякими даними, в найближчі 20 років on-line - спільнота виросте ще на 5 млрд людей), зростає значення і потенціал цієї мережі.
В останні роки ми стали свідками того, як Інтернет перетворюється на віртуальну міську площу, в простір, де люди можуть висловлювати ідеї і займатися громадською діяльністю без звичних фільтрів національного телебачення чи газет. Ми бачимо, яку важливу роль Інтернет грає в сфері комунікацій: ми знімаємо гроші з банкоматів, прокладаємо маршрути, шукаємо хороші ресторани, дізнаємося, на який фільм сходити, - всі ці дії залежать від інформаційних технологій.
Але, на жаль, у більшості українців досить легко виманити пароль від пошти або спонукати дати доступ до власної інформації в соціальній мережі. 92% українців знають тільки базові речі про те, як захистити себе в Інтернеті, і тільки 8% розуміють, як можна захиститися від таких кіберзагроз, як фішинг, крадіжка особистих даних та інших видів шахрайства в мережі. Такі висновки дослідження Майкрософт України про рівень комп'ютерної безпеки в Україні. За результатами дослідження, вже багато українців вміють використовувати брандмауер, антивірусні програми і створювати "сильні" паролі, 87% українських користувачів Інтернету встановлюють антивірусні програми, 63% - регулярно оновлюють програмне забезпечення. Проте їм не вистачає знань про інструменти, які допомагають захиститися від загроз соціальної інженерії – виманювання конфіденційної інформації шахраями, одним з видів якого є фішинг.
Враховуючи все це, не дивно, що уряди задумались над необхідністю і способами регулювання діяльності в мережі. Сполучені Штати вважають захист свободи Інтернету пріоритетним завданням. На конференції зі свободи Інтернету в грудні 2011 року держсекретар Хілларі Клінтон сказала: «Чим більше людей в мережі, чим інтенсивніше вони обмінюються ідеями, тим ціннішою мережа стає для всіх інших користувачів. Таким чином, всі користувачі, приймаючи мільйони індивідуальних рішень в пошуках інформації або при обміні нею, підстьобують інновації, сприяють суспільній дискусії, втамовують свою спрагу знань і спілкуються один з одним ... Але, коли ідеї блокуються, інформація стирається, дискусії згортаються і обмежується право людей на вибір, простір Інтернету звужується для всіх нас».
Найбільшою популярністю серед підлітків користуються соціальні мережі. За даними спостереженнями Microsoft, 52 % дітей виходять в Інтернет, в першу чергу для спілкування в соціальних мережах.
2. ЗНАЙОМСТВО
Вправа 1. «Малюнок на тему «Моє ім’я»
Мета: подальше знайомство учасників, зняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття.
Учасникам пропонується подумати і намалювати своє ім’я, у вигляді символів, образів.
Обговорення:
3. ОЧІКУВАННЯ
Вправа 2. «Веселка»
Мета: Визначити очікування учасників групи.
Учасникам роздаються стікери і пропонується записати, чого вони очікують від заняття, а потім наклеїти їх на плакат із зображенням спектра кольорів.
4. ПРАВИЛА РОБОТИ
Мета: визначити правила роботи групи та встановити певні обмеження та комфортні умови для роботи учасників.
Вироблення і дотримання правил, які допоможуть у проведенні заняття:
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Дискусія
Кожен користувач Інтернету повинен знати, що таке основні джерела небезпеки, що йому загрожують. Це, насамперед діяльність хакерів, а також віруси та спам.
Ви вже дорослі юнаки та дівчата, стоїте на порозі самостійного життя. Тож дуже важливо у вашому віці мати свою точку зору та вміти уникнути нав’язування чужої думки в будь-якій галузі, починаючи від соціальної та закінчуючи політичною. Для цього використовуються дискусії та дебати. Вам пропонується об’єднатися у дві групи і працювати над проектами: «Інтернет - «за» і «проти».
Вправа 3. «Колаж»
Мета: виявити, наскільки тема безпеки в Інтернеті висвітлюється в ЗМІ та довести корисність розповсюдження інформації
Учасникам роздаються газети, журнали та ватмани, на яких вони створюють колажі
Захист проектів.
Вироблення правил поводження в соціальних мережах та порівняння з уже існуючими.
5. ПІДСУМКИ
Вправа 4. «Сенкан»
Мета: підведення підсумків заняття.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.
ДЖЕРЕЛА: