Тренінг «Екологічні проблеми мого селища» має на меті формувати екологічні, соціальні, комунікативні компетентності учнів; розвивати критичне мислення; виховувати екологічну культуру та культуру спілкування; створити атмосферу, що сприяє осмисленню проблем впливу людини на біосферу та шляхів їх подолання; сприяти розвитку психоемоційної сфери.
Матеріал тренінгу може бути використаний як на уроках біології, екології, так і в позаурочній діяльності для різних вікових категорій дітей середньої та старшої школи з використанням краєзнавчого матеріалу.
Тренінг
«Екологічні проблеми мого селища»
Мета: формувати екологічні, соціальні, комунікативні компетентності учнів; розвивати критичне мислення; виховувати екологічну культуру та культуру спілкування; створити атмосферу, що сприяє осмисленню проблем впливу людини на біосферу та шляхів їх подолання; сприяти розвитку психоемоційної сфери.
Ресурсне забезпечення: ватмани, маркери, стікери, папір, скотч, «Дерево очікувань» (плакат «Дерево сподівань»), годинник, чисті бейджики.
Структура тренінгового заняття
№ з/п |
Вправи та завдання |
Оріонтовна тривалість, хв |
1 |
Вправа «Знайомство» |
3-4 |
2 |
Вправа «Мої очікування» (початок вправи) |
2 |
3 |
Вправа «Мозковий штурм» |
5-6 |
4 |
Розробка проектів |
15-20 |
5 |
Презентація і захист проектів групами |
15-20 |
6 |
Театралізована демонстрація проблеми |
5-6 |
7 |
Зачитування притчі «Людина і скеля» та її обговорення |
8-10 |
8 |
Вправа «Мої очікування» (завершення вправи) |
5 |
9 |
Вправа «Тепер я зможу» |
5 |
Питання для обговорення
1. Споживання продуктів, використання та економія природних ресурсів.
2. Втручання людини в живу природу.
3. Проблема побутових відходів.
4. Забруднення середовища (води, повітря, ґрунту).
Діяльність учасників:
• захист власної позиції;
• справедлива критика тверджень, виявлення та корекція хибних уявлень;
• аналіз тверджень (висловів, притчі);
• визначення головних і другорядних проблем;
• робота в групах зі створення проектів;
• презентація (захист) проектів.
Хід тренінгу
1. Мотивація заняття
Для мотивації тренер зачитує поетичні рядки з уривка «Пісні про себе»
Я вірю, що зелень трави
гідна краси зірок,
І що не гірші від них
мурашка і яйце перепілки,
І що лісова жаба — теж
незрівнянний шедевр,
І лось, що похмуро жує,
перевершує будь-яку статую ...
А миша — це диво, що може
вразити мільйони невірних.
В. Вітмен
2) Знайомство.
2.1. Вправа «Подарунок»
Проводиться з метою створення сприятливого психоемоційного клімату.
Учні стають у коло і беруться за руки, потім по черзі кожен називає своє ім'я і каже, що він сьогодні хотів би подарувати всім (я — Іванна, сьогодні я хотіла би вам подарувати чисте лісове повітря; я — Сергій, сьогодні я дарую вам безхмарне небо тощо);
2.2. Об'єднання учнів у групи. Учнів можна об'єднати за порами року.
2.3. Складання правил роботи в групі
Учням пропонується запропонувати правила для роботи в групі. Учасники тренінгу пропонують, а тренер записує на заздалегідь заготовленому ватмані (або дошці).
Наприклад
• Не шуміти.
• Працювати організовано.
• Вимкнути мобільні телефони.
• Не перебивати того, хто говорить.
• Не критикувати нетактовно.
• Не насміхатися з виступів інших груп.
• Дотримуватися часових обмежень під час виступів.
• Бути толерантними до інших учасників.
2.4. Обговорення завдань тренінгу .
Тренер коротко ознайомлює учасників з темою і ходом тренінгу.
Наш тренінг сьогодні буде присвячений проблемам забруднення середовища у нашому селищі.
3. Вправа «Очікування»
3.1. Учасники тренінгу пишуть на стікерах свої очікування (сподівання) від заняття і прикріплюють їх на «Дерево очікувань» (не зачитуючи вголос).
3. 1. Обговорення вислову до теми тренінгу.
«Біосфера схожа на скатертину-самобранку, а охорона природи — це така організація нашої роботи, яка дозволяє нам користуватися цією скатертиною постійно. До того часу, поки на чарівній скатертині з'їдено не все, а те, що залишилося, споживається в розумних межах, вона як і досі частуватиме нас усе новими й новими стравами. Якщо людина хоче повною мірою користуватися дарами землі, не призводячи до її зубожіння, вона повинна берегти біосферу» (за матеріалами ЮНЕСКО).
4. Вправа «Мозковий штурм».
4.1. Визначення основних проблем забруднення довкілля на території селища.
Кожна група (на стікерах) записує основні проблеми.
Наприклад
• Погана якість питної води і стану водоканалізаційної системи селища;
• Забруднення водойм селища побутовими відходами, відходами підприємств.
• Нагромадження сміття і організація стихійних сміттєзвалищ.
• Зникнення видів рідкісних рослин і тварин у лісах краю:
• Вирубування лісу на околицях селища.
• Зменшення зелених зон відпочинку на території селища.
• Збереження природних ресурсів.
4.2. Вибір найголовнішої проблеми.
Учасники тренінгу одержують номерки від 1 до 10 і розставляють проблеми від найважливішої до менш важливої, обирають одну, над якою вони будуть працювати сьогодні (групи можуть обрати різні проблеми або одну глобальну і розділили її на менші).
5. Створення міні-проектів.
5.1. Обговорення проблеми, збір інформації (дозволяється спілкуватися з учасниками інших груп, радитися з тренером).
5.2. Створення групового проекту (малюнка, схеми, таблиці), який покаже важливість цієї проблеми, необхідність її розв'язання та можливі шляхи її подолання.
6. Презентація і обговорення проектів.
Після презентації проекту учні відповідають на запитання членів інших груп.
Наприклад \
Групи обрали «Проблему збереження природних ресурсів». Вони складають проект, у якому відображають причину виникнення та можливі наслідки цієї проблеми. Обговорюють і розробляють шляхи подолання її на рівні людини-споживача (а не держави). Створюють загальну схему або малюнок, який показує, як від багатств природи залишаються пустирі, від ходи, сміттєзвалища тощо.
Можна поділити цю проблему на більш конкретні, над якими працюють окремі групи: збереження газу, світла, води, ґрунту, повітря, корисних копалин, видів рослин і тварин, лісів тощо.
Група 1 — Розв'язання проблеми економії газу.
Для збереження газу слід: кип'ятити невеликі порції води для чаю чи кави (а ми зазвичай кип'ятимо повний чайник); якщо у вас газова колонка для підігріву води — мийтеся під душем, а не у повній ванні (економія і газу для нагрівання води, і води); обов'язково утеплюйте вікна та двері на зиму (збереження тепла — збереження газу); не залишайте ввімкнену газову плиту; грійте їжу порціями; якщо ваші газові прилади пропускають газ або ви почули запах газу на вулиці — обов'язково звертайтеся у аварійну службу; ставте газовий котел на економний режим роботи, а коли ідете з дому на певний час вимикайте газові прилади.
Група 2 — Розв'язання проблеми забруднення та економії води.
Для зменшення забруднення води та її економії слід:
• зменшити використання мийних засобів;
• не допускати протікання кранів;
• у разі виявлення проривів труб водогону терміново звертатися в аварійну службу;
• не скидати відходи у річки та ставки (не мити авто, не прати килими тощо);
• не поливати питною водою грядки (використовувати доівову або технічну воду);
• прати в машинах при економному режимі витрати води;
• митися під душем;
• якщо їдете з дому — перекривати воду для уникнення протікань і проривів; .
• не набирати воду у ванну про запас без потреби;
• розчищати джерела.
Група 3 — Розв'язання проблеми збереження лісів і квіткових рослин.
Для збереження лісів і квітів селища:
• під час прогулянки до лісу, луки, парку не рвати дикорослих видів, особливо первоцвітів;
• не ламати гілок дерев;
• не псувати дерев надписами, зробленими ножем;
• влітку не розпалювати вогнища в лісі;
• під час сокоруху не пошкоджувати кору дерев (не точити березовий сік);
• висаджувати рослини у квітниках;
• вирощувати кімнатні та балконні рослини;
• насаджувати дерева на пустирях, незайманих територіях, біля багатоповерхових будинків, на вулицях;
• економити папір: дописувати зошити до кінця, аркуші використовувати листки з обох боків, здавати макулатуру, для бутербродів брати не папір, а бутербродницю.
Група 4 — Розв'язання проблеми економії електроенергії.
Для збереження ресурсів та економії електроенергії необхідно:
• використовувати енергозберігаючі лампочки, лампи денного світла, світильники;
• не вмикати електрику, поки в кімнаті світло;
• регулярно мити вікна дай кращого пропускання сонячних променів;
• використовувати жалюзі, що регулюють освітлення;
• вимикати світло, телевізор, магнітофон, коли виходите з кімнати на певний час;
• якщо бачите, що вдень світять лампочки вуличного освітлення — телефонуйте до електромережі;
• не залишати на ніч і вдень увімкнуте світло в кімнатах;
• ставити електроприлади (пральні машини, холодильники) на економний режим витрати електроенергії;
• електрочайник кип'ятити не повний, а по потребі;
• ощадливо використовувати гарячу воду та гріти їжу порціями.
6. Театралізована демонстрація проблеми
Групи отримують завдання (у ході рольової гри, гри-демонстрації, вистави, пантоміми) продемонструвати можливі наслідки екологічної проблеми, яку вони розв'язували.
7. Зачитування й обговорення притчі «Людина і скеля»
7.1. Текст ділимо на 2 частини. Спочатку тренер зачитує початок, а групи одержують завдання скласти закінчення і зачитати його.
Після цього тренер зачитує фінал притчі й обговорити її, порівнявши з історіями, які придумали для фіналу учні.
Людина і скеля
Людина блукала по білому світу, шукаючи собі прихистку для щасливого життя, щоб і ситно на тій землі було, і красиво навкруги. Одним словом, вона хотіла насолоджуватися земним життям і просила у Бога, щоб Він їй у цьому допоміг.
Перейшла Людина спекотні і мертві пустелі, знесилила і сіла перепочити. Коли чує голос, що входить їй у саме серце:
— Не все для Тебе втрачено. Дивись, на вершині скелі вирує; справжнє райське життя. Зріють дивні овочі та фрукти. Дзюркотять кришталево чисті потоки.
— Але як мені туди дістатися?
— Он, біля підніжжя скелі росте маленьке деревце, воно засихає, від жаги. Поливай його, доглядай і воно зарадить тобі у твоїй біді.
Так Людина і вчинила. Швидко дерево сягнуло половини скелі, потім вершини. Людина зрозуміла, як дістатися до вершини скелі й полізла на дерево. І тоді для неї і справді настало райське життя. Хотіла — прохолоджувалася в садку, хотіла — їла дивні овочі та фрукти.
Однак Людині швидко набридло ситне, але одноманітне життя. Вона згадала про землю, де вона народилася, про своїх батьків...
(Тут тренер пропонує придумати закінчення притчі.)
Тоді вона згадала про дерево. Підійшла вона-до краю скелі, а від зеленого друга нічого не залишилося — воно засохло й загинуло майже так само, як загинули сподівання людини на щасливе життя без праці на землі, турбот і піклування, без рідних і близьких.
Сіла, людина на валуні. Дуже довго так сиділа, поки сама не скам'яніла.
7.2. Обговорення притчі
Запитання
— Що є головною ідеєю притчі?
— Чому Людина довго блукала по світу?
— Як Людина дісталася до «чарівної скелі»?
— Чому, на вашу думку, Людина не змогла довго прожити на скелі, де панувало «райське життя»?
— Що стало причиною загибелі дерева?
— Чому людина не змогла знайти виходу із цієї ситуації і скам'яніла?
Підсумки
8. Вправа «Мої очікування» (завершення)
Учасники по черзі підходять до «Дерева очікувань», знімають свої стікери і коментують, чи здійснилися вони.
9. Вправа «Тепер я зможу...»
Тренер пропонує закінчити речення.
Наприклад
• Тепер я зможу економити світло, газ і воду.
• Тепер я зможу розказати сусідам про проблеми навколишнього середовища.
• Тепер я зможу зробити свій внесок у розв'язання екологічних проблем біосфери.
• Тепер я зможу написати статтю в газету про збереження природних ресурсів і т.д.
Тренер пропонує учням обрати проблеми для наступного тренінгу і написати звернення до своїх однолітків «Все у наших руках»
1