Розробка комбінованого уроку за біоадекватною методикою з біології у 8 класі на тему: "Різноманітність хрящових риб. Роль в екосистемах та господарське значення хрящових риб."
Розробка ноосферного уроку з біології у 8 класі на тему:
«Різноманітність хрящових риб. Роль в екосистемах
та господарське значення хрящових риб»
Мета уроку: поглибити знання учнів про різноманітність хрящових риб, та їх поведінку; розглянути їх роль у природі та господарське значення; розвивати логічне мислення, пам’ять; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою та джерелами Інтернету; виховувати екологічно цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього природного середовища.
Обладнання: магніти, печиво у вигляді рибок чи цукерки, мультимедійна презентація, запис шуму океану, картки з тестовими завданнями, шаблони образонів, робочі зошити, підручники.
Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою.
Хід уроку
№ з/п |
Етапи ноосферного уроку |
Ноосферна діяльність учителя |
Ноосферна діяльність учнів |
|
1. |
Організаційний етап. |
|||
|
Створення умов для гармонізації психофізичного стану дітей. Привітання вчителя, побажання учням успіхів, радості, здоров'я. (На першому слайді зображення анімації веселого смайлика). Додаток 1. |
Налаштування на наступну продуктивну роботу. Покращення настрою. |
||
|
Установка на позитивний настрій.
Додаток 2. |
Діти разом з вчителем виходять до дошки, стають у коло, беруться за руки та промовляють слова. |
||
2. |
Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів. |
Вчитель організовує перевірку домашнього завдання й актуалізації опорних знань. Виводить відповіді для перевірки на екран монітора.
Додаток 3. |
1.Відповідь одного учня біля мультимедійної дошки; 2.Виконання тестових завдань, виправлення помилок у тезисах (завдання для всього класу). Самоперевірка і виставлення отриманого балу. |
|
3. |
Мотивація навчальної діяльності. |
Підготовка учнів до сприймання навчального матеріалу. Розповідь вчителя. Додаток 4. |
Підготовка до сприйняття навчального матеріалу. |
|
4. |
Оголошення теми, мети уроку та очікуваних навчальних результатів. |
Вчитель оголошує тему уроку та разом з учнями встановлює мету та завдання уроку. Тема й завдання уроку висвітлюються на екрані. Додаток 5. |
Підготовка до сприйняття навчального матеріалу. |
|
5. |
Вивчення нового матеріалу. |
|||
5.1. Етап набуття знань. |
Розповідь вчителя. Перевірка випереджувального домашнього завдання (доповіді учнів про хрящових риб з демонстрацією їх зображень на мультимедійній дошці). Виконання фізкультхвилинки «Вухо – ніс» Додаток 6. |
Доповіді учнів. |
||
а) Сенсорно - моторний етап
|
Набуття знань в стані релаксації. Відбувається мотиваційне формування «мислеобразу» навчального матеріалу з структурованою інформацією. (Для релаксації вмикається запис шуму океану). Вчитель повільно і спокійно читає текст для сприймання.
Додаток 7. |
Чуттєве сприйняття явища, що вивчається. Психофізіологічна підготовка: учні сідають зручно, заплющують очі, розслаблюють обличчя, руки, шию, тіло. Усміхаються. Після прослуховування релаксаційного тексту діти подумки повертаються до класу і обговорюють, що кому вдалось побачити. |
||
б) Символьний етап. |
Бесіда про уявну прогулянку. Перевірка правильності написання інформації на образонах (зображення слайду виводиться на екран).
Додаток 8. |
Створення образону. (Діти малюють той образ, який вони уявили, розповідають (2 учні) про те, що намалювали, які правила запам’ятали, показують один одному). Образони кріпляться до дошки. |
||
5.2.Етап формування вмінь використовувати знання. |
в) Логічний етап. |
Бесіда, складання опорної схеми.Схема проектується на екран для перевірки.
Додаток 9. |
Бесіда, складання опорної схеми.
|
|
5.3. Етап закріплення навичок використання знань. |
г) Лінгвістичний етап. |
Розгадування кросворда. (Зображення кросворда на слайді). Додаток 10. |
Розгадування кросворда.
|
|
д) Моторно - кінестетичний. |
Вправа «Кулак – ребро - долоня». Вчитель показують три положення руки на площині столу, послідовно змінюючи їх: долоню на площині, долоню, стиснуту в кулак, долоню ребром на площині столу, розпрямлену долоню на площині столу. Додаток 11. |
Учні виконують вправу і згадують отриману нову інформацію на уроці. |
||
е) Етап «архівування» інформації. |
Вчитель пропонує дітям скуштувати печиво у формі рибок і згадати яку ж нову інформацію вони побачили на прогулянці морем. Додаток 12. |
Учні висловлюють свої думки. |
||
6. |
Етап надання домашнього завдання. |
|
Інструктаж з домашнього завдання. Додаток 13. |
Запис у щоденники. |
7. |
Підведення підсумків уроку. |
|
Прийом «Одним словом». Оцінювання роботи учнів на уроці.
Додаток 14. |
Учні по черзі висловлюють свої враження від уроку за допомогою одного слова. Наприклад: цікаво, корисно, складно, весело тощо. |
Додаток 1.
1. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Слайд 1.
Усміхніться одне одному, поділіться гарним настроєм, налаштуйте себе та товаришів на наступну продуктивну роботу.
Додаток 2.
(Діти разом з вчителем виходять до дошки, стають у коло і беруться за руки)
Подивіться у вікно. Яку чудову природу ми там бачимо, не дивлячись на хмарки. Посміхніться їм, деревам, пташкам, один одному. Ми – частиночка природи. Давайте пошлемо свою любов всьому живому, що нас оточує і побажаємо всім людям на планеті Земля здоров’я і гарного настрою! (Бажаємо всім здоров’я і гарного настрою).
Додаток 3.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.
Зовнішня будова Хрящових риб на прикладі акули.
(відповідь одного учня біля мультимедійної дошки)
Слайд 2.
Внутрішня будова хрящових риб.
(виконання тестових завдань)
Вибрати одну правильну відповідь.
1. За допомогою органа бічної лінії риба відчуває:
А тиск і силу течії води
Б наближення до твердих підводних об’єктів, силу течії води
В наближення до твердих підводних предметів
Г силу течії води, наближення до твердих підводних об’єктів, тиск води
2. Видільна система хрящових риб представлена:
А тулубовими нирками В тазовими нирками
Б черевними нирками Г грудними нирками
3. Кровоносна система риб:
А замкнена, одне коло кровообігу, серце двокамерне
Б незамкнена, одне коло кровообігу, серце двокамерне
В замкнена, два кола кровообігу, серце двокамерне
Г замкнена, одне коло кровообігу, серце однокамерне
4. Особливості будови травної системи хрящових риб:
А зуби розташовані у 5–7 рядів, розвинені травні залози — печінка і підшлункова залоза, наявна рото глоткова порожнина,стравохід,шлунок, кишечник
Б зуби розташовані у 5–7 рядів, ростуть протягом життя, акули — хижаки
В зуби розташовані у 5–7 рядів, наявний спіральний клапан, який збільшує всмоктувальну поверхню кишечнику
Г зуби розташовані у 5–7 рядів, розвинені травні залози — печінка і підшлункова залоза, наявний спіральний клапан, який збільшує всмоктувальну поверхню кишечнику, тіло покрите плакоїдною лускою
5. Хребет хрящової риби представлений такими відділами:
А грудним і тулубовим В тулубовим і хвостовим
Б тулубовим і поперековим Г шийним і тулубовим
6. Органи дихання представлені:
А зябра, розміщені на зябрових дугах Б трахеї
В зябра і трахеї, розміщені на зябрових дугах В дихальця
7. Головний мозок у риб складається з:
А 5 відділів Б 4 відділів
В 3 відділів Г 2 відділів
8. Виправте помилки в поданих тезах.
1. Опорою тіла в хребетних протягом усього життя є хорда. (У хребетних хорда не зберігається.)
2. Усі риби мають кістковий скелет. (Є риби, які мають хрящовий хребет, — акули, скати.)
3. До органів чуттів у риб належать: очі, середнє вухо, органи нюху, бічна лінія. (Відсутнє середнє вухо.)
Відповіді проектуються на екран монітора, учні самостійно перевіряють правильність виконання завдань.
Слайд 3.
Додаток 4.
3. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
За багато мільйонів років до того, як на планеті з’явилася перша людина, володарем первісних морів була акула. За декілька сотень мільйонів років свого існування ці тварини лише злегка змінилися.
Акули були знайдені вченими в усіх океанах нашої планети. В даний момент науці відомо близько 350 видів акул, але вчені вважають, що існують ще невивчені види.
Бувають зовсім маленькі акули розміром не більш за олівець і вагою близько 200 грамів, а є величезні - до 20 метрів в довжину. Вага таких гігантів досягає 20 тонн. Людину завжди цікавили незвичайні мешканці підводного царства. І ми також з вами сьогодні будемо знайомитися з різноманіттям підводного царства.
Додаток 5.
4. Оголошення теми, мети уроку та очікуваних навчальних результатів.
Слайд 4.
Тема нашого уроку - різноманітність хрящових риб. Роль в екосистемах
та господарське значення хрящових риб.
(запис у зошити – число, класна робота, тема уроку)
Слайд 5.
Наші завдання:
Додаток 6.
5. Вивчення нового матеріалу.
5.1. Етап набуття знань.
Розповідь учителя
Найрізноманітніші та найпоширеніші хрящові риби — акули та скати.
Випереджувальним домашнім завданням вам було підготувати доповіді про акул та скатів. Давайте послухаємо як ви справились з цим завданням.
Доповіді учнів (випереджувальне домашнє завдання).
І. Біла акула (кархародон).
Велика біла акула — легендарний морський хижак, найвідоміша з акул. Вона мешкає в теплих водах у всіх океанах, а також в Середземному і Японському морях. Ці акули часто досягають 7–8 м завдовжки, а іноді зростають до 12 м.
Біла акула вважається найнебезпечнішою, найлютішою і найсильнішою з усіх акул, їй навіть дали прізвисько «білий убивця». Утім на людей вони нападають тільки в крайніх випадках — якщо дуже голодні й обов’язково в теплій воді: на холоді вони взагалі нічого не їдять, тримаючись на шлункових запасах (вони здатні досить довго, не перетравлюючи, зберігати їжу в спеціальному шлунковому мішку).
Слайд 6.
Тигрова акула.
Довжина — до 6 м, вага може перевищити 1 т. Другий за небезпечністю (після білої) вид акул. Найчастіше трапляється в Індійському океані і в Атлантиці. Небезпечний хижак, їсть практично все, має шлунок, який вивертається навиворіт, щоб позбутися неперетравлених предметів (банок, пляшок). Можна сказати, що вона їсть усе, що ворушиться і навіть те, що абсолютно неїстівне.
У шлунках представників цього виду знаходили дивовижні предмети: камені, шматки дерева і паперу, клапті ганчірок і риболовних сітей, золоті монети і предмети вжитку, морські секретні карти і навіть динаміт, і частини тіла людини, рештки домашніх тварин і деяких мешканців суходолу — від крокодилів до свиней і собак.
Найдивовижнішою і найхарактернішою рисою живлення тигрової акули, окрім пристрасті до різних хрящових риб (колючі акули, скати та ін.) і черепах, слід відзначити наявність у раціоні цього виду різних морських і перелітних птахів. Тигрові акули постійно «чергують» біля поверхні води і нападають на плаваючих морських птахів, а також підбирають з поверхні перелітних пернатих (голубів, дроздів тощо). Тигрових акул часто називають морськими собаками, або сміттярями.
Слайд 7.
Акула-молот.
Акула-молот має характерну молотоподібну форму голови. Здавалось би з такою безглуздою головою і плавати, і на людей нападати важко. По боках голови (інколи до 2 метрів один від одного) розміщені очі. Мешкає переважно в тропічних морях. Харчуються такі акули в основному донними мешканцями, але також їх часто можна спостерігати поблизу поверхні, де вони заковтують все, що падає або викидається із суден. Зявившись коло берегової лінії, вона в лічені хвилини здатна вигнати з води відпочиваючих. Це єдина акула, що здатна харчуватися скатами-хвостоколами, яких боїться все живе.
Слайд 8.
ІІ. Акула-мако (сіро-блакитна акула).
Акула-мако, або атлантична сіро-блакитна акула, — це типовий мешканець відкритого океану, що вважається найбільш швидким і «стрибучим» з усіх існуючих акул. Від інших акул вона відрізняється загостреною мордою і сплюснутим з боків тілом. Спина у неї темно-синя, боки темно-сірі, а черево біле. Завдовжки вона сягає до 4 м.
Трапляється в Атлантиці, Тихому і Індійському океанах. До «меню» акули входять головоногі молюски і різні риби, іноді дуже великі. Є єдиною, що без страху нападає на меч-рибу, смертельна зброя якої може пробити шлюпку наскрізь, через обидва борти. Відомі випадки нападу акули-мако на дрібних морських ссавців. Мако здатна здійснювати стрибки над поверхнею моря.
Акула-мако має репутацію лютого і небезпечного хижака. Відомо, що вона нападає на рибальські човни і плоти. Спіймана на гак, мако вискакує з води на декілька метрів і наче «ходить» на хвості.
Вона єдина акула яка намагалася вкусити людину, що вистрелила в неї, вистрибнувши на берег. Повірити важко, але факт зафіксований.
Слайд 9.
Морська лисиця.
Це акула рекордно довгохвоста. Верхня частина її хвоста така ж довга, як все інше її тіло ( разом з хвостом – до 6 метрів, вагою до 500 кг). За довгий хвіст акула і отримала таке прізвисько.
Вистеживши зграю скумбрій, сардин, оселедців морська лисиця сильно б’є по воді хвостом, як батогом, і зганяє залякану рибу в кучу. Плаває, звужуючи круги, навколо панікуючи риби. Інколи декілька морських лисиць працюють узгоджено, як досвідчені загонщики, а потім кидаються в згруповану рибну масу. Хвостом вони глушать і рибу, і птахів, присіли відпочити на поверхню океану.
Звичайна акула лисиця зустрічається в тропіках і субтропіках трьох океанів (і в Середземному морі).
Слайд 10.
Китова акула.
Не даремно люди так панічно бояться акул. Ці тварини ідеально пристосовані до підводного полювання. Від 12 метрового хижака з тисячами зубів пощади чекати марно. Однак серфінгісти можуть не бояться це 11-тонне чудовисько, яке запросто може проковтнути людину, але, як не дивно, надає перевагу набагато більш дрібній здобичі. Китова акула харчується, пропускаючи крізь себе воду, яку вона всмоктує своїми величезними щелепами. Щогодини через ситоподібні відростки зябер, вона відціджує планктон з мільйонів літрів води. Такої кількості води вистачило б, щоб наповнити басейн для олімпійських ігор. Китова акула на відміну від інших видів, що харчуються планктоном, вона здатна заковтувати і більш великих риб. Але ця акула ніколи не стане ковтати такі великі предмети, наприклад, як дайвера. На жаль, не всі акули є такими добродушними, тому більшість людей намагаються уникати зустрічі з ними.
Слайд 11.
ІІІ. Пилоносні акули і скати.
350млн років тому, наповнивши зубами пащу акули, природа на цьому не зупинилась і утворила пилоносих риб, у яких зуби розмістилися не лише в роті, але і по краям плоского і довгого рила. Відомо дві групи пилоносих риб: пилоносі акули і пилоносі скати. Вони схожі один на одного і більше ні на кого. На перший погляд все в них начебто однакове: і пилка спереду на голові, і пропорції тіла. Але подивившись уважніше можна побачити: у перших зяброві щілини – на боках, спереду грудних плавців. Це акули! В інших – знизу на череві. Це означає, що це скати!
Пилоносі акули більше1,5 метра рідкість. А пилоносі скати трапляються і 6-8 м.
Звичка сікти пилкою у них вроджена: вриваючись в рибні зграї, наносять швидкі удари гостроносим носом – і вже десятки мільйонів років так добувають собі їжу.
Слайд 12.
Катран.
В водах Чорного моря мешкають катрани. Їх довжина сягає до 2 м. на людей вини нападають лише захищаючись. Однак їх гострі і отруйні шипи (спереду в кожному спинному плавнику) боляче ранять. Але ці шипи можуть бути і корисні для науки.. по ним легко дізнатися вік акули (світлі і темні кільця, що чергуються на колючках, наче на зрізі дерева, говорять про число зим прожитих катраном).
Вдень плавають біля дна, недалеко від берегів, вночі на поверхні. Досягнувши 17 років здатні розмножуватись.
Слайд 13.
Розповідь учителя
Давайте з вами познайомимось з ще одними жителями моря – скатами. До скатів належить понад 350 видів, поширених у морях, однак деякі види — мешканці прісних водойм. Тіло скатів сплощене зверху вниз, вони плавають, хвилеподібно рухаючи широкими грудними плавцями. Зяброві щілини розміщені у них, на відміну від акул, з низу голови. Більшість цих риб веде придонний спосіб життя — вони лежать на морському дні, чатуючи на здобич, або закопуються в пісок.
ІV. Електричні скати
Електричні скати — ряд скатів, пласких морських риб зі збільшеними грудними плавцями, мешканці теплих вод всіх океанів землі. Більшість представників ряду відомі своєю здатністю виробляти електричний розряд напругою від 8 до 200 вольт, залежно від виду, що використовується для полювання та захисту. Чи означає це, що вони є смертельно небезпечні для людини – невідомо. Але якщо скат давно не розряжався і накопичив максимальну силу електрозаряду, якщо людина схопить його в солоній морській воді (де електропровідність висока) за спину і за черево одночасно і якщо роговий шар шкіри людини на місцях контаку зі скатом пошкоджений, така ситуація може стати для людини смертельною.
Найвідомішим родом ряду є торпедо, за назвою якого названий вид зброї — торпеда.
Слайд 14.
Скати-хвостоколи
У морях тропічних і помірних широт можна зустріти представників скатів-хвостоколів. Відомо близько 80 видів хвостоколів завбільшки від 1,5 до 2,5 м. Вид річковий скат живе у прісній воді. Їхня відмітна ознака — довгий хвіст у вигляді батога і голка з отруйним секретом, яка здатна завдавати болісних і дуже серйозних пошкоджень.
Хвостоколи часто трапляються на мілководді. Вони зазвичай лежать на піщаному або мулистому дні, частково або повністю зариваючись у ґрунт, при цьому видніються тільки їхні очі, кінчик носа і хвіст. Якщо хвостокол чим-небудь наляканий, він швидко спливає за допомогою величезних крил — грудних плавців.
У європейських водах хвостоколи трапляються тільки влітку. Деякі біологи припускають, що взимку вони переміщуються у глибші води. Інші дослідники вважають, що на зиму хвостоколи просто глибше зариваються в пісок.
Хвостоколи живляться морськими червами, ракоподібними та іншими безхребетними. Великі особини їдять мертву рибу і головоногих молюсків. Рот хвостокола розташований з нижнього боку голови. У його пащі є декілька рядів тупих і широких зубів. Вони служать для розгризання черепашок молюсків. Оскільки хвостокол має маскувальне забарвлення, під час полювання він практично непомітний і досить добре захищений від ворогів.
Проте хвостокол небезпечний: він здатний убити людину. Найчастіше це відбувається тоді, коли плавці наступають на рибу, що зарилася в пісок. Зазублені голки можуть завдати серйозних поранень. Отрута хвостоколів дуже токсична, вона спричиняє спазматичні болі, параліч м’язів, а іноді призводить до смерті жертви.
У Чорному морі трапляється морський кіт. Укол цієї тварини не смертельний для людини, але викликає сильний біль, тимчасовий параліч, погане самопочуття.
Слайд 15.
Фізкультхвилинка.
Слайд 16.
Вправа «Вухо-ніс».
Додаток 7.
а) Сенсорно – моторний етап
(Для релаксації вмикається запис шуму океану)
Психофізіологічна підготовка
Сядьте зручно. Закрийте очі. Давайте трохи відпочинемо. Розслабте обличчя, руки, шию, тіло. Усміхніться і подумайте, які ви гарні, коли усміхаєтесь. Ви відчуваєте себе спокійними, щасливими. Ми вирушаємо на прогуляну безкрайніми просторами моря.
(Введення нового матеріалу через формування мислеобразу. Вмикається запис музичного твору).
На підводному човні ми вирушаємо на прогулянку морем. Воно завжди величне, ніколи не метушиться, нікуди не поспішає, хоч часом може бути схвильованим, навіть розгніваним. Над його просторами кружляють великі птахи, а свіжий вітер розносить на великі відстані його сирий аромат. Море - це щось тихе і м’яке, близьке й далеке, тепле і прохолодне. І як приємно поринути в жаркий день в ніжну прозору воду — і плавати, пірнати, борсатися. Море незбагнене, таємниче та чисте. Воно нікого не лишає байдужим. Ось мимо нас пропливає зграя акул. Ми захоплено і уважно за ними спостерігаємо і помічаємо, що на білій акулі дивом з’являється для нас інформація: «Акула рухається все своє життя. Вона задихнеться і піде на дно одразу як тільки перестане рухати хвостом».
А на тигровій акулі ми бачимо напис: «Як і інші живі організми акули сплять, але на плаву, час від часу рухаючи хвостом та реактивними поштовхами просуваючись вперед».
Ми рухаємось далі і нашу увагу привернула морська лисиця на якій ми прочитали наступний напис: «Ці хижаки рідко плавають без лоцмана. Супроводжуючи акулу ці смугасті рибини вражаюче точно слідують за всіма її рухами»,
а інша морська лисиця розповідає нам про те, що «Акул також супроводжують риби-прилипали, що на голові мають присоски. Таке співіснування є взаємовигідним: очищаючи шкіру акул вони отримують захист для себе від інших хижаків».
Ми пливемо далі і насолоджуємося прогулянкою. Несподівано ми побачили дивовижну тварину, яка називається морський диявол або манта, на спині якої написана для нас інформація про нього: «Я гігантський скат, в поперек від 4 до 8 метрів, вагою до 2 тон. Для людини безпечний, харчуюсь планктоном і дрібною рибою. Полюбляю вистрибувати з води і падати назад, розхлюпуючи воду. Маля виношую тільки одного більше метра і вагою до 9 кг, який на світ з’являється ніби катапультою викинутий».
(Вихід) Чудова вдалась прогулянка. Подякуйте морю за відпочинок, за казку і нові знання, пошліть йому свою любов! А тепер настала пора завершувати нашу уявну подорож. Усміхніться і зробіть глибокий вдих. Відчуйте прилив сил до рук і ніг. Це нові сили здоров’я наповнили вас! Вдихніть глибоко, посміхніться. І давайте обговоримо, що кому вдалося побачити.
Додаток 8.
б) Символьний етап
1. Бесіда
Слайд 7
2. Створення образону.
(Діти малюють той образ, який вони уявили, розповідають (2 учні) про те, що намалювали, які правила запам’ятали, показують один одному). Образони кріпляться до дошки.
Перевірте правильне написання інформації.
Слайд 17, 18.
Додаток 9.
5.2. Етап формування вмінь використовувати знання.
в) Логічний етап
Значення хрящових риб
Бесіда, складання опорної схеми
Слайд 19.
Додаток 10.
5.3. Етап закріплення навичок
г) Лінгвістичний етап.
Розгадування кросворда.
Розгадати кросворд на тему «Хрящові риби» та визначити назву найбільшого ската, ширина тіла якого може досягати 7 м.
Запитання до кросворда:
1. Представник найдавніших хрящових риб. (Химера.)
2. Найменша акула. (Карликова.)
3. Акула-людожер. (Кархародон.)
4. Чорноморська акула. (Катран.)
5. Прісноводна акула. (Сіра.)
Назва ската — манта.1
Слайд 20.
Додаток 11.
д) Моторно – кінестетичний етап
Кулак-ребро-долоня.
Дитині показують три положення руки на площині столу, послідовно змінюючи їх: долоню на площині, долоню, стиснуту в кулак, долоню ребром на площині столу, розпрямлену долоню на площині столу.
Додаток 12.
е) «Архівування» інформації
Вчитель пропонує дітям скуштувати печиво у формі рибок і згадати яку ж нову інформацію вони побачили на прогулянці морем.
Додаток 13.
6. Домашнє завдання.
Слайд 21.
І рівень: § 35
ІІ рівень: с. 165 дати відповіді на запитання.
ІІІ рівень: Підібрати цікаві факти про кісткових риб.
Додаток 14.
7. Підсумок уроку.
Прийом «Одним словом»
Учні по черзі висловлюють свої враження від уроку за допомогою одного слова. Наприклад: цікаво, корисно, складно, весело тощо.
Оцінювання роботи учнів на уроці.