Тренінгове заняття: «Поринь у світ темпераменту та емоцій»
Поняття про темперамент
Айзенк був психологом який розпроділив темперамент на 4 види,зараз ми з вами розглянемо так звані капелюшки айзенка,які описують особливості характеру кожного із типів.
Айзенк описував,що Меланхолік – людина вразлива, схильна постійно переживати різні події. Свої переживання вона не може стримувати вольовими зусиллями, легко підпадає під вплив інших. Таку людину легко впізнати: вона рідко посміхається, невпевнена у собі, часто губиться, не доводить роботу до кінця. Рухи й мова повільні. Швидко втомлюється від людей і нового оточення. Почуття виникають повільно, але відрізняються глибиною. Ці люди вразливі, хоч зовні цього не виявляють. Також, вони, як правило, песимістично налаштовані.
Флегматик – людина повільна, має стійку мету і настрій, зовні мало проявляє емоції та почуття. Таку людину важко розсмішити чи розізлити. Вона наполеглива в роботі, в екстремальних ситуаціях залишається спокійною і врівноваженою, чим компенсує свою повільність. Терпляча, із «залізною» витримкою. Рухи повільні, спокійні. На запитання відповідає не одразу. Схильна обґрунтувати свій вчинок, а згодом діяти. Ухиляється від суперечок. Має стійкий настрій.
Сангвінік – оптимістична рухома людина з частими змінами настрою, вражень, з швидкою реакцією на усі події, що відбуваються навколо неї. Ця людина досить легко переживає свої невдачі та неприємності. Може також стримувати свої реакції та прояви почуттів. Темп реакцій досить високий, що проявляється у швидких рухах, ході, мові. Багато чим цікавиться, радіє життю. Емоції виникають легко, та вони несильні, поверхневі. Швидко забуває образи, доброзичлива.
Холерик – швидка, пристрасна, активна, однак неврівноважена людина. Для неї характерні різкі зміни настрою, емоційні спалахи – така особа нестримана, нетерпляча, різка, також схильна до бурхливих реакцій і нездатна стримувати емоції. В результаті чого швидко виснажується.
Загалом, можна сказати що всі вищеописані особливості можуть допомогти розібратись у рисах темпераменту людини, якщо вони чітко виражені, та такі люди досить рідко зустрічаються. У більшості спостерігається змішаний тип темпераменту в різних пропорціях. Та перевага рис якогось із видів темпераменту дає можливість включити людину в одну із цих груп, щоб у подальшому мати можливість прогнозувати та аналізувати дії оточуючих.
Вправа «Мій тип темпераменту»
Тумперамент визначають за різноманітними діагностичними опитувальниками,які звичайнож запровадив Айзенк,але
Кожна людина має свій малюнок на подушечках пальців рук, що використовують під час розшуку злочинців за відбитками пальців. Цей малюнок є унікальним і неповторним, ні в кого у світі він не може бути однаковим. Малюнок у центрі подушечок пальців може бути трьох видів: петля, завитка, дуга. Якщо у вас усі петлі – ви флегматик, якщо петель більше, ніж спіралей – ви сангвінік, якщо спіралей більше ніж петель – ви холерик, якщо є хоча б одна дуга – ви меланхолік.
Вправа: «Визначення темпераменту» за відбитком пальців.
Вправа «Скріпка»
Мета: усвідомлення учасниками неминучості змін, що відбуваються після того, як образиш людину.
Учасникам пропонується за командою ведучого вирівняти скріпку в одну лінію. Потім скласти її у вихідне положення.
Рефлексія вправи. Коли ображаєш людину – не замислюєшся над природою людської поведінки, чому вона чинить саме так, а не по – іншому; а відновити хороші стосунки, як і нашу скріпку, дуже важко. Тепер, я сподіваюся, ви вже знаєте, що всі люди різні, унікальні, а тому не варто сперечатися з тим , хто думає або чинить не так, як ви, адже природа, можливо, просто наділила його зовсім іншим темпераментом.
«Легенда про хлопчика з жахливим характером»
Жив – був хлопчик із жахливим характером. Не минало і дня, щоб він ні з ким не посварився чи не образив когось. Одного разу батько наказав йому забивати в паркан по одному цвяху щоразу як він посвариться з кимось. Того дня хлопчик забив 37 цвяхів. Проте з часом він зрозумів, що легше тримати себе в руках, ніж забивати цвяхи. Минали дні, кількість цвяхів зменшувалася, аж поки настав той день, коли хлопець не забив жодного цвяха. Щасливий, він прийшов до батька. Тоді батько сказав йому витягувати по одному цвяхові тоді, коли він зможе тримати себе в руках або зробить комусь щось добре. Так знову минали дні, поки не настав той день, коли в паркані не залишилося жодного цвяха. Знову син прибіг до батька в надії, що тепер усе виправив. Тоді батько підвів сина до огорожі і сказав: «Молодець, сину, що ти навчився отримати себе в руках, проте паркан уже ніколи не стане таким, як був раніше».
«ЕМОЦІЇ»
Радість, горе, здивування,
Смуток, спокій, хвилювання –
Це емоції, мій друже
І вони важливі дуже.
Як корисні позитивні:
Сміх і радість, спокій теж!
Злість і смуток – негативні.
За емоціями стеж!
Швидко негативний настрій
Зіпсує здоров’я, знай.
Не сумуй, жартуй, всміхайся,
Завжди добрий настрій май!
Вправа «Скульптор та глина».
Учасники утворюють пари: один – «глина», а інший – «скульптор». Завдання: «виліпити» емоцію, щоб інші учасники змогли її відгадати. Коли емоцію відгадують, то з’ясовують її позитивний та негативний вплив на людину. Учасники роблять висновок, що людина, керуючи своїми емоціями, може уникати негативних наслідків.
Гра «Продемонструй емоцію»
Злякайтесь, як:
зайчик, що побачив вовка,
дитина, яка загубилась.
Зрадійте, як:
цуценятко, яке побачило маму,
як два товариші після розлуки.
Насуптесь, як:
дощова хмарка,
учень, якого образили.
Розсердьтеся, як:
два цапки на містку,
два розбишаки, що сваряться.
Вправа «Пожежа в поїзді»
Мета: розвиток чутливості до невербальних засобів спілкування, творчої взаємодії з іншими учасниками, вміння виражати емоції невербально.
Учням на листочках зазначено, кого потрібно зобразити (інтелігента, модну дівчину, бабусю, репера) і показати їхні дії у ситуації «Пожежа в потязі». Четверо людей сидять у купе, раптом – чути запах диму. Реакція кожного.
Гра «Добери слово»
У вас на парті є картка з текстом. Використовуючи слова для довідок, складіть поради щодо покращення емоційного стану.
«Якщо у вас поганий ___________ , подумайте про що-небудь ___________, що відбулося з вами найближчим часом, про зустріч із ____________, відвідування __________, ____________ з батьками. Підійдіть до ___________, усміхніться, спробуйте ____________ себе.
У той момент, коли ви захочете комусь ____________, швидко почніть ____________ до 5 чи 10».
Метод «Прес» (робота із прислів’ями в парах)
В учня з кожної пари на парті конверт зі «Скарбом народної мудрості».
Завдання: зібрати відповідні розрізані частинки прислів’їв, обміркувати і пояснити їх зміст.
Доки здоров’я служить, доти людина не тужить.
Глянь на настрій і не питай про здоров’я.
Іржа залізо їсть, а людину – злість.
Сердите не буває сите.
Тіло в золоті, а душа в болоті.
У кого серце вовче, той їсть, кого хоче.
Совість хоч без зубів, а гризе.
Яка совість, така й честь
Ні стиду, ні сорому.
Сором людям показатися на очі.
Сором очей не виїсть.
Нема нічого тяжчого, як тяжке сумління.
Хто чисте сумління має, той спокійно спати лягає.
Самі чесні, а сокира таки пропала.
Чесне діло роби сміло.
Вправа «Врятуй пташеня”.
Учні стають у коло. Тренер говорить, вони слухають і повторюють рухи:
Уявіть, що ви тримаєте в руках маленьке беззахисне пташеня. Обережно стуліть долоні, зігрійте його своїм подихом, прикладіть до грудей, віддайте йому частинку свого тепла. Обережно розкрийте долоні і подивіться, як воно розправило крильця, злетіло високо в небо і радісно заспівало. Усміхніться йому і побажайте веселого дня. А тепер озирніться довкола і побажайте веселого дня своїм друзям і самим собі.
Гра-тренінг «Різний настрій у Сашка»
Учитель читає вірш, діти зображують руками, мімікою відповідний настрій.
Наш Сашко бува веселий,
Коли друзі всі в оселі.
Наш Сашко бува сердитий,
Коли лоб його набитий.
Наш Сашко сумний буває,
Коли іграшки не має.
Наш Сашко, буває, плаче,
Коли хтось відніме м’ячик. Наш Сашко, бува, хитрує,
Коли фокуси майструє,
А як його насварять —
Він ображений стоїть.
Як незвичне щось побачить,
То дивується одначе.
А як чогось злякається —
У кущі ховається.
ДЯКУЮ ЗА УВАГУ.