9 клас
Тема Характер людини
Мета та завдання
-
сформувати в учнів поняття що таке характер, риси характеру (позитивні,негативні), сприяти пізнанню себе, своїх рис характеру;
-
розвивати в учнів мотиваційні основи саморозвитку, самовдосконалення, обрання гідних зразків для наслідування; розкрити переваги позитивних рис характеру;
-
виховувати прагнення наслідувати позитивні риси характеру, піклуватись про своє здоров’я.
Очікувані результати наприкінці заняття учні: пояснюють, як формується характер людини; називають ознаки позитивних рис характеру; розповідають про людей, які можуть бути взірцем для наслідування.
Обладнання і матеріали класна дошка і кольорова крейда; комп’ютер та проектор.
Хід тренінгу
І. Вступна частина
-
Прийняття правил тренінгу
- «Доброго дня! Прошу вас присісти. Сьогодні у нас з вами незвичний урок, у нас - урок-тренінг і перед початком я пропоную вам прийняти правила, яких слід дотримуватись під час проведення тренінгу: 1. Цінувати час; 2. Говорити по черзі; 3. Говорити коротко і по темі; 4. Говорити від свого імені; 5. Правило піднятої руки; 6. Правило піднятої ноги; 7.Правило толерантності та поваги до учасників тренінгу; 8. Бути позитивним та добровільно активним; 9. Правило конфіденційності»
- «І так чи погоджуєтесь ви із запропонованими правилами?»
І.І. Актуалізація матеріалу попереднього заняття
- «А зараз давайте пригадаємо що ми вивчали на минулому уроці»?
І.ІІ. Актуалізація теми поточного тренінгу і з’ясування очікувань
-
Повідомлення теми та мети тренінгу:
- «Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке характер, як він формується, які риси характеру називають позитивними. А також навчитель створювати словесний портрет людини, яка може стати взірцем для наслідування».
-
Інформаційне повідомлення (пояснення терміну «характер»)
- «Психологічні особливості людини виявляються в її характері. Слово «характер» у перекладі з грецької означає «печатка» або «відбиток». Характер виявляється у стосунках людини з оточенням та її вчинках. Наприклад, Максим — відповідальний, на нього завжди можна покластися, а Костик — легковажний, йому краще нічого не доручати. Оксана — сором’язлива і трохи відлюдькувата, а її сестра Марічка — дуже товариська».
ІІ. «Знайомство»
-
Учням роздаються по два стікери, на одному із стікерів діти записують рису їхнього характеру, яка їм подобається, а на іншому — яка не подобається. Після цього діти по черзі зачитують свої стікери та прикріплюють їх на дошці в одній із колонок «Риси характеру» (ставлення до себе;ставлення до інших людей; ставлення до праці;ставлення до речей).
-
«Риси характеру виявляються в наших вчинках і стосунках з людьми. Кожен із нас має певні риси характеру».
ІІ.І. Підтримання демократичної дисципліни у формі прийняття правил групи.
ІІІ. Основна частина
-
Вправа «Від чого залежить характер людини» (ознайомитися з основними гіпотезами формування характеру)
-
Учням роздається інформаційне повідомлення, в якому йдеться про особливості формування характеру. Діти опрацьовують інформацію, після чього дають відповіді на запитання:
-
«Яку гіпотезу формування характеру ілюструє ця історія?»
-
«Якою мірою характер залежить від самовиховання?»
-
«Хто, на вашу думку, допомагає дітям не сходити з правильного шляху?»
-
«Творче «Я» відчутно впливає на розвиток вашої особистості та формування характеру».
-
Руханка «Австралійський дощ» (запобігти втомі) учасники стають в коло і виконують руханку «Австралійський дощ»
-
«Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх по черзі лише після того, як ваш сусід справа почне виконувати цей рух.
— В Австралії піднявся вітер (терти долоні).
— Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
— Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
— Починається справжня злива (плескання по ногах).
— А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
— Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
— Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
— Рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями).
— Вщухає вітер (терти долоні).
— Сонце (руки догори)».
-
Бесіда: «Позитивні риси характеру» (пояснити ознаки позитивних рис характеру)
- «В юності люди шукають взірці для наслідування, намагаються бути схожими на своїх друзів, батьків, молодіжних кумирів. Тому важливо навчитися розрізняти позитивні і негативні риси характеру, щоб обирати гідні моральні орієнтири».
-
Учням роздаються ознаки позитивних рис характеру, які вони по черзі зачитують вголос.
-
«Пригадайте реальну людину, літературного персонажа чи героя фільму, який може стати взірцем для наслідування. Назвіть позитивні риси його характеру»
-
«Люди з такими рисами характеру роблять наш світ кращим, тому треба намагатися розвивати в собі такі ж риси».
-
Робота в групах (навести приклади людей, які можуть бути взірцем для наслідування)
-
Учні почерзі називать пори року («зима», «весна», «літо», «осінь») та об’єднуються у відповідні групи. Діти складають і представляють словесний портрет реальної людини чи літературного персонажа, про якого можна сказати, що він може бути взірцем для наслідування.
-
Учням роздаються афоризми, які вони по черзі зачитують та висловлюють свою думки щодо них.
ІV. Завершальна частина
-
«Важливу роль у житті людини відіграє характер. Він виявляється у її стосунках з оточенням та у її вчинках»;
-
«Спадковість і соціальне оточення людини роблять свій внесок у формування характеру, однак вплив творчого «Я», самовиховання набагато сильніший»;
-
«Люди з позитивними рисами характеру мають спільні риси: демонструють повагу, викликають довіру, вони справедливі, турботливі і є добрими громадянами».
-
Домашнє завдання (діти виконують за бажанням)
-
Учням пропонується переглянути фільм «Із 13 у 30» до наступного уроку.
-
«І на завершення давайте подивимося відео «Добро повертається».