Тренінг креативності та розвитку творчих здібностей.
Тема: «Світ творчості навколо мене»
Група: Пед. колектив, батьки, учні
Мета: Максимально – сприяти психічному й особистісному розвитку кожної дитини; допомогти учням розкрити свій життєтворчий потенціал; розвивати пізнавальні і творчі здібності учнів, навички спілкування у навчально-ігровій діяльності; сприяти розвитку творчої уяви, допитливості, сміливості та гнучкості мислення.
Результати
Наприкінці заняття учні:
- розкривають зміст поняття « здібності», «творчість»;
- удосконалюють навички креативного мислення, творчої уяви, допитливості, гнучкості мислення;
- набувають навичок активного спілкування у навчально-ігровій діяльності;
Ресурсні матеріали: папір, стікери, маркери, фломастери.
Хід тренінгу.
І. Вступна частина (10 хвилин)
1. Знайомство (3 хв.)
Звучить музика. Вправа «Запрошення до чаю».
Мета. Самопізнання учасників, створення доброзичливої атмосфери в групі.
Передаючи по колу чайну чашку, учасники промовляють…( називають по імені сусіда «Приходь до мене на чай, бо я…» (цікавий співрозмовник, інтелектуальна особистість, вмію розважатись і т.д.))
2. Правила роботи в групі (2 хв.)
Мета. Організація заняття.
3. Очікування (5хв.)
Вправа «Зоряне небо»
Мета. Виявлення сподівань учасників, актуалізація концепції тренінгу.
- Ми зібралися у коло, щоб поділитися своїми думками, послухати і почути кожного.
ІІ. Основна частина (25 хв.)
2.Теоретичний блок
1. Інформаційне повідомлення (3 хв.)
Здібності – індивідуальні риси особистості, які дають змогу за різних умов успішно опанувати певну діяльність, розв’язати завдання, проблеми; характерні для кожної людини.
Творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою особистістю.
«Моє бачення творчої особистості».
Ви повинні протягом п’яти хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчу дитину (Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість».)
Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…
В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…
Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…
Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…
І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…
С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…
Т – товариський, турботливий, тактовний…
Ь .
Існує думка, що творчі здібності є вродженими й не підлягають вихованню. Більшість із нас часто відчуває розчарування від наявності у своєму мисленні блокуючих перешкод до творчості у вирішенні завдань – особливо коли необхідно засвоїти дещо нове. Зникає впевненість у собі. Навіть якщо виникла творча думка, все одно не дає спокою страх бути незрозумілим, в результаті чого ідеї не впроваджуватимуться в життя, а з часом і зникають.
У дорослому житті люди стримують свою творчу уяву, в них зникає бажання експериментувати й досліджувати. Таким чином, не можна реалізувати свій творчий потенціал та подолати перешкоди на шляху до творчості. Це зовсім не означає, що дорослим не вистачає здібностей, просто вони мало використовують свій творчий потенціал. Чим доросліша людина, тим більше знижується рівень її творчих здібностей.
Джордана Айана пропонує 10 стратегій, спрямованих на творче вирішення завдань, пов’язаних із сім’єю , навчанням, роботою, захопленнями:
1.Підтримувати зв’язки з іншими людьми.
2. Створити навколо себе збагачене життєве середовище.
3. Виходити зі свого «футляра» - подорожувати.
4. Розважатися, жартувати.
5. Розширювати свій світогляд – читати.
6.Наближатися до мистецтва.
7. Дати волю своїй альтернативній свідомості.
8.Зазирнути вглиб своєї душі.
Творчі особистості наділені такими якостями: творча уява, фантазія, оригінальність, швидкість та гнучкість мислення.
Висновок: ці якості притаманні кожному із вас. Головне розвивати їх.
3. Практичний блок (22хв.)
Вправа №2
Тест на кмітливість
1. Яке хлоп'яче ім'я можно однаково читати з обох боків, вперед і назворот?
2. Що спершу треба зробити, лягаючи спати?
3. У млині було вісім мішків, на кожному мішку сиділо по дві миші, прийшов мельник з котом, скільки тепер стало ніг.
4. В яку бочку не можна налити води?
5. Серед горба осел, з одногу боку горба вогонь горить, з другого ліс густий, з третього глибоке озеро. Лісом піти - осел роги поламає, вогнем - згорить, через озеро - не вміє плавати, утопиться. Куди ослові пройти?
6. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син.
7. Ішло дві матері і дві дочки. Знайшли три яблука і поділились. Кожній дісталось по одному. Як так вийшло?
8. Хто найчастіше оглядається?
9. Що стоїть посередині Полтави?
10. Якщо машина їде, яке в неї колесо не крутиться?
11. Де вода стоїть стовпом?
12.Складіть віршика з шести літер.
13. Чоловік їде у вагоні і йому сниться, що він сидить на підлозі, а дошки летять у безодню. Чоловік лишився на одній дошці, що йому треба зробити, аби не впасти.
14. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг?
15. Хто показує кожному його обличчя, бо не має власного?
16. На небі одна, на землі немає, у баби дві, у дівки нема.
17. Без чого хату не можна збудувати?
18. Коли ми дивимось на цифру "два", а кажемо "десять"?
4. Релаксація.( 2 хв.)
Вправа «Пробудження внутрішніх ресурсів».
Мета. Підвищити внутрішні ресурси учасників, зняти внутрішні бар’єри.
«Сядьте зручніше. Заплющте очі! Зробіть вдих і глибокий видих. Уявіть себе в казковій країні. Перед вами двері. Це ваші двері. Уявіть собі їх колір, форму, фактуру. Усе це – якості ваших дверей. За ними багато цікавих, захоплюючих речей, про існування яких ви не здогадуєтесь. Одна з них – це сила, якою ви ще не користувалися. Тут ви знайшли і нові вміння, про існування яких у собі ви не здогадувалися. Не поспішаючи відчиняйте двері. І в якій би формі не були вміння, дозвольте їм сформуватися, нехай вони прийдуть до вас. Ці вміння можуть здаватися вам дивними, незвичними. Уявіть, що вони у вас уже є. Спробуйте усвідомити, що це ваша невід’ємна частина. Нехай творча сила міцніє, навички покращуються. Ви можете користуватися цими уміннями в разі необхідності. А зараз залиште їх, тихенько зачиніть двері. Ви почуваєтеся добре, збережіть у собі відчуття вміння і творчої сили. Відкрийте очі!
Обговорення: Що відчули? Чи змінився настрій! Чи впливає музика на емоційний стан людини?
5. Робота в малих групах. (Об’єднання в групи за принципом: «я, ти, ми».
Вправа «Нові ідеї щодо старих речей»(8 хв.)
Мета. Розвиток уяви, оригінальності, гнучкості, формування самостійності й нестандартності мислення.
Інструкція. «Ми з вами знаємо, що з часом все змінюється, особливо старі речі, з якими нам часто не хочеться розлучатися.»
Завдання. «Удоскональте якусь річ, щоб вона відповідала попиту сучасності»
Презентація груп .
Обговорення. Чи складно було знайти нові рішення та ідеї щодо старих речей? Як швидко виникали оригінальні ідеї?
Чи складно було обговорювати й відстоювати свої ідеї у групі?
ІІІ. Заключна частина (10 хв.)
Кожен учасник підходить до плакату із зірочками, називає свої емоції після заняття, повідомляє, чи справдилися очікування, і якщо справдилися, переклеює свою зірочку на землю. Таким чином, зірка, що впала, здійснює бажання учасника
Будь готовим до нових знань!
Якось один юнак прийшов до наставника і попросив :
Але юнак не погодився з ним, вирішив, що завдання це невдале, що для початку потрібне зовсім інше. Він казав:
Що б не пропонував наставник, у юнака завжди віднаходився правильніший розв’язок завдання.
Тоді мудрець дав хлопцю порожню склянку, а сам почав наливати в неї вино із глека. Спочатку склянка наповнилася до половини, потім по вінця, а вчитель усе наливав і наливав напій. Юнак певний час спокійно дивився, як вино переливається зі склянки на землю, але згодом не стримався й закричав:
Висновок: У кожного в душі величезний захоплюючий світ. Усі знання, досвід, вміння, які вже отримано, привели нас туди, де ми зараз, власне, й перебуваємо. Продовжити свій шлях розвитку та зростання допоможе пошук нового,іншого, відмінного. Усе, що від нас вимагається – прагнути розвивати свої творчі можливості. Чого я вам бажаю!
Прощання «Аплодисменти»
Ми з вами добре попрацювали. На завершення нашої роботи я пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно-преміцно поєднати в аплодисменти.
Опорний навчальний заклад
"Богданівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім.І.Г.Ткаченка" Знам’янської районної ради Кіровоградської області
Тренінг креативності та розвитку творчих здібностей.
Вчитель образотворчого мистецтва
Ю.М.Ліксютіна
- Богданівка -
2019 рік