Мета: створення соціально-психологічних умов для успішної адаптації п'ятикласників до нових умов навчання.
Завдання:
1. Формування стійкої мотивації навчальної на тлі позитивної Я-концепції дітей, стійкої самооцінки та низького рівня шкільної тривожності.
2. Розвиток у дітей соціальних і комунікативних умінь, необхідних для встановлення міжособистісних стосунків з однолітками та відповідних рольових відносин з педагогами.
3. Мобілізація внутрішнього ресурсу, уміння знаходити та надавати підтримку.
Тренінг " Ми і наш клас"
Пояснювальна записка.
Мета: створення соціально-психологічних умов для успішної адаптації п'ятикласників до нових умов навчання.
Завдання:
1. Формування стійкої мотивації навчальної на тлі позитивної Я-концепції дітей, стійкої самооцінки та низького рівня шкільної тривожності.
2. Розвиток у дітей соціальних і комунікативних умінь, необхідних для встановлення міжособистісних стосунків з однолітками та відповідних рольових відносин з педагогами.
3. Мобілізація внутрішнього ресурсу, уміння знаходити та надавати підтримку.
Обладнання: лист ватману із зображенням "Шкільного шляху",
маленький м'яч, 5 аркушів А-3 для зображення "Планети класу",
фломастери, листочки восьмикутної форми за кількістю учасників тренінгу.
Хід заняття
Візитні картки. (Кожній дитині родається листочок паперу розміром 7х7 см, для оформлення візитної картки).
Діти перед вами листочки паперу, вам необхідно написати на них своє ім'я і зобразити все, що ви побажаєте, намагаючись максимально відобразити свою індивідуальність
На візитках кружечками позначте ваш теперішній настрій.
О (кружечок зеленого кольору) - веселий, добрий;
О (кружечок синього кольору) - нормальний;
О (кружечок червоного кольору) - тривожний.
У присутніх у групі різні імена, настрій, своя індивідуальність. Що необхідно присутніх разом різним людям для успішності їх спільної роботи? Ведучий спонукає учасників подумати про необхідність дотримання певних правил. Психолог пропонує правила на вибір групи (правила запропоновані тренером можуть змінюватися, доповнюватися)
Примірні правила тренінгової групи.
• Можна говорити в колі свою думку.
• Можна уважно вислуховувати думку іншого.
• Можна бути активним в іграх.
• Можна бути впевненим, що тебе не образять і т.п. (На розсуд групи)
Гра "Крапельки"
Робота зі словником.
Класний колектив обєднується на 4-5 мікрогруп за бажанням учасників.
Діти, я пропоную вам ознайомитися з деякими психологічними термінами.
Кожній групі дається одна картка з психологічним терміном (особистість, агресивність, тривожність, адаптація, самооцінка Додаток 1) і пропонується відповісти на ряд питань, що стосуються отриманого слова.
Що це таке? Навіщо це потрібно людині? Чи всім людям це властиво? Як люди розрізняються за цим параметром? (На виконання завдання дається 5-7 хвилин)
Рефлексія. Відбувається захист учасниками своїх термінів.
Остаточне визначення слова виробляє тренер, порівнюючи відповіді дітей з визначеннями у словнику психологічних термінів (при необхідності, даються роз’яснення)
Вправа "Вгору по веселці"
"Гора знань" На дошці або в середині кола закріплюється малюнок "Шкільний шлях" (зображення гори: лівий схил зображений у вигляді крутого підйому. Це 1-4-й класи. Вони можуть бути зображені уступами, кожен з яких необхідно підписати на малюнку. Далі зображено ділянку шляху в районі вершини. Він більш пологий, майже плато: 5-6-й класи - невеликий підйом, 7-й клас - ледь помітна вершина, 8-9-й класи - початок полого спуску, 10-й і 11 -й класи - правий схил гори, спуск (відстані між класами повинні бути однаковими, їх необхідно позначити прапорцями або стрілками). Учасникам потрібно на цій лінії знайти своє нинішнє місце на "Шкільному шляху».
Психолог пропонує їм пофантазувати, що вони мандрівники, за плечима яких важкий підйом. Подолавши найважчу частину свого шляху, вони майже досягли його середини і вирішили зробити привал. Подорожні на відпочинку згадують пройдений шлях і обмірковують майбутню дорогу. Що запам'яталося, які зустрічалися труднощі? Що допомогло їх подолати? (Можна запропонувати продовжити фразу: "У початковій школі мені найбільше запам'яталося ..."), висловлюються усі по колу, передаючи один одному м'яч. Відзначивши найбільш цікаві вислови, психолог звертає увагу на те, що всі учасники мають досить великий шкільний досвід, тому подальший шлях повинен бути легше. Яким він буде? Знову всі висловлюються по колу: "У п'ятому класі мені хотілося б ..." (у висловлюваннях підкреслюються оптимістичні очікування).
Ведучий пропонує згадати: що нового з'явилося в шкільному житті в зв'язку з переходом в 5-й клас. Психолог узагальнює висловлювання і пропонує подумати: все нове, що з'явилося в 5-му класі, - це цікаво або важко? Після висловлювань учні підводяться до думки, що й важко, і цікаво, при цьому в кожного п'ятикласника вже є достатній досвід для подолання труднощів (ви - досвідчені мандрівники, які подолали майже половину дороги).
Основна частина. Психолог звертає увагу учасників на відрізок "Шкільної колії" з 5-го по 9-ий і повідомляє, що це самий важливий відрізок шляху, який і називається «Основна ланка школи». Що значить основна ланка, пояснюють бажаючі, передаючи м'яч один одному (підкресліть, що основне - це головне, те, від чого залежить все інше). Психолог повідомляє, що всі учасники приступили до подолання основної частини свого шкільного шляху, і пропонує подумати, як поводяться при цьому досвідчені мандрівники. Висловлюються всі бажаючі (перевіряють, чи все взяли з собою, чи надійні поруч товариші, чим можуть допомогти іншим). За аналогією пропонується сказати, який багаж взяли з собою п'ятикласники - висловлюються всі бажаючі (знання, досвід шкільного життя і т. п.). У чому надійність однокласників?
Вправа "Комплімент"
Учасники, сидячи в колі, по черзі беруть у руки м'яч, інші повинні назвати найбільш привабливі риси того учасника, у якого в руках в даний момент знаходиться м'яч, (провідний підкреслює найбільш вдалі висловлювання учасників).
Висновок. Кожен, володіючи якими-небудь перевагами, може надавати підтримку іншим, і, у свою чергу, покладатися на їхню допомогу у скрутній ситуації.
Вправа"Створи свою планету"
(Учасники об`єднуються на мікрогрупи, їм дається лист ватману і гуаш).
Вам необхідно намалювати "Планету" на якій ви хотіли б жити зі своїми однокласниками, придумати назву свого малюнка. Роботи учнів викладаються на підлозі в центрі кола. Далі необхідно презентувати свою роботу іншим групам учасників.
Після обговорення кожної "Планети" учасники відповідають на питання, що їм подобається в кожній з робіт (висловлення по колу). Ведучий підводить учнів до необхідності об'єднання найбільш вподобаних частин малюнків в одну загальну планету їх класу, на якій буде комфортно себе почувати кожний з учасників. Отриманій "Планеті" дається назва.
Вправа "Колір мого настрою"
На візитках учасники позначають настрій наприкінці заняття.
Заняття підходить до кінця. Ведучий пропонує групі обмінятися враженнями (висловлюються ті, у кого в руках м'яч).
Всі, стоячи в колі, беруться за руки і хором вимовляють "ДО-ПО-БА-ЧЕ-ННЯ"; на останньому складі, з’єднавши руки, піднімають їх вгору і роблять крок до середини кола (повторити кілька разів).
Додаток 1
Особистість - це сукупність різних рис та вад характеру, що роблять людину унікальною, несхожою на всіх інших. Вона містить у собі не тільки духовні властивості, але й фізичні, розумові, емоційні і соціальні, а також відбиває властивості, уроджені або обумовлені навколишнім середовищем.
Агресивність — це відносно стійкий емоційний стан, властивий особистості, який виявляється у гніві, злості, роздратованості і є передвісником агресії. Отже, агресивність — це емоційний стан, а агресія — це форма поведінки.
Тривожність - схильність боятися, очікувати Страшне, бачити можливі небезпеки і невдачі.
Шкільна адаптація – пристосування дитини до умов та вимог нового середовища. Її результатом є пристосованість особистісна, яка виступає показником життєвої компетентності дитини, її здатності орієнтуватися та впливати на довкілля .
Самооцінка - це те, як людина оцінює себе, свої можливості, вчинки.