Тренінг "Моя майбутня професія"

Про матеріал
ознайомити учнів з важливістю професійного вибору в житті людини, основними типами професій та з класифікацією професій за Є. Клімовим. Озброїти учнів знаннями та навичками, необхідними для профорієнтації. Допомогти старшокласникам зрозуміти себе, свої потреби та орієнтації. Продемонструвати важливість і позитивні сторони "роботи, яку любиш" і дати можливість учням визначити свої професійні інтереси.
Перегляд файлу

 

Щасливий зумів перетворити професію в хобі,

а хобі – в професію. Бажаю вам бути щасливими!

   

Ілля ГЕРЧИКОВ

 

Тема: Моя майбутня професія

Форма: тренінгове заняття

Мета: ознайомити учнів з важливістю професійного вибору в житті людини, основними типами професій та з класифікацією професій за Є. Клімовим. Озброїти учнів знаннями та навичками, необхідними для профорієнтації. Допомогти старшокласникам зрозуміти себе, свої потреби та орієнтації. Продемонструвати важливість і позитивні сторони "роботи, яку любиш" і дати можливість учням визначити свої професійні інтереси.

Обладнання: Компьютер, плакат «Алфавіт професій», аркуш паперу, ручка,

Тривалість: 90 хв

 

Хід заняття:

Вправа 1. «Знайомство»

 

Мета: Формувати довіру в групі, пробудження інтересу до теми професійного самовизначення

Час проведення: 15 хв..

Хід вправи: Кожен з учасників по колу повинен продовжити фразу: «Я (ім’я), у дитинстві хотів бути ...»

 

Прийняття правил роботи в групі.

Для того щоб наше з вами спілкування було ефективним, воно повинно підкорятися деяким правилам:

По-перше «Тут і зараз». Головне, не те, що відбувалося «там і тоді», а те, що відбувається тепер «тут і зараз».

По-друге «Принцип емоційної відкритості Ми один з одним повинні бути відверті і відкриті. Це не означає, що кожен з нас зобов'язаний розповідати всі свої таємниці. Важливо тільки одне: якщо ви зараз щось відчуваєте, про щось думаєте, можливо щось переживаєте «тут і зараз», то вам треба про це сказати, висловити свої почуття, поділитися своїми думками так, щоб вони стали надбанням нашої групи.

Третє правило «Я – висловлювань». Потрібно говорити від свого імені: «Я думаю ... Мені здається…». Потрібно уникати висловлювань типу: «Ми всі відчуваємо ...» або «Існує думка ...»

Четверте правило – це Правило поваги до мовця. Коли висловлює свою думку будь-хто із членів нашої групи, всі його повинні уважно слухати, дати можливість висловити те, що він хоче. Ми не перебиваємо і мовчимо до тих пір, поки він не закінчить висловлювати свою думку.

І останнє п’яте правило – це Правило конфіденційності. Не можна розповідати про те, що роблять і що відбувається в групі, стороннім людям.

 

Повідомлення теми і мети заняття тренінгу

 

Доброго дня, шановні старшокласники! Час летить настільки швидко що лише вчора ви були першокласники, а зараз ви закінчуєте шкільні роки. Крок за кроком ви піднялися сходами до дорослого життя. Ще одна сходинка – і ви у дорослому житті. У житті, в якому вам доведеться приймати власні рішення. Щодня людині доводиться робити певний вибір, серед яких і вибір майбутньої професії. Це є одним з найважливіших виборів людини для її майбутнього. Тому наша зустріч сьогодні не є випадковою. Важливо знайти відповіді на питання, які визначають наше місце в житті і не допустити помилок, адже: знайти відповіді на питання "Ким стати?", "Де працювати?" і "З ким працювати?" буває дуже складно. Звісно, ніхто не може вам підказати, адже готового рецепту не існує. Кожен сам відповідає за своє щастя. Проте певні поради та підказки можуть стати вам у нагоді.

Вибір професії - це одне з найважливіших рішень у житті кожного з нас. Звичайно, можна кинути навчання, якщо на третьому курсі зрозумієш, що це не твоє, або через декілька років звільнитися з роботи, яка тобі не подобається. Але в такому випадку час буде втрачено, і ви переживете багато розчарувань.

Свідомо обрана професія допомагає людині реалізувати своє право на фізичне, психічне і духовне самовизначення. Ще малими на питання «Ким ти будеш?» відповідають: «Бізнесменом», «Юристом», «Президентом». Зараз же, коли вам вже сімнадцять років, ви, очевидно, відчули, як важко відповісти на таке, здавалося б просте запитання однозначно.

Вибір професії для кожної молодої людини - це вибір свого місця в житті, подальшого шляху навчання і праці, одне з найбільш відповідальних рішень, які ми приймаємо у житті.

 

Вправа 2. «Очікування» (5 хв)

 

Мета: виявити, що чекають учасники від тренінгового заняття

Хід вправи: Кожен з учасників на стікері-повятряна куля записує свої очікування від тренінгового заняття і, зачитуючи, прикріплють його на «Хмару очікувань».

 

Вправа 3. «Алфавіт професій» (5-7 хв.)

 

Обладнання: плакат і презентація «Алфавіт професій»

Що більше професій нам відомо, то ширший ви маєте вибір. Скільки професій можете назвати ви? Наша наступна вправа дозволить з'ясувати це. Перед вами аркуш, на якому надруковано перші букви назв професій. Ви повинні спробувати за 3хв написати як найбільше професій, що починаються на ці букви. (Учасники одержують аркуш з алфавітом, написаним у стовпчик, щоб діти могли продовжити кожен рядок, написавши назви професій).

 

Вправа 4. Інтерактивна гра «Аукціон цінностей» (20 хв.)

 

Мета: оцінити пріорітети та загальні життєві цінності.

Роздумуючи над тим, яким фахівцем я стану в майбутньому, важливо, щоб кожна людина чітко визначила свої загальні життєві цінності. Тоді професія повинна вписуватися в бажану схему стилю життя і допомагати в досягненні поставлених цілей. Саме тому я хочу запросити вас взяти участь у грі, яку ми називаємо "аукціон цінностей" або «аукціон життя».

У цій грі я дам вам усім десять жетонів, які представляють ваші зусилля, ваш час, ваше здоров'я - ваше життя. Під час гри жетони можна буде обміняти на певний лот і запропонувати два "товари". Однак ви можете придбати лише один з них; ви повинні швидко вибрати між двома варіантами.

Максимальна кількість лотів - 10, але лоти можуть мати різні ціни (тобто можуть бути лоти ціна яких більше, ніж один). Після того, як ви витратите всі свої жетони, ви не зможете нічого "купити". Напишіть на жетоні назву товару, який ви хочете придбати, і відкладіть його в сторону як вже використаний. Перехід до наступного лоту означає, що попередній лот знімається з аукціону.

Тепер почнемо аукціон.

Список лотів:

 

1лот

Квартира або будинок з євроремонтом

                              1 жетон

Новий спортивний автомобіль

                           1 жетон

2 лот

Успішна кар’єра

                                        

                           2 жетони

Відпочинок на двох у будь-якому куточку земної кулі 3 тижні

                              2 жетони

3 лот

Високоякісна освіта

                            2 жетони

Стрімка політична кар’єра

                             9 жетонів

4 лот

Популярність

                             1 жетон

Один справжній друг

                              2 жетони

5 лот

Можливість займатися улюбленою роботою

                           2 жетони

Можливість заснувати прибуткову компанію

                                                2 жетони

6 лот

Мати здорову родину (сім’ю)

                         3 жетони

Здобути світове визнання

                               3 жетони

7 лот

Можливість 5 років робити що завгодно

                           2 жетони

Чиста совість

 

                               2 жетони

8 лот

Успіх у тій сфері, в якій найбільше прагнеш

                           2 жетони

Справжнє кохання

 

                                2 жетони

9 лот

Сім додаткових років життя

                           2 жетони

Безболісна смерть, коли настане час

                               2 жетони

10 лот

Диво для рідної людини

 

                            2 жетони

Можливість повторити і виправити будь-яку подію свого життя

                                                    2 жетони

 

Аукціон Завершено! Ті жетони, які ви не використали, вважаються знеціненими.

  1.                Хто обрав сім’ю (родину) отримують два бонусних жетони

«Якщо ви робите правильний вибір – життя обов’язково подарує винагороду»

  1.                Ті хто обрав 5 років вседозволеності додатково сплачують по 1 жетону

«За певні речі потрібно платити дорожче»

 

  1.                Чи задоволені ви своїми покупками?
  2.                Яка покупка подобається вам найбільше?
  3.                Щодо якої покупки ви вважаєте, що марно витратили жетони?
  4.                Що ви зрозуміли граючи в цю гру?

Роблячи висновок з цієї ги я хочу щоб ви зрозумули і усвідомили «Не все можна купити…..»

 Можно купити книгу, а не знання

 Можно купити секс, а не любов

 Можна купити будинок, а не затишок у ньому

 Можна купити вчителя, а не розум

 Можна купити годинник, а не час

 Можна купити прибиральницю, а не друзів. Не все в нашому з вами житті купується та не все продається. Нам треба навчитися цінувати те, що ми маємо і звісно ж підкоряти нові вершини. Ставити перед собою нові цілі і крокувати до перемоги.

 

Вправа 5. «Зняття внутрішніх обмежень» ( 15 хв.)

 

Мета: усвідомлення своїх внутрішніх обмежень, опанування інструментами покрокового зняття внутрішніх обмежень.

Матеріали: аркуш паперу, ручка

Ми постійно стикаємося з перешкодами в процесі досягнення наших цілей. Їх можна розділити на зовнішні та внутрішні.

Внутрішні перешкоди вважаються набагато складнішими для подолання, ніж зовнішні. Коли ми говоримо про внутрішні обмеження, ми зазвичай говоримо «Я НЕ МОЖУ....». Тепер давайте крок за кроком подолаємо наші внутрішні обмеження.

  1.                На аркуші паперу напишіть одну і ту ж фразу «Я НЕ МОЖУ...» п'ять разів у стовпчик. Закінчіть фразу «Я не можу...», залишивши місце з запасом;
  2.                Додайте до фрази "Я не можу (зробити)
  3.                Закресліть «МОЖУ» у всіх реченнях і напишіть над ним «ХОЧУ». Напишіть «хочу» над фразою «Я не можу (зробити)» Що ти міг би зробити? Прочитайте всі речення з новими словами;
  4.                Наступний крок. Закресліть усі частки «не». Прочитайте, що у вас вийшло. Дуже важливе питання, яке ви маєте поставити собі зараз:"Прочитайте цю фразу ще раз, наголошуючи на слові «хочу»;
  5.                Останній крок: після слова «хочу» додайте фразу «Я можу легко це зробити». Таким чином, «Я хочу і можу легко зробити...». Прочитайте нову фразу в голос. Що ви відчули, коли прочитали останній запис? Щоразу, коли ви відчуваєте, що не можете або не хочете щось зробити, робіть цю вправу, і ви досягнете успіху. Запрограмуйте себе на успіх. Але пам'ятайте, що невдача – це також перший захоплюючий крок до самовдосконалення.

 

Вправа 6. Діагностика типу професій за методикою Є.О. Клімова

«Диференційно-діагностичний опитувальник» (ДДО)

 

Мета: Діагностика схильностей та професійних інтересів старшокласників (для відбору згідно з класифікацією типів професій) Зміст методики: у кожній із 20 пар запропонованих видів діяльності виберіть тільки один вид і у відповідній клітинці листка відповідей поставте знак «+». Час обстеження необмежений. Над запитаннями не потрібно довго задумуватися і тому зазвичай на виконання завдання потрібно 20 хв

Інструкція: «Припустимо, що після відповідного навчання Ви зможете виконувати будь-яку роботу. Та якби Вам довелось вибирати із двох можливостей, якій би роботі Ви віддали перевагу?»

 

Текст опитувальника 

 

1а Доглядати за тваринами

або

1 б Обслуговувати машини, прибори, (слідкувати, регулювати)

2 а Допомагати хворим людям

або

2 б Складати таблиці, схеми, програми для обчислювальних машин

3 а Слідкувати за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок, аудіо-відеокасет

або

3 б Слідкувати за станом, розвитком рослин

4 а Обробляти матеріали (дерево, тканину, залізо, пластмасу тощо)

або

4 б Доводити товари до споживача, рекламувати, продавати

5 а Обговорювати науково-популярні книги, статті

або

5 б Обговорювати художні книги (або п’єси, концерти)

6 а Вирощувати молодняк (тварин певної породи)

або

6 б Переконувати однолітків, знайомих у виконанні будь-яких дій (трудових, навчальних, спортивних)

7 а Копіювати малюнки, зображення (або налагоджувати музичні інструменти)

або

7 б Керувати будь-яким вантажним чи транспортним засобом, трактором, тепловозом тощо

8 а Повідомляти, роз’яснювати людям потрібну їм інформацію (в бюро довідок, на екскурсії тощо)

або

8 б Оформляти виставки, вітрини (або приймати участь в підготовці п’єс, концертів)

9 а Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку), житло

або

9 б Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках

10 а Лікувати тварин

або

10 б Виконувати обчислення і підрахунки

11 а Виводити нові сорти рослин

або

11 б Конструювати, проектувати нові види промислових виробів (машини, одяг, будинки, продукти харчування тощо

12 а Вирішувати конфліктні ситуації між людьми, переконувати, роз’яснювати, наказувати, заохочувати

або

12 б Розбиратися в кресленні, схемах, таблицях (перевіряти, уточнювати, приводити в порядок)

13 а Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності

або

13 б Спостерігати, вивчати життя мікробів

14 а Обслуговувати, налагоджувати медичні прибори, апарати

або

14 б Надати людям медичну допомогу при пораненнях, вивихах, опіках тощо

15 а Художньо описувати, зображувати події (що спостерігаються і уявляються)

або

15 б Складати точні описи-звіти про явища, події, що спостерігаються, об’єкти, що вимірюються, тощо

16 а Робити лабораторні аналізи в лікарні

або

16 б Приймати, оглядати хворих, розмовляти з ними, призначати лікування

17 а Фарбувати або розписувати стіни приміщень, поверхню виробів

або

17 б Здійснювати монтаж або збір машин, приборів

18 а Організовувати культпоходи ровесників в театри, музеї, екскурсії, туристичні походи тощо

або

18 б Грати на сцені, приймати участь у концертах

19 а Виготовляти за ескізами деталі, вироби (машини, одяг), будувати будинки

або

19 б Займатися кресленнями, копіювати ескізи, карти

20 а Вести боротьбу з хворобами рослин, із шкідниками лісу, саду

або

20 б Працювати на клавішних машинах (друкарській машині, телетайпі, клавіатурі комп'ютера)

 

1. 1а, 3б, 6а,10а, 11а, 13б, 16а,20а

2. 1б, 4а, 7б, 9а, 11б, 14а, 17б, 19а

3. 2а,4б, 6б, 8а, 12а, 14б, 16б, 18а

4. 2б, 5а, 9б, 10б, 12б, 15а, 19б, 20б

5. 3а, 5б, 7а, 8б, 13а, 15б, 17а, 18б

Інтерпретація отриманих даних

Лист відповідей складений так, щоб можна було підрахувати кількість знаків «+» в кожному із 5-ти стовпчиків, які відповідають певному типу професій. Підрахуйте, який тип професії одержав максимальну кількість знаків «+». Назви типів професій за стовпчиками:

1. «Людина - природа» - професії, пов’язані з рослинництвом, тваринництвом, лісовим господарством (тобто, об’єктом праці є живі організми та нежива природа): агроном, тваринник, зоотехнік, ветеринар, садівник, лісник, геолог, нафтовик, гірник, фізик, хімік - неорганік, географ тощо.

2. «Людина - техніка» - технічні професії (об’єктом праці служать технічні системи, машини, устаткування, матеріали, енергія): токар, слюсар, шофер, конструктор, інженер, тракторист, радіотехнік, сантехнік тощо.

3. «Людина - людина» - професії, пов’язані з обслуговуванням людей, із спілкуванням (предметом праці є люди, групи, колективи): офіціант, продавець, вчитель, вихователь, юрист, лікар, психолог, соціолог; керівник класу, групи, гуртка, підприємства, дипломат, міліціонер, провідник тощо.

4. «Людина - знакова система» - професії, пов’язані з обліком, базами даних, цифровими та буквеними знаками, в тому числі і музичні спеціальності (об’єктом праці є умовні знаки, шифри, коди, таблиці): коректори, програмісти, секретарі, статисти, оператори ЕОМ, бібліотекарі, комірники, економісти тощо.

5. «Людина - художній образ» - творчі спеціальності (об’єктом праці є художні образи, їх елементи і особливості): фотограф, художник, поет, письменник, артист, музикант, ювелір, композитор, дизайнер, модельєр тощо. Примітка: Багато професій можна віднести до кількох типів, наприклад, артист - до 5 і 3 типу, письменник - до 4 і 5. Змішаними є професії більшості керівників, у тому числі керівників гуртків, класоводів, класних керівників.

 

Обговорення притчі «Усе в твоїх руках»

 

Колись давно, в одному місті, жив мудрець. Слава про його мудрість рознеслась далеко навколо його рідного міста, люди здалеку приходили до нього за порадою.

Але був у місті чоловік, який заздрив його славі. Прийшов він якось на луг, спіймав метелика, посадив його між зімкнутих долонь і подумав: – Піду я до мудреця і спитаю у нього: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках: живий або мертвий? Якщо він скаже “мертвий”, я відкрию долоні, метелик полетить. Та, якщо він скаже «живий» – я зімкну долоні, і метелик помре. От тоді всі й. зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так все і сталось. Заздрісник прийшов у місто і спитав у мудреця: – Скажи, о наймудріший, який метелик в мене в руках: живий чи мертвий?

Пильно дивлячись в очі, муредць сказав:

– Все в твоїх руках!

Висновок. Вибір у житті дуже різноманітний і часто складний. Саме тому для кожного важливо розставляти пріоритети, робити правильний вибір і нести за нього відповідальність. Успіх у житті часто залежить від правильності прийнятих рішень у тій чи іншій ситуації. Приймаючи рішення або роблячи вибір у проблемних ситуаціях, пам'ятайте, що життя постійно змінюється і пропонує нові можливості, і що в майбутньому на кожного з нас чекає багато сюрпризів, як приємних, так і не дуже. Не бійтеся робити вибір. Правильним рішенням буде те, яке ви не захочете змінювати навіть через роки. Яку б професію ви не обрали, в якій би сфері не вирішили спеціалізуватися, хочу нагадати, що фахівці та експерти у вашій галузі будуть потрібні завжди, не залежно від тенденцій та запитів ринку. Тому, доки ви відповідально ставитеся до обраного шляху, можете сміливо продовжувати навчання, чи то в педагогічному, чи то в юридичному університеті.

Успіху вам!

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
22 червня 2023
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку