Тренінг на тему «Самостійний вибір майбутньої професії» (для учнів 9-10 -х класів)

Про матеріал
Активізація інтересу учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці; оволодіння інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності у житті. Формування усвідомленого ставлення учнів до дослідження і вирішення проблеми самостійного вибору майбутньої професії: самооцінка індивідуальних можливостей і їхнє співвідношення з вимогами різного типу професійної діяльності на ринку праці; Обґрунтований вибір профільних напрямків знань, необхідних для вибору майбутньої професії: самовиховання; вибір технології і розробка алгоритму професійного самовизначення.
Перегляд файлу

 Тренінг на тему «Самостійний вибір майбутньої професії»

(для учнів 9-10 -х класів)

 

Вибір майбутньої професії

Мета:

активізація інтересу учнів до самостійного вибору майбутньої професії на основі індивідуальних властивостей, схильностей, здібностей та вимог до сучасного ринку праці; оволодіння інструментами для свідомого і відповідального вибору професійної діяльності у житті.

формування усвідомленого ставлення учнів до дослідження і вирішення проблеми самостійного вибору майбутньої професії: самооцінка індивідуальних можливостей і їхнє співвідношення з вимогами різного типу професійної діяльності на ринку праці;

обґрунтований вибір профільних напрямків знань, необхідних для вибору майбутньої професії: самовиховання; вибір технології і розробка алгоритму професійного самовизначення.

 

Тривалість уроку: 70 хвилин

Хід уроку

  1. Вступне слово. Оголошення теми та мети тренінгу (3 хв.)
  2.  Вправа «Моя майбутня професія» (5хв.) Представлення учасників групи, розповідь про свою улюблену справу, про власне хобі.
  3.  Очікування.   Вправа «Автобусна зупинка» (10хв.) Файл:Автобусна зупинка, Пришивальня.jpg — Вікіпедія

Мета: визначення очікувань учасників щодо заняття

1.Запитання до учасників : «Що роблять люди, коли очікують на зупинці автобус?».

Відповіді ........

2.Об’єднатися в 3 групи. Психолог  просить учасників подумати, чого вони очікують від заняття, сформулювати їх у вислів. На дошці закріплені листи ватману з написами - «ЗНАТИ» «ВМІТИ» «ВІДЧУТИ».

1.Кожна група займає місце біля листа (зупинки) і записує все, що очікує від даного заняття, використовуючи метод «мозкового штурму».

ЗНАТИ – які знання хочете отримати

ВМІТИ – які навички хочете освоїти

ВІДЧУТИ – які почуття хочете пережити.

1.По сигналу психолога  «Автобус приїхав», групи переходять до наступної «зупинки» – листа. Повторювати записане не потрібно, додати своє власне.

5. Обговорення. Прочитати, що написали учасники на листах, уточнити відповіді.

- З чим було складно визначитися?

 - Що відчували під час проведення вправи?

 - Що сподобалося?

 

4.Правила роботи групи (7 хв.)

Мета: Сприяти розподілу між членами групи відповідальності за процес взаємодії та за ефективність роботи на занятті.

 

Для продуктивної спільної діяльності нам необхідно дотримуватися певних правил, тому я пропоную вам прийняти і враховувати наступні з них. На підготовленому плакаті (форматуА1) психолог записує перелік правил, які пропонують учасники.

Приклад правил:

-         Поважати думку кожного

-         Вимкнути мобільні телефони

-         Правило «тут і зараз»

-         Правило «піднятої руки»

-         Правило добровільної активності

-         Говорити по черзі й коротко

-         Не критикувати

-         Правило «стоп»

-         Не оцінювати

 

1.Дискусія «Типові помилки при виборі професії» (10 хв.)

Учням пропонується твердження за темою «Типові помилки при виборі професії». Учасникам необхідно визначитися чи згодні вони з цими твердженнями, чи ні. Чому саме?

Твердження

Аргументи

*ставлення до вибору як до чогось незмінного. Існує погляд на професію як на вибір постійного заняття, на все життя.

Така позиція хибна, тому що не враховує, що людина має здібності і прагне накопичувати спеціальні знання і навички в різних сферах діяльності (кращим інженером, наприклад, буде той, хто пройшов школу робітничої майстерності)

Ранжування професій на «престижні» і «не престижні», «легкі» і «важкі», «погані» і «хороші», «цікаві» і «нецікаві».

Оцінка професії залежить не стільки від характеру роботи, скільки від того, як до неї ставиться людина, наскільки професія відповідає її запитам і можливостям, нахилам і здібностям.

Низький рівень інформованості в безмежному та змінному світі професій.

Може призвести до хибного вибору професії

Невміння чи відсутність звички розбиратися у своїх індивідуальних рисах чи особливостях; незнання чи недооцінка власних фізичних особливостей.

Може призвести до хибного вибору професії.

Вибір «за компанію», «щоб не відставати».

Такий вибір лише випадково буває вдалим.

Перенесення ставлення до людини – представника певної професії на саму професію.

Особиста симпатія чи антипатія до людини конкретної професії ніяк не може свідчити про придатність чи непридатність іншої людини до цієї ж професії

Захоплення тільки зовнішньою стороною професії

Може призвести до хибного вибору професії.

Ототожнення шкільного навчального предмета з професією або погане розрізнення цих понять.

Світ професій набагато ширший (понад 40 тис.) за коло навчальних предметів (12-15). Отже, самі предмети не можуть бути надійним орієнтиром у світі професій.

 

1.Мозговий штурм «Професії» (10 хв.)

Мета: розробка пропозицій щодо можливості застосування жіночих та чоловічих професій у повсякденному житті.

Учасники дають відповідь на запитання : «Які їм відомі «жіночі» та «чоловічі» професії. Всі відповіді записуються на дошці.

Обговорення:

Давайте разом визначимо чи існують в чистому вигляді жіночі та чоловічі професії? ….

Психолог  пропонує учням об’єднатися у пари та разом скласти список загальних професій для чоловіків і жінок. Потім необхідно придумати історію, коли «жіноча» професія раптово стала «чоловічою» і навпаки. Учні по черзі презентують роботу, виконану в парах.

Підсумок: іноді, протягом життя, доводиться змінювати свої професійні наміри….

1.Вправа «Алгоритм прийняття рішення – графічне зображення» (10 хв.)

Мета: напрацювати ідеї, за допомогою яких учні можуть складати різні алгоритми прийняття рішення при виборі професії.

Обладнання: алгоритм «7 кроків до вагомого рішення» (додаток 1) та «Послідовність прийнятого рішення» (додаток 2), листи ватману, старі газети, журнали, ножиці, клей, фломастери.

Хід вправи

 

Об’єднати учасників у 2 групи. Кожна група обирає один із варіантів алгоритмів прийняття рішення, пов’язаного з вибором професії. ***Учням надаються картки з назвами професій в залежності від того, які професії необхідно рекламувати учням.

Завдання групі – ознайомитися з даним алгоритмом і створити графічне зображення (колаж), використовуючи газети, журнали, малюнки, знаки, назви. Показати куди потрібно рухатися людині, яка приймає відповідальне рішення. Графічне рішення може бути у вигляді настільної гри

1. Після завершення створення колажу, команди міняються роботами і пробують використати в дії отриманий алгоритм.

2. Обговорення створених робіт і використання алгоритмів.

Обговорення:

1. Давайте разом проговоримо ідеї, які спали вам на думку під час вирішення проблеми. 2. У чому виникала складність прийняття рішення?

3. Які якості особистості вам знадобились в ході даної гри?

4. Які якості майбутнього робітника знадобилися вам для вирішення проблеми? Які з них були ефективними, які – ні?

8. Вправа «Рейтинг помилок» (10 хв.)

Мета: аналіз помилок при виборі професії, знаходження засобів уникання помилок. Обладнання: список «помилки при виборі професії»(додаток 3), фліп-чарт, маркери.

Хід проведення вправи:

1.Із списку «Помилок» потрібно відібрати 3 помилки, які на ваш погляд, є найбільш «небезпечними» для вас.

2.Кожен учасник оголошує свої помилки, а тренер записує їх на фліп-чарті і відмічає їх кількість. ( 1. - .... 2. -.... 3. - ... і т.д.)

 3. Проаналізувати, які помилки отримали більшу кількість виборів і дати відповідь на три запитання:

- Що потрібно Закінчити робити, щоб запобігти цієї помилки?

 - Що потрібно Продовжити робити, щоб запобігти цієї помилки?

 - Що потрібно Почати робити, щоб не зробити цієї помилки?

4. Обговорення:

Після візуалізації рейтингу помилок проводиться «мозковий штурм» по знаходженню засобів захисту від помилок, послідовно переходячи від однієї помилки до іншої. (Достатньо обсудити 3-4 «самі рейтингові» помилки).

  1. Притча про метелика (5 хв.)

Все в твоїх руках - Кращі українські притчі

У давнину був собі один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Усім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. Якось одна заздрісна людина вирішила знеславити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як саме це зробити: «Я упіймаю метелика і у жмені принесу мудрецю, потім запитаю його: живий у мене в руці метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я стисну щільно кулак, роздавлю метелика й розкривши долоню, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я розкрию кулак, метелик вилетить живий і неушкоджений, і скажу, що наш великий мудрець помилився». Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав мудреця, той відповів: (пауза, відповіді учасників: «Який ти сам», «Все залежить від тебе») «Все в твоїх руках».

           Збентежений заздрісник випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

- Скажіть, будь ласка, як ця притча пов’язана з нашим тренінгом?

(Ми набуваємо знання і досвід. Саме від нас залежить доцільність використання інформації на практиці). Отже, лише від вас залежить, чи буде зроблено правильно вибір професії, чи навпаки.

2.Рефлексія. Вправа «Приємні слова» (10 хв.)

Обговорюються всі набуті навички та важливість отриманої інформації для подальшої роботи, при цьому відповідаючи на наступні питання:

 - Що нового ви дізналися?

- Що запам'яталося на тренінгу найбільше?

 - Які почуття викликали ці події?

Потім учасники встають у коло. Кожен учасник говорить своєму сусіду (спочатку зліва, потім справа) по два компліменти.

                                   Література:

1. Корольчук М. С. Крайнюк В. М. Соціально-психологічне забезпечення діяльності в звичайних та екстремальних умовах. - К. : Ніка-центр, 2006.

2. Корольчук М. С., Крайнюк В. М. Теорія і практика професійного психологічного відбору. - К. : Ніка-центр, 2006.

 3. Лозниця В. С. Психологія і педагогіка: основні положення. - К. : КДЕУ, 2000. – 302с.

4. Професійне самовизначення старшокласників. Методичний посібник. – К. : «Шкільний світ», 2006.

 5. Психологічний словник / за ред. Войтка В. І. – К. : Вища школа, 1982. – 215с.

6. Ященко Л. С. Активна соціально-психологічна підготовка до професійної діяльності молоді. – К. : Освіта, 2001.

7. Ананко Т. Теоретичні аспекти професійної орієнтації в загальноосвітніх навчальних закладах України / Тетяна Ананко // Вища школа. – 2014. – № 11/12. – С. 91-99. – Бібліогр.: с. 99.

8. Андрейко А. Вибір професії в умовах сьогодення : наук.-практ. семінар для старшокласників / Андрій Андрейко // Психолог. – 2010. – № 42. – С. 3- 10.

9. Бєлошицький О. Соціально-педагогічні проблеми профорієнтації учнівської молоді / Олександр Бєлошицький // Трудове навчання. – 2012. – № 4. – С. 46-51. – Бібліогр.: с. 51.

 

 

ДОДАТКИ

Додаток 1

Алгоритм «7 кроків до вагомого рішення»

*Учням необхідно надати список професій, які рекламують профорієнтатори.

1. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ, будь ласка, СПИСОК ПРОФЕСІЙ. Проранжуйте ці професії за ступенем зацікавленості підлітків, їх уподобань, бажанням оволодіти.

2. СКЛАДІТЬ ПЕРЕЛІК ВИМОГ ДО ОБРАНИХ ВАМИ ПРОФЕСІЙ. Складіть список своїх вимог:

- обрана професія і майбутній рід занять

 - обрана професія і життєві цінності

- обрана професія і мої уподобання, улюблена справа

- обрана професія і майбутній рід занять

- бажаний зміст, характер і умови праці

- бажаний рівень професійної підготовки

 - обрана професія і реальне працевлаштування за спеціальністю

3. ВИЗНАЧІТЬ ЗНАЧИМІСТЬ КОЖНОЇ ВИМОГИ. Визначте, наскільки всі перераховані вами вимоги значимі.

4. ОЦІНІТЬ СВОЮ ВІДПОВІДНІСТЬ ВИМОГАМ ДО КОЖНОЇ ЗАПРОПОНОВАНОЇ ВАМ ПРОФЕСІЇ. Крім вимог, які є у вас до професії, існують і вимоги самої професії. Проаналізуйте, чи розвинені у вас професійні якості, відповідні інтелектуальні здібності, психологічні особливості, стан здоров’я у відповідності до вимог обраної професії.

5. ПІДРАХУЙТЕ І ПРОАНАЛІЗУЙТЕ РЕЗУЛЬТАТИ. Проаналізуйте, яка професія із списку більше підходить вам по всім пунктам.

 6. ПЕРЕВІРТЕ РЕЗУЛЬТАТИ. Для впевненості в правильності ваших розмірковувань, обсудіть своє рішення з друзями, батьками, вчителями, іншими людьми, яким ви довіряєте.

7. ВИЗНАЧІТЬ ОСНОВНІ ПРАКТИЧНІ КРОКИ ДО УСПІХУ. Ви прийняли рішення, тепер важливо визначитися: в якому навчальному закладі ви можете отримати професійну освіту, як розвивати в собі професійно важливі якості, як можна отримати практичний досвід роботи за даною професією, як підвищити свою конкурентноздатність на ринку праці.

Додаток 2

Алгоритм «Послідовність прийняття рішення»

1.Визначить мету ( ваша мета повинна бути максимально конкретною ). Чого я хочу досягти:

- професія, вид занять,

 - який термін навчання?

- рівень оплати праці. Скільки я хочу заробляти?

- можливість працевлаштування,

- можливість подальшого навчання.

2. Визначить засоби ( що ви можете використати для досягнення мети):

- знання і інформація про професію,

- досвід (з урахуванням професії батьків або близьких людей, «родова справа»),

 - вміння та навички,

 - особисті якості,

- допомога інших людей,

- заклад, який готує за даною професією.

 

3. Відпрацюйте варіанти ( варіанти – це конкретні місця роботи або навчання, через які досягнете своєї мети) * Надати конкретну інформацію – перелік закладів, де здійснюється підготовка.

- варіант 1

 - варіант 2

 - варіант 3 (три варіанти – це мінімум).

 

4.Позитивно оцініть варіанти. - Чи відповідають ці варіанти вашій головній меті? - Наскільки кожен із варіантів бажаний для вас? - Який із варіантів можливий? - Який варіант найбільше підходить вам? - Які варіанти можна назвати запасними?

5. Над чим слід працювати, щоб не помилитися

 

 

Додаток 3

Список помилок при виборі професії

 

1.Відношення до вибору професії як до єдиного сталого вибору. (У будь-якій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад по мірі росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто гарно пройшов початкові кроки).

2.Існує думка про престижність професії. (У відношенні до професії з’являються непорозуміння коли, важливі для суспільства професії вважаються непристойними, негарними).

3.Вибір професії під прямим чи безпосереднім впливом друзів. (Професію ми обираємо на свій «смак» і «розмір», як і одяг та взуття).

4. Перенос відношення до людини – представника тієї чи іншої професії – на саму професію. (При виборі професії слід враховувати особливості даного виду діяльності, а не обирати професію тільки тому, що тобі подобається або не подобається людина, яка займається даним видом діяльності).

5. Захоплення тільки зовнішньою або іншою приватною стороною професії. (За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, щоденна праця).

6. Порівняння шкільного предмету з професією або невдала відмінність цих понять.

(Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, в яких необхідна здатність до мови, багато – перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв’язку... Тому при виборі професії слід враховувати, які реальні заняття і професії за цим предметом стоять).

 

 1.Застарілі уявлення про характер праці в сфері матеріального виробництва. (У всі професії, зокрема робітничі, втілюється складна і цікава техніка, підвищується культура праці).

8. Невміння розбиратися, відсутність звички розбиратися в своїх особистих якостях ( здібностях, нахилах). (Розібратися у собі допоможуть профконсультанти, батьки, вчителі, товариші).

9. Незнання або недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків при виборі професії. (Існують професії, які можуть бути протипоказані, тому що можуть погіршити стан твого здоров’я).

10. Незнання основних дій, операцій і їх порядку при вирішенні, обмірковуванні задачі вибору професії. (Коли ти вирішуєш задачу з математики, то ти виконуєш певні дії в певному порядку. Було б розумно поступати також і при виборі професії).

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
14 червня
Переглядів
226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку