Тренінг «Підвищення креативного потенціалу вчителів»
«Якщо Ви вважаєте, що можете, Ви – можете.
Але якщо Ви думаєте, що не можете, значить, Ви і не зможете»
Мері Кей Еш
Мета. Засвоєння поняття «креативність за рахунок розширення його змістового поля. Діагностика та розвиток творчих здібностей учасників тренінгу. Актуалізація внутрішньої готовності до самозмінення. Утвердження почуття особистої значущості та індивідуальності.
Хід тренінгу.
Проблема креативності є однією з головних проблем для психології особистості та її розвитку. Тож нашу роботу ми побудуємо у формі тренінгу «Підвищення креативного потенціалу вчителів».
Тренер роздає кожному учаснику аркуш паперу і пропонує зобразити вікно та заповнити його таким чином:
- у лівому верхньому куті написати своє ім’я;
- у правому верхньому куті написати або зобразити, чим найбільше пишається;
- у лівому нижньому куті описати себе за допомогою єдиного слова;
- у правому нижньому куті намалювати (без підпису і слів) своє хобі.
Учасники виходять на середину зали і представляють себе. На завершення всі розвішують плакати на дошці і створюють «Галерею портретів учасників».
(Бесіда «Чого ви очікуєте від тренінгу?)
Учасникам пропонується на стікерах записати свої асоціації з поняттям «Креативність». Після цього асоціації зачитують на клеять на плакат «Креативність».
Креативність (від лат. Greatio – «творіння», «образ») у перекладі з англійської мови означає «творчість», тобто в загальному розумінні це створення нових, оригінальних, біьш досконалих матеріальних і духовних цінностей, що мають об’єктивну та суб’єктивну значущість. Творчість передбачає наявність у суб’єкта здібностей, мотивів, знань і вмінь, завдяки яким створюється продукт, що вирізняється новизною, оригінальністю й унікальністю.
Завдання 1. За 1 хв. написати, скільки встигнете, речень «На вулиці падає сніг». Після закінчення 1 хв. підрахуйте кількість букв.
Завдання 2. За 1 хв. написати, скільки встигнете, речень «На вулиці падає сніг», тільки вже друкованими літерами. Після закінчення 1 хв. підрахуйте кількість букв.
Завдання 3. За 1 хв. написати, скільки встигнете, речень «На вулиці падає сніг», тільки одна буква велика, одна маленька і т. д.. Після закінчення 1 хв. підрахуйте кількість букв.
Завдання 4. За 1 хв. написати, скільки встигнете, речень «На вулиці падає сніг», тільки після кожної букви пишіть букву к. Після закінчення 1 хв. підрахуйте кількість букв.
Отримання результатів.
Додайте число букв 2, 3 і 4 завдання (пр. 76+76+60=212). Отримане число поділіть на 3 (пр. 212:3=70.67).
Отримане число поділіть на число, яке ви отримали в результаті виконання першого завдання (пр.70.67:136=0.51).
Результати:
від 0 до 0.33 – тенденція до ригідності;
від 0.34 до 0. 66 – середній показник ригідності;
від 0.67 до 1 – високий показник психічної лабільності (здатності до гнучкості, творчої діяльності, сприймання нового).
Ви всі люди творчі, інакше, мабуть, не працювали б у школі. Щодня ви створюєте уроки, плануєте і розробляєте виховні години, позакласні заходи. Тому зараз будуть творчі конкурси для вас, в ході ви матимете змогу як розвинути свої творчі здібності, так і перевірити їх.
Вправа «Що це таке?»
Стандартні відповіді: мішень, кола на воді, сонячна система, рулетка.
Стандартні відповіді : 2 бочки, яєчня чи ще щось на тарілці.
В кого найбільше нестандартних відповідей, той найбільш творчий.
Вправа «Електростанція».
Учасникам необхідно з літер слова «електростанція» скласти якнайбільше нових слів. Час виконання обмежений – 3 хв. Двічі ту саму літеру в словах використовувати не можна.
Кожен учасник підраховує кількість правильно складених слів. Найбільша кількість свідчить про доволі високий рівень творчих здібностей.
Вправа «Перетворення у числа».
Учасники в будь-якому порядку витягують картки з числами. Числа можуть бути різними. Необхідно зобразити вказане число невербально, при цьому необхідно дотримуватись однієї умови: не повторятись і не використовувати пальців.
Вправа «Склади вірш».
З даними словами необхідно скласти вірш: день - пень, жити - вчити, сидіти - радіти.
Що ж заважає людині бути творчою особистістю й проявляти оригінальність мислення?
(На дошці висить плакат «Що заважає прояву творчості?». Учасники пишуть свої думки на стікерах і прикріплюють на плакат.)
Приблизні відповіді.
- Схильність до конформізму, яка виявляється в прагненні бути схожим на інших людей.
- Острах виявитися «білою вороною» серед людей, дурним або смішним у своїх судженнях. Побоювання критики.
- Тривожність, невпевненість у собі.
- Завищена оцінка значущості своїх ідей. Іноді те, що ми самі вигадали або створили, подобається нам більше, ніж думки, які висловлюють інші люди. В нас виникає бажання нікому не показувати свій витвір, ні з ким не ділитися й залишати при собі.
10. Підбиття підсумків.
Притча
Колись давно в Китаї жив дуже багатий і пихатий мандарин (вельможа). Він вважав себе дуже розумним. Але одного разу до нього дійшли чутки про одного мудреця. «Як він може бути розумнішим за мене? – подумав мандарин. – Влаштую йому випробування. Візьму в руки метелика і заховаю зв спину. Запитатаю: живе чи мертве? Якщо скаже – живе, - стисну кулак і метелик загине. Якщо скаже – мертве, - розтисну кулак і метелик вилетить. У будь-якому випадку відповідь мудреця буде хибною». Запросив мандарин мудреця до себе в палац. Взяв до рук метелика і заховав до спину. Запитав: «Живе чи мертве?» На що мудрець відповів: «Усе в твоїх руках».
Тож усе в ваших руках, шановні педагоги.