Тренінг "Пізнай себе сам"

Про матеріал
Тренінг "Пізнай себе сам "для класних керівників. вчителів основ здоров'я, практичних психологів школи. Вікова категорія учнів 12-15 років.
Перегляд файлу

 

                                         Тренінг   «Пізнай ссбе сам»

 

                              ( тренінгове заняття для учнів 7-го класу)

 

Мета тренінгу: психологічне, внутрішнє усвідомлення самого себе; визначення неусвідомлених потягів та прагнень власної особистості; формування навичок  самоаналізу та самоконтролю, позитивного ставлення до себе і до інших.

 

Завдання:

  •   Створювати оптимальний соціально-психологічний мікроклімат у колективі з метою сприяння духовному і творчому саморозкриттю учасників;
  •   Допомагати дітям усвідомлювати і розуміти свої позитивні та негативні риси;
  •   Сприяти розвитку навичок самоаналізу та самоконтролю;
  •   Формувати позитивне ставлення до себе, адекватну самооцінку;

         Відпрацювання навичок співпраці, толерантного ставлення до інших.

 

 

Оформлення : мультимедійна презентація  із висловів  філософів, («Пізнай себе, пізнай свою природу – і ти пізнаєш істину», «Не бійся виправляти свої помилки» Конфуцій), плакат із «Правилами роботи групи» , плакат із зображенням дерева, аудіо запис «Звуки природи», картки-візитки, стікери, маркери, фломастери.

 

Форма проведення: тренінгове заняття       

                                     

Хід тренінгу

Вступне слово тренера.

       «Пізнати себе» Напевно, цю фразу чув кожен. Але тільки поняття в неї ми вкладаємо різні. Як казали древні філософи : «Пізнати себе означає - пізнати Бога».

       Є такий  знаменитий вислів "Пізнай себе, пізнай свою природу – і ти пізнаєш істину!»

Сьогодні на тренінгу ми будемо ставити собі питання «Хто Я!?»,  щоб краще розуміти та  пізнавати себе.

   Оскільки   шлях до самопізнання в кожного свій, але розпочинається він у всіх однаково: з аналізу своїх вчинків і поведінки й оцінки їх, спостереження за собою. 

 

Вправа «Знайомство»

Мета: підготувати учасників до роботи, ближче познайомитися з кожним, створити комфортну атмосферу, хороший настрій.

  Учасники групи сідають у коло, їм  пропонується написати на картці-візитці ім’я так, як вони  хотіли, щоб до них зверталися. Потім   відповісти коротко на декілька запитань:

  • Чи подобається вам ваше ім’я?
  • Хто вас назвав в сім’ї?
  • Чи знаєте ви, що воно означає?

 

Вправа «Правила роботи».

Мета: прийняття правил роботи групи.

Для спільної роботи нам необхідно укласти угоду, опираючись на деякі правила. Учасники читають написане на плакаті і приймають правила роботи групи.

Правила роботи групи:

1. Бути активним.

3. Не критикувати інших.

4. Повага до того, хто говорить.

5. Говорити коротко, конкретно й тільки про те, що сам відчуваєш.

6. Бути щирим.

7. Не оцінювати одне одного, а самого себе.

8. Принцип «тут і тепер».

9. Принцип «конфіденційності».

……

Учасники  обговорюють необхідність і корисність кожного правила. Приймаючи їх, ставлять свої підписи під ними.

 

Вправа  «Наші очікування»

Мета: визначити сподівання й очікування щодо тренінгу.

Тренер пропонує учасникам групи по колу відповісти на запитання: «Чого ви очікуєте від тренінгу?» ( відповіді можна записати на  плакаті «Наші очікування»)

 

Основна частина

 Тренеру пропонуються вправи ( 1 – 7)в основній частині на вибір, оскільки  ефективне проведення тренінгу залежить від:

  • складу групи ( вік, стать, кількість учасників)
  • взаємовідносини в групі;
  • часу проведення.
  •  

1. Вправа «Дерево життя»

Мета: визначити, що власна поведінка і спосіб життя  є найважливішим фактором людини, сприяти чіткому усвідомленню учасниками набутих знань і навичок.

               (потребується попередньої підготовки вдома)

Тренер: Намалюйте дерево: на корінні напишіть ті основні принципи, які ви взяли від батьків, на що ви спиратиметеся все життя. На стовбурі напишіть власне життєве кредо. На світлих гілках — ті вчинки, якими ви пи­шаєтеся, на темних — ті, про які хотіли б за­бути. На листочках — ваші якості: на зелених — позитивні, а на жов­тих — негативні; на тих, що падають на зем­лю — вади, із якими збираєтеся боротися; на опалому листі — ті, які ви вже подолали.

Презентація свого «Дерева життя» ( кожен за бажанням презентує своє дерево).

Висновок тренера: Ми уважно почули все: ваші якості позитивні і негативні, а саме головне, що ви їх написали і проговорили, ті з якими вам треба боротися.

 

2. Вправа  «Без маски»

                                 Анкета

(Учасникам пропонується усно доповнити речення)

Я люблю, коли мене називають….

Особливо мені подобається, коли люди, які мене оточують…..

Мені важко це забути, але я …..

Чого мені іноді по-справжньому хочеться, так це….

Мені буває соромно, коли я ……

Особливо мене дратує те, що я….

Мені особливо приємно, коли мене ….

Знаю, що це дуже важко, але я …

Іноді люди не розуміють мене, тому що я ….

Вірю, що ….

Думаю, що найважливіше для мене …..

 

3. Вправа «,Я хочу! Я можу!  Я буду!»

Мета:  усвідомленні учасниками  тренінгу наявності взаємозв’язку між своїми бажаннями і своїми можливостями.

Учасникам пропонується написати :

Я хочу –  …. ( продовжити)

Я хочу – …

Так 10 разів.

Я  можу - …

Так 10 разів.

Я буду - …..

Так 10 разів.

Учасники роблять висновок.

 

4. Вправа « Креативний директор»

Мета: з’ясувати уявлення учасників про важливі якості та вміння особистості для ефективного спілкування.

Учасникам пропонується ввійти в роль «директора».

Подумати, які якості та вміння притаманні директору.

Написати список складений на плакаті. А потім

написати  якості та вміння (які потрібні в роботі директора), яких не вистачає в собі, яких ще потрібно набути. Скласти рекомендації собі.

Висновок: обговорити наскільки список, складений кожним, відрізняється від загального.

 

                                       Вправа - руханка  «Свічка»

Мета: створити хороший настрій, зняти втому, активізувати мислення.

Учасникам надається змога рухатися по приміщенню, тренер говорить фразу «Свічка палає», учасники промовляють і доповнюють  фрази ( записані на плакаті) : 

Я – це Я!

Я живу для того, щоб …

Я не робитиму те ,….

Мені належить все, що є  в мені!

Я вирішив …..

Я належу собі, а значить, я можу будувати себе!.

Тренер промовляє:  « Свічка не горить», всі зупиняються. І так декілька разів.

 

5. Вправа «Дорога в майбутнє»

Мета: визначити коло інтересів, активізувати творче мислення.

Учасникам пропонується діалог, але сам з собою. Відповісти собі на питання: - Ким я бачу себе в майбутньому?

- Що мені потрібно для цього зробити?

Висновок: Для повноцінного життя потрібно сформувати бачення та усвідомлення власних пріоритетних цінностей.

 

6. Вправа «Цивілізація»( робота в групах)

Мета: формувати навички, необхідні для успішної взаємодії між людьми, що мають розбіжності у думках та поглядах.

                                                Завдання

  1. Представити свою прогресивну цивілізацію, вигадавши її назву, населення, географічне положення, природні ресурси, систему правління й оборони, закони, за якими живе цивілізація, іі культурні особливості, обов’язки, які мають представники цивілізації, а також якими рисами характеру вони наділені.
  2. Обов’язково все записати, або намалювати. Час обговорюється. Презентація цивілізації.

Для тренера : Обов’язково  уважно почути  закони цивілізації та обов’язки представників, риси характеру , які їм притаманні, а також  звернути увагу  на взаємодію між учасниками груп.

Зробити висновки: Гра дає можливість  створити справжню команду, яка спільними зусиллями може вирішити багато проблем.

 

7. Вправа «Магазин»( з елементами аутотренінгу)

Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників.

 Звучить спокійна, релаксаційна музика. Учасникам пропонується закрити очі, і уявити, що вони в казковому магазині, де продаються позитивні якості, риси характеру, звички. В магазині казковому можна  придбати для себе позитивне, але потрібно залишити взамін.

Тренер задає питання:

Що ви бажаєте придбати?

А що можете зі свого характеру, звичок негативне тут залишити

 ( відбувається обмін).

Тренер: Висновок. В житті не все так легко можна продати,обміняти або купити, тому варто задуматись над цим вже тепер.

                                        Підсумок  тренінгу

Вправа «Автопортрет»

Мета: сприяти усвідомленню унікальності особистості кожної людини, зняти психологічне напруження.

Тренер пропонує всім намалювати свій автопортрет (символічний, за бажанням -  кумедний) і якомога найкраще себе в ньому відобразити. Портрети за бажанням учасників вивішується на дошку. Потім аналізують  настрій, емоції, відчуття на малюнку і  вгадують, кому він належить.

Висновок: кожна людина унікальна, не схожа на інших.

 

Вправа -  підсумок  «Все залежить від тебе!»

Мета: спонукає учасників взяти на себе відповідальність за фізичне, психологічне, емоційне здоров’я,  і найголовніше - за власне життя.

Легенда про пихатого мандарина

     Колись давно у стародавньому Китаї жив розумний, але надзвичайно пихатий мандарин. Цілий день він тільки те й робив, що приміряв багате вбрання і вихвалявся перед підданими своїм розумом. Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось країну облетіла звістка, що неподалік оселився чернець, розумніший за мандарина. Мандарин страшенно розлютився, але не виказав цього ні жестом, ні словом. Задумав він оголосити поєдинок і відстояти славу наймудрішого нечесним способом: «Візьму я в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках — живе чи мертве? Якщо чернець скаже, що живе, я роздушу метелика, а якщо мертве — я випущу його». І ось настав день поєдинку. У пишній залі зібралося багато людей, усім кортіло побачити змагання найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали увійшов невеликий худорлявий чоловік. Він підійшов, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. Тоді пихатий мандарин сказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе чи мертве? ».

 

Мудрець усміхнувся і відповів: «УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!». Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів, радісно тріпочучи яскравими крильцями.

Висновок тренера: Далеко не кожна людина знає сильні та слабкі сторони своєї вдачі, справедливо судить власні вчинки. Однак вміння об’єктивно себе оцінювати допомагає правильно вибрати свій життєвий -    професійний та особистий – шлях.

Отже, ВСЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ВАС САМИХ!

Я БАЖАЮ ВАМ: ТВОРІТЬ СЕБЕ! САМОВДОСКОНАЛЮЙТЕСЬ!

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
7205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку