Тренінг "Подолання агресії у підлітковому віці"

Про матеріал
Тренінг для практичних психологів, класних керівників для подолання агресії в підлітковому віці.
Перегляд файлу

Тренінг для учнів 6 - 7 класів

«Подолання агресії у підлітковому віці»

 

Мета: навчання вибору найбільш ефективного способу послаблення агресивності, корегування негативних емоцій, навчання способам вираження агресії в прийнятній формі.

Види  робіт: бесіда, рольові ігри, арт-терапевтичні, психогімнастичні вправи, казкотерапія.

Вікові особливості: підлітки

Форма проведення: групова (в закритій групі дітей з східними показниками)

 

Хід заняття:

Повідомлення загальної мети занять.

Діти сідають в коло. Керівник повідомляє дітям, про форму та способи взаємодії на занятті. Це заняття не схоже на уроки. Тут можна буде гратися, малювати, а головне – поділитися своїми радощами і проблемами, отримати добру пораду, допомогу або підтримку, навчитися краще розуміти себе та інших, дізнатися про себе та інших багато нового та корисного.

Правила групової взаємодії.

Для успішної діяльності тренінгової групи доцільно розробити та засвоїти правила групової взаємодії. Для дітей їх не повинно бути занадто багато. Головними можуть бути такі:

  •                                                             Говорити коротко, конкретно і тільки про те, що думаєш або відчуваєш сам.
  •                                                             Слухати товаришів уважно, не перебиваючи.
  •                                                             Критикувати не людину, а конкретний вчинок.
  •                                                             Критикувати лише в доброзичливій формі, бажано, щоб критика супроводжувалась конкретною порадою та впевненістю у можливості виправлення недоліків або помилок.

Вправа 1. Гра «Знайомство».

Мета: знайомство, розвиток навичок невербальної взаємодії, емоційної чутливості, емпатії.

Кожному учаснику пропонується обрати собі будь-яке ім’я, яким він хотів би, щоб його називали інші. Ця процедура має діагностичний зміст, вона виявляє бажаний об’єкт ідентифікації дитини. Вибір не свого імені може бути ознакою неприйняття себе. Так може виявлятися відчуття власного неблагополуччя у дитини. Повторивши по черзі (по колу) своє ім’я, діти придумують і малюють його символ-образ, наприклад у вигляді піктограми. Демонструють (за бажанням) зображення.

Вправа 2. «Знавці емоцій»

Мета: збагачення емоційної сфери підлітка, розвиток інтересу та здатності до розуміння свого внутрішнього світу і емоцій інших людей.

Інструкція: (Підлітки сидять у колі). Чи багато ви знаєте емоцій? Давайте пограємо у гру, яка допоможе нам повторити всі емоції, які ми знаємо, а комусь дізнатися і нові. Гра називається «Знавці емоцій». Той, у кого в руках м'яч, називає одну емоцію і передає м'яч сусідові справа. Повторювати сказане раніше не можна. Той, хто не може назвати емоцію, виходить з кола. Залишився – найбільший знавець емоцій в групі (можна встановити нагороду – медаль або грамоту). Щоб користі від гри було більше, а програш інших не був образливим, попереджуємо, що це перший тур, а через якийсь час гру можна повторити.

Вправа 3. «Розповіді по фотографіях»

Мета: емоційний розвиток, стимулювання інтересу й уваги до власного внутрішнього світу, до розуміння чужих емоцій і співпереживання.

Інструкція. Кожен підліток отримує планшетку з зображеннями різних емоцій на обличчі (орієнтовно 8 зображень): «Подивіться уважно на зображення, оберіть для себе номер, відповідно вашого номеру у колі. За номером зображення об’єднайтесь у пари. Обговоріть, який настрій у кожного з цих людей, які емоції вони відчувають? Спробуйте придумати, чому людина відчуває такі емоції, що відбулося напередодні?»

Вправа 4. Гра «Пілот і диспетчер»

Мета: набуття досвіду довіри оточуючим.

 Інструкція: Зараз ми з вами пограємо в гру «Пілот і диспетчер». Літаки літають на великі відстані, і буває так, що вони потрапляють в зону поганої видимості. Тоді не збитися з шляху допомагає диспетчер. Давайте виберемо того, хто буде пілотом на літаку і диспетчера. Інші спостерігатимуть, як летить наш літак. Диспетчер встає позаду пілота на відстані і керує польотом виключно словами. Пілот, виконуючи вказівки диспетчера, повинен пролетіти безперешкодно по кімнаті до зазначеного пункту призначення.

Розкажіть, що ви відчували, коли потрапили в «зону невидимості»? Чи важко довіритися іншим?

Вправа 5. «Живі руки»

Мета: формувати вміння тактильної поведінки та невербальної комунікації.

Усі заплющують (зав’язують) очі. Керівник розсаджує членів групи одне напроти одного (парами). Учасникам пропонується знайти руки одне одного:

а) познайомтеся з руками партнера, постарайтеся дізнатися про них якнайбільше;

б) привітайтеся руками;

в) посваріться руками;

г) помиріться руками;

д) попрощайтеся руками.

Учасникам пропонують, не розплющуючи очей, вгадати, хто їхній партнер, розповісти про свій емоційний стан під час вправи.

 

Вправа 6. Гра «Двоє з одним олівцем»

Мета: формування навичок співробітництва, взаєморозуміння. Інструкція. Діти не повинні розмовляти один з одним. Спілкування може бути тільки невербальним. Вправа супроводжується приємною музикою. Кожна пара отримує аркуш паперу і один олівець (фломастер). Кожна команда повинна намалювати картинку, сидячи за одним столом (або поряд один з одним).

Діти обговорюють форми взаємодії, ефективні способи невербального спілкування.

Вправа 7. Малювання на тему «В кого я б перетворився в чарівній країні?»

Мета:формування вміння самопізнання

Дітей просять подумати в кого кожен з них хотів би перетвориться, якби був чарівником. Відповідаючи на це питання, діти найчастіше називають тварин. Відповідь «ні в кого, хочу залишитись собою» свідчить про задоволеність собою, самоприйняття. Учасники тренінгової групи замальовують тварину, з якою вони себе ідентифікували, і коротко записують відповіді на питання: де живе ця тварина? що вона їсть?чи має вона друзів? чого боїться найбільше? про що мріє?

Діти аналізують казкову тварину та здійснюють процес самоприйняття.

Вправа 8.  «Продовжити речення».

Мета: розвиток уміння здатності дитини до аналізу і рефлексії власних

           переживань.

Дітям пропонується продовжити речення першими словами, які приходять на думку. Діти записують продовження наступних фраз: «Більше всього я боюсь…», «Мене засмучує…», «Я злюсь коли…».

Зачитують та обговорюють групою.

Вправа 9. Гра «Казковий базар»

Мета: вміння бачити свої якості і виявляти які б ще хотіли у собі бачити.

Керівник групи повідомляє дітям, що вони зараз будуть грати в цікаву гру суть якої полягає в тому, що на цьому базарі «торгують» і «обмінюють» незвичайним товаром – «людськими якостями».

Усі якості (позитивні та негативні) записують на дошці, ті якості які властиві дітям, вини записують на лисках. Тоді діти ходять по базару і купляють чи обмінюють ці якості. На базарі є ще смітник, в який можна викинути певні якості.

Діти обговорюють, що їм вдалося купити чи обміняти, а що викинути у смітник. Чи легко їм було отримати бажану якість?

Вправа 10. «Слухаємо себе».

Мета: розвиток здатності до релаксації, уміння слухати себе й визначити

            свій настрій.

Лунає музика, діти закривають очі та малюють в уяві місце, де б вони дуже хотіли побувати.

Вправа 11. Вправа «П’ять добрих слів».

Мета: отримання зворотного зв’язку від групи, самопізнання.

Необхідні аркуші паперу, олівці або фломастери.

 Учасники об’єднуються в підгрупи по 5 осіб.

Інструкція. Кожен із вас повинен окреслити свою руку на аркуші паперу, а на долоні написати своє ім’я. Передавайте свій листок сусіду праворуч, а самі отримуйте малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальців» чужого малюнка напишіть щось приємне із якостей його володаря (наприклад: «Ти чуйний», «Ти відвертий», «Ти пишеш гарні вірші» тощо). Інший робить запис на наступному «пальці» і так доти, поки «рука» не повертається до власника. Ведучий може зібрати аркуші, зачитати «компліменти», а група відгадує, кого вони стосується. Після заняття учасники забирають листки з «долонями» як пам'ятки на «чорний день».

Колективне обговорення: Які почуття ти відчував, коли читав написи на своїй «долоні»? Чи всі твої переваги відомі іншим.

Вправа 12 «Побажання» - ритуал прощання.

Мета: підбиття підсумків заняття, навчитись бажати чогось хорошого як

           одному з групи, так і до всіх членів групи.

Діти по колу кажуть один одному побажання та слова підтримки.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Яковенко Жанна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Тимочко Лідія
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
2794
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку