«Позитивне мислення»
Мета: формування позитивного мислення, розвиток комунікативної креативності, гнучкості в оцінці будь-якої ситуації, а також зміцнення групової єдності.
Необхідні матеріали: комп’ютер, мультимедійний проектор або телевізор, папір, ручки, ватман, маркери.
№ з\п |
Зміст діяльності |
Час, хв. |
1. |
Привітання. Вправа «Імпульс» |
5 хв. |
2. |
Повторення правил роботи |
2 хв. |
3. |
Притча «Іспит» |
5 хв. |
4. |
Вправа-розминка «Веселий фотограф» |
13 хв. |
5. |
Вправа «Скептики і оптимісти» |
20 хв. |
6. |
Вправа «Відзеркалення» |
10 хв. |
7. |
Вправа - прощання «Ти – молодець». Домашнє завдання. |
5 хв. |
Усього |
1 год. |
1. Привітання. Вправа «Імпульс»
Мета: налаштувати групу на спільну роботу.
Ведучий: Доброго дня, дорогі друзі! Пропоную стати в коло. За годинниковою стрілкою, починаючи з мене, говоріть про свій настрій. Потім передавайте імпульс натисканням на праву руку сусіда. Вправу завершено, коли імпульс дійде до мене.
Ведучий: Ми сьогодні поговоримо про позитивне мислення. З’ясуємо, що впливає на наш настрій, як за допомогою гарного настрою досягти бажаних результатів. Тому перше правило - щоб створити гарний настрій, треба намагатися знаходити в подіях, навіть якщо вони здаються спочатку досить негативними, щось добре та корисне.
2. Повторення правил роботи (слайд 2)
3. Притча «Іспит»
Настав час Майстру перевірити своїх учнів. Він покликав трьох з них, узяв білий аркуш паперу, крапнув на нього чорнило і запитав:
• Що ви бачите?
Перший відповів – «Чорна пляма», другий – «Клякса», третій – «Чорнило».
Розчарований Майстер мовчки пішов до своєї келії.
Пізніше учні запитали:
• Чому Ви засмутилися?
Майстер відповів:
• Ніхто з вас не побачив білого аркуша.
Ведучий: Що у вашому житті є«білим аркушем», а що «чорнилом», «кляксою» або «чорною плямою»?
Однією з емоційних компетенцій є вміння мислити позитивно, тобто звертати увагу більше на позитивні аспекти життя, ніж на негативні. Позитивне налаштування відкриває можливості конструктивного впливу на життя. У центрі нашої уваги сьогодні мистецтво перетворення – негативного у позитивне, проблем у радість. Нам потрібний ресурс – упевненість у собі, віра в чудеса.
4. Вправа-розминка «Веселий фотограф»
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників тренінгу.
Опис: ведучий запрошує одного бажаючого стати «фотографом». Всі інші учасники збираються в певному місці і створюють «похмуру команду», яка має сфотографуватися. Завдання «фотографа» під час зйомки розсмішити «похмуру команду», а завдання «команди» не піддаватися на заохочення «фотографа» (звуки, слова, жести, міміка тощо) і залишатися похмурими. Той з команди, хто не витримає і хоча б посміхнеться, переходить на бік «фотографа» й допомагає йому розсмішити інших.
Гру можна провести декілька разів, міняючи «фотографа».
Запитання для обговорення:
- Чи змінився ваш настрій після цієї гри? Яким чином?
- Що вплинуло на зміну настрою? (спілкування та взаємодія).
5. Вправа «Скептики й оптимісти»
Мета: формування позитивного мислення, розвиток комунікативної креативності, гнучкості в оцінці будь-якої ситуації, а також зміцнення групової єдності.
Опис. Ведучий об’єднує учасників у дві групи. Першій групі пропонує уявити себе скептиками, песимістами – незалежно від справжньої життєвої позиції. Друга група – оптимісти.
Завдання групи «Скептики» полягає у тому, щоб сумно назвати щось, що на їхню думку, є проблемою, негативним фактом (краще починати з відносно нейтральних висловлювань, наприклад: «За вікном дощ…»).
Завдання групи «Оптимісти» – змінити емоційний полюс повідомлення, наприклад: «Так, і це створює діловий настрій…» або «Коли йде дощ, це чудово, тому що є можливість ще посидіти й випити гарячої кави після тренінгу».
Спілкування можна продовжити в тому ж стилі. Гра продовжується доти, доки є аргументи. Потім учасники міняються ролями. Ті, хто були скептиками, стають оптимістами і навпаки.
Обговорення.
Про що було легше говорити – про добре чи погане?
Як себе почували в ролі скептика/оптиміста?
Як думки впливають на емоції?
Які особливості мислення скептиків/оптимістів помітили?
Які висновки для себе зробили?
Резюме. У більшості ситуацій можна знайти позитивні й, навіть, смішні сторони. Коли зусиллям волі намагаєтеся бачити позитивне у тому, що відбувається, тоді піднімаєте рівень своєї життєвої стійкості, оптимізму. Якщо фокусуєтеся на негативному в житті, тоді все виглядає суцільною проблемою. Неприємні події, які трапляються в житті людини, і негативні думки про них – лише «млин – зерно»; усе перемелеться на борошно.
6. Вправа «Відзеркалення»
Мета: дати можливість відчути дзеркальне відображення своїх дій, вчинків.
Опис. Учасники групи діляться на пари, стають обличчям один проти одного. Перший учасник робить рухи руками, головою, всім тілом. Завдання другого полягає в тому, щоб повторити ці рухи, бути «дзеркальним відображенням» першого. За командою ведучого учасники міняються ролями. Кожна пара самостійно обирає складність рухів та темп виконання.
Обговорення: учасники діляться своїми враженнями від вправи.
Ведучий: Не завжди легко і приємно повторювати чужі рухи. Як висновок, скористаємося народною мудрістю: стався до людей так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе. Простий, але ефективний спосіб «притягувати» гарний настрій - завжди думати про те, що ви хочете, тобто про приємне і позитивне. Адже буде матеріалізоване саме те, про що думалося частіше і довше.
7. Вправа - прощання «Ти – молодець»
Ведучий просить усіх учасників, які в колі, підняли праву руку вгору, опустити і поплескали по плечі сусіда з правого боку зі словами «Молодець», потім підняли ліву руку і поплескали з правого боку.
(слайд 3) Домашнє завдання:
Скласти власну «скарбничку оптимізму». Для цього проаналізуйте і запишіть без зайвої скромності таке:
- Ваші кращі якості та переваги.
- Ваші знання, уміння і здібності.
- Ваші успіхи і досягнення.
Періодично поповнюйте цей список. Переглядайте його в періоди «чорних» смуг життя, в похмурі дні для зміцнення упевненості в собі.