Подолання емоційного вигорання у педагогів
Мета: Ознайомлення присутніх з понятим професійного вигорання, його симптомами, етапами формування, причинами виникнення та засобами профілактики. З допомогою практичних вправ і аналізу отриманих в процесі роботи результатів, виявити та простежити проблему емоційного вигорання у представників тренінгової групи.
Обладнання: маркерна дошка або ватмани для запису інформації; маркери, фломастери, кольорові олівці; папір формату А4; звичайні аркуші з зошита; таблиці «Поле самодіагностики».
Інформаційне повідомлення
Термін «професійне вигорання» введено американським психіатром X. Дж. Фрейденбергером у 1974 році. Він ввів це поняття для характеристики психічного стану здорових людей, робота яких супроводжується інтенсивним спілкуванням, постійним перебуванням в емоційно навантаженій атмосфері. Це люди, які працюють у системі «людина — людина» до якої входимо і ми – педагогічні працівники.
При цьому підкреслюється, що вигоряння – це не втрата творчого потенціалу, а «емоційне виснаження, що виникає на тлі стресу, викликаного міжособистісним спілкуванням».
Вправа «Баланс реальний і бажаний»
Пропонується намалювати коло, в ньому, орієнтуючись на внутрішні відчуття, секторами відмітити, в якому співвідношенні на даний час знаходяться робота (професійне життя), хатня робота, особисте життя (подорожі, відпочинок, захоплення).
В іншому колі зобразити їх ідеальне співвідношення.
Чи є відмінності? В чому вони полягають? Чому так сталось?
Що можна зробити, щоб наблизити одне до одного? За рахунок чого?
Від кого або від чого це залежить?
Вправа «Я — вдома, я — на роботі»
Розділити аркуш навпіл. Скласти два списки визначень (якомога більше) «Я — вдома», «Я — па роботі». Як варіант, можна запропонувати скласти списки визначень «Вдома я ніколи», «На роботі я ніколи». Це дозволить вийти на існуючі стереотипи поведінки, мислення.
Проаналізувати: схожі риси; протилежні риси; однакові якості, що проявляються в різних модальностях; відсутність спільних рис; який список було легше складати, який вийшов об'ємнішим; яке ваше ставлення до того, що в характеристиках є помітні відмінності і т.д.
Коментар. Ці вправи дозволяють учасникам подивитись па власні стосунки з професією ніби з боку, визначити своє відношення до ситуації, що склалася, відмітити існуючі проблеми та «перекоси» в розподілі психічної енергії.
Інформаційне повідомлення
«Складові синдрому вигорання»
Синдром вигорання включає в себе три основні складові:
емоційну виснаженість;
деперсоналізацію (цинізм);
редукцію професійних досягнень.
Під емоційною виснаженістю розуміється відчуття спустошеності і втоми, що викликане власною роботою.
Деперсоналізація передбачає цинічне відношення до роботи та до об'єктів своєї роботи. Зокрема, в соціальній сфері при деперсоналізації відбувається байдуже, негуманне, цинічне відношення до людей, з якими працюють.
Редукція професійних досягнень — виникнення у працівників почуття некомпетентності в своїй професійній сфері, усвідомлення неуспішності в ній.
Вправа «Самодіагностика ознак вигорання»
Тестування
Зараз завдяки простого тесту ми зможемо виявити на скільки феномен професійного вигорання торкається кожного із нас.
Отже, завдання полягає у тому, щоб щиро дати відповіді на легкі запитання. Форма відповідей «так» або «ні».
1. Чи вважаєте ви, що помилились у виборі професії?
2. Чи турбує те, що ви стали менш продуктивно працювати?
3. Чи приносить вам задоволення робота з людьми?
4. Чи відчуваєте ви під час роботи постійні психологічні або фізіологічні перевантаження?
5. Чи буває так, що ви довго не можете заснути, бо подумки аналізуєте неприємності, пов'язані з роботою?
6. Чи бувають у вас тривожні очікування: щось має статися на роботі?
7. Чи бувають такі дні, коли емоційний стан стає причиною конфліктів або зниження результативності роботи?
8. Чи вважаєте ви, що робота послаблює не тільки ваші емоції, а й ваші творчі здібності?
9. Чи буває так, що ви працюєте автоматично, без творчого натхнення?
10. Чи дратують вас колеги, які претендують на особливе ставлення й увагу до себе?
11. Чи не ловите ви себе на думці, що атмосфера на роботі здається вам важкою й нудною?
12. Якщо співрозмовник неприємний, чи не намагаєтеся ви обмежити спілкування з ним?
13. Чи буває у вас відчуття, що все набридло й колеги втомлюють своїми проблемами?
14. Чи буває у вас погіршення самопочуття після виробничих конфліктів?
15. Чи відноситеся ви до людей, які цілком присвячують себе роботі?
16. Чи не здається вам, що ви приносите додому негативні емоції?
17. Чи часто ви нервуєте, коли спілкуєтеся з людьми на роботі?
18. Чи не здається вам, що ви витрачаєте надто багато зусиль на ті робочі моменти, які того не варті?
19. Чи працюють із вами такі люди, яких узагалі не хочеться бачити?
20. Чи вважаєте ви, що робота шкодить вашому здоров'ю?
Обробка результатів:
5 балів — на даний час симптоми емоційного вигорання у вас відсутні;
6—10 балів — симптоми емоційного вигорання у вас наявні, але якщо захотіти, то синдрому можна уникнути;
11—13 балів — симптоми у вас дуже помітні;
14 і більше балів — вам необхідно проаналізувати своє життя й піклуватися про оздоровлення.
Інформаційне повідомлення
«Три стадії синдрому вигорання»
Як уже було зазначено, професійне вигорання — поступовий процес. Згідно досліджень у ньому можна виділити три основні стадії.
Перша стадія. Всі ознаки та симптоми проявляються в легкій формі через турботу про себе, наприклад, шляхом організації частих перерв у роботі. Починається забування якихось робочих моментів (наприклад, невнесення потрібного запису в документацію). Зазвичай на ці першочергові симптоми мало хто звертає увагу. В залежності від характеру діяльності, сили нервово-психологічних навантажень і особистісних характеристик спеціаліста, перша стадія може формуватися протягом трьох-п'яти років.
Друга стадія. Спостерігається зниження інтересу до роботи, потреби в спілкуванні (в тому числі, і з близькими): «не хочеться бачити» тих, з ким спеціаліст працює, «в четвер відчуття, що вже п'ятниця», «тиждень триває нескінченно», прогресування апатії до кінця тижня, поява стійких соматичних симптомів (немає сил, енергії, особливо, вкінці тижня, головні болі по вечорах, «мертвий сон, без_ сновидінь», збільшення кількості простудних захворювань, підвищена дратівливість, людина «заводиться», як кажуть, з пів-оберта, хоч раніше подібного вона за собою не помічала). Симптоми проявляються регулярніше, мають затяжний характер і важко піддаються корекції. Людина може почувати себе виснаженою після доброго сну і навіть після вихідних.
Час формування даної стадії, в середньому, від п'яти до п’ятнадцяти років
Третя стадій. Ознаки і симптоми третьої стадії вигорання є хронічними. Можуть розвиватися фізичні і психологічні проблеми типу язв і депресій. Людина може почати сумніватись в цінності своєї роботи, професії та самого життя. Характерна повна втрата інтересу до роботи і життя взагалі, емоційна байдужість, отупіння, відчуття постійної відсутності сил. Спостерігаються порушення пам'яті і уваги, порушення сну. особистісні зміни. Людина прагне до усамітнення. На цій стадії приємнішими є контакти з тваринами і природою, ніж з людьми.
Стадія може формуватися від десяти до двадцяти років.
Міні-дискусія в підгрупах «Оцінка задоволення роботою»
«Що заважає вам отримати задоволення від професійної діяльності?». Важливий професійний фактор, який тісно пов'язаний з вигоранням, — задоволеність працею. Цей параметр має позитивні кореляції з усіма трьома компонентами вигорання: емоційним виснаженням, деперсоналізацією і редукцією професійних досягнень.
Розділитися на підгрупи по 3—5 осіб. Скласти перелік бар'єрів, які перешкоджають отриманню задоволення від професійної діяльності.
Сформулювати їх для запису на дошці.
Коментар. Психолог формує па дошці дві графи «Індивідуальні фактори» та «Організаційні фактори». Роблячи записи па дошці, психолог пропонує аналізувати, до якої графи відноситься та чи інша причина незадоволення. Як правило, в результаті обговорення па дошці з'являється досить об'ємний перелік організаційних причин і невеликий, складений приблизно з 1—3 пунктів, перелік індивідуальних причин. (До речі, можна звернути увагу на той факт, що індивідуальні причини висловлюються зазвичай спеціалістами, які мають мінімальний стаж роботи. Люди, що працюють в професії давно, висловлюють зовнішні причини незадоволення.) Після цього до відома присутніх доводиться, що за результатами досліджень саме індивідуальні фактори є основними причинами для виникнення і розвитку вигорання. Як правило, ця інформація сприймається присутніми активно, з гумором, викликає обговорення. (див. таблиця 3)
Індивідуальні фактори
Вік. Результати досліджень показують, що найбільш чутливими до вигорання є молоді люди (19—25 р.), які при зіткненні з реальною дійсністю, що не відповідає їх очікуванню, отримують емоційний шок, та люди більш старшого віку (40-50 р.). Досить часто можна спостерігати, як у чоловіків, так і у жінок, професійне вигорання в віці 30 р. Це можна пояснити кризою 30 років, яку називають «проблемою сенсу життя».
Стать. Чоловіки більш схильні до деперсоналізації, а жінки до емоційного виснаження. Чоловіки виявилися більш чутливими до впливу таких стресових ситуацій, які вимагали від них демонстрації чисто чоловічих якостей (сили, відваги). Жінки виявилися більш чутливими до стресових ситуацій, які вимагали від них співпереживання, виховних умінь, покори. Жінка, що працює, отримує більш високі робочі перенавантаження (в порівнянні з чоловіками) через додаткові домашні та сімейні обов'язки.
Сімейний стан. Існують дослідження, що свідчать про взаємозв'язок сімейного стану і вигорання. Більш висока схильність до вигорання є у неодружених осіб (особливо чоловічої статі). Причому, холостяки в більшій мірі схильні до вигорання навіть у порівнянні з розведеними чоловіками.
Особистісні характеристики. Швидко «вигорають» працівники, що мають інтровертований характер. Існує взаємозв'язок між вигоранням і такими особливостями особистості, як тривожність, емоційна чутливість, нейротизм і екстраверсія. Доведено позитивний зв'язок між вигоранням і агресивністю, тривожністю і негативний зв'язок з почуттям групової єдності.
Рівень освіти. Існують деякі дані про позитивний зв'язок між рівнем освіти і вигоранням. Приводом до цього можуть бути перебільшені вимоги в людей з більш високим рівнем освіти, неможливість реалізації.
Вправа «Жила собі жінка, схожа на тебе…»
Мета: надати можливість пошуку конструктивного вирішення проблемних ситуацій.
Учасникам пропонується продовжити текст оповідання.
У казковому королівстві жила собі жінка, схожа на тебе. Вона мала родину, яка вимагала від неї турботи, душевного тепла, терпіння й любові. Це все вона щиро віддавала своїм рідним. Жінка була розумна й освічена, її професія вимагала від неї знання справи, толерантності, оптимізму, духовності й уміння спілкуватися. Це все вона опанувала досконало й цілеспрямовано. День за днем, рік за роком минало її переповнене справами життя, і настав такий період, коли вона відчула, що всі колись щасливі турботи стали для неї великим тягарем. Одноманітність дратувала її, втома, здавалось, скувала її розум і серце. Одного літнього ранку вона вийшла з будинку й пішла високо у гори, милуючись красою природи, але цей пейзаж через мить став для неї нудним і одноманітним. Так ішла вона, не дивлячись на шлях, поки не зупинилася біля печери, перед якою сидів сивочолий мудрець. Жінка підняла очі й попросила поради…
Вправа «16 асоціацій»
Горизонтально покладений лист формату А4 ділиться на 5 рівних вертикальних колонок. В першій колонці записуються 16 асоціацій на слова «моя робота. В другу колонку пишемо асоціації на слова з першої колонки, попарно їх об'єднуючи: асоціація на перше і друге слово, асоціація на третє і четверте слово, потім — на п'яте і шосте і т.д. Таким чином, в другій колонці отримуємо вже вісім асоціацій. В третій колонці процедура повторюється, і ми отримуємо 4 слова. Продовжуємо до тих пір, поки в останній, п'ятій колонці не залишиться тільки одна асоціація, її також необхідно зобразити у вигляді схематичного малюнка.
Тепер у кожного є два зображення — малюнок перешкоди до задоволення від роботи і образне асоціативне уявлення про саму роботу, їх необхідно порівняти, виділити спільні елементи, проаналізувати з точки зору присутності сильних і слабких рис та можливих напрямків для росту.
Вправа «Мотиваційна складова в професійній діяльності»
Ця вправа може проводитись в двох варіантах.
Перший варіант. Невеликий аркуш ділиться на три частини. Присутнім пропонується відповісти на запитання «Для чого ви працюєте?» з позиції минулого, теперішнього, майбутнього: початок професійної діяльності; в даний час; через 5 років.
Другий варіант. Намалювати три малюнки на тему: «Я працюю вчителем»: початок професійної діяльності; в даний час; через 5 років.
Присутні діляться, в першу чергу, власними враженнями від своїх записів або малюнків. Важливо, щоб вони самі змогли побачити можливі відмінності в змісті, кольоровій гамі зображеного.
Коментар. Робота з цілями може стати темою для окремого заняття. В межах даної вправи вирішується завдання осмислення відмінностей в цілях професійної діяльності на початку кар'єри і в процесі накопичення професійного досвіду.
Інформаційне повідомлення «Емоційна регуляція»
Яким же чином ми можемо допомогти собі уникнути вигорання? Найбільш доступним є використання способів саморегуляції та самовідновлення. Це свого роду техніка безпеки для спеціалістів, що в силу своєї роботи мають численні та інтенсивні контакти з людьми.
Завдання: кожен ділиться з оточуючими тим способом самовідновлення, який йому допомагає найкраще. На дошці занотовуємо перелік способів регуляції (гумор, спілкування, прогулянки, спорт, секс, хобі, рукоділля, прибирання, застілля та інше).
Коментар. Зазвичай, створюється досить об'ємний перелік. Важливо не тільки визначити, що ж сприяє відновленню, а й реально виділяти на це час і місце в своєму житті. Якщо є час, можна виконати вправу «Що мені приносить задоволення?», її зміст у тому, що учасники розташовують для себе 10 приємних справ за ступенем задоволення, доступності і частоти використання і тим самим вибирають найбільш приємні та доступні для себе заняття. Як правило, в результаті виявляється, що у присутніх досить часу на ці заняття, але вони з різних причинах цього не роблять.
Існує два способи відновлення: природна регуляція і саморегуляція.
Природні способи регуляції організму. Багато з них використовуються інтуїтивно. Це тривалий сон, смачна їжа, відпочинок на природі, серед тварин, баня, масаж, спорт, танці, музика та багато іншого. Але, на жаль, подібні способи не завжди можна використати на роботі чи безпосередньо в той момент, коли виникла напружена ситуація або накопичилась втома.
Саморегуляція — це керування своїм психоемоційним станом, що досягається шляхом впливу людини на себе за допомогою слів, образів, управління м'язовою системою (напругою) і диханням.
Коментар. На даному тренінгу способи саморегуляції не розглядаються, оскільки цьому присвячується окрема зустріч, яку можна назвати другою сходинкою тренінгу. Друга зустріч присвячується тілесно-орієнтованим технікам м'язової та емоційної релаксації. Всі присутні запрошуються для продовження роботи, спільно обирається зручний день. Робота групи в цей день завершується.
Для логічного завершення процесу самоаналізу, а також для створення позитивного настрою на подальшу роботу, виконуємо ще два завдання: малюємо карикатуру та проводимо вправу на зворотній зв'язок учасників.
Вправа «Карикатура»
Намалювати карикатуру па себе «Я на роботі» або «Я - вчитель». В гумористичній формі зобразити власні риси, які ми намагаємось в собі розвивати і які стали невід'ємною частиною професії (емпатія, вміння слухати без оцінок, спілкуватись, доброзичливість, гнучкість, креативність, компетентність і т. д.). Карикатури учасників вивішуються на стіну.
Завершення тренінгу
Кожний з присутніх по колу завершує речення, що починається словами: «Я вірю, що...»
Пам’ятка учителю «Як зберегти психічне здоров’я»