ЯМПІЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 2
ЯМПІЛЬСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
Методична розробка тренінгового заняття
«Психологічний клімат колективу»
Підготувала: практичний психолог, «спеціаліст вищої категорії», Марченко Валентина Василівна
2024 р.
Тема. Психологічний клімат колективу
Мета. Підвищити рівень поінформованості працівників закладу освіти з питань психологічного клімати, стратегій розв’язання конфліктних ситуацій. Сприяти формуванню моральних якостей: взаємопідтримки,відповідальності, толерантності. Навчити конкретним навичках, стратегіям, моделям розв’язання конфліктних ситуацій. Спрямувати учасників заняття на виховання активної життєвої позиці, почуття відповідальності за формування психологічного клімату в колективі.
Форма проведення : тренінгове заняття.
Цільова аудиторія: працівники закладу освіти.
Структура заняття
№ з/п |
Зміст заняття
|
Орієнтовна тривалість, хв. |
Ресурсне забезпечення |
1 |
Організаційний момент. Гра «Чарівна куля» |
3 – 5 хв |
Презентація , чарівна куля |
2 |
Вправа «Який дракоша в тобі живе?» |
3 хв |
Презентація |
3 |
Притча про двох майстрів боротьби |
3 хв |
Презентація |
4 |
Прийняття правил |
3 хв |
Плакат, маркер |
5 |
Вправа очікування, побоювання |
7 – 10 хв |
2 стікери різного кольору для кожного учасника, два плакати |
6 |
Мозковий шторм «Про значення психологічного клімату колективу у створенні безпечного освітнього середовища» |
10 – 15 хв |
Картки із завданнями, аркуші паперу, олівці, фломастери, маркери |
7 |
Вправа «Стратегії розв’язання конфліктних ситуацій» |
10 хв |
Презентація |
8 |
Застосування «4-крокової моделі розв’язання конфліктних ситуацій» |
15-20 хв |
Кольорові наліпки для кожного учасника, аркуші паперу |
9 |
Підсумки . Екран настрою |
5 хв |
Наліпки-смайлики |
Хід заняття
1. Організаційний момент. Гра «Чарівна куля»
Мета: сприяти самопрезентації, можливості розповісти про себе і дізнатися більше про інших.
Правила гри: учасникам пропонується розповісти щось важливе про себе, про те, що вони люблять робити . Той , у кого куля, говорить про себе, вона додає впевненості.
Доброго дня, шановні колеги! Дуже рада нашій зустрічі. Тема над якою ми будемо працювати сьогодні – актуальна , неординарна, вимагає теоретичних і практичних вмінь та навиків. Перш ніж розпочати нашу роботу, я пропоную познайомимося і розповімо про себе. Ми знайомі, але кожен має свою особливість, вподобання, цінності. Щоб нам було простіше,ми користуватимемося ось цією чарівною кулею. Хто бере її в руки, той розповідає про себе, що ви любите робити, адже ця чарівна куля дає силу і впевненість.
2. Вправа «Який дракоша в тобі живе?»
Мета: налаштування на взаємодію, самопрезентація, можливість дізнатися більше інформації про себе.
Символ 2024 року – Дракон. З чим асоціюється у вас ця містична тварина? (Відповіді)
З переліку назв драконів: крилатий, чутливий, святковий, вільний, містичний, домашній, оберіть той, який найбільше відповідає вашим бажанням і уявленням про себе.
Перевіримо, якщо ви обрали крилатого дракошу, то варто замислитися, а що якщо все що потрібно у вас вже є? ; якщо чутливий – будьте добрішими до себе; святковий – і нехай не всі ліхтарики горять, я все ще відчуваю; вільний – Ви від себе відчепіться, будь ласка, вийдіть на вулицю, подивіться на небо, посміхніться, купіть щось смачненьке; містичний – поки ви є – все може бути; домашній – це нормально – зникнути , поки знову не відчуєте себе самим собою.
3. Притча про двох майстрів боротьби.
Притча про двох майстрів боротьби
У стародавньому Китаї жили два майстри боротьби. Один навчав дванадцятьох учнів, інший-лише одного. Перший майстер закидав другому про свою могутню силу одночасно навчати дванадцятьох учнів. Другий спокійно відповідав:
- Невелике мистецтво зібрати стільки учнів. Важливо інше: скільки сил ти вкладаєш в кожного з них та чого ти їх навчаєш. Можливо один мій учень вартує всіх твоїх.
Перший майстер розгнівався й вирішив довести силу своїх учнів. Другий майстер сказав своєму учневі, що проти нього всі учні іншого майстра, але він повинен показати власну силу.
- Ану, відлупцюйте цього вискочку,- крикнув перший майстер своїм учням. Усі його вихованці з готовністю кинулися в бійку та сильно побили учня другого майстра.
- Ми сильніші! – радісно сказали вони після побиття.
Але на їхній подив, їхній учитель замість того, щоб зрадіти,схопив палицю, почав їх лупцювати й погнав геть. Потім він сказав другому майстру:
- Твій учень виявився сильнішим. Він не побоявся наодинці виступити проти дванадцятьох. Ці ж бовдури, яких я вважав своїми учнями, злякалися одного та кинулися на нього, а разом із тим забули про честь і гідність воїна. Після такої ганьби я не можу називати себе майстром. Прошу Вас, учителю, візьміть мене до себе в учні.
Шерінг:
- Яка головна ідея цієї притчі?
- Чого вона нас вчить?
- Чому важливо вміти розуміти себе, захищати себе, мати свої особистісні кордони?
Головна ідея цієї притчі - це вміння захищати себе.
Нескладно бути сильним, коли за тобою ще 12 таких самих, як ти. І вже зовсім легко, коли проти вас – лише один. Та справжня сила й велич людини в тому, щоб уміти протистояти обставинам навіть тоді, коли ти сам.
Тому найперше чого ми, дорослі, маємо навчитися самі та навчити дітей – бути сильними,уміти віднайти внутрішній ресурс для того, щоб зберегти себе. Навіть в обставинах, коли проти тебе - всі.
Тема нашого заняття : Психологічний клімат колективу.
Від чого він залежить? Зрозуміло, що від сформованих навичок безконфліктного спілкування, життя в гармонії із собою та світом.
4. Прийняття правил.
Мета: налагодження роботи з ефективним використанням часу і спільне вироблення правил поведінки учасників в групі, налаштувати групу на спільну роботу.
Хід вправи:
Що необхідно, щоб зустріч була продуктивною, приємною, корисною для кожного?
Звісно, нам треба домовитися, як ми будемо працювати, ставитися один до одного. Скажіть, будь ласка, які для цього необхідні правила?
- Слухати і чути (один говорить — усі слухають).
- «Правило піднятої руки».
- Бути позитивними.
- Бути активними.
- Конфіденційність.
- Не критикувати: кожен має право на власну думку.
- Дотримувати регламенту.
— Чи погоджуєтеся ви з цими правилами?
Шерінг
- Для чого існують правила?
- Чому на тренінгу потрібно приймати правила?
5. Вправа «Очікування, побоювання».
Мета: сприяти формуванню побажань учасників щодо участі їх у тренінгу, розвивати їхні професійні прагнення, розвивати комунікативні навички, посилення мотивації до участі в тренінгу.
Хід роботи:
Кожен з вас почувши тему заняття, можливо, має певні питання, які хотів би вирішити під час роботи. Кожен з вас щось очікує від цієї зустрічі. Що ж саме? Зараз я пропоную вам з’ясувати це питання, конкретизувати його для самих себе. Кожен отримує 2 стікери різного кольору. На кожному потрібно написати свої очікування («що хотіли б дізнатися») та свої побоювання (« з чим би не хотіли зіткнутися на занятті»). Кожен має можливість розмістити свої стікери на різних плакатах з назвами «Очікування», «Побоювання».
Презентація очікувань і побоювань. Наприкінці нашої роботи ми знову повернемося до них.
Буду намагатися відповідати вашим очікуванням.
6. Мозковий шторм «Про значення психологічного клімату колективу у створенні безпечного освітнього середовища».
Мета: визначити рівень поінформованості учасників тренінгу з даної теми, акцентувати увагу на значущості створення сприятливого психологічного клімату в освітньому процесі, створити підґрунтя для подальшої роботи.
- Що таке психологічний клімат? З чим він асоціюється? З яким предметом, об’єктом можна порівняти психологічний клімат педагогічного колективу, учнівського колективу , конкретного класу?
- Від чого залежить психологічний клімат в колективі (складові психологічного клімату)
- Які фактори впливають на формування психологічного клімату в колективі?
Робота в групах. Аудиторія об’єднується за принципом «шишки», «жолуді», «горіхи».
Кожна група отримує завдання зобразити будь-яким чином модель колективу, в якому б панував позитивний психологічний клімат.
Презентації груп.
Психологічний клімат - це міжособистісні відносини, типові для трудового колективу, які визначають його основний настрій.
В одному кліматі рослина може розквітнути, в іншому - зачахнути. Те ж саме можна сказати і про психологічний клімат: в одних умовах люди відчувають себе некомфортно, прагнуть покинути колектив, проводять в ньому менше часу, їх особистісний ріст сповільнюється, в інших - колектив функціонує оптимально і його члени отримують можливість максимально повно реалізувати свій потенціал.
Будівництво психологічного клімату, згуртованість колективу - це найважливіша справа не тільки адміністрації, але і кожного члена колективу.
Клімат називають сприятливим, якщо в колективі панує атмосфера доброзичливості, турботи про кожного, довіри і вимогливості. Якщо члени колективу готові до роботи, виявляють творчість і досягають високої якості, працюючи без контролю і несучи відповідальність за справу. Якщо в колективі кожен захищений, відчуває причетність до всього, що відбувається і активно вступає в спілкування.
7. Вправа «Стратегії розв’язання конфліктних ситуацій»
Мета: розширити рівень поінформованість з питань стратегій розв’язання конфліктних ситуацій, виробити позитивну тактику до розв’язання конфліктних ситуацій мирним шляхом.
Пропоную вам сісти зручно. Одну долоню поставити навпроти другої. Спробувати дуже міцно натиснути обома долонями.
Що ви відчуваєте?
Чи комфортно вашим рукам і вашому тілу. А тепер спробуйте просто доторкнутися однією рукою до іншої, які у вас відчуття?
В першому випадку , ви відчули тиск, біль, непорозуміння. В такому стані може опинитися будь хто, під час спілкування. Утім, мало хто уявляє, які насправді руйнівні наслідки має цей тиск, який може проявлятися у вигляді жорстокості, насильства, булінгу, конфлікту.
Візьміть в руку ручку і спробуйте на аркуші написати своє ім’я. Тепер приберіть великий палець, і спробуйте написати своє ім’я. Далі вказівний, середній і так далі. Чи комфортно вам, зручно? Відповіді.
Для початку ми намагалися, кожен обирав ту або іншу стратегію, але чим більшу кількість пальців доводилося прибирати, тим було складніше. Стратегія – відіграє дуже велике значення.
Пропоную нам усім познайомитися зі стилями поведінки в конфліктних ситуаціях.
Реакція акули, або суперництво (боротьба, конкуренція). Акули намагаються перемагати тим, що силоміць примушують інших приймати потрібне їм рішення конфлікту. Їм важливі власні цілі, а сосунки з людиною мають дуже мале значення. Потреби інших людей їх не турбують, їх мало хвилює, чи подобаються вони комусь, чи виявляє хтось до них прихильність. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає почуття гордості, сили та успіху. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово.
Реакція ведмежатко, поступливість (згладжування, пристосування). Для ведмедиків – стосунки найважливіші, а власні цілі не мають великого значення. Вони хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Ведмедики вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії, і впевнені , що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: «Я пожертвую власними цілями, роби все , що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався»
Реакція черепашка, або ухиляння (відгороджування, уникання, ігнорування). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб уникати конфліктів. Вони відмовляються від власних цілей та стосунків. Уникають питань, через які виникає конфлікт. Почуваються безпомічними. Вважають, що намагатися розв’язати конфлікт – справа повністю безнадійна, легше втекти.
Реакція лисички, або компроміс. Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Вони шукають компроміс. Можуть пожертвувати частиною своїх інтересів під час конфлікту і переконати іншу особу поступитися теж. Лисиці шукають такого рішення конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь вигоду – «золоту середину».
Реакція совенятко, або співробітництво (колаборація) . Сови дуже високо цінують власні думки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку треба розв’язати і шукати рішення, яке б задовольняло обидві сторони в конфлікті. Вони шукають рішення, підтримують стосунки. Результатом цієї поведінки є повне вирішення конфліктної ситуації. Цей тип поведінки у конфлікті є найкращим.
Шерінг
- Чому люди сваряться?
- Які існують стилі поведінки в конфлікті?
- Якому стилю поведінки ви найчастіше надаєте перевагу?
- Чи може одна й та сама людина, використовувати різні стилі розв’язання конфліктних ситуацій? Від чого це залежить?
- Яким чином стратегії поведінки в конфлікті впливають на психологічний клімат колективу?
Отож, нам дорослим варто навчати дітей, цим стратегіям, запропонуйте що допоможуть змінити власну емоційну реакцію на певні слова і в такий спосіб стати практично невразливими для кривдників. Хоча, якщо говорити відверто, стратегії стануть в нагоді й для більшості дорослих.
8. Застосування «4-крокової моделі розв’язання конфліктних ситуацій»
Мета: опанувати чотири крокову модель розв’язання конфліктних ситуацій.
Для того щоб навчитися конструктивно, розв’язувати конфліктні ситуації, пропоную познайомитися вам з 4-кроковою моделлю розв’язання конфліктів:
Крок 1. Визначити проблему та відповідального.
Якщо ми потрапляємо в конфліктну ситуацію, ми відчуваємо різні емоції та почуття. Що ми відчуваємо ?
Як часто це трапляється?
Хто залучений? Хто створює цю проблему?
Кого вона стосується?
Як ви себе почуваєте через цю ситуацію?
Як ситуація стосується вас?
В складну ситуацію можуть бути втягнуті декілька людей, які поділяють відповідальність за те, що відбувається. Обидва можуть відчувати однакові почуття, але не почуття провини. Кожна проблема – це нова наліпка, яку ви заповнюєте.
Крок 2. Сформувати мету.
Спробуйте визначити мету в розв’язанні цієї ситуації, використовуючи такі слова:
Я хочу…
Мені потрібно…
Я хвилююся, що …
Спробуйте врахувати побажання та цілі людей, втягнутих у цю конфліктну ситуацію.
Крок 3. Провести мозковий шторм.
Спробуйте перерахувати способи виходу з цієї ситуації і записати на своєму аркуші.
Записуємо способи виходу з ситуації (заспокоїти себе, говорити собі позитивні думки, навчитися навичок і стратегій розв’язання конфліктних ситуацій, просити допомогу, отримувати допомогу від інших…)
Крок 4. Обрати рішення.
Оцініть написані ідеї та оберіть найкращі рішення.
Шерінг .
- Чи корисна для вас ця модель?
- Чи будете ви використовувати її для розв’язання конфліктів?
- Кому зі своїх знайомих ви розкажете про цю модель, стратегії поведінки у конфліктних ситуаціях?
9 Підсумки . Екран настрою.
Мета: підвести підсумок заняття.
Основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини. Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.
Не намагайтеся перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших.
Із запропонованих стікерів-смайликів із зображення різного настрою, визначте свій настрій.
Практичний психолог Валентина МАРЧЕНКО