STOP – БУЛІНГ!
Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.
Структура тренінгу
№ з/п |
Вид роботи |
Роздатковий матеріал |
1. |
Привітання учасників |
|
2. |
Вправа «Знайомство» |
|
3. |
Вправа «Правила роботи» |
Плакат «Правила роботи» |
4. |
Вправа «Мої очікування» |
"Дерево" (з пінопласту), «яблука» з паперу (червоні, жовті, оранжеві) з кнопками |
5. |
Інформаційне повідомлення "Що таке булінг" |
Роздрукований матеріал про булінг |
6. |
Вправа «Відгадай хто» |
Картинки, де зображується негативна поведінки дітей відносно іншої дитини |
7. |
Вправа «Тягар емоцій» |
Мішечок, смайлики з негативними емоціями |
8. |
Гра-розминка «Хто зайвий» |
Стрічки 3 кольорів (червоні, жовті, зелені) |
9. |
Вправа «Чому так стається» |
Картки з зображенням стріли, мішені та ока, чистий папір, олівці |
10. |
Вправа «Скринька безпеки» |
Аркуш паперу кожному учаснику, ручка, фломастери, «скринька безпеки» |
11. |
Вправа «Я зможу допомогти» |
Картки з ситуаціями |
12. |
Підведення підсумків |
Буклети «Як не стати жертвою булінгу!» |
Хід заняття:
1. Привітання учасників.
Вчитель. Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему насильства та жорстокості серед учнів.
Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом. Він може бути фізичний, економічний, психологічний, сексуальний та кібербулінг. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу.
Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.
(Оголосити мету і структуру тренінгу)
2. Вправа "Знайомство"
Вчитель. Пропоную познайомитися. Кожен по черзі називає своє ім'я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені. Мене звати …
3. Вправа "Правила роботи"
Вчитель. Для того, щоб наша робота була ефективною та корисною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого тренінгу.
ПРАВИЛА РОБОТИ:
1. Говорити від свого імені
2. Бути доброзичливими і активними
3. "Піднята рука"
4. Один говорить - усі слухають
5. "Тут і тепер"
6. Обговорювати дію, а не особу.
7. "Вільна нога"
8. Конфіденційність.
Запитання до групи:
1. Чи згодні ви з правилами?
2. Чи маєте ще якісь пропозиції?
4. Вправа "Мої очікування"
Вчитель. Наша наступна вправа називається «Мої очікування». Пропоную вам на яблучках, які у мене в руках, написати, а потім озвучити, що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх до нашого дерева. (Яблучка роздати кожному учаснику тренінгу, кожен вибирає тей колір яблука, який йому сподобається).
5. Інформаційне повідомлення "Що таке булінг"
Вчитель. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.
Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей. Це образливі слова та дії, нав’язливий прояв симпатії, переслідування та обійми без згоди; шантаж і залякування. Також можна віднести насмішки та осуд за особисті якості, погляди, симпатії; нанесення шкоди особистим речам; поширення неправдивої або приватної інформації про людину; тілесний контакт, що принижує та робить іншій людині боляче. Це насмішки над помилками, хворобою чи особливостями розвитку дитини.
Статистика свідчить, що 48% дітей нікому не розповідали про пережите; 25% школярів зазнали цькувань; 67% український дітей були жертвами або кривдниками, або свідками булінгу.
4 головні компоненти булінгу:
- агресивна і негативна поведінка;
- здійснюється регулярно;
- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
- така поведінка є навмисною.
Форми шкільного булінгу:
Соціальна структура булінгу:
Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.
Як розпізнати жертву:
Як розпізнати агресора:
Як розпізнати спостерігача:
Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.
Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра -- жертва.
6. Вправа "Відгадай хто"
Вчитель. Зараз ми з вами об'єднаємося у 2 групи.
Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група висловить свою думку і пояснить, чому саме так думає.
7. Вправа "Тягар емоцій"
Вчитель. Перед вами смайлики з негативними емоціями. Виберіть з них той, з чим у вас асоціюється негативна емоція, що ви переживали найближчим часом. Можливо, когось образили, а, може, хтось ображав.
Зараз кожен з вас назве ту емоцію, про яку подумав, і чому саме ця емоція та вкине смайлик у наш чарівний мішечок.
Питання для обговорення:
1. Чи важко було виконувати вправу?
2. Як ви думаєте, емоції кого ми називали?
3. Що ви при цьому відчували?
8. Гра-розминка "Хто зайвий"
Вчитель. Зараз я забираю один стілець, потім два і т.д . Всі ви, за моєю командою, будете рухатися по колу. По команді: "СТОП" ви повинні знайти собі місце для того, щоб сісти. Це не обов'язково має бути ваш стілець. Той, хто залишиться стояти - вибуває з гри.
Після гри. Чи звернув хтось увагу на стрічки, які висять на 3 стільцях? Ці стрічки означають певну соціальну роль у булінгу. Звертаю вашу увагу на те, що дехто з вас, несподівано, встиг побувати у певних ролях. Так, може трапитися з вами і у житті: "Ви не очікуєте, а опиняєтеся у ролі жертви чи можливо агресора, або у ролі спостерігача". Тому, давайте будемо слідкувати за своїми вчинкам, словами та діями, щоб не ображати когось.
9. Вправа "Чому так стається"
Вчитель. Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони тає є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там і показувати скомусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою.
Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.
Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.
Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.
Давайте обговоримо ваші думки.
10. Вправа "Скринька безпеки"
Вчитель. Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен подумати і написати:
1. Як захистити себе від булінгу.
2. Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.
Озвучимо ваші поради і вкинемо їх у нашу "скриньку безпеки".
ПОРАДИ:
1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
2. Стримуй гнів.
3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.
4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).
5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
6. Поговори про це з своїми батьками, братом, сестрою, вчителем, знайомими.
7. Відійди в сторону. Це ознака відваги, сили та розуму!
8. Усунь провокативні фактори.
ПАМʼЯТАЙТЕ!
• Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.
• Ваша власність належить тільки вам.
• Ви маєте право на допомогу.
• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
11. Вправа "Я зможу допомогти"
Вчитель. Я зачитаю певну ситуацію, де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки. Допомогою вам можуть бути наша "Скринька безпеки" та поради, про які ми говорили у попередній вправі.
Ситуація 1.
Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов’ю та теплом, яке дарували їй її батьки.
Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять двоє дівчат. Це її однокласнці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка починає плакати.
І раптом…..СТОП!
Ситуація 2.
Кожен ранок Артема починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сім’ї не помічали.
До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…
Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Артем вийшов з класу.
В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Артема по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Хлопця боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.
І раптом………СТОП!
Ситуація 3.
Колись Сергій жив у щасливій та повноцінній сім’ї. Але після розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків, хоча і не показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з вчителями та дітьми.
Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сергія незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, не приймали у спільну компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було страшно…
Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сергійові не хотілося іти додому.
Хлопець одягає свою куртку. В цей час до нього підходять двоє старшокласників, пропонують цигарку. Сергій, спочатку вагається, але потім погоджується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники починають вимагати у хлопця гроші. Сергій пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бити.
І раптом…….СТОП!
Питання для обговорення:
1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?
2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях?
12. Підведення підсумків.
Вчитель. Наш тренінг закінчився. Хочеться, щоб після цього заходу у ваших серцях залишилися добрі і світлі спогади. Можливо, усі разом зможемо зробити наше життя кращим, а світ добрішим і людянішим. Нехай у нашій країні запанує ЛЮБОВ, ДОБРОТА, РАДІСТЬ і ЩАСТЯ!!!
А зараз прошу сказати: "Що вам найбільше запам’яталося?" "Що зможете за необхідності застосувати в житті?" "Чи збулися очікування?"
Вчитель роздає буклети «Як не стати жертвою булінгу!»