Виховна година «Кримінальна відповідальність»
Мета: з’ясувати суть поняття «кримінальна відповідальність неповнолітніх»; розвивати знання про відповідальність своїх дій у житті; розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки підлітків; на прикладах з життя ознайомити з кримінальною відповідальністю, показати, які наслідки можуть мати звичайні пустощі; виховувати почуття відповідальності за свої дії.
Сьогодні ми з вами поговоримо про кримінальну відповідальність та її наслідки, дамо визначення таким термінам як «закон», «кримінальна відповідальність», «злочин». Спробуємо на прикладах із життя визначити міру покарання скоєним злочинам.
У кожному колективі, у кожному об’єднанні людей є свої правила поведінки. Наприклад, візьмемо наш класний колектив. Кожен учень у класі повинен підкорятися певним правилам та виконувати свої обов’язки. У разі порушення якогось правила чи не виконання обов’язку вас чекатимуть усім відомі покарання: двійка, запис у щоденнику, запрошення батьків до школи чи навіть похід до директора. Нашу державу теж можна розглядати як колектив, правда значно більший та складніший. Члени «колективу держава» теж підпорядковуються певним правилам, які називаються законами. Давайте з вами дамо визначення слову «закон».
Закон – нормативно-правовий акт, що приймається органом держави в особливому порядку. Порушення закону несе за собою кримінальну відповідальність, яка залежить від тяжкості вчиненої дії. Як ви розумієте вислів «кримінальна відповідальність»?
Кримінальна відповідальність – це вид юридичної відповідальності, яка полягає в обмеженні прав і свобод особи, яка вчинила злочин, що індивідуалізується в обвинувальному вироку суду і здійснюється спеціальними уповноваженими органами.
Отже, кримінальній відповідальності і покаранню підлягає особа, яка скоїла злочин.
Що називають «злочином»?
Злочин – протиправна винна дія, або бездіяльність, за яку в законі передбачена кримінальна відповідальність.
Залежно від ступеня тяжкості злочини поділяються на злочини:
1. невеликої тяжкості
2. середньої тяжкості
3. тяжкі
4. особливо тяжкі
Назвіть приклади злочинів.
Чи траплялось вам чути слова: «Молодь зараз не така….». Дорослим властиво пильно вдивлятися в підростаюче покоління і намагатися визначити, що принесе воно світу, яким буде завтрашній день. Ось 4 точки зору на молодь, спробуйте визначити, до якого часу вони відносяться:
(Присутнім пропонується визначити, до якого часу належать дані вислови.)
Вислови:
Отже, проходили століття і тисячоліття, молодь ставала все гірше і гірше. Залишається незрозумілим, яким чином цивілізації удалося вижити? Найголовніша причина в тому, що молодь не однорідна і, поряд з передовою частиною в ній завжди представлені і негативні типи, які переступають закон. Як ви гадаєте, що спонукає дітей здійснити злочин?
З якого віку наступає відповідальність дітей за злочини?
Відповідно до ст. 22 Кримінального кодексу України (КК) кримінальної відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину минуло шістнадцять років. Також до кримінальної відповідальності притягуються неповнолітні особи у віці від чотирнадцяти до шістнадцяти років лише за умисне вбивство, посягання на життя державного чи громадського діяча, працівника правоохоронного органу, судді, умисне тяжке тілесне ушкодження, умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження, диверсію, бандитизм, терористичний акт, захоплення заручників, крадіжку, грабіж, розбій, умисне знищення або пошкодження майна, пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів, угон або захоплення залізничного рухомого складу, повітряного, морського чи річкового судна, незаконне заволодіння транспортним засобом, хуліганство.
Яке покарання може бути визначено дитині?
Згідно з ст.98 КК України до неповнолітніх, визнаних винними у вчиненні злочину, судом можуть бути застосовані такі основні види покарань:
Штраф застосовується лише до неповнолітніх, що мають самостійний доход, власні кошти або майно, на яке може бути звернене стягнення. Розмір штрафу встановлюється судом залежно від тяжкості вчиненого злочину та з урахуванням майнового стану неповнолітнього.
2. Громадські роботи
Громадські роботи можуть бути призначені неповнолітньому у віці від 16 до 18 років на строк від тридцяти до ста двадцяти годин і полягають у виконанні неповнолітнім робіт у вільний від навчання чи основній роботи час. Тривалість виконання даного виду покарання не може перевищувати двох годин на день.
3. Виправні роботи
Виправні роботи можуть бути призначені неповнолітньому в віці від 16 до 18 років за місцем роботи на строк від двох місяців до одного року. Із заробітку неповнолітнього, засудженого до виправних робіт, здійснюється відрахування в доход держави в розмірі, встановленому судом, в межах від п’яти до десяти відсотків.
4. Арешт
Арешт полягає у триманні неповнолітнього, який на момент постановлення вироку досяг шістнадцяти років, в умовах, ізоляції в спеціально пристосованих установах на строк від п’ятнадцяти до сорока п’яти діб.
5. Позбавлення волі на певний строк.
Покарання у виді позбавлення волі призначається неповнолітньому:
1) за вчинений повторно злочин невеликої тяжкості - на строк не більше двох років;
2) за злочин середньої тяжкості - на строк не більше чотирьох років;
3) за тяжкий злочин - на строк не більше семи років;
4) за особливо тяжкий злочин - на строк не більше десяти років;
5) за особливо тяжкий злочин, поєднаний з умисним позбавленням життя людини, - на строк до п'ятнадцяти років.
Покарання у виді позбавлення волі на певний строк стосовно засуджених неповнолітніх виконують виховні колонії. Ці колонії займають особливе місце серед установ, які призначені для відбування покарання, що виражається, по-перше, у встановленні більш пільгових умовах у порівнянні з умовами утримування дорослих злодіїв, та, по-друге, в орієнтації на застосування різноманітних виховательно-психолого-педагогічних заходів як основних засобів впливу на неповнолітніх в процесі їх навчання, проведення спортивних, культурних заходів.
Робота в групах
Вправа «Не зашкодь собі»
Мета: показати учасникам, які дії є потенційно небезпечними для них; навчити усвідомлювати небезпечні ситуації в житті.
Хід вправи
Педагог інформує всіх, що у місті «Н» з'явився злочинець, який неодноразово нападав на підлітків з метою пограбування та насильства. Потрібно виробити рекомендації, які б давали можливість уникнути небезпечних ситуацій і звести ризик нападу до мінімуму.
Педагог об'єднує учасників у три підгрупи.
Перша підгрупа уявляє себе співробітниками правоохоронних органів міста.
Друга - редакцією телевізійної передачі «Дитина і закон».
Третя - молодіжною громадською організацією «За суспільство без злочинів».
Робота в групах
Завдання підгрупам: створити рекомендації – пам’ятку для дітей та підлітків «Як не стати жертвою злочину ?»
Після презентації проводиться обговорення :
- Чим була цікава для вас ця робота ?
Які висновки ви зробили ?
Ознайомлення з пам’яткою та обговорення її пунктів.
Пам'ятка для підлітків «Як не стати жертвою злочину»
Вправа «Твоя відповідальність»
Мета: навчити учасників розрізняти проступки залежно від ступеня тяжкості, а також яку відповідальність вони нестимуть за свої дії.
Хід вправи
Педагог об'єднує учасників у три підгрупи, кожній з яких дає приклади проступків підлітків. Необхідно визначити, яку відповідальність будуть нести порушники. На виконання відводиться 7 хв.
І підгрупа
Відповідь. Несуть адміністративну відповідальність ст. 173 Кодексу України про адміністративні правопорушенні (Дрібне хуліганство): відшкодувати збитки за розбите с/м Збитки відшкодовуватимуть батьки.
Відповідь. Відповідальність Микола не несе, оскільки ще не досягнув відповідного віку. Витрати на лікування та оплату інвалідності Василька спочатку будуть нести Миколині батьки, а потім (після 18років) і він все життя виплачуватиме Василькові пенсію.
ІІ підгрупа
Відповідь. Несе кримінальну відповідальність за ст. 185 Кримінального кодексу України (Крадіжка).
Відповідь. Несуть адміністративну відповідальність за ст. 178 Кодексу України про адміністративні правоправопо-рушення (Розпивання спиртних напоїв у громадських місцях і поява в громадських місцях у п'яному вигляд), якщо їм виповнилося 16років, якщо ж ні — протокол складають на батьків за ст. 184 того ж Кодексу (Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей).
ІІІ підгрупа
Відповідь. Всі троє несуть кримінальну відповідальність за статтею 186 Кримінального кодексу України (Грабіж:).
Відповідь. Несе цивільну відповідальність (ст. 1179. Відшкодування шкоди, завданої неповнолітньою особою). Батьки Максима повинні відшкодувати матеріальні збитки перехожому.
Після того як буде обговорено всі ситуації, педагог ставить запитання:
■ що нового ви дізналися під час виконання даної вправи ?
■ що вас зацікавило, на що звернули увагу?
А тепер послухайте три історії:
*** Два хлопчики зайшли в магазин самообслуговування. Красиві пакетики цукерок лежали просто на полицях Продавців близько не було. Хлопчики взяли по пакетику…
*** Дівчатка вирішили втекти з дому, бо батьки сварять за погані оцінки, не купують красивого одягу…
*** Діти йшли з уроків і весело сміялися. Дмитрик показував всім, який він сильний і сміливий. Біля магазину стояв чийсь велосипед. Дмитрик сів на нього і став кружляти навколо клумби. Він то не тримав керма, то закидав ноги на перекладину. Усі сміялися, але раптом колесо заскреготало на бордюрі клумби і зігнулось. Дмитрик упав разом з поламаним велосипедом…
Давайте обговоримо ситуації. Що спонукало дітей на такі вчинки? Чи навмисно вони порушували закон? Чи знали вони що чинять не правильно?
Дайте відповідь на запитання: кому це зашкодить?
Тепер ділимося на три команди, кожна з яких повинна придумати кінцівку одній з трьох ситуації.
Вправа «Продовжи речення»:
«Порушувати закон погано тому, що…»
«Знання законів нам допоможе…»
«Сьогодні я дізнався, що…»
«Порушення законів приведе до…»
А тепер бліц. «Чи знаєте ви...?»
ІІІ. Підсумок заняття.
Педагог пропонує учасникам відповісти на запитання: