КЗЗСО І-ІІІ ступенів «Ватутінський ліцей № 1
Ватутінської міської ради Черкаської області»
Педагог – організатор Большакова О.В.
Тренінгове заняття
Ти маєш вибір
(для учнів 12-14 років)
Ватутіне
2020
Тренінгове заняття «Ти маєш вибір»
Мета тренінгу:
- надати знання та сформувати усвідомлення цінності здоров’я, відповідального до нього ставлення;
- напрацювати уміння та навички для реалізації здорового способу життя,
Завдання тренінгу:
- надати підліткам знання про здоров’я, фактори впливу на нього та здоровий спосіб життя;
- розкрити причини вживання тютюну, висвітлити негативні наслідки його дії на організм людини, вплив на сімейне та суспільне благополуччя;
- навчити визначати життєві цінності, сформувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та власних вчинків;
- навчити оцінювати ситуації ризику, приймати відповідальні
рішення та протистояти соціальному тиску.
Основні поняття: здоров’я, здоровий спосіб життя, життєві цінності, відповідальне ставлення, ризикована поведінка, відповідальна поведінка, соціальне середовище, тютюн, пасивне паління, реклама, види реклами,
залежність (соціальна, психічна, фізична), соціальний тиск, аргументована відмова, ризик, звичка,
хвороба.
Необхідно мати: м’яка іграшка, кольорові папірці, ватман, кольоровий папір, ножиці, маркери, фломастери, клей, скотч.
Хід тренінгу:
1, Вчитель бере мя’ку іграшку, передає її учням промовляючи своє ім’я. (кожен учень передаючи іграшку наступному називає своє ім’я).
2. Вчитель повідомляє учням мету та завдання тренінгу. Акцентує увагу учнів на тому, що впродовж цього заняття дізнаємося що таке здоров’я, які його складові, в чому його цінність і від чого воно залежить.
3. Вчитель задає питання:
- Що таке здоров’я? (відповіді записує на дошці)
- Від чого залежить здоров’я? (відповіді записує на дошці)
Вчитель підводить підсумок: Здоров’я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або
фізичних вад.
4. Вчитель пропонує учасникам поміркувати над імовірною моделлю здоров’я. Для цього він об’єднує учасників у три підгрупи, кожній
з яких дає завдання розробити модель здоров’я. Модель має
відображати те, з чого, на думку учасників, складається здоров’я, без чого не можна уявити здорову людину.
Для створення моделей учасники можуть використовувати маркери, кольоровий папір, білий папір різного формату,клей, скотч, ножиці.
Через 10 хвилин учасники презентують свої роботи.
Наприкінці вчитель пропонує результати наукових досліджень щодо вагомості впливу тих чи інших факторів на здоров’я людини:
Спадковість — 20 %
Рівень медицини — 10 %
Екологія — 20 %
Спосіб життя — 50 %
5. Після обговорення вчитель пропонує всім уявити собі
шкідливі, руйнівні для здоров’я фактори і виконати наступне завдання: ті ж підгрупи за 3 хв демонструють на створених моделях дію цих руйнівних факторів. Вчитель проголошує висновок після вправи: зруйнувати значно
легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо. А також такий: в нас закладено дуалістичне ставлення до свого здоров’я — і лише від нас залежить, що ми оберемо — шлях до здоров’я чи, навпаки, шлях від здоров’я.
6. Інформаційне повідомлення
Тютюнопаління — це соціальне явище. Тютюнопаління
Супроводжувало людей впродовж майже всієї історії людства, і подолання
наслідків тютюнопаління — одна з найгостріших і найдавніших проблем.
Вживання тютюну призводить до певних змін в організмі людини, до зміни психічного стану, свідомості, і як результат — до отруєння
(токсикації) та інших руйнівних наслідків.
Тютюн та алкоголь легально є у продажу, в медицині з дозволу і під наглядом лікарів використовують ліки, які можуть впливати на
психічний стан людини.
Забороняється т продаж тютюну та алкоголю неповнолітнім, оскільки організм підлітків зазнає значно більшої шкоди від їх вживання.
Вживання тютюну нерозривно пов’язане з різноманітними руйнівними
наслідками як для самої людини, так і для найближчого оточення, суспільства в цілому.
7. Вчитель на дошці записує думки, висловлені учнями щодо причин початку вживання молоддю тютюну та узагальнює отриману інформацію.
Узагальнюючи відповіді, можна виділити два різновиди причин:
а) особливості підліткового віку — притаманна підліткам тяга до
експерименту, прагнення подорослішати, загострені відчуття, пошук суті;
б) наявність соціального тиску у вигляді реклами, пропозицій від
оточення, доступність тютюну тощо.
Підсумовуючи, вчитель ще раз наголошує, що основними причинами початку вживання підлітками тютюну найчастіше є цікавість, наслідування дорослих, поганий настрій, конфлікти, бажання «бути як всі», наполегливі пропозиції та невміння відмовити, невпевненість у собі, вплив і привабливість реклами.
8. Вчитель з учнями обговорює питання - «Які прийоми використовує реклама для досягнення своїх цілей?».
Потім вчитель проводить обговорення:
- як ви гадаєте, для чого потрібна реклама, яка її мета?
- про що дбають люди, які створюють рекламу?
- чи завжди реклама правдива?
Висновок: яким би важливим не був вплив оточення, а все ж таки вирішальною в будь-якій поведінці, й у початку вживання тютюну також, є особисте «Я» людини, її позиція та рішення.
9. Наступне завдання: учасники об’єднуються в три підгрупи, кожна з яких отримує завдання: визначити вплив на організм:
перша підгрупа — тютюну;
друга підгрупа — алкоголю;
третя підгрупа — наркотиків.
Учням потрібно підготуватись до презентації цієї інформації іншим учасникам. Завдання може бути виконано у вигляді таблиць, схем, малюнків, плакатів тощо.
Вчитель читає інформаційне повідомленням про залежність, яка розвивається зі вживанням тютюну.
Тютюнопаління змінює функціонування організму людини так, що його вживання призводить до звикання, потреби їх подальшого вживання зі збільшенням кількості тютюну — тобто до розвитку залежності.
Наприклад, тютюн, за результатами досліджень, дуже швидко викликає сильну залежність. Але прогнозувати, якою може бути залежність і коли вона виникне в тієї чи іншої людини, дуже складно.
10. Підсумок тренінгу:
Учні об’єднуються в дві підгрупи та отримують запитання вікторини. Впродовж 3 хв учні обговорюють відповіді на запитання. Потім підгрупи ставлять по черзі один одному запитання і, отримавши відповідь, погоджуються або ні, обговорюють можливі варіанти, знаходять правильну відповідь.
Запитання І групі учнів:
Запитання ІІ групі учнів:
11. Вчитель пропонує учасникам відповісти на запитання:
- які знання ви отримали?
- які висновки для себе зробили?
- як ви зможете використати ці знання в житті?
12. Вправа «Побажання» Кожен учасник по черзі бажає один одному (здоров’я, успіху і т.п.)