Тренінг "Толерантність, емпатійність, асертивність в сучасному світі"

Про матеріал
Ознайомити учнів із поняттям "емпатія та асертивність", закріпити знання про "толерантність".
Перегляд файлу

Тренінг «Толерантність, емпатійність, асертивність в сучасному світі»

 

Мета: ознайомити учнів із поняттям «емпатія та асертивність», закріпити знання учнів про «толерантність»; визначити, що якість суспільства залежить від здатності людей співіснувати одне з одним, формувати навички ефективного толерантного спілкування та виховувати гуманні риси особистості.

 

Хід заняття

 

Терпимість – рідкісна рослина,

що виростає не в кожному саду

(англійське прислів’я)

Вправа-знайомство «Автопортрет».  Учням пропонується представитися, назвавши власне ім’я та пригадати 3-5 особистих позитивних риси характеру.

Психолог пропонує учням встановити правила групи:

-бути ввічливим;

-позитивним;

- говорити від свого імені, про себе, свої враження і переживання;

- поважати думку іншого;

-бути активним;

-правило піднятої руки;

-зворотній звязок;

-правило «СТОП»;

-конфіденційності.

 

Вправа «Мої очікування». Учні висловлюють очікування, щодо заняття.

 

Психолог зачитує «Притчу»: Жила-була на світі одна сім’я. Так багато в ній було дітей, онуків, невісток, зятів, що займала ця сім’я всю територію села. А якою дружньою була ця родина! Ніколи не сварилися, усі допомагали одне одному.

Почувши про таку сім’ю, імператор не повірив і вирішив сам перевірити, чи правду кажуть люди. Приїхав до села і зрадів: навкруги чистота, краса, мир і спокій. Добре дітям – все в них є, спокійно стареньким – їх доглядають. Вирішив імператор дізнатися, як змогли досягнути такого життєвого рівня мешканці цього села, прийшов до голови роду і запитав: «Розкрий мені секрет, чому такий мир і лад панують у твоїй сім’ї?» Голова роду взяв аркуш паперу й довго щось писав, потім подав лист імператору.  Три слова були написані на аркуші: «Любов, прощення, терпіння». І в кінці аркуша зазначив : «Сто разів любові, сто разів прощення, сто разів терпіння». «І все?». «Так, - відповів голова роду, - це  і є основа життя всієї моєї сім’ї». І, замислившись, додав: «І всього світу також».

Мозковий штурм “Толерантність це - …»

Інформаційне повідомлення. Психолог доповнює, слово «толерантність» означає терпимість. Толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших. Така людина готова вислухати й зрозуміти іншу точку зору.

У 1995 році на ХХVІІІ Генеральній конференції ЮНЕСКО її учасники оголосили 16 листопада Міжнародним днем толерантності. І з того часу щорічно цей день відзначають в усіх країнах. А на 28 сесії Генеральної Асамблеї з питань освіти, науки і культури члени ООН закликали людство вчитися жити в мирі.

Толерантність вважається рисою характеру. Але вона є не вродженою і виховується протягом усього життя. Риси толерантної людини, це – знання себе, захищеність, відповідальність, потреба у визначеності, орієнтація на себе та інших, схильність до порядку, почуття гумору та здатність до емпатії,  асертивності.

Емпатія – розуміння стосунків, почуттів, психічних станів іншої особи в формі співпереживання.

Асертивність – здатність людини відстоювати свою точку зору, не порушуючи моральних прав іншої людини.

Толерантність – це не поступка чи поблажливість. Це – активна позиція дотримання своїх переконань, уміти делікатно відстоювати свої погляди в разі, коли інші не сприймають її, і визнання такого самого права за іншими.

Практична вправа «Кожен є неповторним»

Мета: подолання упередженого ставлення до оточення; розуміння і прийняття кожного цінним, таким як він є.

Психолог пропонує всім взяти одинакові аркуші паперу й одночасно виконати подані ниче дії.

-Складіть аркуш навпіл і відірвіть верхній правий кутик.

-Знову складіть навпіл та відірвіть правий верхній кутик.

-Складіть аркуш знову навпіл і відірвіть лівий верхній кутик.

-Розгорніть аркуш.

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно?

Чому аркуші після відривання такі різні?

Чи можете сказати, що ті, хто відривав аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? Можливо, у житті буває так, що ми оцінюємо людину лише з огляду на те, чи робить вона саме так, як ми.

 

Психолог. Особистість може бути толерантною та інтолерантною. Це залежить в якому соціумі вона виховується, хто для неї є взірцем.

Толерантна людина добре знає себе і поступає до інших так якби хотіла, щоб поступали до неї. А інтолерантна – прагне перекласти відповідальність на оточення, від неї йде постійне відчуття загрози, вона постійно прагне верховодити. З цього приводу американський поет і філософ Ральф Емерсон влучно зазначив: «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого ближнього»

- Як ви вважаєте у світі зараз перебуває більше толерантних людей чи інтолерантних?

- А у  нашому місті (селищі чи селі)?

- А у вашому класі? Чому?

 

Анкета «Чи толерантні Ви?»

Інструкція. Дайте ствердну або заперечну відповідь на такі запитання:

  1. Чи можете Ви терпляче пояснити щось не зовсім тямущій людині, аж доки вона не зрозуміє?
  2. Чи вмієте Ви протистояти невпевненості в собі та сумнівам?
  3. Чи можете терпляче долати труднощі?
  4. Чи вмієте Ви залишатись спокійним у складній ситуації?
  5. Чи завжди спокійно реагуєте на критику у Вашу адресу?
  6. Чи може урватися Ваш терпець, коли довго чогось чекаєте?
  7. Чи готові Ви прийти на допомогу будь-якій людині, якщо маєте таку можливість?

Висновок: Якщо у Ваших відповідях більше чотирьох «НІ» (тобто заперечних відповідей), то Вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей.

 

Практикум для учнів «Мій плід»

Мета: спонукати кожного проявляти більше толерантності до інших у повсякденному житті.

Психолог. Пропонує кожному бажаючому витягнути плід - яблуко з кошика (ілюстрація), кожне яблуко має один із  написів: терпіння, делікатність, повага, ввічливість, товариськість, доброта душі, співчуття, милосердя. Прохання до кожного учасника – пригадати ситуацію з особистого життя, коли були прояви даних плодів.

 

Робота в команді  «Емблема толерантності»

Мета: узагальнення поняття толерантності з позиції групи, розвиток фантазії, прояв здібностей, самовираження.

Психолог. На закріплення даної теми учням пропонується об’єднатися у групи з 4-5 учасників та творчо зобразити «емблему толерантності» у власному колективному баченні. Потім учні презентують свої роботи.

 

Рефлексія. Учні висловлюють свої враження від сьогоднішнього спілкування.

Психолог. І на завершення давайте повернемося до епіграфу нашого заняття: «Терпимість – рідкісна рослина, що виростає не в кожному саду». Отже, найбільша майстерність людини прожити своє життя, не вступаючи в конфлікти або майстерно їх долати, допомагати у складну хвилину людям, залишивши своє невеличке, але вкрай значне слово в історії суспільства.

 

Прощання. Давайте поаплодуємо один одному за плідну роботу. До нових зустрічей.                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 листопада
Переглядів
217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку