Тренінг «Толерантність, емпатійність, асертивність в сучасному світі»
Мета: ознайомити учнів із поняттям «емпатія та асертивність», закріпити знання учнів про «толерантність»; визначити, що якість суспільства залежить від здатності людей співіснувати одне з одним, формувати навички ефективного толерантного спілкування та виховувати гуманні риси особистості.
Хід заняття
Терпимість – рідкісна рослина,
що виростає не в кожному саду
(англійське прислів’я)
Вправа-знайомство «Автопортрет». Учням пропонується представитися, назвавши власне ім’я та пригадати 3-5 особистих позитивних риси характеру.
Психолог пропонує учням встановити правила групи:
-бути ввічливим;
-позитивним;
- говорити від свого імені, про себе, свої враження і переживання;
- поважати думку іншого;
-бути активним;
-правило піднятої руки;
-зворотній звязок;
-правило «СТОП»;
-конфіденційності.
Вправа «Мої очікування». Учні висловлюють очікування, щодо заняття.
Психолог зачитує «Притчу»: Жила-була на світі одна сім’я. Так багато в ній було дітей, онуків, невісток, зятів, що займала ця сім’я всю територію села. А якою дружньою була ця родина! Ніколи не сварилися, усі допомагали одне одному.
Почувши про таку сім’ю, імператор не повірив і вирішив сам перевірити, чи правду кажуть люди. Приїхав до села і зрадів: навкруги чистота, краса, мир і спокій. Добре дітям – все в них є, спокійно стареньким – їх доглядають. Вирішив імператор дізнатися, як змогли досягнути такого життєвого рівня мешканці цього села, прийшов до голови роду і запитав: «Розкрий мені секрет, чому такий мир і лад панують у твоїй сім’ї?» Голова роду взяв аркуш паперу й довго щось писав, потім подав лист імператору. Три слова були написані на аркуші: «Любов, прощення, терпіння». І в кінці аркуша зазначив : «Сто разів любові, сто разів прощення, сто разів терпіння». «І все?». «Так, - відповів голова роду, - це і є основа життя всієї моєї сім’ї». І, замислившись, додав: «І всього світу також».
Мозковий штурм “Толерантність це - …»
Інформаційне повідомлення. Психолог доповнює, слово «толерантність» означає терпимість. Толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших. Така людина готова вислухати й зрозуміти іншу точку зору.
У 1995 році на ХХVІІІ Генеральній конференції ЮНЕСКО її учасники оголосили 16 листопада Міжнародним днем толерантності. І з того часу щорічно цей день відзначають в усіх країнах. А на 28 сесії Генеральної Асамблеї з питань освіти, науки і культури члени ООН закликали людство вчитися жити в мирі.
Толерантність вважається рисою характеру. Але вона є не вродженою і виховується протягом усього життя. Риси толерантної людини, це – знання себе, захищеність, відповідальність, потреба у визначеності, орієнтація на себе та інших, схильність до порядку, почуття гумору та здатність до емпатії, асертивності.
Емпатія – розуміння стосунків, почуттів, психічних станів іншої особи в формі співпереживання.
Асертивність – здатність людини відстоювати свою точку зору, не порушуючи моральних прав іншої людини.
Толерантність – це не поступка чи поблажливість. Це – активна позиція дотримання своїх переконань, уміти делікатно відстоювати свої погляди в разі, коли інші не сприймають її, і визнання такого самого права за іншими.
Практична вправа «Кожен є неповторним»
Мета: подолання упередженого ставлення до оточення; розуміння і прийняття кожного цінним, таким як він є.
Психолог пропонує всім взяти одинакові аркуші паперу й одночасно виконати подані ниче дії.
-Складіть аркуш навпіл і відірвіть верхній правий кутик.
-Знову складіть навпіл та відірвіть правий верхній кутик.
-Складіть аркуш знову навпіл і відірвіть лівий верхній кутик.
-Розгорніть аркуш.
Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно?
Чому аркуші після відривання такі різні?
Чи можете сказати, що ті, хто відривав аркуші інакше, ніж ви, є гіршими за вас? Можливо, у житті буває так, що ми оцінюємо людину лише з огляду на те, чи робить вона саме так, як ми.
Психолог. Особистість може бути толерантною та інтолерантною. Це залежить в якому соціумі вона виховується, хто для неї є взірцем.
Толерантна людина добре знає себе і поступає до інших так якби хотіла, щоб поступали до неї. А інтолерантна – прагне перекласти відповідальність на оточення, від неї йде постійне відчуття загрози, вона постійно прагне верховодити. З цього приводу американський поет і філософ Ральф Емерсон влучно зазначив: «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого ближнього»
- Як ви вважаєте у світі зараз перебуває більше толерантних людей чи інтолерантних?
- А у нашому місті (селищі чи селі)?
- А у вашому класі? Чому?
Анкета «Чи толерантні Ви?»
Інструкція. Дайте ствердну або заперечну відповідь на такі запитання:
Висновок: Якщо у Ваших відповідях більше чотирьох «НІ» (тобто заперечних відповідей), то Вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей.
Практикум для учнів «Мій плід»
Мета: спонукати кожного проявляти більше толерантності до інших у повсякденному житті.
Психолог. Пропонує кожному бажаючому витягнути плід - яблуко з кошика (ілюстрація), кожне яблуко має один із написів: терпіння, делікатність, повага, ввічливість, товариськість, доброта душі, співчуття, милосердя. Прохання до кожного учасника – пригадати ситуацію з особистого життя, коли були прояви даних плодів.
Робота в команді «Емблема толерантності»
Мета: узагальнення поняття толерантності з позиції групи, розвиток фантазії, прояв здібностей, самовираження.
Психолог. На закріплення даної теми учням пропонується об’єднатися у групи з 4-5 учасників та творчо зобразити «емблему толерантності» у власному колективному баченні. Потім учні презентують свої роботи.
Рефлексія. Учні висловлюють свої враження від сьогоднішнього спілкування.
Психолог. І на завершення давайте повернемося до епіграфу нашого заняття: «Терпимість – рідкісна рослина, що виростає не в кожному саду». Отже, найбільша майстерність людини прожити своє життя, не вступаючи в конфлікти або майстерно їх долати, допомагати у складну хвилину людям, залишивши своє невеличке, але вкрай значне слово в історії суспільства.
Прощання. Давайте поаплодуємо один одному за плідну роботу. До нових зустрічей.